Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > Adventskalenderbloggen

Mens vi venter - 12



Hver morgen fra og med 1. til og med 24. desember blogges en luke i kalenderen, og her kan man finne noe hyggelig eller morsomt eller nyttig eller fint eller gøy; bilder, vers, aktiviteter, oppskrifter, sjokolade ... Det er bare lukeutøvernes fantasi som setter grensene.
Rangér dette innlegget

Mens vi venter - 12

Postet 12-12-08 kl 08:00 av Kalenderpiken





To lys tent, svibler og et fat med varme aniskringler, værsågod!
Aniskringler er en viktig del av jula her i huset. Oppskriften har jeg fått av mormoren min, som lagde aniskringler året rundt. Moren min, og senere søsteren min og jeg har gjort dem til en juletradisjon. De er myke og deilige og varme til frokost, med smør på undersiden. I en familie med fire mer eller mindre store og sultne gutter gjelder det å ha mange i fryseboksen. Og så kan jeg huske tilbake på lille Magnus, som nå er nesten helt voksen, og fortsatt veldig glad i aniskringler. Da han var en liten gutt på tre år, og vi to var hjemme og ventet på både jula og lillebroren som skulle komme rett før jul, hendte det ofte at han spurte: "Skal vi slå av en liten aniskringle?" Det var et forslag det var lett å si ja til. Og et veldig hyggelig lite juleminne for meg nå.
Bestemoren min døde rett etter årtusenskiftet, men jeg tenker ofte på henne, og alltid når jeg baker disse kringlene. Hun var flink til å bake og lage mat, så alt var lett og luftig og helt som det skulle.
(Og nå så jeg at femtenåringen har lagt inn aniskringler som MSN-bilde). Som dere skjønner, en sterk juletradisjon.

Nylige blogginnlegg av Kalenderpiken

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:01.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no