Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > Kaffestuggu – Where everybody knows your nick

Tiffe

Kaffestuggu er åpen døgnet rundt for kaffe, vin, te, øl, brus, vann eller bare skravling. Alle, både nye og gamle, er hjertelig velkomne her! Bloggen er helt åpen og kan, som alle åpne blogger, også leses av ikke-FP-medlemmer og Google.

Bloggen tilhører ikke ett bestemt medlem, men drives av moderatorteamet i fellesskap, og den åpnes hver morgen av den første i teamet som føler for det. Kaffestuggu har ofte åpent på kveldstid også, særlig i helgene.
Rangér dette innlegget

Tiffe

Postet 08-08-17 kl 08:14 av Kaffestuggu

Kommentarer totalt 48

Kommentarer

Gammel
Tjorven sin avatar
Jeg er litt oppgitt. Jeg sitter nå på hjemmekontor, men må inn på jobben etterhvert. Jeg har en snart 10-åring som ikke skjønner at han må ta til seg føde, kle på seg og gå på do, så han kan ikke være hjemme alene en hel dag. Så nå starter jeg dagen hjemme, sørger for at han får gjort alle de tre tingene én gang, så drar jeg på jobb hvor jeg ringer ham opp og maser om at han må spise lunsj (ikke like kritisk når han har fått i seg ett måltid tidligere på dagen). Dette trodde jeg virkelig at de fleste på den alderen klarte å holde orden på selv.

Det er veldig interessant at sultfølelse er så ekstremt ujevnt fordelt i denne familien.
Postet 08-08-17 kl 08:55 av Tjorven Tjorven er ikke aktiv
Gammel
Benzo sin avatar
Kjipt, men han ser nok ikke den store viktigheten i å kle på seg eller å gå på do hvis han ikke må.
Hva hvis nettet blir borte til oppgavene er utført?
Postet 08-08-17 kl 09:01 av Benzo Benzo er ikke aktiv
Gammel
Frøy sin avatar
Jeg leter etter en pall med fliser, den kan jo ikke bare forsvinne, men jeg begynner mer og mer å frykte at den er rappet. Må sjekke noen rom til først, men det ser ikke bra ut.
Postet 08-08-17 kl 09:07 av Frøy Frøy er ikke aktiv
Gammel
Tjorven sin avatar
Benzo: den fyren trenger ikke nettilgang for å forsvinne inn apati ... dessverre. For tiden er han vel så begravd i Harry Potter og donaldblader som han er i spill.

Det er nesten så jeg misunner han hans evner til å melde ut hele resten av verden.
Postet 08-08-17 kl 09:11 av Tjorven Tjorven er ikke aktiv
Gammel
tink sin avatar
Jeg kjenner større barn enn din som ikke ser den umiddelbare nødvendigheten i å spise og kle på seg. Slike barn sender vi på sommerskole og får ikke lov å gå hjemme og slenge i ukevis.
Postet 08-08-17 kl 09:21 av tink tink er ikke aktiv
Gammel
Tjorven sin avatar
Han skal på sommerskole neste uke. Denne uka havnet han på ventelisteplass nr 1 på sommerskolekurs. Heldigvis har moren min gått av med pensjon, så hun overtar ham i morgen (og hadde ham deler av forrige uke). Han er en kul fyr, altså, bare bittelitt sløv.
Postet 08-08-17 kl 09:28 av Tjorven Tjorven er ikke aktiv
Gammel
Blondie sin avatar
Jeg må fnise litt av sønnen, Tjorven. 9-åringen her la ikke merke til at jeg var på jobb i går, jeg var borte fra 07.45-16.00. De fleste i gata har kommet hjem og den hypersosiale ungen lever gode dager.

I dag skal jeg litt senere på jobb, så jeg tar en rolig morgen med kaffe og bok. Ungene sover.
Postet 08-08-17 kl 09:29 av Blondie Blondie er ikke aktiv
Gammel
Blånn sin avatar
Min 12-åring spiser heller ikke uten påminning. Noe som fører til at han av og til bikker mot undervekt.

Jeg har legetime før jobb i dag. Legens første time for dagen og han er allerede forsinket.
Postet 08-08-17 kl 09:31 av Blånn Blånn er ikke aktiv
Gammel
Millen sin avatar
Melder meg inn i klubben med barn som må gjetes når det gjelder mat, klær og do.
Idag blir jeg alene hjemme på dagtid og det skal nytes.
Tenker å gå en tur rett etter levering i bhg og aks.
Postet 08-08-17 kl 09:34 av Millen Millen er aktiv nå
Gammel
Tjorven sin avatar
Blondie: sånn er mitt eldste barn også, men søskenlikheten er ikke all verden på disse to.

Blånn: her var det kryss i taket i går, for vi har tydeligvis fulgte ham godt opp i det siste. Fra å være fullstendig avmagret og bitteliten tidligere, så har han i løpet av sommerferien vokst 3 cm og lagt på seg 2 kilo. Nå er han midt på 50 %-en på høyde for sin alder, og faktisk nesten helt ute av kategori undervekt. Han kan ikke lenger betegnes som spesielt kresen, og det er bare helt vidunderlig. Men å spise på eget initiativ .... nei, det er ikke så viktig.
Postet 08-08-17 kl 09:39 av Tjorven Tjorven er ikke aktiv
Gammel
Har vært på jobb en time allerede og dagens første møte er unnagjort. Snart møte nr 2.

Ungene ligger hjemme og sover. De klarer seg greit hjemme, heldigvis. Mormor går nok innom og ser til dem og så kommer faren deres i ettermiddag og blir gjerne et par dager.
Postet 08-08-17 kl 09:41 av millact millact er ikke aktiv
Gammel
Så flott, Tjorven! Min og din har jo vært fryktelig like mht mat og kropp og ting endrer seg her også. Han spiser nå det meste, liker mat og koser seg og kan gå på restaurant og spise nye ting og ikke bare p mat.
Postet 08-08-17 kl 09:42 av millact millact er ikke aktiv
Gammel
Blondie sin avatar
Ja, det er igrunnen fascinerende hvor ulike søsken kan være.
Postet 08-08-17 kl 09:48 av Blondie Blondie er ikke aktiv
Gammel
Eia sin avatar


Jeg er på jobb, og melder meg inn i avstandsoppdragelsesdiskusjonen. Jeg tviler på at skjermen hjemme slås av før jeg kommer hjem, og yngste (som er den som må gjetes på mat/do/klær) var allerede oppe da jeg dro kl 7. Han må jeg ringe for å få ut. Når han først kommer seg ut, må jeg som regel dra han inn igjen, da. Det skal han ha.

Eldste skal lage middag i dag - på eget initiativ. Men før det er det nok skjerm og bok som gjelder.
Postet 08-08-17 kl 09:57 av Eia Eia er ikke aktiv
Gammel
Appelsin sin avatar
Det er greit å se at barna mine ikke er unikt sløve.
Utrolig hva som kan bli ignorert når de henger seg opp i stein og spinnere liksom.

Jeg sitter med en teit fot som ikke vil slutte å bevege seg (på 11. dagen ), og venter på prøvesvar og nevrologisk vurdering. Hadde vært veldig greit om det var borrelia, det er jo lett å fikse med antibiotika.
Postet 08-08-17 kl 10:01 av Appelsin Appelsin er ikke aktiv
Gammel
Fersken sin avatar
En til melder seg med barn som synes det er kjekt å sose rundt i undertøyet om morgenen og glemmer mat.

Jeg er støl og lemster etter en intens spilleøkt i går. Får vel løst opp under kveldens spilleøkt tenker jeg.
Postet 08-08-17 kl 10:03 av Fersken Fersken er ikke aktiv
Gammel
Tjorven sin avatar
Jeg trodde min var ekstraordinært sløv. Er han ikke det, altså?

Bittelitt dumt av meg å planlegge hjemmekontor når jeg har en 3-timers workshop som starter kl 9. Enda godt at jobben har flyttet til sentrum, for nå sitter jeg på bussen og kommer bare et kvarter for seint.

Sløvingen ble kommandert ut sv senga og tvangsmatet på rekordtid.
Postet 08-08-17 kl 10:05 av Tjorven Tjorven er ikke aktiv
Gammel
Tallulah sin avatar
Heh, min snart trettenåring er også en vims, og spiser ikke med mindre han blir oppfordret til det. Han har blitt flinkere det siste året altså. Når det gjelder å kle på seg og gjøre noe fornuftig så hadde da jeg dynedager selv i voksen alder.
Postet 08-08-17 kl 10:15 av Tallulah Tallulah er ikke aktiv
Gammel
Blå sin avatar
Andre dag i ny jobb og jeg sliter litt med å stå opp så tidlig kjenner jeg.

Ellers blir det snart mye å gjøre, men jeg må først finne ut hvor jeg skal begynne. :svett:
Postet 08-08-17 kl 10:29 av Blå Blå er ikke aktiv
Gammel
Adrienne sin avatar
Nesten fjortenåringen gikk fortsatt i pysj da jeg kom hjem fra jobb i går, men hadde faktisk vært ute med hunden, ryddet kjøkken og spist to ganger. Jeg var veldig imponert!
Postet 08-08-17 kl 10:34 av Adrienne Adrienne er ikke aktiv
Gammel
polarjenta sin avatar
12-åringen min spiser heller ikke frokost om jeg ikke minner han på om det. Dvs, om han er hjemme en hel dag, så kan det vel skje at han henter seg noe mat etter noen timer. En dag i sommer kom en kompis på besøk og han forsvant ut før jeg fikk sukk for meg. Han kom hjem på kvelden, og da hadde han ikke spist noenting, og påsto at han ikke hadde vært sulten heller. Andre ganger har han spist en banan og levd på den til kvelden kommer.
Postet 08-08-17 kl 10:52 av polarjenta polarjenta er ikke aktiv
Gammel
Addison sin avatar
I dag er første dag med alle tre barna hjemme hele dagen. Minste planlegger pannekaker til frokost. De skal også lage middag til faren kommer hjem, jeg skal ut og spise og boble med to venninner, gleder meg! Det blir selvstyr nå en stund framover, minste planlegger imidlertid en tur til de andre besteforeldrene før skolestart, og i dag skulle hun bade med en venninne og foreldrene der, så blir nok bra.
Postet 08-08-17 kl 10:54 av Addison Addison er ikke aktiv
Gammel
Skilpadda sin avatar
Fjortenåringen går gjerne til langt på dag før han finner seg mat, han også. Og sitter gjerne fortsatt i pysj når vi kommer hjem. Men han har jo ferie, det må være greit.

I dag stod han opp før meg, da, det var nesten sjokkerende. Så fikk vi spist frokost sammen for første gang på lenge.

Tjorven, stod dere på 1. plass på venteliste, men lot være å møte opp? Jeg ville jo vært ganske sikker på at det var plass på sommerskolen da, for det er sikkert noen som ikke kommer, men som ikke har kommet på at de da burde meldt seg av.
Postet 08-08-17 kl 10:58 av Skilpadda Skilpadda er ikke aktiv
Gammel
polarjenta sin avatar
Jeg skal snart dra i begravelse. Jeg bakte jo kake i natt til minnestunda, men jeg lurer på om den ble litt mye stekt, er en slags kladdekake. Så den skal liksom ikke være for stekt. Jaja, jeg tenker den smaker greit likevel.
Postet 08-08-17 kl 11:19 av polarjenta polarjenta er ikke aktiv
Gammel
Toffskij sin avatar
Jeg kan bidra med enda en fjortenåring som ikke greier å ta til seg føde på eget initiativ. (Hun blir i tillegg ufattelig sur og urimelig når hun har lavt blodsukker, så hun virkelig spise jevnlig.)

Verken fjortenåringen eller tolvåringen kler på seg om de ikke blir tvunget. Vurderer av og til å inndra de altfor komfortable velourkosebuksene deres. Men så lenge de faktisk får i seg mat av og til, unner jeg dem noen uker med pysjslaraffenliv.
Postet 08-08-17 kl 11:43 av Toffskij Toffskij er ikke aktiv
Gammel
Maverick sin avatar
Både mine sønner og jeg er av typen som ikke spiser før vi føler for det. Fjortenåringen har arvet sin mors manglende sultfølelse og kan gå til utpå ettermiddagen uten mat. Det er vel først når jeg har blitt litt uti tredveårene jeg selv står opp om morgenen og kler på meg selv om jeg ikke MÅ.
Postet 08-08-17 kl 11:47 av Maverick Maverick er ikke aktiv
Gammel
tink sin avatar
Storesvim er en racer på å følge regler da, så lenge han vet at han må spise skikkelig frokost og ha sunn matpakke på skolen så fikser han det. :bankibordet: Det siste året har han også klart å finne veien til godterihylla, brødskuffen er litt vanskeligere å finne etter skoletid. Egentlig unner jeg ungene fri når de har fri, men blir litt frustrert over at dagene forsvinner inn i en skjerm så snart de ikke piskes ut på tur eller til en eller annen aktivitet.

Men altså, dagen min er godt i gang og jeg kan rapportere om vel gjennomført møte og at jeg har fått ryddet i kontorbokhylla de siste par dagene.
Postet 08-08-17 kl 12:35 av tink tink er ikke aktiv
Gammel
Nenne sin avatar
Jeg har sendt ungene på blåbærjakt i dag. Det er visst dårlig der de er, men de er i hvert fall ute av huset!
Postet 08-08-17 kl 13:42 av Nenne Nenne er ikke aktiv
Gammel
Millen sin avatar
Idag er alle ungene ute av huset og det er så digg!
Postet 08-08-17 kl 13:47 av Millen Millen er aktiv nå
Gammel
Matilda sin avatar
Jeg har også fått alle unger ut av huset, men to av dem har strengt tatt tilvenning og bør få kort dag. Jeg har to romaner jeg burde lest før jobb på mandag, en hage som trenger å stelles, et bomba hus og et halvopprekt strikketøy som må på pinnene igjen. Hva har jeg gjort så langt? Spilt gitar og glemt å spise frokost. Jaja. :lage ny te og gå ut og rydde etter mannens hekkbeskjæring:
Postet 08-08-17 kl 13:50 av Matilda Matilda er ikke aktiv
Gammel
Hondacrv sin avatar
Kva romanar er det du skal lese da, Matilda?
Postet 08-08-17 kl 14:45 av Hondacrv Hondacrv er ikke aktiv
Gammel
Matilda sin avatar
The Handmaid's Tale, for eksempel. Jobb. Burde gå fort, men jeg har ikke fått lest stort i sommer, siden jeg har vært mye aleine med ungene, og nå har jeg ikke ro nok i ræva til å sette meg ned. Venter på at SFO eller barnehage skal ringe... Får vel satt meg ned i morgen, dersom det har gått bra med ungene i dag.

Har jeg rydda kvist? Næh...
Postet 08-08-17 kl 15:44 av Matilda Matilda er ikke aktiv
Gammel
Frøy sin avatar
Hva er det med folk som ikke evner å stå i kø?! Hver eneste dag når jeg skal ta båten er jeg menneske nr 2-7 på kaien men aldri om jeg slipper på før som menneske 20.
Postet 08-08-17 kl 16:24 av Frøy Frøy er ikke aktiv
Gammel
Tjorven sin avatar
Jeg ringte hjem til minstemann i totiden.
Meg: Har du vært ute en tur i dag?
Mister svime: Ja
Meg: Har du husket å spise lunsj?
Svime: Eh ... nei, det glemte jeg visst
Meg: Kanskje du kunne lage deg en brødskive eller to nå da?
Svime: Ja. Det kan jeg fikse.

Han er verken sint eller uvillig. Det er bare rett og slett ikke noe som streifer tankene at burde skje.
Postet 08-08-17 kl 16:34 av Tjorven Tjorven er ikke aktiv
Gammel
Polyanna sin avatar
Pussig at 14-åringen som stort sett er limt til telefonen ikkehar svart på meldingen om at jeg forventer at han rydder kjøkkenet til jeg kommer hjem, gitt?
Postet 08-08-17 kl 16:38 av Polyanna Polyanna er ikke aktiv
Gammel
Skilpadda sin avatar
Jeg kom på tannlegetimen til Poden tre minutter før den startet. Heldigvis kom han på det selv litt tidligere, så han satt på venterommet (presumptivt med ordentlige klær) da jeg ringte.
Postet 08-08-17 kl 17:01 av Skilpadda Skilpadda er ikke aktiv
Gammel
Toffskij sin avatar
Tannlegen har sikkert hatt pysjkledde pasienter før.
Postet 08-08-17 kl 17:04 av Toffskij Toffskij er ikke aktiv
Gammel
Blånn sin avatar
Puh! For en fantastisk følelse det er når siste time er klikket på plass i timeplanprogrammet, det ikke er noen hull i planen og ingen lærere har timer utenfor bundet tid. I morgen skal jeg finpusse timeplanen.
Postet 08-08-17 kl 17:14 av Blånn Blånn er ikke aktiv
Gammel
Candy Darling sin avatar
Poly, ja, det er utrolig merkelig, er det ikke?
Postet 08-08-17 kl 17:52 av Candy Darling Candy Darling er ikke aktiv
Gammel
Min yngste har vært på fotballbanen hele dag og kost seg.
Postet 08-08-17 kl 18:34 av millact millact er ikke aktiv
Gammel
Maverick sin avatar
Denne dagen:

Nå trenger jeg vin og karbohydrater. Og en løpetur.
Postet 08-08-17 kl 19:03 av Maverick Maverick er ikke aktiv
Gammel
Eia sin avatar
Nam! Suppa som eldste laget var god.

Postet 08-08-17 kl 20:02 av Eia Eia er ikke aktiv
Gammel
Så godt det så ut!!!
Postet 08-08-17 kl 20:49 av millact millact er ikke aktiv
Gammel
Stompa sin avatar
Vi har pakket i bilen til pappa'n til Frøkna, og er klare til å kjøre i morgen tidlig. Det ble veldig fullt. Bilen min er større, så vi burde kjørt med den, men jeg har ikke hengerfeste og det må vi ha der nede siden hybelen er umøblert.
Postet 08-08-17 kl 20:59 av Stompa Stompa er ikke aktiv
Gammel
Candy Darling sin avatar
Jeg har hentet øyapass!
Postet 08-08-17 kl 21:20 av Candy Darling Candy Darling er ikke aktiv
Gammel
Lykke til med kjøringen, Stompa. Tenker det er både fint, rart og trist samtidig.
Postet 08-08-17 kl 23:57 av millact millact er ikke aktiv
Gammel
Stompa sin avatar
Ja, det er mange følelser her nå.
Postet 09-08-17 kl 00:41 av Stompa Stompa er ikke aktiv
Gammel
Pamina sin avatar
God tur sørover, Stompa! Skjønner godt det er mange følelser i sving nå. Hvordan er det for broren hennes?
Postet 09-08-17 kl 00:55 av Pamina Pamina er ikke aktiv
 
Nylige blogginnlegg av Kaffestuggu

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:01.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no