Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > Livet med et ørkenbarn

Hva som skal til for å stå på beina sine

En åpen blogg, hvor alle som vil kan lese og kommentere. Handler, stort sett, om det å være forelder til et barn med CDKL5 - en genfeil som gir store utfordringer.

"Sometimes at the end of the day, as you gaze up at the endless sky, you wonder, "What would Paris have been like?" But then you realize that the desert has become your home- and you wouldn't give it up for the world." (Ukjent forfatter)
Rangér dette innlegget

Hva som skal til for å stå på beina sine

Postet 19-03-13 kl 12:51 av Inagh
Oppdatert 19-03-13 kl 17:05 av Inagh

Det å stå på beina er en fin ting, både for kropp og perspektiv på livet. Å stå på beina er noe vi vanligvis tar for gitt - man blir født, og så lærer man etterhvert å reise seg opp og bli stående på egne bein.

For noen barn, er det ingen selvfølge, det å skulle reise seg opp og betrakte verden fra stående synspunkt. Da er det kjekt det finnes hjelpemidler, ståskall, som kan fikse på den saken. bruken av et slikt ståskall kan dere se i forrige blogginnlegg, om å opp og stå.

Utfordringen med ståskall, er at de er formstøpt til kroppen, og når man er en ung mann som vokser og blir lang, ja så gror man også ut av ståskallet sitt, selv om det føles ut som det var i går det ble støpt.

Ståskallet Vegard har på skolen er blitt for lite, og i dag var det på tide å legge grunnlaget for et nytt et. Det er en møysommelig prosess, som krever sin kar, hva tålmodighet angår. To timer brukte vi, fra vi ankom Barnetekniske og til vi var ute av døra.

Og tålmodig, det er han, Vegard - han har lynnet til far sin, heldigvis. Like blid og fornøyd, selv om han måtte snus på magen, snus på ryggen, snus på magen igjen og jaggu over på ryggen en gang til. Blid og fornøyd - helt til vaskekluten kom på slutten. Da var han ikke fullt så glad lenger. Å vaske seg er ikke gøy, sånn er det med den saken.

Jeg tenkte jeg skulle vise litt, med bilder, hvordan prosessen foregår - for da får jeg skrytt litt mer av ungen min i samme slengen.


Først må det måles - og så måles enda litt mer, fra tær og opp til armene.

Deretter er det av med klærne, og på med en lekker drakt av tubegas.

Det støpes nye ankelortoser i samme slengen, for jammen meg har han grodd ut av dem med.

Snart gips opp til knærne.

Kommentarer totalt 22

Kommentarer

Gammel
Inagh sin avatar
Sånn, grunnlaget for ortosene er ferdig, nå formes vinkelen i anklene, så den blir riktig.

Og så er det enda mer måling som må til.

Neste steg er gips opp til lårene.

Over på magen, og gips videre opp til skuldrene. En pinne blir gipsa fast for å holde riktig vinkel i hofter og bein.
Postet 19-03-13 kl 12:51 av Inagh Inagh er ikke aktiv
Oppdatert 19-03-13 kl 13:14 av Inagh
Gammel
Inagh sin avatar
Over på rygg igjen, og gips opp til brystet. Snart ferdig nå.

Sånn, gipsingen er ferdig - nå skal det bare skrelles av igjen.

Deilig å få luftet tærne igjen!

Puh - ferdig! Nå gjenstår bare det verste, vaske seg.
Postet 19-03-13 kl 13:03 av Inagh Inagh er ikke aktiv
Oppdatert 19-03-13 kl 13:18 av Inagh
Gammel
Inagh sin avatar
Ferdig vaska og påkledd.

Mamma er veldig stolt av meg - og det syns jeg jaggu hun gjør rett i å være!
Postet 19-03-13 kl 13:04 av Inagh Inagh er ikke aktiv
Oppdatert 19-03-13 kl 13:19 av Inagh
Gammel
ingling sin avatar
Wow, litt av en prosess, ja. All grunn til å være stolt av finegutten!
Postet 19-03-13 kl 13:41 av ingling ingling er ikke aktiv
Gammel
Olvina sin avatar
Det er jammen litt som skal til i ein slik prosess. Flott at Vegard tolmodig finn seg i det som trengst, sånn nesten då. Vaskeklut tilslutt var då ei sørgeleg avslutning.
Postet 19-03-13 kl 13:42 av Olvina Olvina er ikke aktiv
Gammel
Filifjonka sin avatar
For en jobb, ja. Skjønner godt at det er en krevende prosess for en liten kropp, godt han er så tålmodig.

Hvor ofte må han ha nytt skall?
Postet 19-03-13 kl 13:45 av Filifjonka Filifjonka er ikke aktiv
Gammel
Inagh sin avatar
Det skallet Vegard har brukt på skolen til nå, ble støpt i juni i 2011, så det er helt villt hvor fort han har vokst ut av det.

Om jeg forsto teknikeren riktig, så skal han støpe nytt som vi kan ha hjemme i samme slengen. Skallet vi har hjemme er nemlig et halvt år "yngre" enn skoleskallet, og dermed vil Vegard komme til å vokse ut av det om ikke altfor lenge også.

Så - for å spare Vegard for to helgipsinger i året, lager han likegjerne nytt hjemmeskall også nå, for da "krymper" skallene i takt.
Postet 19-03-13 kl 13:51 av Inagh Inagh er ikke aktiv
Oppdatert 19-03-13 kl 14:05 av Inagh
Gammel
Inagh sin avatar
Det aller første ståskallet - april 2006.
Postet 19-03-13 kl 13:55 av Inagh Inagh er ikke aktiv
Gammel
mkj sin avatar
Så mye dere må holde på med som er ting vi andre ikke tenker på som et problem en gang. Er du sikker på at du førte opp nok timer på 'annet-kontoen' i den siste søknaden. Alle sånne ting er jo utrolig arbeidskrevende.

For en tapper gutt dere har, nydelig er han!
Postet 19-03-13 kl 13:56 av mkj mkj er ikke aktiv
Gammel
Wix sin avatar
Så flott, tålmodig og stor gutt! Og så for en søt liten lillemann han var i det første ståskallet sitt også.
Postet 19-03-13 kl 14:02 av Wix Wix er ikke aktiv
Gammel
Heiko sin avatar
Han er virkelig en tapper gutt, ja! På det siste bildet så han ut som en liten dukke.
Postet 19-03-13 kl 14:33 av Heiko Heiko er ikke aktiv
Gammel
Che sin avatar
så flink han er - og for en liten dukkemann på første bildet! - til og med oppå pulten, som en superfin pyntefigur!

Tar de hensyn til knappen i ståskallet, eller er det aldri aktuelt at han skal fores når han står okke som?
Postet 19-03-13 kl 14:46 av Che Che er ikke aktiv
Gammel
Inagh sin avatar
Det blir skåret ut hull til knappen i brystplata, ja, så han kan fint stå og få mat samtidig.
Postet 19-03-13 kl 15:06 av Inagh Inagh er ikke aktiv
Gammel
Che sin avatar
Liker han å stå i det?
Postet 19-03-13 kl 15:19 av Che Che er ikke aktiv
Gammel
Input sin avatar
Jeg er så glad for at du skriver denne bloggen, så jeg får et innblikk i en verden som er helt ukjent for meg. Også er jeg imponert over dere!
Postet 19-03-13 kl 15:23 av Input Input er ikke aktiv
Gammel
Inagh sin avatar
Vegard syns ikke det er altfor gøy å stå i skallet sitt, men er dagsformen god, tolererer han det. Han skal helst stå to timer i løpet av en dag, men vi sier oss veldig fornøyde om vi klarer gjennomføre en time.

Det skal alltid være lystbetont å stå, så han blir tatt ut når han viser tegn til misnøye. Det kan bli fem minutter, eller en time, alt etter form, humør og anfallsfrekvens.
Postet 19-03-13 kl 15:27 av Inagh Inagh er ikke aktiv
Gammel
Skremmern sin avatar
Fine, tålmodige veslegutten!
Postet 19-03-13 kl 16:51 av Skremmern Skremmern er ikke aktiv
Gammel
nokon sin avatar
For ein tålmodig gutt! Og for ei mamma, eg seier som Input, eg er glad for at du deler innblikk i ein kvardag som er så fjern frå min eigen. Det sett ting i perspektiv.
Postet 19-03-13 kl 16:58 av nokon nokon er ikke aktiv
Gammel
Harriet Vane sin avatar
Så tålmodig gutt og for en tålmodig mor.
Postet 19-03-13 kl 17:10 av Harriet Vane Harriet Vane er ikke aktiv
Gammel
Martis sin avatar
For en jobb, det er jammen bra Vegard er en tøffing.
Postet 19-03-13 kl 19:48 av Martis Martis er ikke aktiv
Gammel
Schnuppa sin avatar
Han er så god. Datteren min satt sammen meg å så på bildene og hun syntes han er ubeskrivelig søt og syntes veldig syndt på han inntil jeg fikk forklart hvorfor de gjorde dette med han.
Postet 19-03-13 kl 20:45 av Schnuppa Schnuppa er ikke aktiv
Gammel
Taien sin avatar
Han er altså så fin den gutten!
Tusen tusen takk for at du deler med oss. Jeg er bare full av nesegrus beundring for dere. Kan du dele litt pågangsmot og ro med meg? Jeg har mye å lære av dere to.
Postet 19-03-13 kl 22:28 av Taien Taien er ikke aktiv
 
Nylige blogginnlegg av Inagh

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:47.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no