Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > Adventskalenderbloggen

Før julen ringes inn - 9



Hver morgen fra og med 1. til og med 24. desember blogges en luke i kalenderen, og her kan man finne noe hyggelig eller morsomt eller nyttig eller fint eller gøy; bilder, vers, aktiviteter, oppskrifter, sjokolade ... Det er bare lukeutøvernes fantasi som setter grensene.
Rangér dette innlegget

Før julen ringes inn - 9

Postet 09-12-21 kl 07:38 av Kalenderpiken

FORELDREPORTALENS FANTASTISKE FØRJULSTRADISJON
- 14. årgang -

9


[1 Heilo] [2 Nenne] [3 Mex] [4 Fersken] [5 Che] [6 Toffskij]
[7 Tjorven] [8 Blånn] [9 ingling] [10 oslo78] [11 Tallulah] [12 Skilpadda]
[13 Pøblis] [14 amo] [15 Floka] [16 Dali] [17 tink] [18 daffy] [19 vixen]
[20 Taien] [21 007] [22 annemede] [23 Maverick] [24 celebelen]


Denne luken har jeg grublet litt på. På den ene siden er jeg glad i julen, og har lyst til å skrive om koselige tradisjoner, julepynten fra besteforeldrehuset som vi heldigvis fant likevel og gode minner. På den andre siden er julen og førjulstiden ganske tung, fordi to av de viktigste menneskene i livet mitt ikke er med oss lenger.

Faren min døde for sju år siden, og selv om sorgen der er i en fase der det ikke er like vondt hele tiden, får julen det frem. Spill Julekveldsvisa for meg, og jeg gråter hver gang. Pappa pleide å tralle på den på lille julaften når alt begynte å bli klart og treet var pyntet. Jeg hører stemmen hans i stedet for Prøysen sin, og knekker sammen. Moren min døde for bare litt over et år siden, et par måneder før jul. Hun har feiret jul med oss hvert år siden minste var født (ett år rakk også pappa å bli med), og for tre år siden var jeg redd for at det ble den siste. Da var vi på Gran Canaria, koste oss og hadde verdens mest avslappede julefeiring (bortsett fra hjemturen, men det er en annen historie), og mamma hadde mest sannsynlig kreft – det lå i bakhodet, men jeg tror alle var innstilt på å nyte tiden sammen. Det ble en jul til, for hun ble frisk, eller i hvert fall friskere. Bivirkningene plaget henne, men hun feiret jul med oss i 2019, og etter eviglang koronaseparasjon fikk vi en uke sammen i fjor sommer i barndomsparadiset. Så kom kreften på nytt, og nå er hun ikke her. Ikke i fjor, ikke i år, og aldri mer. Jeg pynter med pynt fra barndomshjemmet, fordelt mellom oss søstrene på denne tiden i fjor, da vi hadde urnenedsettelse og så smått begynte å pakke ned barndomshjemmet. Jeg tviholder på akkurat den fyrstikkesken med tegnestifter som hun brukte til å henge opp pynt i vinduene, og svelger tusen klumper i halsen. Julen har mye glede i seg, men for meg har den også sorg, og det tror jeg den må få lov til.

Denne luken sender en stor, varm klem til alle de som savner noen denne julen, de som vet at livet snart blir totalt forandret, de som skulle ønske det ble det, de som bærer på vonde minner som skygger over i en tid der alt skal være glede. Til dere, og meg, denne sangen som vi har sunget i begge bisettelser og som (også)får tårene frem hos meg:

Kommentarer totalt 23

Kommentarer

Gammel
nolo sin avatar
Savn og sorg blir ofte forsterket i høytider og på merkedager. Håper du og dine får en fin jul, Ingling.
Postet 09-12-21 kl 07:52 av nolo nolo er ikke aktiv
Gammel
Tjorven sin avatar
Jeg kan godt forstå at jula vekker denne typen minner. Samtidig; det høres jo ut til at minnene er gode, og da gjelder det å huske det gode. Å kjenne på savnet gjør vondt allikevel.

Riktig god jul.
Postet 09-12-21 kl 08:03 av Tjorven Tjorven er ikke aktiv
Gammel
Blå sin avatar
God jul.
Postet 09-12-21 kl 08:21 av Blå Blå er ikke aktiv
Gammel
Heilo sin avatar


Nydelig sang. Du skriver alltid så vakkertrist om foreldrene dine. De høres så fine og gode ut, og jeg skjønner at sorgen og savnet kommer til å være der bestandig. Også og kanskje aller mest i jula.

Håper at du og familien din får ei god jul!
Postet 09-12-21 kl 08:23 av Heilo Heilo er ikke aktiv
Gammel
tink sin avatar
Jula er en sterk markør for endring, på godt og vondt. All kosen og alle tradisjonene er så deilig når alt er som det skal være, og virker ekstra sterkt når man ikke er innafor, eller savner noen.

Takk for en tankefull og sterk luke.
Postet 09-12-21 kl 08:49 av tink tink er ikke aktiv
Gammel
annemede sin avatar
Nydelig sang. Takk for fin luke.
Postet 09-12-21 kl 08:53 av annemede annemede er ikke aktiv
Gammel
Eia sin avatar
Av og til er det godt å kjenne på savn, selv om det er vondt også.

Takk for fin luke!
Postet 09-12-21 kl 08:58 av Eia Eia er ikke aktiv
Gammel
Nenne sin avatar
Det å savne noen betyr jo også at man har gode minner og at den som er borte bidro positivt og godt i livet ditt. Det er vondt å savne, men det er godt å ha hatt de trygge, gode og nære menneskene der til å forme oppveksten og livet.

Stor klem fra enda en som har noen å savne.
Postet 09-12-21 kl 09:18 av Nenne Nenne er ikke aktiv
Gammel
Anda sin avatar
Og da fikk du meg til å få tårer i øynene også. Savnet vil alltid være der, men sorgen noe lettere å bære.
Postet 09-12-21 kl 09:27 av Anda Anda er ikke aktiv
Gammel
Maverick sin avatar


Vakkert beskrevet.
Postet 09-12-21 kl 09:30 av Maverick Maverick er ikke aktiv
Gammel
celebelen sin avatar
Postet 09-12-21 kl 10:13 av celebelen celebelen er ikke aktiv
Gammel
star sin avatar
Postet 09-12-21 kl 11:33 av star star er ikke aktiv
Gammel
Mex sin avatar

Det er på merkedagene man kjenner sorgen mest, og det skal så utrolig lite til for å vippe en litt av pinnen. Jeg liker begrepet med at sorg kommer i bølger, og akkurat som en vanlig bølge kan dytte deg over ende og gjør at du mister fotfestet et øyeblikk, så er det akkurat det sorgen også gjør. En sang, en lukt, en situasjon. På mange måter så er det godt å minnes dem som ikke er her, at man hadde gode minner sammen med dem, men savnet kan være vondt.

Nydelig sang. Jeg er også veldig glad i denne.
Men jeg har ikke sett denne musikkvideoen før tror jeg, den må være gammel? Kurt ser jo ut som guttungen som nettopp vant Idol. Og Helene ser jo nesten helt forskrekket ut.
Postet 09-12-21 kl 11:59 av Mex Mex er ikke aktiv
Gammel
Timar sin avatar


Du skriver så fint om foreldrene dine. For en fin måte å la de leve videre på! Jeg kjenner at jeg har blitt litt glad i dem, jeg også.
Postet 09-12-21 kl 12:40 av Timar Timar er ikke aktiv
Gammel
Pelle sin avatar
Nydelig skrevet.
Postet 09-12-21 kl 14:16 av Pelle Pelle er ikke aktiv
Gammel
Blondie sin avatar
Du er fin, ingling.
Postet 09-12-21 kl 16:59 av Blondie Blondie er ikke aktiv
Gammel
Matilda sin avatar
Fine ingling!
Postet 09-12-21 kl 19:51 av Matilda Matilda er ikke aktiv
Gammel
Fersken sin avatar
Postet 09-12-21 kl 20:17 av Fersken Fersken er ikke aktiv
Gammel
oslo78 sin avatar
Nydelig innlegg!! For et fint forhold du har hatt til foreldrene dine.
Postet 09-12-21 kl 22:56 av oslo78 oslo78 er ikke aktiv
Gammel
Dali sin avatar
Postet 09-12-21 kl 23:16 av Dali Dali er ikke aktiv
Gammel
ingling sin avatar
Tusen takk for så fine tilbakemeldinger! Jeg vet at jeg har vært veldig heldig med foreldrene mine og med at jeg har masse gode minner. Derfor blir det jo også sårt at de gikk bort såpass tidlig, men også fint å ha gode ting å se tilbake på. Det er mye dualitet i sorg.

Og ja, videoen er nok ganske gammel. Jeg må innrømme at jeg ikke kikket så nøye på den siden sangen var det viktigste.
Postet 10-12-21 kl 08:17 av ingling ingling er ikke aktiv
Gammel
Palmen sin avatar
Takk for fin luke!
Postet 12-12-21 kl 11:08 av Palmen Palmen er ikke aktiv
Gammel
gnuri sin avatar
Takk for fin luke
Postet 19-12-21 kl 07:55 av gnuri gnuri er ikke aktiv
 
Nylige blogginnlegg av Kalenderpiken

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:05.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no