Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > Adventskalenderbloggen

Før julen ringes inn - 12



Hver morgen fra og med 1. til og med 24. desember blogges en luke i kalenderen, og her kan man finne noe hyggelig eller morsomt eller nyttig eller fint eller gøy; bilder, vers, aktiviteter, oppskrifter, sjokolade ... Det er bare lukeutøvernes fantasi som setter grensene.
Rangér dette innlegget

Før julen ringes inn - 12

Postet 12-12-20 kl 08:20 av Kalenderpiken

FORELDREPORTALENS FANTASTISKE FØRJULSTRADISJON
- 13. årgang -

12


[1 Darth] [2 Pøblis] [3 rajraj] [4 Luftslottet] [5 Elise] [6 Tjorven]
[7 Tallulah] [8 Heilo] [9 Magica] [10 Skilpadda] [11 Adrienne og Palmen] [12 Mex]
[13 tink] [14 Agent Scully] [15 Kirsebær] [16 celebelen] [17 Dali] [18 Frøy] [19 Lorien]
[20 Nenne] [21 Toffskij] [22 Albertine] [23 Pappalille] [24 007]


Hvor er du, julefølelsen?

Veldig ofte så føler jeg meg litt som grinchen. Litt sånn lunken og irritert over mye av julestyret rundt om. Jeg ser også at jeg ikke er alene her på forumet om å være litt grinch. Jeg har tenkt noen ganger over hvorfor det er sånn. Hvorfor syns jeg at mange av disse førjulsaktivitetene bare er stress og mas? Jeg finner ingen glede i verken pepperkakebaking eller juleverksted. Og hvorfor er det sånn? Jeg tror at svaret for min del er at mye av arbeidet rundt med å lage en hyggelig julefeiring for alle andre, ligger hos meg. Det er jeg som handler 90% av julegavene, det er jeg som lager middagslister og handler julematen, og som oftest er det også jeg som lager den også. Det er jeg som lager fotobøker, fotokalender og julekort.

Hvis det skal bakes, så er det jeg som må ta ansvar for bakingen - og ryddingen.

I tillegg har vi en del bursdager som skal feires i årets siste måneder. Og det skal planlegges, og felles bursdagsfeiringer skal organiseres og gjennomføres. Det skal bakes kaker, det skal inviteres og man skal ta imot gjester. Mannen hjelper til, men det er akkurat det, han hjelper til. Han tar ikke ansvaret.

Så derfor blir det til at jeg synes juleforberedelsen blir litt mas og kjas. Det blir så mye, og jeg må være pådriver hele tiden.

Så hva skal til for at jeg kommer i julestemning da? Hva får meg til å senke skuldrene?

Jeg er jammen ikke sikker.

Jeg setter på P7 klem i bilen når jeg kjører bil, men kjenner egentlig raskt at mange av sangene er kjedelig og gir meg ingenting.

Mannen har kjøpt pepperkaker, men jeg liker egentlig ikke pepperkaker noe særlig, så verken smak eller lukt gir meg noe julefølelse.

I går var jeg en tur innom Elkjøp for å plukke opp en gave til mannen og et liten tur innom kjøpesenteret. Det var lite folk, det var pyntet til jul, men jeg ville egentlig bare komme meg derfra fortest mulig.

Da jeg kom hjem satte jeg meg ned for å pakke inn noen av gavene, sånt kan være hyggelig noen ganger. Men gir meg faktisk ikke denne gode følelsen.



Hva er det da?

Er det snødekte landskap?



Joda, det er fint i fjellet nå. Men ski = kulde for min del, og jeg kjenner at det ikke frister helt.

Eller lyspyntent by?



Det var faktisk ganske godt å være tilbake en liten tur i barndomsbyen min. Og se på den fine lyspyntede byen. Å kjenne lukten av saltvann og sjø. Men hele idyllen brast jo da vi gikk over Festplassen og så dette koronateltet som er satt opp der. Det er jo som tatt ut av enhver apokalypse film.

Når jeg nevner film, kanskje en god julefilm kan gi meg litt julefølelse?
Jeg ser at Netflix nå har kommet med “The Christmas Chronicles: Part Two”. Denne tror jeg kan være fin, vi likte eneren, så vi får ta en familiekveld med denne tenker jeg.

Hvert år sier jeg til meg selv at jeg ikke skal stresse, hvert år blir det likevel en del stress. Og i år så tror jeg hele denne koronasituasjonen setter en demper på ting, og gir nye og andre utfordringer. Kanskje jeg derfor føler meg litt ekstra tungsindet i år? Men det er vel en god grunn til å finne disse tingene som gir glede, som gir meg noe.

Det er litt rart dette. Jeg klarer ikke å sette fingeren på hva som gir meg denne riktige julefølelsen. Men her om dagen, så satt jeg på kontoret og så begynte kollegaen min å skrelle en klementin. Og den lukten. Den, den er jul altså. Det ga likevel ikke helt den go' følelsen, men den ga et hint av jul.

Og så i går, på vei hjem, så begynte regnet mer og mer å gå over til snø. (Eller mer riktig slaps, men samma det, det dalte hvitt på bilruten..) og så kom “En stjerne skinner i natt” på radioen. Og jeg ble tatt rett tilbake til julen 2007. Da eldstemann var 1 år. Han var høyt og lavt på dagtid, full av energi både natt og dag, og jeg var bare helt inn i margen sliten, der jeg prøvde å holde styr på en ettåring på et kjøpesenter for å handle julegaver. Han skulle ikke være samarbeidsvillig i det hele tatt. Helt til lokale musikere begynte å spille og synge nettopp “En stjerne skinner i natt”, og gutten ble helt fascinert. Jeg husker at jeg sto der med han på armen, foran juletreet og bare nøt et øyeblikk av ro. Den følelsen, når du er så sliten at du ikke vet hvor du skal gjøre av deg, følelsene sitter utenpå og gråten er i halsen. Og så får du med ett hode over vannet i et lite øyeblikk. Du kjenner litt på det at ting er ikke bare stress og mas, men at det også er lysglimt å ta vare på.

Det er kanskje denne følelsen jeg jakter etter. Ikke nødvendigvis står der med tårer på kinnet og gråten i halsen, jeg jakter ikke det. Men dette med å finne lyspunktene og finne de små gledene, om det nå enten er i en sang, en film, en te kopp eller noe annet.

Så hva gjør du, for å finne julefølelsen? Hva gjør du for å finne dette øyeblikket med ro og glede?

Jeg kjenner at fint vær er noe som gir meg energi, uavhengig av jul eller når det er. Men det å få litt gløtt av sol i disse mørkeste månedene, det gjør underverker.
Så har du mulighet, så anbefaler jeg en tur ut og få litt sol eller dagslys på kroppen. Slik så det ut da jeg gikk hjem fra jobb 1. desember. Og jeg skulle så gjerne hatt flere av disse dagene.



Min oppfordring, som går både til meg selv og til alle andre; Finn din glede, finn ditt pusterom.

Og ha en riktig god jul!

Kommentarer totalt 16

Kommentarer

Gammel
Blå sin avatar


God jul
Postet 12-12-20 kl 08:40 av Blå Blå er ikke aktiv
Gammel
Fintdethei! sin avatar
Vet du, jeg kunne nesten skrevet akkurat det samme selv. Jeg tror det blir en fin jul likevel. Og ja dagslys, det er helt nødvendig nå. Ønsker deg en fin jul.
Postet 12-12-20 kl 09:41 av Fintdethei! Fintdethei! er ikke aktiv
Gammel
Nenne sin avatar
Jeg håper du finner alle de fine pusterommene du trenger, Mex! Jeg bare gleder meg jeg.
Postet 12-12-20 kl 09:59 av Nenne Nenne er ikke aktiv
Gammel
Mex sin avatar
Nå høres det nesten ut som jeg har det helt forferdelig i desember, jeg har ikke det altså. Men jeg stresser nok en del rundt for å glede andre og glemmer litt meg selv.
I dag har jeg startet dagen med å bake kake (den står i ovnen nuh), og så ventes det 5 14-åringer her på LAN party fra 12-19.
I år har jeg gitt avkall på det meste sosialt; ingen venninnekveld, ingen julekonsert, ingen julebord med jobben, alt for å redusere antallet jeg omgås med slik at vi kan både få besøk og kan besøke familie i julen. Slik er det i år for de aller fleste. Da må jeg bare finne tid til meg selv med noe annet.
Postet 12-12-20 kl 10:12 av Mex Mex er ikke aktiv
Gammel
Magica sin avatar
God jul! dagslys er topp, jeg skal ta oppfordringen og ta med meg vesla en tur i skogen. Og jeg har bakt aniskringler i dag, det er julestemning for meg. Og gløgg. Gleder meg!
Postet 12-12-20 kl 10:13 av Magica Magica er ikke aktiv
Gammel
Millen sin avatar
God jul, Mex, og takk for fin luke.
Postet 12-12-20 kl 11:21 av Millen Millen er ikke aktiv
Gammel
Maverick sin avatar
God jul Mex! Jeg kjente på følelsen av rabalderettåring på kjøpesenter i desember helt hit. Og lettelsen av en pause!

Femåringen har tatt julestemningsansvar her, så egentlig henger bare gutta og jeg på og lar oss begeistre av hennes entusiasme.
Postet 12-12-20 kl 11:26 av Maverick Maverick er ikke aktiv
Gammel
Eia sin avatar
God jul, Mex, og takk for fin luke!

Jeg kjenner igjen mange av følelsene. Mitt mantra i år er å følge 16-åringens fantastiske juleglede og spenthet (og massiv sorg fra 1. juledag, "nå er jo jula over, mamma"). Han styrer jula i år, og han har allerede bakt krumkaker og sendt oss ønskeliste. Vi kjøper inn juletreet i dag, en uke før tida, etter hans ønske, og huset er allerede fullpyntet. Alt for å forlenge julegleden hans. Og det virker.
Postet 12-12-20 kl 11:57 av Eia Eia er ikke aktiv
Gammel
Charlie sin avatar
Takk for en fin luke, Mex! Det med tur i dagslys er viktig. Gjorde det litt, før i høst. Tok siesta fra hjemmekontoret og gikk en tur. Burde ta den tilbake. Takk.
Postet 12-12-20 kl 14:03 av Charlie Charlie er ikke aktiv
Gammel
nolo sin avatar
Håper du finner julefølelsen og juleroen mange ganger i desember.

Jeg syns også det var rart og uggent å se testsenteret for covid 19 der julemarkedet har pleid å være de siste årene.
Postet 12-12-20 kl 14:26 av nolo nolo er ikke aktiv
Gammel
Ine sin avatar
Så fin luke.
Postet 12-12-20 kl 15:04 av Ine Ine er ikke aktiv
Gammel
Palmen sin avatar
Takk for en fin luke!
Postet 12-12-20 kl 15:20 av Palmen Palmen er ikke aktiv
Gammel
star sin avatar
Så fin luke.
God jul
Postet 12-12-20 kl 15:22 av star star er ikke aktiv
Gammel
Heilo sin avatar
Jeg tenker ikke på meg selv som en julegrinch, men ofte blir jeg en julemartyr som gjør ting som jeg tror alle andre ønsker, men som ikke nødvendigvis blir satt pris på, og så utsetter jeg de tingene som bare jeg selv bryr meg om til slutt og da blir de ikke gjort. Kanskje det er litt sånn for deg også? Eller kanskje det bare er mer styr enn det er verdt? Det er lov å la desember være desember og bare gjøre ingenting innimellom.

God jul!
Postet 12-12-20 kl 15:31 av Heilo Heilo er ikke aktiv
Gammel
Luftslottet sin avatar
Fin luke. Kjenner meg igjen, enda jeg er glad i jul. Det blir mye jobb, likevel.
Postet 12-12-20 kl 22:57 av Luftslottet Luftslottet er ikke aktiv
Gammel
Addison sin avatar
Takk for fin luke Mex!! Veldig gjenkjennelig dette. Og i år er det ekstra vanskelig, for meg mangler særlig nissespillinger og julekonserter med korpsene, med øving i forkant. Fikk et glimt av julestemning på den ene nissespillingen det ble, men øsregn og klissvåte notehefter minnet vel mer om en litt kjip 17. eller 1. mai-spilling. Men, det går vel over, dette. God jul til dere!!
Postet 14-12-20 kl 10:51 av Addison Addison er ikke aktiv
 
Nylige blogginnlegg av Kalenderpiken

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:51.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no