Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > Lykkebloggen

Tillit

Rangér dette innlegget

Tillit

Postet 13-06-16 kl 11:56 av Observatøren

Det er ikke til å komme fra at jeg baserer mye av livet mitt på tillit. Tillit til at toget går når det skal. Til at andre stopper på røde lys. Til at værmeldingen stemmer.

Tillit til at banken passer på pengene mine, andre på nøklene. Til at pedleder i barnehagen bryr seg om mitt barns utvikling. Til at andre kildesorterer for vårt felles miljø. Til at det alltid blir en ny dag. Tillit til enkeltpersoner - til at mannen min alltid bryr seg om oss, om hva som er best for vår hverdag og fremtidsplaner. Til at naboen avslutter festen, til at søppel blir hentet, at Kiwi har melk når vi trenger.

Tillit til at de folkevalgte ser det store bildet, der jeg bare ser det som er viktig for meg. Tillit til at leger finner ut hva som er galt, sykehus pleier de som trenger det. Tillit til at avisene skriver sannheten, til at de som trenger hjelp får det.

Men tilliten til meg selv er frynsete. Tilliten til at andre fortsatt liker meg selv om jeg sier nei, jeg har ikke kapasitet. Til at jeg kan gjøre feil, men rette dem opp. Til at også jeg kan være svak og be om hjelp. Ikke på de store tingene, men på de små, hverdagslige. At jeg klarer å finne mestringsstrategier som fungerer, at jeg ikke er perkfet - men at noen fortsatt er glad i meg og bryr seg.

At jeg ikke kastes ut i angst, søvnløshet og matbonanza, bare fordi noen ble frustrert og kritisk. At jeg takler konstruktiv kritikk og klarer å bruke det til noe fornuftig. At ikke snøballen ruller videre og jeg blir menneskesky.

Kommentarer totalt 10

Kommentarer

Gammel
nolo sin avatar
Postet 13-06-16 kl 12:49 av nolo nolo er ikke aktiv
Gammel
Mex sin avatar

Man må spise elefanten en bit om gangen.
Se deg selv i speilet og si, "jeg kan!"
Det er lov å sette ned tempoet, det er lov å si nei, og det er lov å gjøre feil. Noen ganger blir det for mye. Og da gjelder det å sette grenser og kanskje spise litt mindre biter enn vanlig, for en stund.
Ha tro på deg selv. Jeg tror du trenger noen klemmer.
Postet 13-06-16 kl 12:50 av Mex Mex er ikke aktiv
Gammel
Olvina sin avatar
Her var det mykje eg kan kjenne meg igjen i, ser eg. Er det ikkje merkeleg at det skal vere så forbasket vanskeleg å kjenne at ein er bra nok uansett, kunne sjå seg sjølv i spegelen, seie det høgt og faktisk meine det? Eg er sikker på at alle rundt deg har full tillit til deg på alle områder, du må "berre" innsjå det sjølv at du faktisk fortenar den tilliten.

Og så kan eg kanskje starte med same øvelsen sjølv, for det trengs her også.
Postet 13-06-16 kl 12:56 av Olvina Olvina er ikke aktiv
Gammel
celebelen sin avatar
Det er nok ikke uvanlig at vi dømmer oss selv hardere enn vi dømmer andre. Det er en treningssak å sette grenser og stole på seg selv, men det kan gjøres.
Postet 13-06-16 kl 13:11 av celebelen celebelen er ikke aktiv
Gammel
Pelen sin avatar
Postet 13-06-16 kl 13:35 av Pelen Pelen er ikke aktiv
Gammel
Gaia sin avatar
Vi har alle våre kamper og indre demoner. Du fortjener din egen tillit. Du har rett til å sette dine egne grenser. Og hvis andre velger å ikke respektere deg eller stole på deg, så er det deres problem, ikke ditt. Husk det.
Postet 13-06-16 kl 14:27 av Gaia Gaia er ikke aktiv
Gammel
Bluen sin avatar
Jeg kjenner meg også igjen - og synes du er fin og en person man, også du selv, absolutt skal ha tillit til. Du tar ansvar for mye.
Postet 13-06-16 kl 14:31 av Bluen Bluen er ikke aktiv
Gammel
Luftslottet sin avatar
Si fra hvis du finner en løsning på det der.

Jeg syns du er så bra, og skulle ønske du også greide å se deg selv med våre øyne.
Postet 13-06-16 kl 15:02 av Luftslottet Luftslottet er ikke aktiv
Gammel
Karamell sin avatar
Postet 14-06-16 kl 11:29 av Karamell Karamell er aktiv nå
Gammel
Fløyel sin avatar
Postet 31-08-16 kl 02:06 av Fløyel Fløyel er ikke aktiv

Nylige blogginnlegg av Observatøren

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:32.