Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > Adventskalenderbloggen

Vi teller ned til jul - 23



Hver morgen fra og med 1. til og med 24. desember blogges en luke i kalenderen, og her kan man finne noe hyggelig eller morsomt eller nyttig eller fint eller gøy; bilder, vers, aktiviteter, oppskrifter, sjokolade ... Det er bare lukeutøvernes fantasi som setter grensene.
Rangér dette innlegget

Vi teller ned til jul - 23

Postet 23-12-12 kl 08:00 av Kalenderpiken


Da jeg fikk tildelt lille juleaften ble jeg først litt stressa. Både fordi det er travelt den dagen og dagen før der, og gjerne dagen før der også, men også fordi det er såpass langt ut i adventskalenderen at jeg føler en viss prestasjonsangst av å hoppe etter så mange Wirkolaer. Etter å ha tenkt en god stund på hva jeg skulle fylle luken med så kom jeg på at det burde handle om juletrær, dette her. Vi pynter alltid treet lille juleaften og det er det siste vi gjør før vi er klare til å innta julestillingen i sofaen med noe julekoselig på TV, relativt ubegrenset med godteri og masse tente lys rundt omkring. Alt skal være ryddig og passe rent. Det eneste som ikke er klart på den tiden er de fire strømpene som vi legger under juletreet. Nissen kommer ikke før (nesten) alle i huset sover.

Juletreet vårt ser ut som det er tatt ut av 1978, og 1987, og 1994, og 2005, og litt 2012 også. Det er nemlig overlesset av all juletrepynt vi har samlet omtrent fra vi ble født, mannen og jeg + alt vi har samlet til Vesla fra hun var født og til lillesøster er det foreløpig ikke så mye, men det skal det nok bli. Man finner blant annet; julekuler i kulørt papir arvet fra mannens farmor, hjemmelagede kurver fra 70- og 80-tallet - klippet av mannens familie og spart på i snart 40 år, diverse trefigurer fra min barndoms julekaldender på 80- og 90-tallet - jeg fikk en ny hvert år, julekongler og julekuler i rødt fra mannens første jul i eget hus i 1994. Det var det året vi ble sammen og da vi hadde pyntet treet med den lille pynten han hadde fått med hjemmefra så det så stusslig ut at vi måtte reise på OBS! og kjøpe flere kuler, mer glitter og flere lys. Videre har vi tre flaggrekker jeg insisterte på da mannens hjem ble vårt felles hjem. Han mente det var altfor nasjonalistisk, men jeg vant siden jeg mente det ikke ble jul uten. Så har vi mange store julekuler som jeg laget en gang på slutten av 90-tallet ved å trekke isoporkuler med julestoff. Vi har selvsagt også en haug med julekurver i glanspapir som vi har laget med Vesla, og som Vesla har laget i barnehagen. En gang i løpet av all denne tiden ble det kjøpt inn blå kuler med sølvglitter fordi jeg syns de var så fine og noen dypblå kuler som minnet mannen om noe fint fra barndommen. Ja, også har vi alt som vi har fått i nissegaver, mandelgaver og i gave fra perifere tanter og som er ment å henge på et juletre. Og alt som jentene har fått av meg som jeg har tenkt at de skal spare på til de blir voksne. For de kan nemlig bare våge å ikke bli julenostalgikere som sine foreldre.

Når vi har fått opp all pynten - ja, for alt skal nemlig med. Hvert eneste år. Og nåde den som prøver å gjemme bort de styggeste julekurvene eller en oppskrapet kule. Det er strengt forbudt, for her er ingenting uvelkomment. More is the new more - år etter år. Men, altså, når vi har fått opp all juletrepynten på treet, så ser det ut som akkurat det det er - nemlig et vaskeekte juletre - og da kan julen bare komme. Da er vi klare.

Jeg ser i blogger og interiørbladene at det er mer inn med kvister enn med trær i år. Det er ikke en trend vi har mulighet til å slutte oss til. Vi må bare gå for det største treet, med de tetteste og lengste grenene som er å oppdrive. Hvis ikke så blir det så vanskelig å få plass til all juletrepynten. Jeg leste også i et ukeblad at rødt var ut i år, man skulle bruke hvitt på hvitt med små innslag av grønt - gjerne en kvist - og kanskje bare et par småting i en kontrastfarge, som for all del ikke måtte være rød, men gjerne turkis, petrol eller sjøgrønn. Nisser ble ikke nevnt i det hele tatt, men bildene viste nakne grener fra eik, lønn og bjørk med et enslig hvitt reinsdyrhode på. Eller et tynt, strantent cedertre som visstnok var vakkert og ikke minst plassbesparende. Det er nok ikke så veldig trendy å være julenostalgiker, men det er iallefall veldig hyggelig og ikke så rent lite julemagisk. Bare den følelsen kvelden før kvelden når det eneste som gir lys i stua er lysene på treet.

Det antas at juletreskikken hadde sin opprinnelse i Syd-Tyskland og Sveits allerede på 1500-tallet, men det tok noen hundre år før skikken nådde hit. I Danmark vet man at det ble pyntet juletre så tidlig som 1808, og i Norge vet man at det fantes et juletre i 1822. Det var først fra midten av 1800-tallet at juletrærne ble mer vanlig og at skolene begynte å arrangere juletrefester. I dag er det ingen tvil om at juletreet er viktig for mange, man trenger ikke en gang gå utenfor FP for å se at det engasjerer og at veldig mange har et forhold til juletre og ganske så bestemte meninger om størrelse, treslag, pynt, pyntedag og til og med farge. Dette gjelder verden over og overalt der det feires jul så er juletreet som regel representert.

Jeg har funnet et lite knippe juletrær av betydning eller kuriøsitet:

Juletreet på Trafalgar Square i London. Levert fra norske skoger siden 1947.


Rockefeller center New York. Et av verdens mest berømte juletrær og gjenstand for møteplass i opp til flere julefilmer:


11 millioner dollar var prisen på pynten på dette juletreet i Abu Dhabi. De gikk nok ikke for nostalgijul og hjemmelaget julepynt fra 70-tallet i det luksushotellet.


Den klassiske Disney-grana som nok er idealet for mange av oss som vokste opp med Snipp og Snapps herjing i Mikkes tre. Jeg har iallefall drømt om å være inni grenene der.




Frelsesarmeens juletre på universitetsplassen. Tent første gang i 1919:


Til slutt vil jeg dele et av de fineste eventyrene jeg vet om, som handler om forgjengelighet og som evig aktuelt selv om det er skrevet i 1845. Jeg leser det helst hver jul og syns det er like vakkert og trist hver eneste gang. For leselighetens skyld la jeg det som en lenke.


Jeg ønsker alle sammen en magisk jul og håper du har funnet et juletre som gir deg julestemning. Eller ikke, hvis du ikke vil ha juletre, men heller henter stemningen fra andre ting.

Kommentarer totalt 22

Kommentarer

Gammel
Nenne sin avatar
Takk for nydelig luke. Vi har nok mye av den samme pyntefilosofien her i huset også og "trendy juletrær" er for meg "a contradiction in terms". Juletrær handler da ikke om trender! De handler om tradisjoner.
Postet 23-12-12 kl 08:55 av Nenne Nenne er ikke aktiv
Gammel
Martis sin avatar


Vi har også more i more juletre, og det er så morsomt å ha gamle ting og nye ting om hverandre.

Oslo gir faktisk juletre til Reykjavik hvert år også, og det har de gjort i 60 år.
Postet 23-12-12 kl 09:11 av Martis Martis er ikke aktiv
Gammel
Teofelia sin avatar
Tradisjon er den viktigste egenskapen ved våre juletrær også. Fargekodete, trendy juletrær er ikke i tråd med våre juletradisjoner, nei.

Jeg husker at min mor hadde noen diskré uttalelser om at det var veldig stilig med juletrær der all pynten gikk i for eksempel rødt og gull. Noe som alltid ble mødt med vantro stillhet av resten av familien.
Postet 23-12-12 kl 09:39 av Teofelia Teofelia er ikke aktiv
Gammel
Teofelia sin avatar
Ja, og takk for kjempekoselig luke.
Postet 23-12-12 kl 09:40 av Teofelia Teofelia er ikke aktiv
Gammel
Kanina sin avatar
Takk for fin luke! Vi gleder oss også til å overlesse treet vårt i dag. Det har utviklet seg en del siden de kobberfargede IKEA-kulene vi kjøpte helt i starten, i vårt første hjem.
Postet 23-12-12 kl 10:05 av Kanina Kanina er ikke aktiv
Gammel
Toffskij sin avatar
Alt må med! Vi har også et mangslungent lass av julepynt etter hvert, og det er veldig koselig.

Kvister.
Postet 23-12-12 kl 10:25 av Toffskij Toffskij er ikke aktiv
Gammel
ingling sin avatar
Du skriver så fint! Vi har samme tradisjon for pynting, gammelt og nytt om hverandre, og med smått vindskeive kurver fra 80-tallet og det hele. Det siste har dessverre ikke jeg her hjemme, men jeg og mannen lagde noen for et par år siden der i hvert fall mine kan se ut som om det var et barn involvert.

God jul til deg og dine!
Postet 23-12-12 kl 10:30 av ingling ingling er ikke aktiv
Gammel
Anda sin avatar
Takk for koselig luke, Røverdatter. Jeg håper du beærer oss med bilde av ditt eget i kveld!
Postet 23-12-12 kl 10:34 av Anda Anda er ikke aktiv
Gammel
gnuri sin avatar

Vi må også ha med alt, og det er barna som får pynte treet. Dette gjør at vårt tre aldri er pen design eller noe slikt. Ting blir hengende der barna vil ha det, og slik skal det få være
Postet 23-12-12 kl 11:28 av gnuri gnuri er ikke aktiv
Gammel
Selma sin avatar
Takk for en flott luke!

Mannen ha akkurat satt lysene på treet og vi skal pynte det i løpet av formiddagen sånn at alt er klart til vi får julegjester i to-tiden
Postet 23-12-12 kl 11:36 av Selma Selma er ikke aktiv
Gammel
nolo sin avatar
Fin luke! Fine juletrær!
Postet 23-12-12 kl 12:00 av nolo nolo er ikke aktiv
Gammel
Nessie sin avatar
Fine luka.

Vi pynter også alltid lille julaften, på ettermiddag/kvelden.

Vi har ikke noe fast julepynt, og vi har ikke så mye egenlaget heller (barna lager jo ikke mye sånt lenger! ) - men det blir litt av hvert.

Og det er når juletreet kommer opp at min julestemning kommer.
Postet 23-12-12 kl 12:10 av Nessie Nessie er ikke aktiv
Gammel
Eia sin avatar
Fin luke!

Vårt juletre er heller ikke av det trendy slaget. Blant annet har stjerna vår i 7 år vært av papir, laget av niesen min.

Jeg håper også å få se det ferdigpyntede treet deres.
Postet 23-12-12 kl 12:12 av Eia Eia er ikke aktiv
Gammel
carmenzita sin avatar
Flott luke!
Vi pynter også treet i kveld,og det er ikke noe trandy kvist.
Postet 23-12-12 kl 12:38 av carmenzita carmenzita er ikke aktiv
Gammel
Nasse sin avatar
Takk for en koselig luke.

Vi pynter også lillejulaften, både tre og hjem. Vi har heller ikke et glanset ukebladjulepyntet hjem. Vi følger våre egne tradisjoner og smak. Det er det som skaper julemagien hos hver enkelt, tror jeg.
Postet 23-12-12 kl 12:42 av Nasse Nasse er ikke aktiv
Gammel
LilleT sin avatar
Så koselig luke!
Postet 23-12-12 kl 13:22 av LilleT LilleT er ikke aktiv
Gammel
emm sin avatar
Koselig luke. Vi pynter juletreet lille julaften. Tradisjonen tro gjemmer vi en bitteliten rød nisse et eller annet sted i treet, og barna skal forsøke å være førstemann til å finne nissen når de kommer ned julaften morgen. Den som finner den får en premie, og det pleier alltid å være en film, for på den måten kommer premien begge til gode. Dette tror jeg egentlig er en av de viktigste tradisjonene vi har, barna snakker om den lille nissen alt når første adventslys er tent.
Postet 23-12-12 kl 14:04 av emm emm er ikke aktiv
Gammel
Maverick sin avatar
Så fint!

Jeg kjører dobbelt opp, trollhasselkvisttre i OBOS-leiligheten, og selvplukket gran på hytta.
Postet 23-12-12 kl 14:38 av Maverick Maverick er ikke aktiv
Gammel
Matilda sin avatar
Postet 23-12-12 kl 15:13 av Matilda Matilda er ikke aktiv
Gammel
Ru sin avatar
Vi har ikke juletre hjemme i år. Eller, vi har - på loftet. Familiens allergiker og astmatiker vant over selvhogst fra skogen i fjor.
More is more is more er mitt julemotto, og det gjelder i aller høyeste grad for juletreet gså!
Postet 23-12-12 kl 15:30 av Ru Ru er ikke aktiv
Gammel
Cuyahoga sin avatar
Fin adventsblogg!

Vi har også retromaksimalismejuletre, og jeg tenker alltid på farmor når jeg pynter treet, siden mye av pynter er arvet fra henne. Kulene henger fremdeles i hyssing, brodergarn og raggarn, siden farmor var en avslappet estetikker som tok det som var nærmest. Som sitt yngste barnebarn. Og så tenker jeg at en gang kommer kanskje noen til å henge opp glorete konglekuler i hyssing mens de tenker på meg og savner meg litt.
Postet 23-12-12 kl 15:30 av Cuyahoga Cuyahoga er ikke aktiv
Gammel
Optimist sin avatar
Herlig luke.
Ikke noe designertre her i huset heller. Vi har furu som Optimistmannen hogger selv, og hvert år er utfordringen å finne den fineste siden slik at den kan vende ut i rommet. Litt skeivt, litt glissent et par steder og med julepynt fra alle slags stiler og epoker.
Postet 23-12-12 kl 16:18 av Optimist Optimist er ikke aktiv
 
Nylige blogginnlegg av Kalenderpiken

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:19.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no