Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > Adventskalenderbloggen

Før julen ringes inn - 11



Hver morgen fra og med 1. til og med 24. desember blogges en luke i kalenderen, og her kan man finne noe hyggelig eller morsomt eller nyttig eller fint eller gøy; bilder, vers, aktiviteter, oppskrifter, sjokolade ... Det er bare lukeutøvernes fantasi som setter grensene.
Rangér dette innlegget

Før julen ringes inn - 11

Postet 11-12-20 kl 07:19 av Kalenderpiken

FORELDREPORTALENS FANTASTISKE FØRJULSTRADISJON
- 13. årgang -

11


[1 Darth] [2 Pøblis] [3 rajraj] [4 Luftslottet] [5 Elise] [6 Tjorven]
[7 Tallulah] [8 Heilo] [9 Magica] [10 Skilpadda] [11 Adrienne og Palmen] [12 Mex]
[13 tink] [14 Agent Scully] [15 Kirsebær] [16 celebelen] [17 Dali] [18 Frøy] [19 Lorien]
[20 Nenne] [21 Toffskij] [22 Albertine] [23 Pappalille] [24 007]



Tenker man på hva jula står for og betyr kommer tradisjoner høyt opp på lista over beskrivende ord. Det at ting gjentar seg fra år til år, står der som en viktig konstant i en verden i stadig endring. Som barn kunne det kanskje bety at juletreet ble pyntet på akkurat samme måte fra år til år, gjerne inkludert krangelen om treet var fint nok eller ikke. Pynten som ble hengt opp på samme sted som året før og året før der igjen. Maten på bordet, enten det er pinnekjøtt, ribbe eller torsk.

Som voksen endrer noen av disse tradisjonene seg. Man står plutselig der og er den som er ansvarlig for å skape og opprettholde tradisjonene, enten for seg selv eller for barna. Ikke alle tradisjonene man vokste opp med som barn er like viktig, kanskje man slipper krangelen om det juletreet, eller kanskje man velger å droppe treet helt. Erstatte det med noe annet.

Nye ting legges til. En julekakeoppskrift man ikke har prøvd før, en ny venn å gjøre koselige ting sammen med. Og før du vet ordet av det har det gått mange år og det er utenkelig å gå igjennom adventen uten å gjøre akkurat det samme som i fjor. Og året før. Og året før der.

Adrienne og Palmen’s årlige julekakebaking er en sånn ting. Vi er usikre på når vi begynte, men blar vi oss langt nok tilbake i FP’s arkiv finner vi det sikkert. For det meste er dokumentert her. Til og med hvordan vennskapet begynte.

Vi har hengt på forum sammen siden forrige årtusen. Nick har endret seg, forumet har endret seg, men vi har liksom alltid visst om hverandre, uten å egentlig ha kontakt. Helt til den dagen i 2008 da Palmen hadde takket ja til ny jobb, samtidig som firmaet Adrienne jobbet i sendte ut epost med CV-en til den nyeste ansatte. Bjeller ringte, Adrienne la sammen to og to, fikk fire, sendte en PM og lurte på om Palmen skulle begynne i ny jobb hos henne. Et lite panikkanfall (Palmen) senere kunne vi sette to streker under svaret, og noen måneder senere var vi kollegaer og Adrienne fikk ansvaret for å passe på at Palmen ikke angret på jobbyttet. Det gikk ikke mer enn to dager før vi kom på jobb i matchende antrekk og hadde innført en form for felles økonomi.

Og etter det har vi aldri sett oss tilbake. Vi har flira sammen, grått sammen, byttet på hvem som drar den andre opp av grøfta, kjefta på hverandre og klemt på hverandre. Vi startet vennskapet vårt som småbarnsforeldre, noen barn har kommet til underveis og nå er vi tenåringsforeldre. Jeg tror vi i stor grad kan si at vi er hverandres vennskapsanker.

Og vi bakt har julekaker sammen. Mens skravla går i ett bankende kjør.

Repertoaret har sakte, men sikkert blitt utvidet. Vi begynte strull og berlinerkranser. Etterhvert litt havreflarn. Så serinakaker. Alt på en kveld.



Så kom korona. Restriksjoner. Savn. Behov for å fylle ensomme desemberdager med noe mer.

I år bestemte vi oss derfor for at lista måtte legges høyere. Utfordre oss selv. Svaret var enkelt: Lefsebaking. Og dermed var en ny tradisjon i gang. For hvor vanskelig kan det egentlig være?

Adrienne børstet støv av steketakken. Palmen stilte med flunkende nytt kjevle. Vi googlet lefseoppskrifter og fremgangsmåter til øyet ble stort og vått. FP ble selvsagt forespurt, selv om potetlefsene må vente litt til.

Og vet dere hva? Det viste seg at det er slettes ikke så vanskelig som ryktene sier.

Palmen er et naturtalent med kjevlet. Lefsene ble så runde og fine atte. Og tynne. Og akkurat så store som oppskriften sa. 40 cm. Så godt som på millimeteren. Hver eneste gang. For Palmen leker ikke lefsebaking.

Adrienne fikk ansvaret for steketakken. Det var akkurat passe vanskelighetsnivå for henne.

Litt lærte vi underveis. Blant annet at man må ha mer mel i deigen enn oppskriften sier, hvis ikke blir den helt umulig å jobbe med. Det er også viktig å gi seg med kjevlingen mens leken er god, hvis ikke kan man få et lite hull i deigen. Og da kan det være at det slipper ut noen saftige gloser fra Palmen.



Det er også viktig å være nøye på at lefsene ikke skal bli for våte før de smøres, for da kan det være at de henger litt fast i tøyet når de skal smøres. Og det kan bli for mye fyll i lefsa.

Men ikke verre enn at alt blir pent når lefsene er smurt og brettet.



Men alt i alt så har en ny tradisjon kommet for å bli. Og vi gir oss ikke med dette. Vi skal klare å lage potetlefser og flatbrød også. For hvor vanskelig kan det være når man har vilje, pågangsmot og en bestevenn å gjøre det sammen med?

Svaret er: Ikke så vanskelig.

Kommentarer totalt 34

Kommentarer

Gammel
Blå sin avatar


Vennskap og juleforberedelser. En uslåelig kombinasjon.
Postet 11-12-20 kl 07:36 av Blå Blå er ikke aktiv
Gammel
Eia sin avatar
Åh! Vennskap, altså!
Postet 11-12-20 kl 07:41 av Eia Eia er ikke aktiv
Gammel
gnuri sin avatar
Så koselig For et fint vennskap dere har!

Jeg har akkurat kjøpt meg takke, så jeg tror jeg må få tvillingene mine hjem på lefsebaking- de er nemlig mange hakk flinkere med kjevle og slikt enn meg. Jeg er god på å skravle og drikke kaffe
Postet 11-12-20 kl 07:43 av gnuri gnuri er aktiv nå
Gammel
Mex sin avatar

Så koselig! Og så flinke dere er! Alt blir selvsagt lettere med en god venn.
Postet 11-12-20 kl 07:50 av Mex Mex er ikke aktiv
Gammel
Pøblis sin avatar
For noen flotte lefser! Og for en fin historie om vennskap.
Postet 11-12-20 kl 07:51 av Pøblis Pøblis er ikke aktiv
Gammel
Charlie sin avatar
For en fin luke! Lefser er knallgodt!
Postet 11-12-20 kl 07:56 av Charlie Charlie er ikke aktiv
Gammel
tink sin avatar
Åh, nå fikk jeg lyst på lefser! Ingenting slår gode venner, baking og skravling.
Postet 11-12-20 kl 08:22 av tink tink er ikke aktiv
Gammel
Toffskij sin avatar
Så fint!
Postet 11-12-20 kl 08:24 av Toffskij Toffskij er ikke aktiv
Gammel
oslo78 sin avatar
For en fantastisk luke!
Postet 11-12-20 kl 08:25 av oslo78 oslo78 er ikke aktiv
Gammel
Luftslottet sin avatar
Åh!

Jeg har også fått meg en FP-er som kollegavenn, og føler meg heldig for det hver dag.
Postet 11-12-20 kl 08:34 av Luftslottet Luftslottet er ikke aktiv
Gammel
rajraj sin avatar
For et fint vennskap, og for en koselig tradisjon! Lefsene så himmelsk gode ut.
Postet 11-12-20 kl 08:36 av rajraj rajraj er ikke aktiv
Gammel
Adrienne sin avatar
Det skal legges til at min sønn, tradisjonalisten, hardnakket påstod at lefsene var gode, men ikke like god som bestemor sine, som er de han har vokst opp med hver jul. Av og til havner ikke eplet så veldig langt fra stammen. Same procedure every year er mitt motto når det gjelder jul.
Postet 11-12-20 kl 08:36 av Adrienne Adrienne er ikke aktiv
Gammel
Nenne sin avatar
Nydelig luke!
Postet 11-12-20 kl 08:38 av Nenne Nenne er ikke aktiv
Gammel
Gaia sin avatar
Det er så fint med alle tradisjoner som både videreføres og endres. (Den årlige bakedagen min gikk åt skogen i år. Vi er rett og slett for mange. Men neste år - da blir det bakings!)
Postet 11-12-20 kl 08:39 av Gaia Gaia er ikke aktiv
Gammel
Tjorven sin avatar
Det så veldig koselig ut.
Postet 11-12-20 kl 09:06 av Tjorven Tjorven er ikke aktiv
Gammel
noen sin avatar
Postet 11-12-20 kl 09:13 av noen noen er ikke aktiv
Gammel
Polyanna sin avatar
Og jeg fikk smake! KJEMPEGODE!!!
Postet 11-12-20 kl 09:30 av Polyanna Polyanna er ikke aktiv
Gammel
Addison sin avatar
Så fin luke, nydelig beskrivelse av vennskap og tradisjoner!
Postet 11-12-20 kl 09:43 av Addison Addison er ikke aktiv
Gammel
Timar sin avatar


Så nydelig en beskrivelse av vennskapet deres!

Og yummi! Jeg elsker lefser! Hadde jeg hatt bitte litt tro på at jeg klarte å lage deig og kjevle, så skulle jeg ha investert i en slik takke..
Postet 11-12-20 kl 09:48 av Timar Timar er ikke aktiv
Gammel
Matilda sin avatar
Herlig!
Postet 11-12-20 kl 09:51 av Matilda Matilda er aktiv nå
Gammel
polarjenta sin avatar
Nå ble jeg rørt. Så fin luke.
Postet 11-12-20 kl 10:15 av polarjenta polarjenta er ikke aktiv
Gammel
Selma sin avatar
Det så veldig koselig ut! Jeg skal bake lefser i helga
Postet 11-12-20 kl 10:19 av Selma Selma er ikke aktiv
Gammel
Tallulah sin avatar
Yummy! Det så veldig godt ut, også er det så koselig å lese om vennskapet deres. Jeg savner å jobbe i nærheten av dere så det gikk an å ta en kaffe.
Postet 11-12-20 kl 11:26 av Tallulah Tallulah er ikke aktiv
Gammel
Skilpadda sin avatar
Å, så koselig! Både vennskapet og bakingen.

Og lefsebaking begynte moren min med sammen med noen av sine venninner lenge etter at jeg flyttet hjemmefra - nå minnet du meg på at jeg skal be henne om oppskriften hun bruker. (Hvis du leser dette, mamma, så må du gjerne maile den! )
Postet 11-12-20 kl 12:19 av Skilpadda Skilpadda er ikke aktiv
Gammel
Millen sin avatar
For en fin luke om tradisjoner og vennskap.
Postet 11-12-20 kl 13:11 av Millen Millen er ikke aktiv
Gammel
Martis sin avatar
Så flinke dere er! Takk for en veldig koselig luke.
Postet 11-12-20 kl 13:38 av Martis Martis er ikke aktiv
Gammel
Gode venner er gull verdt!
Postet 11-12-20 kl 14:05 av millact millact er ikke aktiv
Gammel
Dali sin avatar
Jeg skal bake lefser i helga.
Postet 11-12-20 kl 16:46 av Dali Dali er ikke aktiv
Gammel
Darth sin avatar
Postet 11-12-20 kl 17:57 av Darth Darth er aktiv nå
Gammel
nolo sin avatar
Fin luke. Og FP-vennskap er noe for seg selv.
Postet 11-12-20 kl 18:03 av nolo nolo er ikke aktiv
Gammel
Palmen sin avatar
Så koselig med alle kommentarene deres
FP vennskap er noe helt for seg selv. Jeg kjenner meg veldig privilegert, for jeg har ikke bare en BFF men opptil flere her fra FP som jeg kaller mine aller, aller nærmeste venner. Det er en gave!
Postet 11-12-20 kl 19:35 av Palmen Palmen er ikke aktiv
Gammel
Maverick sin avatar
Elsker alt sammen!
Postet 11-12-20 kl 19:37 av Maverick Maverick er ikke aktiv
Gammel
Pepper Lemon sin avatar
Så koselig luke! Jeg ble inspirert, også. Berlinerkranser burde jeg kunne klare.
Postet 11-12-20 kl 21:34 av Pepper Lemon Pepper Lemon er ikke aktiv
Gammel
Blondie sin avatar
Jeg blir rørt helt inn i sjela av dere to.
Postet 12-12-20 kl 09:13 av Blondie Blondie er ikke aktiv
 
Nylige blogginnlegg av Kalenderpiken

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:10.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no