Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > Adventskalenderbloggen

Før julen ringes inn - 14



Hver morgen fra og med 1. til og med 24. desember blogges en luke i kalenderen, og her kan man finne noe hyggelig eller morsomt eller nyttig eller fint eller gøy; bilder, vers, aktiviteter, oppskrifter, sjokolade ... Det er bare lukeutøvernes fantasi som setter grensene.
Rangér dette innlegget

Før julen ringes inn - 14

Postet 14-12-22 kl 07:01 av Kalenderpiken

FORELDREPORTALENS FANTASTISKE FØRJULSTRADISJON
- 15. årgang -

14


[1 Primrose] [2 Oslo78] [3 Teofelia] [4 Blånn] [5 ingling] [6 celebelen]
[7 Heilo] [8 Tallulah] [9 Luftslottet] [10 Maverick] [11 Stompa] [12 tink]
[13 Blå] [14 Tjorven] [15 star] [16 Albertine] [17 Dali] [18 Toffskij] [19 Mex]
[20 Syrinx] [21 Pøblis] [22 Nenne] [23 Timar] [24 Skilpadda]


Når jeg skriver dette så er det Luciadagen. Når dere leser dette er det 364 dager til neste Luciadag. Jeg synes det er viktig å ha noe å glede seg til, så derfor er dette en hyllest til Luciadagen … med masser av tid til å glede seg.

Jeg er oppvokst på svenskegrensa, og i Sverige er Lucia virkelig stort. Så vi pleide å starte Luciadagen med å stå opp veldig tidlig og sette på svensk tv. Lussekattene var riktignok kalde etter at de ble bakt kvelden i forveien, men litt varming i mikroen gjorde underverker. Nå ser jeg at man kan få oppleve ordentlig Luciastemning også i kirkene i Norge, som f.eks. i Uranienborg. Det tror jeg jammen meg at jeg skal gjøre til neste år.



Jeg har allerede nevnt Lussekatter. Jeg synes denne oppskriften fungerer fint (og den har bare en moderat mengde safran slik at man ikke blir ruinert):

200 g smør
5 dl melk
50 g gjær
0,25 g safran
ca. 1 ts salt
2 dl sukker
2 stk. egg
ca. 15 dl hvetemel

1 stk. egg til pensling
2 ss rosiner til pynt

Jeg håper og tror at de fleste av dere kan bake en gjærdeig, så det beskriver jeg ikke. Jeg velger å mortre safranen med litt sukker for å blande den ut.



Jeg skal ikke rippe opp altfor mye i dette med å velges til Lucia. Jeg tror ikke den egentlige Lucia hadde langt, blondt hår. Men altså … det var det jeg ikke skulle rippe opp i. Jeg klarte nemlig å bli valgt til Lucia én gang. Jeg var veldig stolt, men har i ettertid blitt fortalt at kriteriet jeg ble valgt etter var at … trommevirvel … jeg sang høyest. Og siden jeg bare var 6 år den gangen så er jeg litt redd for at jeg egentlig var som hun i dette klippet (fra 47sek):



Men hvis ørene dine ble litt ødelagt nå, så foreslår jeg at du heller avslutter med denne Luciasangen fra Jul i Svingen. Den gir meg i hvert fall litt julestemning. Noe det ellers har vært tynt med i år.



Og i år bryter jeg med egne tradisjoner. Ikke noe klipp fra «Love Actually» i årets luke for min del. Til forskjell fra de 13 første versjonene jeg har bidratt i.

Kommentarer totalt 13

Kommentarer

Gammel
Mex sin avatar
Lussekatter i dag også!
Syns flere av sangene fra Jul i svingen gir skikkelig god julestemning.
Takk for fin luke!
Postet 14-12-22 kl 07:40 av Mex Mex er ikke aktiv
Gammel
Eia sin avatar
Takk for fin luke!

Jeg tror jammen jeg skal bake litt og høre på klipp og julesang i ettermiddag, så da har jeg noe å glede meg til.
Postet 14-12-22 kl 07:58 av Eia Eia er ikke aktiv
Gammel
tink sin avatar
Lucialuke! Jeg fikk både lussekatter og gløgg i store doser på luciaarrangement på jobb i går.
Postet 14-12-22 kl 08:00 av tink tink er ikke aktiv
Gammel
Blå sin avatar
Lucia.

Jeg har vært Lucia. Med levende lys i kransen og håret fullt av stearin etterpå
Postet 14-12-22 kl 08:43 av Blå Blå er ikke aktiv
Gammel
Svanen sin avatar
Jul i Svingen har mange fine julesanger!

Lucia var jo fra Sicilia, og det er ikke flust av blonde der (selv om min siciliansk bestefar faktisk hadde blå øyne). Mine 1/4 sicilianske jenter burde vært Lucia, men ingen av dem har vært det. De 3 eldste er bare glade for det, mens minste synger luciasangen året rundt
Postet 14-12-22 kl 08:45 av Svanen Svanen er ikke aktiv
Gammel
Blondie sin avatar
Jeg var livredd for å bli Lucia, så alle bærer ikke den drømmen.
Postet 14-12-22 kl 08:45 av Blondie Blondie er ikke aktiv
Gammel
Syrinx sin avatar
Lucia hadde ikkje nådd skulen inni fjorden der eg vaks opp, så det var aldri tema. Men det fins bilete av meg og brørne mine, kledd i laken og med julegirlander i håret. Truleg inspirert av Skomakergata.

Luciasongen du legg ved her er den vakraste.
Postet 14-12-22 kl 09:29 av Syrinx Syrinx er aktiv nå
Gammel
nolo sin avatar
Fin luke.
Postet 14-12-22 kl 09:29 av nolo nolo er ikke aktiv
Gammel
celebelen sin avatar
Jeg har spist lussekatt i dag, for tredje dag på rad.
Først bakte jeg glutenfrie hjemme mandag kveld, og de måtte jo testes mens de fortsatt var varme og gode. Så fikk vi lussekatter på korøvelsen i går, og da jeg kom på jobb i morges var det rester fra gårsdagen. Nå føler jeg at jeg har fått årets kvote!
Postet 14-12-22 kl 10:07 av celebelen celebelen er ikke aktiv
Gammel
Nenne sin avatar
Jeg skal høre på klippene senere i dag, og se for meg lille Tjorven.

Jeg har lussekatter i nista og skal kose meg i dag også.
Postet 14-12-22 kl 10:33 av Nenne Nenne er ikke aktiv
Oppdatert 14-12-22 kl 13:06 av Nenne
Gammel
Heilo sin avatar
Vi bakte lussekatter i går, med safran. Da jeg var barn gikk det i gurkemeie. Lucia-sangen fra Jul i Svingen er nydelig (og hele episoden med Lucy som aldri har vært Lucia fordi hun har mørkt hår, selv om hun har bursdag på selveste Lucia-dagen anbefales som en skikkelig fin liten novelle). Sangen du har linket til Tjorven er ikke Lucia-sangen, men 1. desember-sangen som barna synger til tenningen av julegrantenning på idrettsplassen. Her er Lucia-sangen: https://youtu.be/ABBgay1XFCo

(Beklager at jeg blander meg, men jeg er litt som hun jenta i det andre klippet ditt. )
Postet 14-12-22 kl 11:57 av Heilo Heilo er ikke aktiv
Gammel
Syrinx sin avatar
Haha, der avslørte eg at eg ikkje hadde gått inn på klippet og høyrd. (Men eg har Luciasongen på spelelista mi da, så den høyrast gjennom desember.)
Postet 14-12-22 kl 11:59 av Syrinx Syrinx er aktiv nå
Gammel
Dali sin avatar
Takk for fin luke. Har nå vondt i ørene, og er mett etter dag 3 med lussekatter (med safran ja)
Postet 14-12-22 kl 19:51 av Dali Dali er ikke aktiv
 
Nylige blogginnlegg av Kalenderpiken

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:24.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no