Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > Adventskalenderbloggen

Før julen ringes inn - 9



Hver morgen fra og med 1. til og med 24. desember blogges en luke i kalenderen, og her kan man finne noe hyggelig eller morsomt eller nyttig eller fint eller gøy; bilder, vers, aktiviteter, oppskrifter, sjokolade ... Det er bare lukeutøvernes fantasi som setter grensene.
Rangér dette innlegget

Før julen ringes inn - 9

Postet 09-12-19 kl 06:46 av Kalenderpiken

FORELDREPORTALENS FANTASTISKE FØRJULSTRADISJON
- 12. årgang -

9

[1 Lorien] [2 Tjorven] [3 Eia] [4 Java] [5 Che] [6 Helio] [7 Pappalille]
[8 Ingling] [9 Tallulah] [10 Candy Darling] [11 Fersken] [12 tink] [13 annemede] [14 m^2]
[15 Tangerine] [16 Blondie] [17 Albertine] [18 Mex] [19 Timar] [20 007]
[21 Pøblis] [22 star] [23 Hjertensfryd] [24 Toffskij]

På denne dagen, 9. desember for 54 år siden, så ble Charlie Brown's Christmas vist på TV for første gang. Dette var den første tegnefilmen basert på Peanuts, tegneserien som hadde gått ukentlig i amerikanske aviser i 15 år.

Julespesialen var bestilt og betalt av Coca-Cola, ble skrevet på noen få uker, og animert på et halvt år på bittelite budsjett. Når de skulle finne stemmer, gjorde produsentene noe så ukonvensjonelt som å hyre barn, det var ikke vanlig på den tiden. Sountracket var også meget uortodoks, med eksperimentell jazz. I tillegg bestemte de seg for å droppe "latter på boks", og alle disse grepene gjorde at produsentene ikke hadde særlig høye forventninger til mottakelsen av tegnefilmen, de regnet egentlig med at det ville bli en katastrofe.

Men slik gikk det ikke! Filmen fikk gode kritikker, og blir vist på TV årlig før jul etter debuten i 1965.

Sitat:
The Coca-Cola Company was looking for a special for advertising during the holiday season. "The bad news is that today is Wednesday and they'll need an outline in Atlanta by Monday," Allen remarked to Mendelson. He quickly contacted Schulz, and the duo got to work with plans for a Peanuts Christmas special. The duo prepared an outline for the Coca-Cola executives in less than one day, and Mendelson would later recall that the bulk of ideas came from Schulz, whose "ideas flowed nonstop." According to Mendelson, their pitch to Coca-Cola consisted of "winter scenes, a school play, a scene to be read from the Bible, and a sound track combining jazz and traditional music." The outline did not change over the course of its production.
Og som et lite apropos til dagens påstander om "war on Christmas", de var visst redd for det da også:

Sitat:
Schulz was adamant about Linus' reading of the Bible, despite Mendelson and Melendez's concerns that religion was a controversial topic, especially on television. Melendez recalled Schulz turned to him and remarked "If we don't do it, who will?". Schulz's estimation proved accurate, and in the 1960s, less than 9 percent of television Christmas episodes contained a substantive reference to religion, according to university researcher Stephen Lind. It could also be worth noting that Linus's recitation of Scripture was incorporated in such a way that it forms the climax of the film, thus making it impossible to successfully edit out.
Schulz var meget religiøs, etter å ha vokst opp i midtvesten.

Charlie Brown er spilt av 8 år gamle Peter Robbins, som allerede var en veletablert liten skuespiller (som med andre barneskuespillere gikk det ikke så bra med ham og han slapp nettopp ut av fengsel og mentalsykehus for trusler), ellers var barneskuespillerne i stor grad ukjente, noen så små at de ikke kunne lese, og måtte få en og en replikk de kunne gjenta. Alt stemmearbeidet ble spilt inn på en dag.

Visstnok var bandet Jefferson Airplane i studio ved siden av, og stakk innom og ga kidsa autografer.

Koret var ikke like heldig, der tok innspillingene mye lenger tid, og ofte ble det så sent at foreldrene nektet barna å komme tilbake, og de måtte erstattes av andre. Kordirigenten var meget fortvilet over at det ble vanskelig å få til en perfekt versjon, men produsentene ville ha "barn som høres ut som barn", og valgte faktisk en innspilling som er ørlite granne sur.

Så god jul, med jazz, litt sur barnesang, Coca-cola, opplesing fra bibelen og ord som "eastern syndicate. Det oppsummerer vel omtrent det meste?



(tilnærmet full versjon, riktignok med et litt snålt utsnitt)

Kommentarer totalt 15

Kommentarer

Gammel
Heilo sin avatar
Spennende innblikk! Har sett noen minutter nå og kjenner at jeg egentlig ikke kjenner Charlie Brown fra før. Gleder meg til å se resten i ettermiddag! Artig og annerledes luke!
Postet 09-12-19 kl 07:20 av Heilo Heilo er ikke aktiv
Gammel
Eia sin avatar
Artig og interessant luke! Gleder meg til å se den i ettermiddag.
Postet 09-12-19 kl 08:09 av Eia Eia er ikke aktiv
Gammel
Blå sin avatar
Elsker Charlie Brown Christmas og ser den hvert år.
Postet 09-12-19 kl 08:19 av Blå Blå er ikke aktiv
Gammel
Mex sin avatar
Så artig!
Postet 09-12-19 kl 08:32 av Mex Mex er ikke aktiv
Gammel
Pelle sin avatar
Fun facts!! Kult.
Postet 09-12-19 kl 08:46 av Pelle Pelle er ikke aktiv
Gammel
annemede sin avatar
Kul info, takk.
Postet 09-12-19 kl 09:05 av annemede annemede er ikke aktiv
Gammel
tink sin avatar
Foreldrene til mannen kalte han for Charlie Brown da han var liten. Tror jeg må sette av tid til å se denne en kveld, og finne ut om det var en grunn til det.

Alltid gøy å lære noe nytt gammelt.
Postet 09-12-19 kl 09:47 av tink tink er ikke aktiv
Gammel
Tallulah sin avatar
Ja, kilden min er i all hovedsak Wikipedia, det burde jeg hatt med i disse tider hvor etterprøvbare kilder er viktig.
Postet 09-12-19 kl 09:59 av Tallulah Tallulah er ikke aktiv
Gammel
Tangerine sin avatar
Artig!
Postet 09-12-19 kl 11:35 av Tangerine Tangerine er ikke aktiv
Gammel
Adrienne sin avatar
Så morsomt! Jeg visste ikke dette, tenk at det egentlig var et markedsføringsstunt.

Innlegget ditt fikk meg til å tenke på en av mine favorittstriper fra Knøttene:

Postet 09-12-19 kl 12:11 av Adrienne Adrienne er ikke aktiv
Gammel
Toffskij sin avatar
Postet 09-12-19 kl 13:44 av Toffskij Toffskij er ikke aktiv
Gammel
LilleT sin avatar
Takk for fin og annerledes luke!
Postet 09-12-19 kl 16:52 av LilleT LilleT er aktiv nå
Gammel
Pamina sin avatar
Herlig luke!
Postet 09-12-19 kl 20:06 av Pamina Pamina er ikke aktiv
Gammel
Martis sin avatar
Takk for en kul luke!
Postet 09-12-19 kl 22:21 av Martis Martis er ikke aktiv
Gammel
Pøblis sin avatar
Åh, herlig! Jeg har jo sett den flere ganger, men ikke visst noe om alle de morsomme faktaene rundt som du forteller om.
Postet 10-12-19 kl 04:55 av Pøblis Pøblis er ikke aktiv
 
Nylige blogginnlegg av Kalenderpiken

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:19.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no