Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > Adventskalenderbloggen

Før julen ringes inn - 22



Hver morgen fra og med 1. til og med 24. desember blogges en luke i kalenderen, og her kan man finne noe hyggelig eller morsomt eller nyttig eller fint eller gøy; bilder, vers, aktiviteter, oppskrifter, sjokolade ... Det er bare lukeutøvernes fantasi som setter grensene.
Rangér dette innlegget

Før julen ringes inn - 22

Postet 22-12-23 kl 07:00 av Kalenderpiken

FORELDREPORTALENS FANTASTISKE FØRJULSTRADISJON
- 16. årgang -

22


[1 Kirsebær] [2 Svanen] [3 Palmen] [4 Tjorven] [5 Dali] [6 Stompa]
[7 Kanina] [8 Skilpadda] [9 Luftslottet][10 Pøblis] [11 Heilo] [12 Syrinx]
[13 Toffskij] [14 Mex] [15 celebelen] [16 Eia] [17 Elise] [18 Maverick]
[19 Nenne] [20 Blånn] [21 amo] [22 Teofelia] [23 007] [24 Tallulah]

Borddekking
Selskap er en viktig del av julen. Hyggelige gjester og god mat og drikke, er de viktigste ingrediensene for meg, men man skal heller ikke undervurdere verdien av et vakkert dekket bord.

Men hvordan dekker man egentlig et vakkert bord? Det finnes det selvsagt regler for. De kan man følge eller velge å ignorere akkurat som man vil, men jeg syns det var gøy å lære å dekke et bord etter alle kunstens regler. Og det er nerder nok på FP til at jeg regner med at flere vil ha moro av å få korrekt borddekking demonstrert.

Dette bildet oppsummerer alt man trenger å vite. Det er et bord dekket til treretters middag.



Var det vanskelig å skjønne? Her kommer en detaljert beskrivelse:
  • Stolene skal stå rett overfor hverandre på hver side av bordet.
  • Bruk tommel til å måle avstanden fra bordkant til tallerken. 2–2,5 cm eller frem til første tommelledd, er fint.
  • Alt bestikk (unntatt dessert) skal ligge langs bunnlinja til tallerkenen. (Grønn linje 1). På bildet ser det ut som om bestikket ligger litt høyere enn tallerkenen, men det er en illusjon. De ligger helt på linje.
  • Ved flere retter skal bestikket til første rett alltid ligge ytterst. Til treretter ligger forrettbestikk ytterst, hovedrett innerst og dessertbestikk over tallerkenen.
  • Hvis det er suppe til forrett: Bruk middagsskje, ikke dessertskje. Middagsskjeen skal ligge ved siden av kniven, ikke sammen med dessertskjeen.
  • Bestikket skal ligge nær kanten av tallerkenen, men aldri under tallerkenen. (Tall 2)
  • Alle bestikkdeler skal ligge på linje med bestikket på motsatt side av bordet. (Rosa linjer)
  • Dessertbestikket skal ha lenger avstand til tallerkenen enn kniven og gaffelen. Dessertskjeen skal ha skaftet vendt mot høyre, slik at det er lett å plukke opp (for høyrehendte).
  • Dessertoppdekkingen skal gjerne ha både skje og gaffel, så gjestene kan velge om de vil spise desserten med skje eller gaffel. Kakegaffelen skal i så fall ligge under skjeen, nærmest tallerkenen. Den skal ha skaftet motsatt vei fra skjeen.
  • Dessertbestikket skal være sentrert i forhold til tallerkenen og være på linje med dessertbestikket på andre siden av bordet (Røde linjer) og dessertbestikket til nabokuverten. (Gul linje.)
  • Glass: Akkurat som for bestikket: det som skal brukes først skal stå lengst til høyre. Fra høyre på bildet øverst ser du: vannglass, forrettglass og hovedrettglass. (Blå linje 3)
  • For å spare plass, kan man også sette vannglasset over vinglassene, slik at de danner en trekant. Dette er aktuelt når det er trangt rundt bordet eller når man har mange retter. (Se bilde under.)


  • Innerste glass (hovedrettglasset) skal stå i skjæringspunktet mellom dessertskjeen og hovedrettkniven (Grønn linje 4)
  • Glassene skal stå ganske tett sammen. De skal stå på linje, på skrå. Glassene på begge sider av bordet skal danne en sammenhengende linje. (Blå linje 5).
  • Akevittglass kan plasseres foran vinglassene eller ved siden av ølglasset. (Se bilde under)


  • Servietter: Seglet er en enkel og elegant variant. Se video.


  • Dekorasjoner (eksempelvis blomster og lys) står i midten, mest mulig symmetrisk. Høye dekorasjoner skal aldri stå mellom gjestene.
Sluttprodukt:



Noen greie kjøreregler avslutningsvis:
  • Så lenge det er symmetrisk, går det meste bra.
  • Alt trenger ikke være korrekt. Bruk det du har. Jeg har arvet sølvtøy i tre ulike mønster. Det fungerer helt strålende.

Denne demonstrasjonen er gjort uten duk, for å få bedre kontrast mellom elementene på bordet.

Instruksjonene er i henhold til reglene fra Restaurant og matfag, Strinda vgs. Takk til Minsta for instrukser og serviettbretting.

Kommentarer totalt 15

Kommentarer

Gammel
Nenne sin avatar
Takk for veldig interessant luke! Deilig nerdete!

Jeg ser at jeg har hatt det meste på stell, men fordi jeg ofte dekker opp til mer enn tre retter kommer jeg i havsnød når det gjelder glassene. Jeg har for mange. Så jeg får tviholde på kjøreregel nr. 1 og gå for symmetri.
Postet 22-12-23 kl 08:24 av Nenne Nenne er ikke aktiv
Gammel
celebelen sin avatar
Takk for tips! Jeg er alltid usikker på glassene.
Lurer på om hvordan mann og barn reagerer hvis jeg drar fram lasermåleren for å få det rett?
Postet 22-12-23 kl 08:41 av celebelen celebelen er ikke aktiv
Gammel
Eia sin avatar
Takk, denne skal vi bruke når vi dekker på til jul.
Postet 22-12-23 kl 08:54 av Eia Eia er ikke aktiv
Gammel
Tallulah sin avatar
Elsker det!
Postet 22-12-23 kl 09:12 av Tallulah Tallulah er ikke aktiv
Gammel
Nextlife sin avatar
Nydelig nerdete.
Jeg har ved fleire anledninger dekket opp i staselige selskaper, gjerne med kongefamilie som gjester. Da pleide vi å spenne opp tråder fra ende til ende på bordene for å dekke etter.
I et av selskapene hadde 1000 gjester til 3-retters, å se den strømlinjeformede oppdekkingen var ren lykke.
Postet 22-12-23 kl 09:35 av Nextlife Nextlife er ikke aktiv
Gammel
Kanina sin avatar
Elsker nerdenivået på denne luka! Kommer selvsagt ikke til å følge det. Må holde dette skjult for Enkelte i familien, som kan komme til å insistere på riktige vinkler for at maten skal kunne serveres!
Postet 22-12-23 kl 10:09 av Kanina Kanina er ikke aktiv
Gammel
nolo sin avatar
Skikkelig kult!
Postet 22-12-23 kl 10:55 av nolo nolo er aktiv nå
Gammel
Palmen sin avatar
Herlig!
Postet 22-12-23 kl 12:04 av Palmen Palmen er ikke aktiv
Gammel
Blå sin avatar
Dette er selvsagt viktig.

Jeg har nettopp rettet 13 kniver som mannen hadde lagt feil vei.
Postet 22-12-23 kl 15:50 av Blå Blå er aktiv nå
Gammel
Tjorven sin avatar
Strålende luke!

Da er jeg klar til borddekking på julaften.
Postet 22-12-23 kl 17:12 av Tjorven Tjorven er ikke aktiv
Gammel
Skilpadda sin avatar
Så flott! Tusen takk for fin luke (og hils tusen takk til Minsta!)
Postet 22-12-23 kl 20:55 av Skilpadda Skilpadda er ikke aktiv
Gammel
ingling sin avatar
Dere er nerdete søte.

Det sagt, jeg ser jo at jeg gjør mye av dette selv, men måling skjer ikke. Øyemål får holde.
Postet 22-12-23 kl 21:43 av ingling ingling er ikke aktiv
Gammel
Syrinx sin avatar
Eg elskar slik nerding. Tusen takk!
Postet 22-12-23 kl 22:47 av Syrinx Syrinx er aktiv nå
Gammel
Toffskij sin avatar
Nerding er bra, uansett emne! Jeg kommer selvsagt heller ikke til å sette dette ut i livet (hos meg får man god mat og noe random servise og bestikk; det har hendt at gjester har hatt med seg lys og servietter selv ...).
Postet 23-12-23 kl 12:32 av Toffskij Toffskij er ikke aktiv
Gammel
Tjorven sin avatar
Snuppa står for borddekking hos oss. (Hennes estetiske gen er langt mer velutviklet enn hennes mors. )

Hun sier hun har fulgt alle regler og takker for instruksjonen.
Postet 24-12-23 kl 16:03 av Tjorven Tjorven er ikke aktiv
 
Nylige blogginnlegg av Kalenderpiken

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:07.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no