Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > Kaffestuggu – Where everybody knows your nick

Maffe

Kaffestuggu er åpen døgnet rundt for kaffe, vin, te, øl, brus, vann eller bare skravling. Alle, både nye og gamle, er hjertelig velkomne her! Bloggen er helt åpen og kan, som alle åpne blogger, også leses av ikke-FP-medlemmer og Google.

Bloggen tilhører ikke ett bestemt medlem, men drives av moderatorteamet i fellesskap, og den åpnes hver morgen av den første i teamet som føler for det. Kaffestuggu har ofte åpent på kveldstid også, særlig i helgene.
Rangér dette innlegget

Maffe

Postet 18-12-17 kl 07:20 av Kaffestuggu

Kommentarer totalt 34

Kommentarer

Gammel
Albertine sin avatar


Smittsom den der gjespinga.

Møkkadag.
Postet 18-12-17 kl 08:31 av Albertine Albertine er ikke aktiv
Gammel
Blå sin avatar
på Albertine.

Jeg, derimot, er usedvanlig kvitrende denne morgenen.

Det er rart med det. Jeg har jobbet mer og hatt mer stress hjemme enn nesten noen annen desember jeg kan huske. Og juleforberedelsene begynte jeg ikke med før forrige uke. Ikke synes jeg at jeg har stresset heller. Men jeg synes at jeg har overraskende ro og oversikt. Alle gaver med unntak av to er kjøpt inn. Og de to vet jeg hva jeg skal kjøpe. Jeg må bare gjøre det. Huset er ryddet og jeg har bakt to slag som jeg vet blir spist og om det blir tid skal jeg bake et tredje denne uken. Og jeg bare koser meg. Julekort er skrevet og sendt. Gaver er pakket og sendt. Begge jentene har hatt førjulssamlinger med venninner, så huset har vært fullt av glade tenåringer. Og jeg har vært på skikkelig morsom julefest på jobben.

Jeg er trett og forkjølet og har masse å gjøre. Men på fredag skal jeg ta juleferie med god samvittighet og alt i alt bare koser jeg meg.
Postet 18-12-17 kl 08:47 av Blå Blå er ikke aktiv
Gammel
Pamina sin avatar
Juleavslutning kl. 8.30 på skolen til yngste, hvem fant ut at det var en god idé.

Vel, rolig morgen, har jobbet en liten time, men kommer til å komme litt seint i dag. Det får gå.
Postet 18-12-17 kl 08:56 av Pamina Pamina er ikke aktiv
Gammel
Tjorven sin avatar
Vi skal ha juleavslutning kl 8.30 i klassen til knerten i morgen. I den klassen har man gjort det sånn i alle år. Jeg har fleksitid med avspaseringsmuligheter, og priser meg lykkelig over det. Det er jo noen unger som sitter der uten foreldre hvert eneste år.

Jeg har tre arbeidsdager igjen, og så er det juleferie helt til 2. januar. Det skal bli så uendelig godt.
Postet 18-12-17 kl 09:00 av Tjorven Tjorven er ikke aktiv
Gammel
Pamina sin avatar
Det er det som er vanskelig, at noen unger aldri får med seg forledre. Nå har jeg mer flaksible dager, så det går. Men som regel er det enklere å få til noe på ettermiddagen for de fleste, eller la være å ha det.
Postet 18-12-17 kl 09:12 av Pamina Pamina er ikke aktiv
Gammel
Millen sin avatar
Alle de som var hjemme syke forrige uke er idag der de skal være så jeg får min tildelte deilige alenetid på dagen.
Ellers så får jeg være flink jobbsøker,og få unna litt der og få oversikten over juletingene som er igjen, og husarbeid da.
Postet 18-12-17 kl 09:38 av Millen Millen er ikke aktiv
Gammel
celebelen sin avatar
Jeg våknet nesten uten stemme i dag, men med hoste som erstatning. Dermed blir det sofa og te i stedet for jobb, det var sjefen helt enig i dag jeg ringte ham. Passer ikke særlig bra, siden jeg skulle sunget med koret i kveld, men ikke noe å gjøre med.
Postet 18-12-17 kl 09:53 av celebelen celebelen er ikke aktiv
Gammel
Pelle sin avatar
Jeg elsker morgenavslutninger. Hos oss har så godt som alle med foreldre, de som ikke har pleier heller ikke møte på andre ting på ettermiddagen. Noen har med kun en forelder (særlig lærerbarn), andre to, og noen foreldre må gå etter 20 min. De startet med underholdning (som regel to sanger, ingen kompliserte avanserte ting) ca kl 8.10, så om man må gå 8.30 (som jeg måtte i år) er det helt ok. Og vipps kl 9 er de ferdige.
Postet 18-12-17 kl 09:54 av Pelle Pelle er ikke aktiv
Gammel
Tjorven sin avatar
Pelle: Det er sant. De som ikke har foreldre på morgenavslutningene pleier dessverre ikke å ha det på ettermiddagshendelsene heller.
Postet 18-12-17 kl 10:01 av Tjorven Tjorven er ikke aktiv
Gammel
Bluen sin avatar
Vi hadde to slike morgenavslutninger på rappen i forrige uke. Den første starta kl. 07.30. Slitsomt, men likevel ganske praktisk (selv om vi måtte gå videre etter underholdningen i yngstes klasse, da den neste tilstelningen starta kl. 8).
Postet 18-12-17 kl 10:19 av Bluen Bluen er ikke aktiv
Gammel
Tjorven sin avatar
Blæh.

I dag føler jeg meg litt utilstrekkelig som mor. Snuppa skal på juleball i kveld. Jeg så bilder fra fjorårets ball, og vet at alle jentene kommer til å komme med nydelig fikset hår. Jeg kan ikke sånt, og nekter å være med på å starte en trend om å sende 12-åringer til frisøren før de skal på ball.

Så snuppa får fikse håret sitt selv. Hun blir fin nok, men jeg skulle så gjerne hatt muligheten til å hjelpe henne.
Postet 18-12-17 kl 10:21 av Tjorven Tjorven er ikke aktiv
Gammel
Skilpadda sin avatar
Morn! Vi har ikke hatt juleavslutninger med foreldre siden Poden gikk i fjerde klasse og de sang Lucia for oss, tror jeg. (Det er alltid fjerdeklassingene som har Lucia på skolen hans, de øver i ukevis og har med lussekatter til alle, fra barnehagen til videregående.) Det er i grunnen like greit!

I dag skal de visst ha litt julekos i engelsktimen, de skal ha vafler og alle skulle ta med en gave som noen andre skal få. Men det skulle ikke være noe de kjøpte, de skulle ta med noe de allerede hadde og gi det bort. Vi foreslo straks «den gamle skrivebordsstolen din!», siden han fikk ny gamingstol i bursdagsgave, men den gikk ikke.

Helt malapropos: vil noen ha en enkel, liten, rød Ikea-skrivebordsstol?
Postet 18-12-17 kl 10:26 av Skilpadda Skilpadda er ikke aktiv
Gammel
Polyanna sin avatar
Det finnes masse fine tutorials på Youtube, Tjorven - kanskje noen her inne kan guide deg til å finne en som faktisk er overkommelig?

Ikke at jeg har prøvd, jeg heller, jeg er virkelig elendig på sånt, og kan knapt nok flette en flette...
Postet 18-12-17 kl 10:28 av Polyanna Polyanna er ikke aktiv
Gammel
Tjorven sin avatar
Polyanna: Jeg er tydeligvis i din kategori. Jeg har forsøkt meg på tutorials på youtube, men da så hun ikke ut etterpå. Svigermor kjøpte en bok til meg som het "Fletteboka" (jeg valgte å ikke ta det ille opp), og alt jeg klarte i den var de som stod under kapittelet "pappafletter".

Hun blir finere om hun ordner det selv enn om jeg hjelper til. Og jenta er nydelig, så det blir bra uansett.
Postet 18-12-17 kl 10:34 av Tjorven Tjorven er ikke aktiv
Gammel
Millen sin avatar
Nok en dårlig hårmor melder seg.. her fikser eldste sånt sjøl på seg seg og lillesøster.
Postet 18-12-17 kl 10:34 av Millen Millen er ikke aktiv
Gammel
Bluen sin avatar
Hos oss er det mannen som fikser slike fletter - etter å ha sett "tutorials" er han faktisk imponerende flink. Jeg har aldri prøvd.
Postet 18-12-17 kl 10:37 av Bluen Bluen er ikke aktiv
Gammel
Polyanna sin avatar
Pappafletter, du!
Postet 18-12-17 kl 10:40 av Polyanna Polyanna er ikke aktiv
Gammel
Blå sin avatar
:trøster: Tjorven. Den boken fikk jeg også av mine døtre, for noen år siden. Jeg har så vidt bladd i den. Jeg kan ikke sånt og har heller ingen særlig interesse av å lære det.

Storesøster er genuint uinteressert i sånt (og kortklippet). Lillesøster er faktisk både skikkelig interessert og skikkelig flink. Jeg kan ingenting. Mannen er ganske fingerferdig, så om han anstrenger seg så kan han absolutt få til noe.

Lillesøster har nå på ungdomsskolen fått en sånn venninnegjeng som noen her inne mener at alle tenåringsjenter har (eller burde ha) der de sminker hverandre og fikser håret på hverandre. Så nå er de sammen før ball og fikser hverandre. Jeg får bare se bilder i etterkant.
Postet 18-12-17 kl 10:55 av Blå Blå er ikke aktiv
Gammel
Tjorven sin avatar
Håndballaget til snuppa er et skikkelig skue når de er på cup. De sitter på rekke og rad og fletter hverandre.

Sminking er det nesten bare min snuppa som driver med i den klassen, men det blir sikkert mer hjelp å få der til neste år. (Da går de på ungdomsskolen.)
Postet 18-12-17 kl 10:57 av Tjorven Tjorven er ikke aktiv
Gammel
Toffskij sin avatar
Morn, morn! Jeg har min siste egentlige arbeidsdag før ferien, men skal til gjengjeld skrive ferdig en greie jeg har utsatt hele semesteret.
Postet 18-12-17 kl 11:16 av Toffskij Toffskij er ikke aktiv
Gammel
Pelle sin avatar
Jeg er elendig hårmor. Men det jeg faktisk fikser (siden jeg er slik en god ballettmor - thank you Youtube), er sånn ring man lager topp på hodet med. Hestehale, ringen utenpå, spre håret rundt ringen og sette på nye strikk. Ferdig!
Postet 18-12-17 kl 11:19 av Pelle Pelle er ikke aktiv
Gammel
Nenne sin avatar
Pappafletter! Nå lo jeg altså.

Siste uka før jul. Takk og pris. Nå kjenner jeg at vi er slitne sånn helt inn i margen. Det merkes på hele gjengen nå altså. Storesøster bare hang ved frokostbordet i dag.

Vi har hatt en veldig koselig helg da. Med nevøbursdag på lørdag og dropskoking hos venner i går. Den dropskokingen er blitt årlig tradisjon og det er så koselig. Dessuten blir det fine onkel-gaver fra ungene og lekkert på bordet hjemme til jul. (Men lakrisdropsene mine er bare mine altså!)
Postet 18-12-17 kl 11:22 av Nenne Nenne er ikke aktiv
Gammel
ingling sin avatar
Mornings, seint på jobb etter treg morgen og litt forsinket forsendelse av julekort og en stakkars liten pakke som jeg håper rekker frem. Irriterende når de faktisk egentlig var klare lenge før helgen, men sånn er livet visst for tiden.

Det syke barnet er friskt nok til barnehage, skolebarnet er skikkelig førjulssliten men frisk og jeg er litt hanglete, men på jobb. Hvis (NÅR!) formen stiger blir det venninnekveld med kino og skravling, det trengs så veldig nå!

Jeg er heller ikke noen fletteracer, men har blitt god på ballettoppsett etter et par års trening, i det minste. Nå blir det snart drilling på eldste, der håper jeg de fletter hverandre etterhvert, for der var det mye fænsifletting.
Postet 18-12-17 kl 11:23 av ingling ingling er ikke aktiv
Gammel
Toffskij sin avatar
Synes jeg ser meg selv bebreide meg selv for å være en dårlig hårmor. (Mine to er så anti-pynting for tida at jeg får være glad de i det hele tatt børster håret.)
Postet 18-12-17 kl 11:23 av Toffskij Toffskij er ikke aktiv
Gammel
Albertine sin avatar
Oljelampa lyser på den nye bilen vår. Etter åtte måneder? Er ikke det litt tidlig?
Postet 18-12-17 kl 11:27 av Albertine Albertine er ikke aktiv
Gammel
star sin avatar
Som spådd så er jeg utrolig trøtt i dag. Dessuten så fryser jeg veldig og liker det ikke.
Postet 18-12-17 kl 11:42 av star star er ikke aktiv
Gammel
Fersken sin avatar
I dag skulle jeg være tidlig på jobb, men bussene gikk ikke over haugen der jeg bor. Det var vist glatt i en bakke, så der stod det en haug med busser på kryss og tvers. Så da kom jeg på jobb til vanlig tid. Ikke at det hjalp, for jeg fikk ikke logget meg på systemet og brukerstøtte brukte laaaang tid på å fikse tilgangen min.

Nå kan dagen bare bli bedre og håper at vi får kjøpt de siste julegavene i dag.
Postet 18-12-17 kl 11:58 av Fersken Fersken er ikke aktiv
Gammel
Skilpadda sin avatar
Jeg har aldri fått lov til å flette håret til Poden, så jeg har ikke fått anledning til å bli flink. (Men jeg fikk, under sterk tvil, lov til å lage en «man bun» på ham til Halloween. )
Postet 18-12-17 kl 12:24 av Skilpadda Skilpadda er ikke aktiv
Gammel
Maverick sin avatar
Jeg er en ekstremt dårlig hårmor. Ungens fletter er svært basic, og stort sett skeive.
Postet 18-12-17 kl 12:35 av Maverick Maverick er ikke aktiv
Gammel
celebelen sin avatar
@Albertine - vi fikk beskjed om at det går mer olje når bilen er ny, så det var viktig å sjekke fra tid til annen.

Jeg er heller ikke god på fletting, antakelig siden jeg aldri var interessert i det som barn (hadde altfor kort hår). Ville dukker av og til opp med fancy fletter etter å ha vært på besøk hos venninner der mødrene er betraktelig flinkere enn meg. Det er ikke en mor i klassen du kan spørre om å flette for deg, Tjorven?
Postet 18-12-17 kl 12:57 av celebelen celebelen er ikke aktiv
Gammel
Albertine sin avatar
Takk, celebelen. Jeg var skikkelig sur da jeg ringte merkeverkstedet, nå angrer jeg litt.

Jeg er forøvrig en ganske flink hårmor. Har bestandig hatt langt hår selv, og mellomste har arvet det fine håret mitt og har måttet ha det i fletter det meste av tiden.
Postet 18-12-17 kl 12:59 av Albertine Albertine er ikke aktiv
Gammel
Maverick sin avatar
Det er vel bare påfyll når lampa lyser, ikke oljeskift?
Postet 18-12-17 kl 13:08 av Maverick Maverick er ikke aktiv
Gammel
Tjorven sin avatar
Da jeg kom hjem var badet fullt av 12-åringer som sminket seg og fikset hår. Dette klarer de tydeligvis helt selv.
Postet 18-12-17 kl 18:07 av Tjorven Tjorven er ikke aktiv
Gammel
Timar sin avatar
Nok en dårlig flettemamma melder seg. Fletteboka kom i gave fra svigermor, men avkommet har vært ivrigere til å lese i den enn meg, gitt. Og uansett har ingen av oss tålmodighet til å drive å øve oss på fletting.

MEN: krølljern er gull! Kan lage korketrekkere på null komma niks! Jeg gleder meg med andre ord til den der flettetrenden får gjort seg ferdig!
Postet 18-12-17 kl 18:11 av Timar Timar er ikke aktiv
 
Nylige blogginnlegg av Kaffestuggu

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:39.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no