Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > Livet med et ørkenbarn

Februarbildeblogging 28 - Rare Disease Day

En åpen blogg, hvor alle som vil kan lese og kommentere. Handler, stort sett, om det å være forelder til et barn med CDKL5 - en genfeil som gir store utfordringer.

"Sometimes at the end of the day, as you gaze up at the endless sky, you wonder, "What would Paris have been like?" But then you realize that the desert has become your home- and you wouldn't give it up for the world." (Ukjent forfatter)
Rangér dette innlegget

Februarbildeblogging 28 - Rare Disease Day

Postet 28-02-13 kl 10:58 av Inagh
Oppdatert 28-02-13 kl 13:06 av Inagh



I anledning dagen, har jeg lånt et bilde.

I dag er det den internasjonale dagen for sjeldne diagnoser. En dag som garantert drukner blant all verdens andre dager, men en dag som blir trukket fram og delt av oss som denne dagen er for. Vi trekker den fram, deler den på Facebook og i blogger, og forteller - alt for å skape litt mer oppmerksomhet om den sjeldne diagnosen en vi er glad i har.

Hvorfor skape oppmerksomhet om en sjelden diagnose - det angår jo så få mennesker? Hvorfor bry omverdenen med slik?

Sammen er vi sterke.

Det er ikke tull.

I januar 2005 fikk Ernie og jeg vår andre sønn, en vakker, velskapt liten gutt - 10 fingre, 10 tær og to ører, alt var som det skulle være. Helt perfekt.

Vi levde i den perfekte vesle lykkebobla i to uker, og så sprakk den så det sang.

Det tok oss fem år å få en endelig diagnose, et svar på hvorfor gutten vår er som han er. Alle disse hvorfor som dukket opp gjennom årene, det var mange av dem. Ingen kunne gi oss svar, en lege ristet bare på hodet og sa "de er bare slik, disse barna."

Fem år tok det, før vi endelig fikk telefonen, fra en genetiker som hørtes ut som hun hadde vunnet i Lotto. Hun tok det personlig, genetikeren, at hun ikke fant svaret, og da hun endelig kunne gi oss et navn på hva det var gutten vår hadde - en diagnose - en forklaring, da var hun rett ut lykkelig.

Hvorfor var hun lykkelig, denne genetikeren? Hvorfor ble vi lykkelige - en diagnose - yey! En diagnose betyr ikke en pøkk for sønnen vår, medisinsk sett. Hva han har kan ennå ikke kureres, hvorfor bry seg?

Hva betyr en diagnose?

Vi fikk svar! Det betyr en diagnose. Vi fikk en forklaring på alt sønnen vår har slitt med gjennom årene. Vi vet hvorfor!

Jeg, som mor, fikk bekreftet hva hodet visste, men hjertet ikke alltid var med på - det var ikke min skyld, det var ikke noe jeg kunne gjort fra eller til hverken før, under eller etter svangerskapet.

Vi kunne fortelle folk som spurte hva det er som feiler sønnen vår. Vi kunne gi det et navn, vi kunne gi en forklaring.

Storebror hadde noe å fortelle sine kamerater, de som var nysgjerrige på denne merkelige veslebroren, og som ikke alltid turte komme inn døra hos oss, i frykt for at det kunne smitte, hva det nå enn det var han hadde, denne rare ungen som bare lå der i saccosekken.

Broren min har brukket et gen!

Ja, Lillemann har en genfeil. En genfeil så sjelden at den ikke engang har fått et fancy navn, slik mange andre genfeil har. Lillemann sin genfeil heter CDKL5.

Så hvorfor gnåle om sjeldne genfeil - noe som ikke angår fler enn en håndfull mennesker her i verden?

Fordi, som før nevnt, man skaper oppmerksomhet.

Da Lillemann fikk diagnosen, i 2010, var det anslått at det bare var 300 barn på verdensbasis som hadde denne diagnosen. I dag er tallet et sted rundt 600 barn.

På tre år er det altså 300 barn som har fått en diagnose - 300 foreldre som har fått en forklaring, takket være at ordet blir spredt. Ordet spres fra foreldre til helsepersonell, ordet spres via internet, media - CDKL5. Stadig fler barn får diagnosen allerede som små babyer - stadig færre foreldre behøver vente i mange år, før de endelig får et svar, en forklaring - og et nettverk.

For sammen er vi sterke!

Det er en av de viktigste årsakene til at det er så viktig å få en diagnose. Du føler deg så aleine når du får et barn som er sykt, men ingen kan fortelle deg hvorfor.

Jeg har tatt meg i å ønske at Lillemann hadde Down Syndrom, da hadde vi i det minste hatt et nettverk av andre foreldre i samme situasjon.

Joda, vi møter opp på Frambu, et flott tilbud - vi stiller i oppsamlingsheatet, gruppa for barn med fysisk- og psykisk utviklingshemming, uten kjent diagnose, eller med en så sjelden diagnose at de ikke har sin egen gruppe å høre til. Det oppsamlingsheatet er en flott gjeng, men ingen av barna er like, ingen som vi kjenner oss igjen i. Vi er aleine, aleine i ei stor gruppe.

Så får vi diagnosen. Vi får vår egen gjeng - et sted vi hører til!

I Norge er vi en liten gjeng. Det er, meg bekjent, bare tre barn med CDKL5 her i landet. Vi vet ikke hvem det ene barnet er, eller hvor hun bor. (Vi veit at det er ei jente.) Men det andre barnet og hennes foreldre kjenner vi. Og av all verdens snodige tilfeldigheter, så bor det andre barnet med CDKL5 bare 10 minutter unna oss. Med jevne mellomrom møtes vi, deler erfaringer, gleder og sorger. Det er gull verdt - vi forstår hverandre uten så mange ord.

Vi vet ikke om CDKL5-barn i Sverige eller Finnland, men i Danmark er det et lite knippe jenter med denne diagnosen. Vi har møtt to av disse jentene. Også denne gangen var det slik et godt møte - det var som vi kjente hverandre, og det var så riktig. Vi forsto hverandre, umiddelbart.

Og via Facebook har vi kontakten med over 300 foreldre nå, fra hele verden. Og ikke bare jenteforeldre, nå har vi også endelig "møtt" Lillemanns små brødre. De fleste guttene bor i USA, en i Australia, men det finnes og gutter i England og i Tyskland. Drømmen er stor om å få treffe disse.

Det er ikke mange gutter med denne genfeilen. Fram til 2004 trodde legene det bare rammet jenter, helt til en gutt i Australia fikk diagnosen, dessverre etter at han ikke lenger var blant oss, men takket være nidkjære leger og forskere som lette videre i arvematerialet som var blitt lagret.

Jeg har ikke lenger full oversikt over hvor mange gutter som har diagnosen nå, men en kjapp telling på fingrene gir meg 10-15 tøffe karer i alder 3-16 år.

Og tøffe karer, det er de. De skulle ikke overlevd svangerskapet, sånn egentlig. For gutter, er denne genfeilen så katastrofal, at det som regel ender i at moren mister barnet underveis i graviditeten. Dermed, de guttene som trosser alle odds og kjemper seg til verden, de fortsetter kjempe. De er tøffere enn toget. Alle guttene har lurt både leger og døden både en og to ganger. Vi har alle sittet med hjertet i halsen og knapt våget puste, redde for å gå inn i Facebookgruppa i frykt for hva som vil finne oss - en dag er ikke vesle A eller vesle R lenger, kampen ble for tøff... En dag er ikke Lillemann blant oss heller.

Men de kjemper, disse guttene, de kjemper og de er sterke.

Og vi mødrene, og ferdrene er sterke vi med - for vi står sammen. I tykt og tynt, i glede og sorg, takket være at vi har funnet hverandre gjennom diagnosen. (Og internettets fantastiske eksistens.)

I fjor var jeg i Manchester. Jeg møtte 9 flotte mammaer og ei like fin storesøster, til barn med CDKL5. Det var en fantastisk helg, med latter, tårer og utveksling av erfaring - men mest latter og moro og ut med håret, for det trenger vi.

Denne helga går det første, årlige, internasjonale møtet av stabelen - Yummy Mummy weekend, i New York. 35 kvinner - 35 sterke, flotte mødre skal treffes slik vi gjorde i Manchester. Det kommer mødre fra England, Irland, New Zealand og USA.

Jeg skulle gjerne vært der, men det passet seg ikke slik denne gangen. Jeg er med dem i ånden, og håper de poster lang rapport og mange bilder.

Et slikt møte kommer til, fordi foreldre som oss - foreldre til barn med sjeldne diagnoser - gnåler og maser nettopp om disse diagnosene.

For med gnål og mas, når man fram - man når fram til forskere, man når fram til leger, man når fram til andre foreldre så nye barn får en diagnose.

For sammen, er vi sterke.


http://www.cdkl5.com/

Kommentarer totalt 17

Kommentarer

Gammel
Bokormen sin avatar
Det må være godt å vite, tross alt. Usikkerhet er det verste. Og så godt at dere har et nettverk av mennesker som vet hvordan det er.

At Lillemann er en ordentlig tøffing er det i alle fall ingen tvil om. Av og til synes jeg det rent lyser ut av øynene på han, at han rett og slett har mye humor og gjerne skulle ha funnet på litt rampestreker.
Postet 28-02-13 kl 11:39 av Bokormen Bokormen er aktiv nå
Gammel
Addison sin avatar
Gratulerer med dagen !! Så fantastisk at dere har funnet sammen med andre med samme diagnose, og at diagnosen endelig kom. Skjønner inderlig godt behovet for å være flere å dele gode og vonde ting med, ting som ingen andre i hele verden kan helt sette seg inn i. Så fint at du deler med oss !!
Postet 28-02-13 kl 12:30 av Addison Addison er ikke aktiv
Gammel
Pebbles sin avatar
Postet 28-02-13 kl 12:53 av Pebbles Pebbles er ikke aktiv
Gammel
Nabojenta sin avatar
Jeg gråter like mye hver gang jeg leser historien om Lillemann. Han rører meg så dypt, den lille kroppen. Men aller mest rører du meg, med dine så utrolig herlige blikk på diagnose, motgang, leger og hjerteskjærende skjebner.

Takk for at du deler Lillemann med oss, kjæreste Inagh. Jeg er så uendelig glad i dere alle.
Postet 28-02-13 kl 12:56 av Nabojenta Nabojenta er ikke aktiv
Gammel
Pøblis sin avatar
Jeg er så utrolig glad for å få lov til å lese det du skriver og bli kjent med deg og lillemann. Takk! det er vakkert og nydelig og trist og uendelig fint å lese om hvordan dere har det - og hvordan du tar det. Du er utrolig fin, Inagh.
Postet 28-02-13 kl 13:02 av Pøblis Pøblis er ikke aktiv
Gammel
Maverick sin avatar


Du og dere, altså.
Postet 28-02-13 kl 13:02 av Maverick Maverick er ikke aktiv
Gammel
Primrose sin avatar
Postet 28-02-13 kl 13:07 av Primrose Primrose er ikke aktiv
Gammel
noen sin avatar
Postet 28-02-13 kl 13:14 av noen noen er ikke aktiv
Gammel
Teofelia sin avatar
Du skriver så vakkert, Inagh. Og jeg gråter hver gang du skriver om Lillemann.
Postet 28-02-13 kl 13:35 av Teofelia Teofelia er ikke aktiv
Gammel
Matilda sin avatar
Jeg må visst bare gjenta det de andre har sagt. Du rører meg veldig med det du skriver om Lillemann, hver gang. Tøffe, flotte Lillemann og gode, gode Inagh.
Postet 28-02-13 kl 14:07 av Matilda Matilda er ikke aktiv
Gammel
ingling sin avatar
Fine dere.
Postet 28-02-13 kl 14:38 av ingling ingling er ikke aktiv
Gammel
Tuppen sin avatar
Du skriver så fint.
Postet 28-02-13 kl 17:57 av Tuppen Tuppen er ikke aktiv
Gammel
Palmen sin avatar
Gratulerer med dagen!
Postet 28-02-13 kl 18:40 av Palmen Palmen er ikke aktiv
Oppdatert 10-03-13 kl 09:34 av Palmen
Gammel
Martis sin avatar
Postet 28-02-13 kl 20:24 av Martis Martis er ikke aktiv
Gammel
polarjenta sin avatar
Det er så fantastisk å lese hva du skriver om lillemann, hver eneste gang blir jeg rørt.

Lillemann er fin, men det er jammen meg du også.
Postet 28-02-13 kl 20:39 av polarjenta polarjenta er ikke aktiv
Gammel
vixen sin avatar
Jeg har aldri møtt deg, men du har gjort stort inntrykk på meg allikevel. Om du noen gang gir ut bok med dine fine illustrasjoner skal jeg iallefall kjøpe den! Selv om livet må være tøft titt og ofte så virker det som om Lillemann har fått de beste foreldrene han kunne ha fått. Takk for at du deler!
Postet 28-02-13 kl 20:41 av vixen vixen er ikke aktiv
Gammel
Gratulerer med merkedagen! Jeg måtte inn på linken og lese litt, og hàr selv delt både video og link på FB nå. Selv om det kanskje ikke kan sammelignes helt med Lillemann, så er jo min lille hjertefrøken også veldig sjelden. Hennes hjertefeil har ikke noe navn egentlig, diagnosen er snarere en slags lang beskrivelse av hva som er/var gæernt (hun er jo operert, men lever jo fortsatt med speilvendte hjertekamre, bl.a.). Om jeg ikke husker feil, er det "atrioventrikulær diskordans, ventrikuloarteriell konkordans". Eller noe sånt. De sa på Riksen en gang at hun var eneste her i landet med denne feilen. Det føles litt ensomt til tider, mest fordi vi ikke vet helt hva fremtiden bringer, hva vi kan vente oss. Det er noe med savnet etter tryggheten i det forutsigbare, det kjente, en gruppe man kan tilhøre. Vil bare sende deg en stor klem.
Postet 28-02-13 kl 23:11 av MokkMokk MokkMokk er ikke aktiv
 
Nylige blogginnlegg av Inagh

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:16.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no