Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > Kaffestuggu – Where everybody knows your nick

Mandag

Kaffestuggu er åpen døgnet rundt for kaffe, vin, te, øl, brus, vann eller bare skravling. Alle, både nye og gamle, er hjertelig velkomne her! Bloggen er helt åpen og kan, som alle åpne blogger, også leses av ikke-FP-medlemmer og Google.

Bloggen tilhører ikke ett bestemt medlem, men drives av moderatorteamet i fellesskap, og den åpnes hver morgen av den første i teamet som føler for det. Kaffestuggu har ofte åpent på kveldstid også, særlig i helgene.
Rangér dette innlegget

Mandag

Postet 03-12-18 kl 07:04 av Kaffestuggu

Kommentarer totalt 41

Kommentarer

Gammel
Millen sin avatar

Jeg trenger mer helg.
Postet 03-12-18 kl 08:09 av Millen Millen er ikke aktiv
Gammel
Timar sin avatar
God morgen! Oppe ekstra tidlig for å trene yoga før jobb. Fordi det er bra for meg. Julegrantenning i høljregn etter jobb. Det prøvde vi i går og, så jeg vet omtrent hvor vått og kaldt det kommer tii å bli.

God mandag, folkens!
Postet 03-12-18 kl 08:09 av Timar Timar er ikke aktiv
Gammel
Skilpadda sin avatar
Morn! Oppe tidlig for å gratulere nyslått 16-åring med dagen. Han ble riktig glad for gavene.

Men jeg har nå rukket å bli ordentlig sur fordi middagen vi hadde booket for flere uker siden ikke blir noe av fordi restauranten har stengt på mandager, mens onlinebookingen deres tydeligvis ikke visste det. Noen tips til hvor vi kan finne god og hyggelig mat på veldig kort varsel midt i julebordsesongen? På en mandag?
Postet 03-12-18 kl 09:00 av Skilpadda Skilpadda er ikke aktiv
Gammel
Blå sin avatar
Gratulerer med 16 åring Skilpadda. Og surt med den restauranten.

Ikke så mye å melde herfra. Jeg er på jobb og har allerede fått ut det som hastet mest, så sånn sett er jeg ganske fornøyd med meg selv.

Jeg skal gå tidlig for å få unna litt handling og så er det juleavslutning for tiendeklassingen. Siste skolejuleavslutning. Det er faktisk litt rart.
Postet 03-12-18 kl 09:05 av Blå Blå er ikke aktiv
Gammel
Teofelia sin avatar
Gratulerer med 16-åring, Skilpadda!
Postet 03-12-18 kl 09:09 av Teofelia Teofelia er ikke aktiv
Gammel
Blondie sin avatar
Hurra for 16-åringen!

Jeg har en rolig morgen, midlertidig satt ut av spill som jeg er. Jeg har begynt å kjede meg, det er vel egentlig et godt tegn.
Postet 03-12-18 kl 09:19 av Blondie Blondie er ikke aktiv
Gammel
Eia sin avatar
Gratulerer med 16-åring!

Jeg startet dagen med å glemme PC-en hjemme.

Ja, ja. Nok å gjøre, men kaffetid og PC-donter først.
Postet 03-12-18 kl 09:22 av Eia Eia er ikke aktiv
Gammel
Toffskij sin avatar
Tenk, 16 år! Gratulerer med Poden!

Og for en dustete restaurant!
Postet 03-12-18 kl 09:31 av Toffskij Toffskij er ikke aktiv
Gammel
tink sin avatar
16-år altså! Grattis til både ungdom og foreldre. Håper dere finner et godt alternativt spisested.

Jeg starter dagen med hjemmekontor, så skal jeg avspasere kraftig fordi jeg har så uendelig mange ekstra timer å ta av. Det blir nok fint!
Postet 03-12-18 kl 09:50 av tink tink er ikke aktiv
Gammel
Tjorven sin avatar
Gratulerer med 16-åring, Skilpadda! Jeg tror dessverre det er en del restauranter som er stengt på mandager. Vi spiste fantastisk lunsj på Koie Ramen i helgen, og den har åpent på mandager, men det var vel ikke akkurat noe slikt dere hadde sett for dere?

Jeg er helt døv på det ene øret, og halvt døv på det andre. Eller det tar i hvert fall inn lyd på en svært merkelig måte. Det passer skikkelig dårlig å sitte i bråkete landskap med slik hørsel.
Postet 03-12-18 kl 09:54 av Tjorven Tjorven er aktiv nå
Gammel
Fersken sin avatar
Gratulerer med 16-åring!

Sengen var ekstrem god i dag, så er ute i seneste laget. Begge ungene skal på arrangement i dag- Heldigvis er det i gangavstand og på samme plass, så de får følge hverandre.
Postet 03-12-18 kl 09:54 av Fersken Fersken er ikke aktiv
Gammel
Addison sin avatar
God morgen! Hurra for 16-åringen!!

Humøret mitt er som været ute, skikkelig kjipt. Nesten tre uker til solsnu, de mørkeste ukene i året ligger foran oss. Er forkjølet og pjusk, har sovet urolig i natt og har skikkelig vondt i viljen. Jaja, det går vel over.
Postet 03-12-18 kl 09:57 av Addison Addison er ikke aktiv
Gammel
Ru sin avatar
Tenk at Skilpaddeungen er 16!

Gratulerer så mye med sekstenåringen, Skilp.!

Jeg badet i går. Første bad i advent.
I dag er jeg bare trøtt i trynet. Det kommer jeg nok til å være langt ut i mars, er jeg redd.
Postet 03-12-18 kl 10:09 av Ru Ru er ikke aktiv
Gammel
Mex sin avatar
Gratulerer med 16-åring, Skilpadda.

Jeg har startet dagen med telefoner til tingretten, lensmannskontoret, kredittkortselskap, forsikringsselskap og "Vi over 60" blad .. Det er ikke bare bare at en person blir borte fra livet.
Et par telefoner til, så skal jeg prøve å tømme hodet litt før jeg tar fatt på 3 dagers hjemmeeksamen som starter i dag.
Postet 03-12-18 kl 10:14 av Mex Mex er ikke aktiv
Gammel
Polyanna sin avatar
Morn!

Jeg har begynt dagen med å løpe til jobb, ta en liten intervalløkt der og så bokset i tre kvarter, så jeg føler meg temmelig gjennomtrent.

Utrolig godt med kaffe og twist nå! Jeg er også veldig fornøyd med november er unnagjort og at den gikk ganske fort!

Gratulerer med dagen til den tidligere rundkinnede krølltoppen, Skilp!


Kondolerer, Mex!!
Postet 03-12-18 kl 10:46 av Polyanna Polyanna er ikke aktiv
Gammel
Polyanna sin avatar
Ellers skal jeg innimellom alt annet i dag lese meg opp på serie- og parallellkobling av batterier, fysikkunnskapene mine er litt rustne, og siden det viser seg at det blir jeg som må undervise ungdomsskolebarnet i naturfag og matematikk i år, så må det friskes opp litt. og

(Det andre var det lett som plett å både friske opp og undervise, men jeg gikk litt i stå på den parallellkoblingen av batterier)


Det er bra ungen trives godt sosialt på skolen, i det minste, ellers hadde det virkelig ikke vært mye poeng med å være der.
Postet 03-12-18 kl 10:51 av Polyanna Polyanna er ikke aktiv
Gammel
Divine sin avatar
Gratulerer med 16-åringen, Skilp. Og jeg hadde sendt en veldig sur mail til den restauranten, altså. Hva med Teatro Pizza i stedet. Jeg personlig elsker det stedet.

Jeg skal i Operaen i kveld og se Nøtteknekkeren. Har knallbra seter på rad 2, men kom hjem fra Riga klokken halv to i natt, så jeg frykter at jeg kommer til å sovne. Det skulle tatt seg ut.
Postet 03-12-18 kl 11:37 av Divine Divine er aktiv nå
Gammel
Tjorven sin avatar
Polyanna: Jeg er fersk som ungdomsskolemamma, men jeg er litt sjokkert over hvor mye jeg føler at jeg må undervise barnet. Jeg tror egentlig at hun er relativt faglig flink, men enten så blir ikke pensum gjennomgått på skolen eller så lukker hun ørene når hun er der. For det er helt klart at det er mye som ikke sitter når de skal ha prøver.

Jeg er driftsstyreleder på barneskolen hvor minstemann går, og jeg var nylig på kurs om den jobben. Der ble vi fortalt at man i Oslo er utrolig flinke til å utjevne forskjeller mellom elevene i barneskolen og tildels også på videregående, men at det foreløpig glipper i ungdomsskolen. Jeg kjente meg veldig igjen i den beskrivelsen, for jeg må være skikkelig "på" som ungdomsskolemamma. Og det er jo ikke gitt at alle har foreldre som på strak arm takler ungdomsskolepensum.
Postet 03-12-18 kl 11:52 av Tjorven Tjorven er aktiv nå
Gammel
Blondie sin avatar
Jeg har hatt to på ungdomsskolen og har ikke samme erfaring i det hele tatt, det skal jo ikke være sånn?
Postet 03-12-18 kl 11:57 av Blondie Blondie er ikke aktiv
Gammel
Polyanna sin avatar
Ja, jeg merket det ikke så mye med eldste, han klarer å plukke opp mer bare fra boka, og han hadde noen veldig gode lærere.

Mellomste er litt dyslektisk, tror vi, så det gjør at det er vanskeligere å lære seg ting selv ved å lese det, og undervisningen i noen av fagene er helt ubrukelig.

I matte kunne hun mer da hun gikk ut av barneskolen enn da vi tok tak her hjemme i høst, og i naturfag har hun i år ikke lært noe som ikke jeg har lært henne.

Engelsk er bra, da, tysk ok, og norsk sånn noenlunde.

Men jeg blir veldig frustrert. For jenta er ikke dum, det går fort og greit å lære det her hjemme. Og ja, flaks at hun har meg, for selv faren hadde slitt litt med å klare å undervise i deler av naturfag, tror jeg.
Postet 03-12-18 kl 11:58 av Polyanna Polyanna er ikke aktiv
Gammel
Polyanna sin avatar
Nei, Blondie, jeg håper da inderlig ikke det er meningen at det skal være sånn. <-galgenhumorknegg
Postet 03-12-18 kl 12:00 av Polyanna Polyanna er ikke aktiv
Gammel
Blondie sin avatar
Så utrolig frustrerende!
Postet 03-12-18 kl 12:01 av Blondie Blondie er ikke aktiv
Gammel
Pelen sin avatar
Enten har vi en særdeles god skole eller så er vi esktremt slappe foreldre, men vi har nesten ikke gått igjennom noe med Herremannen i ungdomsskolen. Matte, fysikk og kjemi er vel det som vi har brukt noe tid på ettersom Pelenmannen syns det er velig gøy. Kanskje vi har brukt 5 timer på ren lekse- prøveterping på hele ungdomsskolen de 2,5 årene han har gått der. Men vi har brukt mer tid på å minne ham om at det er lurt å lese i tide. Jeg håper at svaret er at skolen er veldig flink. Det tror jeg den er. Men vi er nok rimelig dårlig på å følge opp også, men han skjønner det jo og får bra resultat. Når han ikke får det er det bare for at han er lat.

Gratulerer til 16-åringen!
Postet 03-12-18 kl 12:04 av Pelen Pelen er ikke aktiv
Gammel
Maverick sin avatar
God morgen! Jeg har to syke barn i sofaen, det ene spydde på meg et par ganger i natt for å virkelig, eh, gni det inn. Så hjemmekontor da, med stigende egenfeber.

Blir ferdigpizzamiddag i kveld.
Postet 03-12-18 kl 12:06 av Maverick Maverick er ikke aktiv
Gammel
Maverick sin avatar
Hipp hurra for Skilpaddeung(dom)en!
Postet 03-12-18 kl 12:07 av Maverick Maverick er ikke aktiv
Gammel
Tjorven sin avatar
Det kan jo hende at det er dysleksien som er årsaken. Snuppa har også det, men hun hadde ikke noe problem med å få med seg pensum på barneskolen. Men da ble kanskje mer gjennomgått på skolen, og at det nå i større grad forventes at hun leser på egenhånd. (Vi har fått beskjed om at hun har svært god leseforståelse, men at hun leser sakte.)

Jeg synes heller ikke at det skal være sånn. Vi har brukt langt mer enn 5 timer allerede, og vi begynte først for noen uker siden da vi så på tilbakemeldingene hun fikk at det var en del huller i kunnskapen (de får ikke karakterer første halvår på ungdomsskolen på denne skolen).
Postet 03-12-18 kl 12:12 av Tjorven Tjorven er aktiv nå
Gammel
Polyanna sin avatar
Hun var langt inni ungdomsskolepensum da hun gikk ut av barneskolen, så det var åpenbart et opplegg som fungerte bedre for henne.

Deler er sikkert hormoner og tilhørende hjernetåke også, altså.
Postet 03-12-18 kl 12:17 av Polyanna Polyanna er ikke aktiv
Gammel
Blå sin avatar
Så frustrerende Polyanna.

Det er heldigvis ikke sånn her, så vidt jeg ser. Selv om en del lekser virker som om de er litt lite gjennomgått på skolen. Men det kan skyldes at den yngste har et litt hardere angrep av tenåring enn den eldste.
Postet 03-12-18 kl 12:35 av Blå Blå er ikke aktiv
Gammel
Polyanna sin avatar
Og så får jeg komme med samme forbehold som jentungen da hun hadde uttrykt sin frustrasjon her om dagen: "Nå må du justere for at akkurat nå er jeg veldig frustrert!! Altså, det jeg sier er sant, men måten er liksom fordi nå er jeg kjempefrustrert og lei!!"

Selvinnsikt har hun, i hvert fall!
Postet 03-12-18 kl 13:19 av Polyanna Polyanna er ikke aktiv
Gammel
Polyanna sin avatar
Argh, nå tok den dormende hodepinen plutselig fullt tak her, med en ulmende kvalme som følgessvenn. Hjelper ikke at jeg akkurat fikk beskjed om at eldstemann er sendt hjem fra skolen etter å ha kastet opp på morgentreningen. #sympatikvalm

Fikk tak i paracet nå, God bless legemiddelindustrien!
Postet 03-12-18 kl 13:21 av Polyanna Polyanna er ikke aktiv
Gammel
Pelen sin avatar
Mange med omgangssyke, både her og på jobb. God bedring til de som trenger det.
Postet 03-12-18 kl 13:32 av Pelen Pelen er ikke aktiv
Gammel
Adrienne sin avatar
@Poly: Hvis hun begynner med mer statikk/dynamikk-tung naturfag får du sende henne hit, da kan sikkert tante hjelpe litt. Men kjipt at det skal være sånn. Jeg kan sikkert hjelpe med seriekobling av batterier også, men da må jeg nok lese meg opp først, for det er glemt.
Postet 03-12-18 kl 13:32 av Adrienne Adrienne er ikke aktiv
Gammel
Polyanna sin avatar
Vi finner greit ut av det, altså, det er bare litt strevsomt å ta et halvt års pensum på noen dager.
Postet 03-12-18 kl 13:34 av Polyanna Polyanna er ikke aktiv
Gammel
Maverick sin avatar
Utrolig bra selvinnsikt på jenta!
Postet 03-12-18 kl 14:00 av Maverick Maverick er ikke aktiv
Gammel
Blånn sin avatar
God ettermiddag! Jeg var på vei ut for å handle, men tok en kikk i kjøleskapet. Den hele stangekyllingen som lå der må brukes i dag, så da blir det helstekt kylling til middag. Tilbehør hadde vi også (ble take away både lørdag og søndag.. ).

Nå blir det håndball på tv i mange timer.
Postet 03-12-18 kl 19:27 av Blånn Blånn er ikke aktiv
Gammel
Kjenner meg ikke igjen i å måtte undervise min undomsskoledatter. Strålende fornøyd så langt, hun også. Første tentamen i dag.

Fått sendt to julebrev til USA. Burde vel få unna noen flere julekort, men det blir nok ikke i dag, nei.
Postet 03-12-18 kl 20:17 av millact millact er ikke aktiv
Gammel
Candy Darling sin avatar
Føkk, ass. Jeg ble bokstavelig talt kjørt over i fotgjengerfeltet i Bogstadveien i dag! Heldigvis klarte jeg å kaste meg bakover, så hun kjørte bare over foten min, og speilet traff meg så vidt. Fullt opplyst og masse folk over alt. Hun var et vrak etterpå, så hva skal man gjøre? Heldigvis kom politiet tilfeldigvis forbi, så det ble anmeldt og tatt opp forklaring på stedet. Og takk Sorel for vernetuppsko!

Det går fint med meg, altså, men føffaen. Vær forsiktig, alle sammen, både gående og kjørende!
Postet 03-12-18 kl 20:20 av Candy Darling Candy Darling er ikke aktiv
Gammel
celebelen sin avatar
Så skummelt, Candy - det skjer fort når folk er uoppmerksomme. Godt det gikk bra!
Postet 03-12-18 kl 20:37 av celebelen celebelen er ikke aktiv
Gammel
Oi, skummelt, Candy! Godt det gikk bra!
Postet 03-12-18 kl 21:50 av millact millact er ikke aktiv
Gammel
Maverick sin avatar
Var det en Tesla, Candy?

Uff. Godt marginene var på din side.
Postet 03-12-18 kl 21:53 av Maverick Maverick er ikke aktiv
Gammel
Candy Darling sin avatar
Nei, eldre dame i golfen sin. Stakkar, hun brøt sammen i krampegråt så fort politiet var ferdig med henne. Nevnte jeg at jeg hadde 14-åringen min 40 cm bak meg? Det var egentlig det verste.
Postet 03-12-18 kl 22:39 av Candy Darling Candy Darling er ikke aktiv
 
Nylige blogginnlegg av Kaffestuggu

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:13.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no