Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > Adventskalenderbloggen

Før julen ringes inn - 7



Hver morgen fra og med 1. til og med 24. desember blogges en luke i kalenderen, og her kan man finne noe hyggelig eller morsomt eller nyttig eller fint eller gøy; bilder, vers, aktiviteter, oppskrifter, sjokolade ... Det er bare lukeutøvernes fantasi som setter grensene.
Rangér dette innlegget

Før julen ringes inn - 7

Postet 07-12-19 kl 07:03 av Kalenderpiken

FORELDREPORTALENS FANTASTISKE FØRJULSTRADISJON
- 12. årgang -

7

[1 Lorien] [2 Tjorven] [3 Eia] [4 Java] [5 Che] [6 Helio] [7 Pappalille]
[8 Ingling] [9 Tallulah] [10 Candy Darling] [11 Fersken] [12 tink] [13 annemede] [14 m^2]
[15 Tangerine] [16 Blondie] [17 Albertine] [18 Mex] [19 Timar] [20 007]
[21 Pøblis] [22 star] [23 Hjertensfryd] [24 Toffskij]

2019 har vært et begivenhetsrikt år for meg. Det begynte trist, onkelen min døde. En onkel jeg ikke har besøkt mye i voksen alder, men som likevel føltes veldig nær. En onkel som alltid hadde tid til å prate med meg da jeg var barn, som fikk meg til å føle meg viktig og interessant. Det var sårt og vondt og altfor tidlig. Og det var vanskelig å se en i min foreldregenerasjon gå bort, min mammas tvillingbror, det er jo etterhvert deres tur innså jeg brått.

Det satte i gang mange tanker hos meg. Mange av dere har kanskje fått med dere at jeg ikke har hatt kontakt med min far på mange år, siden 2004. Det var mange forskjellige grunner til at jeg kuttet den kontakten; noen svært velbegrunnede og vel så mye fordi det var det som føltes som en god løsning for meg og mine der og da. I ettertid ser jeg at ikke alle var helt innafor, men jeg har klart å forsone meg med at det var det som måtte til og sånn var det, det er ikke noe jeg får gjort om på uansett. Jeg strakte nå ut en hånd til faren min i mai – juni i år, og spurte om han kunne tenke seg å komme på besøk og hilse på barnebarna sine og oss voksne.

Vi har jo hatt noen treffpunkter disse årene, men ikke fler enn at de kan telles på en hånd; min søsters barns konfirmasjoner (2), en tekstmelding jeg sendte i fjor på hans 70 årsdag (1) og i min onkels minnestund (1). Fire ganger på fjorten år. Han kunne sagt nei. Jeg har nektet ham omgang med sin egen datter og to barnebarn. De var ti og syv år gamle før han fikk hilse på dem, men han sa ja. Og han kom.

Og det ble så bra.

Jeg har tenkt på å ta opp kontakten flere ganger. Det har brygget i meg i fire år eller så. Jeg nevnte det for terapeuten min første gangen tanken dukket opp, og da hun lurte på hva som stoppet meg svarte jeg at jeg bare ikke orket tanken på å rippe opp i alt som skjedde både i barndommen min, ved bruddet og i årene etter. Jeg har snakket om det, drømt om det, tenkt på det, grått over det, rast over det, og sakte, men sikkert har jeg forsont meg med det og tilgitt. Jeg orker bare ikke tanken på å dra alt opp igjen, jeg er ferdig. Så sa hun det som gjorde at alt til slutt løsnet «Du trenger ikke rippe opp i noe. Dere må ikke ta en gjennomgang av de siste fjorten årene. Dere kjenner hverandre ikke lenger, så bli kjent på nytt da vel, du er jo ikke den samme jenta han husker uansett!»

Så det er det vi driver med nå; blir kjent. Mye ved ham er som jeg husket, det som var bra. Jeg har etterhvert skjønt at han selv hadde det så vondt med egen oppvekst at det var vanskelig for ham å være en god far, han hadde ikke noe forbilde. Han visste alt om hva som ikke burde gjøres, lite om hva som var bra, og han var en bedre far for meg enn hans var for ham. Han gjorde en bedre jobb. Den var bare ikke bra nok. Og sånn er det, han gjorde det beste han kunne. Og det får være godt nok.

Nå har vi møttes flere ganger, han er kjempeinteressert i både meg og ungene. Han forguder dem, og de er veldig begeistret for ham. De gleder seg til han kommer, er helt på styr fordi vi skal på båttur med ham til sommeren (han bor i Tønsberg), og snakker mye om ham. Jeg sliter med hva jeg skal kalle ham. Jeg har brukt navnet hans i mange år, men det føles unaturlig nå. Samtidig er jeg ikke helt klar for det skrittet å kalle ham pappa, men det ligger og duver i bakgrunnen. Lurer seg litt frem av og til når jeg snakker om ham; faren min, morfaren til ungene, og når jeg drømmer er det pappa jeg sier.

Og jeg priser meg lykkelig for en ting i særdeleshet; jeg har aldri snakket stygt om ham til barna mine. Jeg har forklart at han ikke kunne være en god pappa for meg fordi han hadde det vondt inni seg, fordi han rett og slett ikke visste hvordan. Vi har snakket om at sånn kan det bli for noen, og at det ikke betyr at de er slemme eller dårlige mennesker, bare at de ganske enkelt ikke får til, og at jeg måtte velge å beskytte meg selv. Jeg har snakket om at jeg er lik ham, alle de tingene som bandt (og binder) oss sammen, og at vi også hadde mange fine stunder sammen, at han er en fin mann, men at det var vanskelig for ham å være en pappa som passet for meg.

Jeg sitter på tampen av året og ser meg tilbake; jeg har mistet en onkel, fått fine stunder med kusinene mine (mest på chat og i telefonen, men det teller for meg), fått tilbake en forelder, barna min har fått en voksenperson til inn i livene sine som synes de er udelt fantastiske, jeg har nesten slitt meg ihjel med en bachelor, men så kom den tilbake med en A så det var verdt det, og jeg er endelig klar for å gå ut i arbeidslivet som en utdannet fagperson for første gang i mitt liv. Det gjenstår å få seg en jobb, men jeg har troen på at det skal gå.

2020 kan bare komme, for jeg er klar og gleder meg.

Kommentarer totalt 39

Kommentarer

Gammel
Magica sin avatar
Postet 07-12-19 kl 07:18 av Magica Magica er ikke aktiv
Gammel
Agent Scully sin avatar
Postet 07-12-19 kl 07:59 av Agent Scully Agent Scully er ikke aktiv
Gammel
polarjenta sin avatar
Dette var en fin luke
Postet 07-12-19 kl 08:00 av polarjenta polarjenta er ikke aktiv
Gammel
Mex sin avatar
Så utrolig flott at du har valgt å gi han en ny sjanse. Og så ekstra godt når du ser at det er bra for dere alle.
Håper dere får en nydelig jul.
Postet 07-12-19 kl 08:05 av Mex Mex er ikke aktiv
Gammel
Ine sin avatar
Så fin luke! Lykke til med 2020.
Postet 07-12-19 kl 08:11 av Ine Ine er ikke aktiv
Gammel
Fintdethei! sin avatar
Varm og fin luke . Ønsker dere en fin jul.
Postet 07-12-19 kl 08:35 av Fintdethei! Fintdethei! er ikke aktiv
Gammel
Teofelia sin avatar
Postet 07-12-19 kl 08:41 av Teofelia Teofelia er ikke aktiv
Gammel
vixen sin avatar
For en fin luke! Og det går an å ha en fint forhold som voksne selv om man så gjerne hadde sett barndom annerledes. Folk kan forandre seg og ikke minst så er "maktbalansen" forskjøvet og man står tryggere på egne føtter. Det betyr ikke at det som var vanskelig er greit, men man kan forsone seg med det og ta med seg det positive.

Ønsker deg og dine et fint 2020.
Postet 07-12-19 kl 08:50 av vixen vixen er ikke aktiv
Gammel
Heilo sin avatar
En luke til mye ettertanke!

Lykke til med 2020!
Postet 07-12-19 kl 08:53 av Heilo Heilo er ikke aktiv
Gammel
trøtt sin avatar
Postet 07-12-19 kl 09:08 av trøtt trøtt er ikke aktiv
Gammel
Candy Darling sin avatar
Dette var en veldig fin luke. En nær meg har også hatt en barndom med en ikke-fungerende forelder, og gjorde det samme i voksen alder. Tok opp kontakten - ikke som om ingenting hadde skjedd, men som om begge visste hva som hadde skjedd, og at fortiden ikke ble annerledes ved å hele tiden rippe opp i det. Men de kunne fortsatt ha en fremtid. Forelderen ble aldri en god forelder, men fungerte overraskende godt som besteforelder, på sine premisser. Og det kan også være verdt noe.

Jeg håper pappaen din fortsetter å være en god person i livet til deg og barna dine i 2020.
Postet 07-12-19 kl 09:14 av Candy Darling Candy Darling er ikke aktiv
Gammel
annemede sin avatar
Postet 07-12-19 kl 09:36 av annemede annemede er ikke aktiv
Gammel
ingling sin avatar
Postet 07-12-19 kl 10:10 av ingling ingling er aktiv nå
Gammel
Pappalille sin avatar
Takk, fine dere. Det blir visst veldig personlig når jeg skriver her, men dette har vært og er så fint for meg, jeg ville dele det med dere.
Postet 07-12-19 kl 10:17 av Pappalille Pappalille er ikke aktiv
Gammel
Pøblis sin avatar
For en fin luke!
Postet 07-12-19 kl 10:20 av Pøblis Pøblis er ikke aktiv
Gammel
Divine sin avatar
Tusen takk for at du deler. Du er sterk og reflektert.
Etter at faren min døde, fikk jeg vite at hans far, altså min kjære farfar, hadde vært en hustyrann. Men han endret seg med årene og var bare kjærlig og snill med barnebarn og oldebarn. Så det går an.
Postet 07-12-19 kl 10:27 av Divine Divine er aktiv nå
Gammel
Pamina sin avatar


Dette var en god luke å lese.
Postet 07-12-19 kl 10:44 av Pamina Pamina er ikke aktiv
Gammel
Albertine sin avatar
Postet 07-12-19 kl 10:55 av Albertine Albertine er ikke aktiv
Gammel
noen sin avatar
Postet 07-12-19 kl 11:07 av noen noen er ikke aktiv
Gammel
IOA sin avatar
Åh, for en fin luke! Ønsker deg og familien mange fine stunder sammen i 2020.
Postet 07-12-19 kl 11:17 av IOA IOA er ikke aktiv
Gammel
Timar sin avatar
Det var en fin luke, Pappalille. Jeg er imponert over at du har klart å strekke ut hånda, og så så fint at han tok den!
Postet 07-12-19 kl 11:30 av Timar Timar er aktiv nå
Gammel
nolo sin avatar
Postet 07-12-19 kl 11:41 av nolo nolo er ikke aktiv
Gammel
Selma sin avatar
Postet 07-12-19 kl 11:44 av Selma Selma er ikke aktiv
Gammel
star sin avatar
Postet 07-12-19 kl 11:54 av star star er aktiv nå
Gammel
Noba sin avatar
Å, dette var en utrolig fin en historie, Pappalille. Det er godt å tenke på at, selv om det kan være for seint for noe, så kan livet by på noe nytt og annet som kan være like fint.
Postet 07-12-19 kl 12:46 av Noba Noba er ikke aktiv
Gammel
Pappalille sin avatar
Nå har dere fått meg til å gråte litt flere ganger i dag. Jeg visste ikke helt om det ble altfor langt og altfor mye for en luke, så takk igjen.
Postet 07-12-19 kl 14:38 av Pappalille Pappalille er ikke aktiv
Gammel
Tjorven sin avatar
For en fin luke.

Jeg har vært med på noe lignende i høst. Onkelen min ble 70 år, og vi var i selskap med ham og hans tre barn med familier. Det høres ikke så merkverdig ut, men den bursdagen var første gang han så eldstedatteren på over 20 år. Og mellomstedatteren møtte han i fjor sommer, men eller 20 år siden. Det var en svært rørende bursdag. Onkel var så glad, men han gråt masse.

Og jeg er helt enig med terapeuten din. Man trenger ikke alltid rippe opp i alt det gamle. Noen ganger er det best å bare starte på nytt.

(Jeg har pratet en del med mellomstekusina mi, og hun har ikke noen klar formening om hva som gjorde at alt skar seg. Og det har ikke fetteren min heller, men han har alltid hatt kontakt med faren sin.)
Postet 07-12-19 kl 16:55 av Tjorven Tjorven er aktiv nå
Gammel
Maverick sin avatar
Dette var det ordentlig fint å lese.
Postet 07-12-19 kl 17:10 av Maverick Maverick er ikke aktiv
Gammel
Mikkeline sin avatar
Dette var en vakker juleuke. Så fint at dere kunne se forbi noe som ikke har vært bra, og finne hverandre igjen på annet vis
Postet 07-12-19 kl 17:24 av Mikkeline Mikkeline er ikke aktiv
Gammel
Darth sin avatar
Postet 07-12-19 kl 17:41 av Darth Darth er ikke aktiv
Gammel
Hondacrv sin avatar
No blei eg ordentlig rørt og myk i hjertet. Så flott og sterkt å høyre!
Postet 07-12-19 kl 19:33 av Hondacrv Hondacrv er ikke aktiv
Gammel
Polyanna sin avatar
Fantastisk rørende å lese! Så klok og fin du er!
Postet 07-12-19 kl 23:19 av Polyanna Polyanna er ikke aktiv
Gammel
Toffskij sin avatar
Veldig fint skrevet.
Postet 08-12-19 kl 00:01 av Toffskij Toffskij er ikke aktiv
Gammel
Pappalille sin avatar
Dere er de beste. Nå skal jeg finne senga og snorke litt.
Postet 08-12-19 kl 00:42 av Pappalille Pappalille er ikke aktiv
Gammel
tink sin avatar
Så herlig luke. Det er et godt budskap i mørketida at folk kan endre seg og finne tilbake til noe fint. Det er bra å ha en bestefar, selv om han kanskje ikke var den beste faren.
Postet 08-12-19 kl 08:38 av tink tink er ikke aktiv
Gammel
rajraj sin avatar


Postet 09-12-19 kl 09:10 av rajraj rajraj er ikke aktiv
Gammel
LilleLeo sin avatar
For en nydelig luke.
Postet 09-12-19 kl 10:20 av LilleLeo LilleLeo er ikke aktiv
Gammel
Tangerine sin avatar
God jul og et veldig godt 2020!
Postet 09-12-19 kl 10:33 av Tangerine Tangerine er ikke aktiv
Gammel
Nenne sin avatar
Postet 10-12-19 kl 12:23 av Nenne Nenne er ikke aktiv
 
Nylige blogginnlegg av Kalenderpiken

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:05.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no