Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > Adventskalenderbloggen

Vi teller ned til jul - 14



Hver morgen fra og med 1. til og med 24. desember blogges en luke i kalenderen, og her kan man finne noe hyggelig eller morsomt eller nyttig eller fint eller gøy; bilder, vers, aktiviteter, oppskrifter, sjokolade ... Det er bare lukeutøvernes fantasi som setter grensene.
Rangér dette innlegget

Vi teller ned til jul - 14

Postet 14-12-12 kl 09:08 av Kalenderpiken
Oppdatert 14-12-12 kl 09:34 av Kalenderpiken (husket omsider å redigere lukeinnehaver nr 15)

FORELDREPORTALENS FANTASTISKE FØRJULSTRADISJON
5. årgang

14
[1 Toffskij] [2 Malama] [3 Teofelia] [4 Kirsebær] [5 Lorien] [6 Pelle]
[7 pøbelsara] [8 noen] [9 Che] [10 Nenne] [11 Maverick] [12 Koma]
13 Cuyahoga] 14 Tallulah [15 Taien] [16 007] [17 LilleLeo] [18 Harriet Vane]
[19 Heiko] [20 torsk] [21 Matilda] [22 Kanina] [23 Røverdatter] [24 Tåtti]

Tallulahs julehjelp for stressede fruentimmere

De siste årene har jeg bidratt med innblikk i utradisjonell pynting, utradisjonell julemusikk og diverse syndigsøte bakverk fra Amerikas sørligste stater.

I år tenkte jeg å gi dere oppskriften på en ekte, tradisjonell jul, slik det var i gamle dager. Jeg satte meg godt tilrette i sofaen med blant annet Vi skal ha gjester - Fra te for to til fest for 40 fra 1968, Kvinnens verden fra 1961, Damernes Haandbok fra 1918, Underviisning for unge fruentimmere som selv ville besørge deres huusholdning og have Opsigt med Kjøkken, Kjelder og Spisekammer fra 1795, og boken med den fengende tittelen Den kongelige danske og i henseende til alle slags maader fulstendige koge-, bage- og syltebog, eller syv hundrede og ti anviisnings-regler innrettet for herskaber og fornemme familier, saavelsom for alle og enhver især, hvorefter der kan tillaves saavel kostbare, som ordinaire Retter, saaog hvorledes endeel have-frugter skal tørres og innsyltes, samt 52 regler om confiturer. fra 1781.



Ingenting! Det står ingenting om selve julen! Niks. Nada. Z E R O.

Jul er tydeligvis noe verken kongelige kokker vil dele verdifull informasjon om, eller tips unge husmødre og fruentimmer trengte. For håpentligvis hadde man en pige som var godt opplært hjemmeifra, som visste hvordan jul skulle lages.

Så nei, dere får ikke innsikt i tradisjonell jul fra meg denne gangen heller. Men julen består jo av så mye annet også. Mye selskapeligheter. Da gjelder det å være forberedt. Alltid. Glem for all del ikke noe å dekorere med, slikt hjelper nemlig til med å kultivere de enkelte medlemmer i familien (den litt harry onkel Johnny for eksempel). Men ikke så mye dekor at man ikke finner maten (hvilken faux pas!):



En god sjokoladekake er greit å ha i hus når man venter gjester. Kan jeg foreslå at du starter med å bake en slik de gjorde ved det danske kongelige hoff på 1700-tallet? Du trenger bare 24-30 egg, 24 eggeplommer og 12 eggehviter. Vil du heller bake kirsebærkaken også nevnt trenger du bare 16 egg. Hvordan få tak i ferske kirsebær i desember sier du? De har du selvsagt tatt vare på siden høsten ved å senke dem ned i brønnen.





Innlegget fortsetter i kommentaren nedenfor ...

Kommentarer totalt 56  

Kommentarer

Gammel
Kalenderpiken sin avatar
Ved siden av sjokoladekake er det deilig med et glass champagne. Ikke trenger du å rekke polet heller, du lager den selv av bjørkesaft! "Erfaring har vist at endog de største kjendere have givet den fortrinet for den ægte champagne". (Under finner du oppskriften på en burgundie-viin til frokost. Du våkner nok av flamberingen, skal du se!).





Skulle julestresset føre til kraftig neseblod er det godt å vite at lintråder dyppet i støtt alun eller blekk og deretter stappet så langt opp i nesen man greier stopper det. Eller et klede (kan jeg foreslå en juleduk for rett effekt?) dyppet i eddik bundet hardt rundt hodet samtidig som du sniffer litt mer eddik. Blør det bare litt kan du prøve med litt rent spindelvev (hvordan vet man at spindelvevet er rent sier du? Tja, det mangler vel fluer da. )


Innlegget fortsetter i kommentaren nedenfor ...
Postet 14-12-12 kl 09:10 av Kalenderpiken Kalenderpiken er ikke aktiv
Gammel
Kalenderpiken sin avatar


Er sjokoladekaken spist, bjørkechampagnen drukket og neseblodet stoppet? Fortvil ikke, det er jo kontakten og samværet som er viktigst. Syns du det er litt stress med disse ubudne gjestene i romjula? Neeeeeida! Smelle sammen duftende, nybakte boller finner en god husmor alltid tid til, vet du! Og husk, et lite lager hermetikk og halvfabrikata er alltid redningen ...



Kos!



Vel, redder ikke det festen skal du se at dette sjokoladekakehuset gjør susen! Ingen skjøre vegger som må limes!



God jul!
Postet 14-12-12 kl 09:10 av Kalenderpiken Kalenderpiken er ikke aktiv
Gammel
Selma sin avatar
Tusen takk for en flott luke!
De oppskriftskortene husker jeg fra mammas kjøkken på 70-tallet
Postet 14-12-12 kl 09:24 av Selma Selma er ikke aktiv
Gammel
Blå sin avatar
God jul.

Fra te til to til fest til førti var en del av min barndoms kokebokhylle også. :nostalgisk:
Postet 14-12-12 kl 09:28 av Blå Blå er ikke aktiv
Gammel
Cuyahoga sin avatar
Herlig.

Hvor finner man en pige som er opplært i et godt hjem til å lave jul for meg, mon tro?
Postet 14-12-12 kl 09:31 av Cuyahoga Cuyahoga er ikke aktiv
Gammel
Kalenderpiken sin avatar
Bare en liten opplysning: Det er en endring i luke 15; Flubby har gitt sin luke til Taien.
Postet 14-12-12 kl 09:32 av Kalenderpiken Kalenderpiken er ikke aktiv
Gammel
Toffskij sin avatar
Her blir det Schampagneviin af Birkesaft, banna bein!

Fantastiske bøker, nydelig luke!
Postet 14-12-12 kl 09:34 av Toffskij Toffskij er ikke aktiv
Gammel
Nenne sin avatar
Jeg er litt skuffet over å ikke få tips til hvordan jeg skal dreie juleforberedelsene i litt mer royal retning. Jeg er det. Det synes jeg i grunnen mangler altså.

Takk for en morsom luke! Jeg kommer nok ikke til å gå bananas med 30 egg i nær fremtid, men det eddiktrikset på juleduk var da virkelig ikke å forakte.
Postet 14-12-12 kl 09:38 av Nenne Nenne er ikke aktiv
Gammel
Eia sin avatar
Boller. Lettvint til tilfeldige gjester.

Jadda, skulle likt å bare slenge sammen en bolledeig til dagens kaffegjester. Den hadde ikke rukket å heve første gang før besøket var over.

Flott luke! Og jeg leser gjerne Schampagneviinlagesmakerapporten til Toffskij.
Postet 14-12-12 kl 09:44 av Eia Eia er ikke aktiv
Gammel
Røverdatter sin avatar
Må visst ut og handle egg.



Takk for en veldig morsom og fin luke!
Postet 14-12-12 kl 09:48 av Røverdatter Røverdatter er ikke aktiv
Gammel
Palmen sin avatar
Jeg lurer litt på hvor stort markedet var for den slags bøker. 30 egg i en kake? Var det noen som hadde så mange egg liggende?

Takk for fin luke Tally. Spennende dypdykk til en annen verden.
Postet 14-12-12 kl 10:00 av Palmen Palmen er ikke aktiv
Gammel
Mex sin avatar

Takk for en flott luke.
Postet 14-12-12 kl 10:02 av Mex Mex er ikke aktiv
Gammel
Tåtti sin avatar


Jeg husker også Vi skal ha gjester fra barndommen. Den ble mye bladd i fordi det var så gilde bilder.
Postet 14-12-12 kl 10:03 av Tåtti Tåtti er ikke aktiv
Gammel
Nabojenta sin avatar
Takk for en morsom og lærerik luke. Jeg skulle gitt mye for de bøkene der, altså.
Postet 14-12-12 kl 10:05 av Nabojenta Nabojenta er ikke aktiv
Gammel
Røverdatter sin avatar
@Palmen: Det var vel gjerne litt sånn på 1700-tallet at hadde du råd til bøker så hadde du råd til egg.
Postet 14-12-12 kl 10:07 av Røverdatter Røverdatter er ikke aktiv
Gammel
Optimist sin avatar
Morsom luke!
Postet 14-12-12 kl 10:20 av Optimist Optimist er ikke aktiv
Gammel
Pingis sin avatar
Vi skal ha gjester er et barndomsminne for meg også. Særlig det kapittelet om barnebursdag. Forøvrig takk for mange gode baketips, jeg har faktisk 30 egg i kjøleskapet, og nå har jeg noe å bruke dem til!
Postet 14-12-12 kl 10:33 av Pingis Pingis er ikke aktiv
Gammel
Pepper Lemon sin avatar
Ingen julefest uten banjo! Jeg tar også til meg dette med å alltid ha et ferdigpyntet bord, for å kultivere familiemedlemmene mine. Det skorter litt på kultivasjonen iblant, jeg må innrømme det.
Postet 14-12-12 kl 10:37 av Pepper Lemon Pepper Lemon er ikke aktiv
Gammel
Nessie sin avatar


Herlig luke.

Gjester ja, jeg husker mest da mamma skulle ha besøk av de «syklubbdamene» sine - da fikk vi ikke gå inn i stua hele døgnet i forveien.
Postet 14-12-12 kl 10:38 av Nessie Nessie er ikke aktiv
Gammel
Gaia sin avatar
Sjokoladekakehus.

Festlig luke.
Postet 14-12-12 kl 10:43 av Gaia Gaia er ikke aktiv
Gammel
Tallulah sin avatar
jeg fniser også godt over at en av disse bøkene, tror det er den fra 1918 klager litt over at disse moderne, unge familiene ikke har et eget rom kun til å spise middag i. Det gjør jo alt så meget vanskeligere.
Postet 14-12-12 kl 10:45 av Tallulah Tallulah er ikke aktiv
Oppdatert 14-12-12 kl 10:51 av Tallulah
Gammel
Mandarin sin avatar
Herlig.
Postet 14-12-12 kl 10:52 av Mandarin Mandarin er ikke aktiv
Gammel
noen sin avatar
Fantastisk flott luke! Samler du på gamle kokebøker (i bred forstand)? De er jo bare helt utrolig bra!
Sitat:
Den kongelige danske og i henseende til alle slags maader fulstendige koge-, bage- og syltebog, eller syv hundrede og ti anviisnings-regler innrettet for herskaber og fornemme familier, saavelsom for alle og enhver især, hvorefter der kan tillaves saavel kostbare, som ordinaire Retter, saaog hvorledes endeel have-frugter skal tørres og innsyltes, samt 52 regler om confiturer
Det var mer schwung over boktitlene da jeg var ung.
Postet 14-12-12 kl 11:01 av noen noen er ikke aktiv
Gammel
noen sin avatar
Burde jeg kjenne til 52 regler om confiturer?
Postet 14-12-12 kl 11:02 av noen noen er ikke aktiv
Gammel
noen sin avatar
Burde jeg vite hva confiturer er?
Postet 14-12-12 kl 11:02 av noen noen er ikke aktiv
Gammel
Tallulah sin avatar
Confiturer har blitt ganske poppis faktisk, men jeg vet ikke helt om jeg skal prøve meg på noen av disse oppskriftene. Confite er kjøtt som er kokt helt i filler i sitt eget fett.
Postet 14-12-12 kl 11:03 av Tallulah Tallulah er ikke aktiv
Gammel
Tallulah sin avatar
Noen: Jeg samler på kokebøker og "kvinnefaglige" bøker, om jeg kan si det slik. Alt som omhandler kvinneliv i tidligere tider, enten det er skikk og bruk eller matlaging. De to eldste fikk jeg av faren min som hadde funnet dem på et loppemarked, de andre har jeg funnet selv eller fått i gave.

Dette er egentlig bare et lite utvalg av samlingen, jeg har en utrolig rar kokebok om å overleve i villmarken fra femtitallet også, med oppskrifter på både pinnsvin og bever.
Postet 14-12-12 kl 11:07 av Tallulah Tallulah er ikke aktiv
Gammel
noen sin avatar
Sitat:
Confite er kjøtt som er kokt helt i filler i sitt eget fett.
Ja, det høres jo ut som noe jeg har lyst til å servere. Ikke rart det trengs mange regler.
Postet 14-12-12 kl 11:07 av noen noen er ikke aktiv
Gammel
noen sin avatar
Så morsomt samleprosjekt!
Postet 14-12-12 kl 11:08 av noen noen er ikke aktiv
Gammel
kokosbolle sin avatar
Artig luke!
Postet 14-12-12 kl 11:08 av kokosbolle kokosbolle er ikke aktiv
Gammel
Toffskij sin avatar
Jeg tror nesten du må dele pinnsvin- og beveroppskriftene med oss.
Postet 14-12-12 kl 11:09 av Toffskij Toffskij er ikke aktiv
Gammel
Tallulah sin avatar
Man burde egentlig ta en kveld med mye alkohol og lese disse bøkene. Kanskje litt birke-schampagne? Det verste er at jeg har bittelitt lyst til å prøve den oppskriften. Heller den en sjokoladekaka!
Postet 14-12-12 kl 11:12 av Tallulah Tallulah er ikke aktiv
Gammel
Pelle sin avatar
Artig!! Selv har jeg en husholdningsbok fra 1918 og en bok om seksuallivets ABC som jeg ikke husker når er fra. Grøsser ofte litt av husholdningsboken, som i detalj tar for seg hvordan fjerne mark fra kjøtt før det brukes osv.

Så gøy at du samler på slikt.
Postet 14-12-12 kl 11:27 av Pelle Pelle er ikke aktiv
Gammel
Tallulah sin avatar
Pelle: Jeg har ikke kommet over noe slikt ennå, men det kan hende det står noe sånt der altså. Jeg er litt ute av trening når det kommer til å lese gotisk skrift, så jeg har ikke lest de eldste fra perm til perm.

Som barn leste jeg masse gotisk, jeg syns det var riktig så gøy. :nerd:
Postet 14-12-12 kl 11:45 av Tallulah Tallulah er ikke aktiv
Gammel
Anda sin avatar
Tusen takk, Tallulah. Særdeles artig luke.
Postet 14-12-12 kl 12:22 av Anda Anda er ikke aktiv
Gammel
Esme sin avatar
Fin luke!

Jeg tror pinnsvinconfite smaker bedre enn pinnsvinbiff eller pinnsvinncarpaccio.
Postet 14-12-12 kl 13:37 av Esme Esme er ikke aktiv
Gammel
amylin sin avatar
30 egg har jo alle og enhver liggende. Og confite??? Ugh, høres ikke spesielt godt ut. Morsom samlerhobby du har, Tallulah. Bør helt klart leses mens man nyter et glass eller to av birkeschampagne.
Postet 14-12-12 kl 13:46 av amylin amylin er ikke aktiv
Gammel
Pappalille sin avatar
Min favorittlitteratur hos mamma og nye mannen er en bok om skikk og bruk fra tidlig på nittenhundretallet. Jeg ler så jeg gråter, det er, blant annet, nøye beskrevet hvordan man skal sette seg ned i møbler. Ikke bare enkelt, nei.
Postet 14-12-12 kl 14:08 av Pappalille Pappalille er ikke aktiv
Gammel
Pøblis sin avatar
Jeg har også den kokeboken fra Statens Lærerinneskole i husstell. Jeg har arvet min fra en grandtante, og den er kul - det er et kapittel i den om godt stell av syke som jeg synes er så bra.
Postet 14-12-12 kl 14:43 av Pøblis Pøblis er ikke aktiv
Gammel
Skilpadda sin avatar
Er ikke confiture syltetøy?

Herlig luke! Og jeg blir også veldig lattermild av de gode rådene om å pynte bordet for å oppdra familiemedlemmer. Gode råd fra gamle dager sier ofte ganske mye om både hvilke idealer man hadde og hva slags problemer man gjerne slet med!

Pinnsvin tror jeg ellers er godt, for det sier Modesty Blaise.
Postet 14-12-12 kl 14:47 av Skilpadda Skilpadda er ikke aktiv
Gammel
Tallulah sin avatar
Skilpadda, det er det ja! Jeg har ikke lest det kapittelet, og tenkte bare på andeconfit og slikt.
Postet 14-12-12 kl 15:12 av Tallulah Tallulah er ikke aktiv
Gammel
Maverick sin avatar
Borddekorasjoner for å oppdra familiemedlemmer. Den skal jeg jammen adoptere.
Postet 14-12-12 kl 15:23 av Maverick Maverick er ikke aktiv
Gammel
Tallulah sin avatar
Men ikke så mye at man ikke finner maten maten, Mave!
Postet 14-12-12 kl 15:33 av Tallulah Tallulah er ikke aktiv
Gammel
Maverick sin avatar
Jeg ser for meg noen litt lekre kort med kalligrafi hvor det står "ikke smatt!" og slikt dandert i blomsteroppsatser.
Postet 14-12-12 kl 15:34 av Maverick Maverick er ikke aktiv
Gammel
Tallulah sin avatar
Smart!
Postet 14-12-12 kl 15:39 av Tallulah Tallulah er ikke aktiv
Gammel
Divine sin avatar
Jeg leste dette blogginnlegget og svarene tidligere i dag, da jeg hadde så mye å gjøre at jeg virkelig ikke burde ha vært her inne, og jeg måtte passe meg for ikke å fnise høyt.


Men jeg likte sjokoladekakehuset, jeg, da. Det har jeg faktisk litt lyst til å prøve en gang.
Postet 14-12-12 kl 16:36 av Divine Divine er ikke aktiv
Gammel
Filifjonka sin avatar
Kokebøker fra forskjellige tider er virkelig interessante på så mange slags måter. Har du alle disse selv? Veldig fin luke med mange nyttige råd. Greit å vite hva en skal gjøre hvis neseblodet setter inn midt under pynting av bord.

Og det hyttebildet med strikkegenserne er bare helt fantastisk. Takk for en fin luke!
Postet 14-12-12 kl 16:42 av Filifjonka Filifjonka er ikke aktiv
Gammel
Tallulah sin avatar
Divine: har vurdert huset selv. Jeg er ikke så glad i pepperkaker, også slipper man å brenne fingrene på glohet knekk.

Filifjonka: ja, de er alle mine. Jeg har selvfølgelig Schønberg-Erken også, men siden den er i salg i nyoppdagelser nå, ville jeg ikke bruke den. Skal se den Perfekte Tradisjonelle Julen står beskrevet der.
Postet 14-12-12 kl 17:07 av Tallulah Tallulah er ikke aktiv
Gammel
Filifjonka sin avatar
Heldiggris! Jeg kjenner en voldsom indre trang til å begynne å samle på gamle kokebøker nå. Har bare en fra ca. tidlig sekstitall.
Postet 14-12-12 kl 17:44 av Filifjonka Filifjonka er ikke aktiv
Gammel
Tallulah sin avatar
Skilpadda har rett, confiturer er syltetøy! Hva betyr confite egentlig? Koke?
Postet 14-12-12 kl 20:33 av Tallulah Tallulah er ikke aktiv
 
Nylige blogginnlegg av Kalenderpiken

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:22.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no