Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > Lykkebloggen

Kronet med seier

Rangér dette innlegget

Kronet med seier

Postet 26-05-16 kl 12:22 av Observatøren

Det har vært en ganske tøff prosess, selv om det tok kortere tid enn fryktet.

I januar i fjor sendte jeg inn et innbyggerforslag til Oslo kommune - der vi ba om at skolen skulle rehabiliteres og oppgraderes. De siste årene har skolen knapt blitt vasket ordentlig, og det har vært pinlig å ønske 1.klassingene velkommen til lokaler som hverken er tilpasset eller innbydende.

I går kom endelig oppslaget vi har ventet på en stund;
http://www.aftenposten.no/osloby/Riv...e-197932b.html

Jeg skal ikke ta på meg all ære for at det skjer, til det er det mange andre som har jobbet for dette. Men det er deilig at det endelig skjer noe - og at det blir skole i vårt område i mange år fremover. Vår største bekymring var forflytning til Filipstad og deretter salg av skoletomten til kontorbygg. Det trenger vi ikke å bekymre oss for lenger. Nå gjelder det bare å få på plass en god bussordning i byggeperioden.

Jeg kommer nok ikke til å slippe prosessen helt selv om vi er på flyttefot.

Postet under barn, oppussing
Kommentarer 19 E-post blogginnlegg
Kommentarer totalt 19

Kommentarer

Gammel
Tallulah sin avatar
Kjempebra! Jeg så alle kommentarene om historiske bygg i går, og fnøs i mitt imaginære skjegg. Jeg er den første i bevaringskøen som regel jeg altså, men man kan ikke la unger ha en helsefarlig skolehverdag bare fordi man selv hadde det så koselig der på femtitallet, ass. Skole og nærmiljø må faktisk gå foran.
Postet 26-05-16 kl 12:32 av Tallulah Tallulah er ikke aktiv
Gammel
Kanina sin avatar
Så fantastisk! Gratulerer! Jeg er imponert over innsatsen!
Jeg er også på linje med Tally ang bevaring. Jeg er for bevaring som oftest, men lurer på om byantikvaren graver sin egen grav med utspill om å bevare Jordal amfi, f.eks. Eller en giga-fabrikkhall på Ensjø som ikke kan brukes til noe fornuftig annet enn å ta opp plass, som om byen er et stort friluftsmuseum.
Postet 26-05-16 kl 12:39 av Kanina Kanina er ikke aktiv
Gammel
Nenne sin avatar
Så bra!
Postet 26-05-16 kl 12:46 av Nenne Nenne er ikke aktiv
Gammel
Tallulah sin avatar
I tillegg er det ikke akkurat mangler på skoler fra perioden.
Postet 26-05-16 kl 12:51 av Tallulah Tallulah er ikke aktiv
Gammel
Polyanna sin avatar
Så bra! Jeg må si at sammenlignet med andre byer (Bergen comes to mind) så syns jeg Oslo er ganske flinke på skolebygg, med tanke på utfordringene man har med størrelse og vekst. Jommen jobber de hardt og jevnt og trutt og systematisk! Dette er jo kjempegode nyheter!
Postet 26-05-16 kl 12:58 av Polyanna Polyanna er ikke aktiv
Gammel
Tussa sin avatar
Gratulerer, godt jobba!
Postet 26-05-16 kl 13:03 av Tussa Tussa er ikke aktiv
Gammel
Pøblis sin avatar
Hurra! VI fikk jo ny skole - med skikkelig oppussing og god bevaring av den eldste delen av skolen vår - både pose og sekk. Det var helt magisk å bytte ut de nedslitte utdaterte lokalene med splitter nytt. Send meg en Pm hvis du vil vite hvilken skole og hvordan vi hadde det underveis - vi ble busset til alternative lokaler i 2,5 år - jeg kjenner ganske godt til deler av prosessen vi var igjennom, i hvertfall.
Postet 26-05-16 kl 13:04 av Pøblis Pøblis er ikke aktiv
Gammel
Bluen sin avatar
Gratulerer!
Postet 26-05-16 kl 13:05 av Bluen Bluen er ikke aktiv
Gammel
Éowyn sin avatar
Gratulerer!

Hvis dere trenger busstips så opparbeider flere skoler i Bergen kommune seg masse erfaring med dette.
Postet 26-05-16 kl 13:18 av Éowyn Éowyn er ikke aktiv
Gammel
tink sin avatar
Gratulerer!

Jeg er i vernebransjen, og etter 10 år med kontorer i ulike varianter av gamle lokaler (koselig, men enten for kaldt eller for varmt) så er jeg en sterk tilhenger av funksjonell modernisering.
Postet 26-05-16 kl 13:25 av tink tink er ikke aktiv
Gammel
noen sin avatar
Gratulerer! Så deilig å se at man har klart å påvirke til positiv endring!
Postet 26-05-16 kl 13:31 av noen noen er ikke aktiv
Gammel
-ea- sin avatar
Så bra!

Neste uke flytter ungen min inn i flunkende nytt skolebygg, etter å ha gått sitt første ungdomsskoleår i et rivningsobjekt. De har revet halve skolebygningen og bygger ny skole på den delen av tomta. Gammeldelen som har stått igjen i to år skal rives og utgjøre uteområdet til nye skolen. I mellomtiden har elevene gått på i restene av gammelbygget, i en brakkeskole like bortenfor (som kommunen bygde for noen år siden når de begynte med renovering av skoler, den har huset to-tre skoler før dette), og noen har vært busset til en annen skole.
Postet 26-05-16 kl 13:39 av -ea- -ea- er ikke aktiv
Gammel
celebelen sin avatar
Gratulerer! Jeg synes det er litt vemodig, etter å ha bodd i området i oppveksten, og gått på skolen ett år, men jeg skjønner godt at det er nødvendig.
Postet 26-05-16 kl 14:09 av celebelen celebelen er ikke aktiv
Gammel
Polyanna sin avatar
Min eldste går forresten på Bjørnsletta, splitter ny 1-10-skole, og jeg syns de har fått til veldig, veldig mye bra der, altså. Og ungene virker selv veldig fornøyde. Blant annet setter de pris på kunsten og snakker om den. Det kan man vel kanskje ikke si at vi gjorde om utsmykningene på skolene vi vokste opp med, eller...?
Postet 26-05-16 kl 14:14 av Polyanna Polyanna er ikke aktiv
Gammel
Nessie sin avatar

Nå må du snart skrive blogginnlegg om flyttinga og sånn!
Postet 26-05-16 kl 16:07 av Nessie Nessie er ikke aktiv
Gammel
Tjorven sin avatar
Gratulerer med lønn for strevet.

Faren min ble litt sentimental. Ruseløkka var hans gamle skole. Men helt ny skole blir jo veldig bra.

Så er det bare å håpe at de får til en god løsning med bussing i mellomtiden.
Postet 27-05-16 kl 07:49 av Tjorven Tjorven er ikke aktiv
Gammel
Kanina sin avatar
Ja, det er ikke til å komme unna at man blir sentimental. Jeg ble sentimental da min gamle videregående ble nedlagt og gjort om til barneskole, og enda er den jo ikke vesentlig forandret engang.
Postet 27-05-16 kl 07:56 av Kanina Kanina er ikke aktiv
Gammel
Olvina sin avatar
Så bra! Av og til er den beste løysinga å byrje heilt på nytt, og det er flott at de har fått gjennomslag for det. Eg håpar den midlertidige løysinga går så bra som det kan bli, og at de snart kan flytte inn i splitter ny skule.
Postet 27-05-16 kl 12:05 av Olvina Olvina er ikke aktiv
Gammel
gnuri sin avatar
Gratulerer
Postet 30-05-16 kl 10:02 av gnuri gnuri er ikke aktiv

Nylige blogginnlegg av Observatøren

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:53.