Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > Adventskalenderbloggen

Lys i mørketid - 6 (den egentlige luken)



Hver morgen fra og med 1. til og med 24. desember blogges en luke i kalenderen, og her kan man finne noe hyggelig eller morsomt eller nyttig eller fint eller gøy; bilder, vers, aktiviteter, oppskrifter, sjokolade ... Det er bare lukeutøvernes fantasi som setter grensene.
Rangér dette innlegget

Lys i mørketid - 6 (den egentlige luken)

Postet 06-12-14 kl 10:26 av Kalenderpiken

FORELDREPORTALENS FANTASTISKE FØRJULSTRADISJON
7. årgang

6

[1 Kanina] [2 Inagh] [3 Toffskij] [4 Ruslebiffen] [5 Magnolia] 6 Flubby
[7 Maverick] [8 ingling] [9 Koma] [10 m^2] [11 vixen] [12 Joika]
[13 Skilpadda] [14 Serafin] [15 Heiko] [16 Che] [17 DM] [18 pøbelsara]
[19 Fersken] [20 Tallulah] [21 Ru] [22 LilleLeo] [23 Éowyn] [24 Tåtti]

6. desember er liksom midt i den aller mest hektiske førjulsstria. Alle er travelt opptatt med sitt på hver sin kant. Kameraten min i Nederland tilbringer denne helga sammen med familien sin. De feirer "Sint", eller Sinterklaas i dag. Jeg fikk MMS av kameraten min, før han dro fra jobb i dag, hadde alle de ansatte fått hver sin pose med julegodis. Vel hjemme hos familien lenger sør i Nederland, er det gaveutdeling. Alle får 1 -en- gave hver, og det er loddtrekning om hvem som skal gi til hvem. Gaven er gjerne en ikke så dyr gjenstand som henspiller på noe som har skjedd foregående år, og det skal skrives dikt til. Det morsomste er likevel innpakningen. Her skorter det ikke på kreativiteten. gaver har blitt støpt inn i betong, eller støpt inn i karamell. Avansert kodeknekking og kryptering har blitt brukt, og det hele høres ut som en kveld med utrolig mye latter og moro.
På skolen har barna også loddtrekning om hvem de skal være "Sint" for, og Bastiaan kan fortelle om heftige budrunder på det svarte markedet for å bytte til seg den mest populære jenta eller gutten. En ganske fremmed juletradisjon for oss her i Norge.

6. desember er også en stor dag i Finland, som feirer sin nasjonaldag. Storfyrstedømmet Finland ble opprettet og underlagt Russland av tsar Aleksander I 1809, etter og ha vært en del av Sverige i over 600 år. 6.desember 1917 erklærte det finske parlamentet landet for uavhengig fra Russland.
Så for å feire finnene og deres enestående egenart (undertegnede har selvsagt en solid dose finsk blod i årene), vil jeg komme med en filmanbefaling.


(Kilde:

(Kilde: youtube.com)
)

Kommentarer totalt 7

Kommentarer

Gammel
Tåtti sin avatar
Hoi, det ser ut som en julefilm jeg har gått glipp av, gitt!
Postet 06-12-14 kl 10:45 av Tåtti Tåtti er ikke aktiv
Gammel
Toffskij sin avatar
Ser ut som et udødelig mesterverk!

Sinterklaas er gøy. Jentene mine gikk i barnehage med et barn fra et annet St. Nikolaus-land, og for moren hans var det helt utenkelig og naturstridig at ikke alle barna skulle få en liten sjokolade hver i støvelen sin 6. desember, så det sørget hun for hvert år. Sjarmerende!
Postet 06-12-14 kl 10:50 av Toffskij Toffskij er ikke aktiv
Gammel
amylin sin avatar
Sinterklaas er utrolig koselig og morsomt! Også er det en motsetning til det norske gavehavet.
Postet 06-12-14 kl 10:59 av amylin amylin er ikke aktiv
Gammel
Divine sin avatar
Så artig tradisjon. Jeg har hørt om den, men ikke visst hva den egentlig innebar.
Postet 06-12-14 kl 11:12 av Divine Divine er ikke aktiv
Gammel
Inagh sin avatar
Dæven - den filmen ser kul ut, hvilken obskur kanal kan finne på å vise den, tro!?
Postet 06-12-14 kl 11:50 av Inagh Inagh er ikke aktiv
Gammel
Kanina sin avatar
Der kom luka!! Så morsomme fun facts om Sinterklaas, og jeg visste sørgelig lite om finsk historie, merker jeg. Takk!!
Postet 06-12-14 kl 11:57 av Kanina Kanina er ikke aktiv
Gammel
Bomull sin avatar
Sinterklaas har jeg jaggu ikke hørt om før, men så herlig festlig!

Finner er rare dyr. Jeg er en kvart av dem.
Postet 09-12-14 kl 10:51 av Bomull Bomull er ikke aktiv
 
Nylige blogginnlegg av Kalenderpiken

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:28.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no