Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > Adventskalenderbloggen

Før julen ringes inn - 20



Hver morgen fra og med 1. til og med 24. desember blogges en luke i kalenderen, og her kan man finne noe hyggelig eller morsomt eller nyttig eller fint eller gøy; bilder, vers, aktiviteter, oppskrifter, sjokolade ... Det er bare lukeutøvernes fantasi som setter grensene.
Rangér dette innlegget

Før julen ringes inn - 20

Postet 20-12-20 kl 09:30 av Kalenderpiken

FORELDREPORTALENS FANTASTISKE FØRJULSTRADISJON
- 13. årgang -

20


[1 Darth] [2 Pøblis] [3 rajraj] [4 Luftslottet] [5 Elise] [6 Tjorven]
[7 Tallulah] [8 Heilo] [9 Magica] [10 Skilpadda] [11 Adrienne og Palmen] [12 Mex]
[13 tink] [14 Agent Scully] [15 Kirsebær] [16 celebelen] [17 Dali] [18 Frøy] [19 Lorien]
[20 Nenne] [21 Toffskij] [22 Albertine] [23 Pappalille] [24 007]



Kalenderblogg med koronatanker og litt til.

Tradisjoner. Ja, jeg drar fram dette i år også, for det har virkelig gått opp for meg hvor viktig tradisjonene er. I dette rare, annerledesåret har jeg lært mye om meg selv. Jeg, som blir iskald i akutte situasjoner og klapper sammen etterpå når det er trygt, har reagert på utryggheten i å ikke vite hva som kan forventes hverken av alvorlighetsgrad, tidshorisont og konsekvenser på lengre sikt, med å bli helt «heklete», urolig, utrygg og trist. Fine tradisjoner vi har gjennom året har blitt avlyst én etter én og ingenting er helt som det skal være. Derfor blir jula i år på mange måter ekstra viktig.

Noen juletradisjoner må gå ut i år. Vi har en del treff med vennefamilier, både før jul, i romjula og nyttårsaften. Alt dette må avlyses, men det vi får til er alt det som handler om oss som familie og i år skal jeg kjenne ekstra godt på alt vi _kan_ gjøre og alt det som faktisk er å glede seg over.

Også i år skal vi kunne feire sammen alle fem. Ennå er det ingen har kjærester som trekker dem i andre retninger og storesøster er tidlig ferdig med eksamen og får halve adventstida hjemme, så baking og pynting av kakemenn som er en stor produksjon i flere trinn hos oss, får hun med seg. Likedan pepperkakebaking som alltid er så koselig, der vi snakker om oldemor og oppskriften hennes som brukes hvert år og spiller julemusikk til arbeidet så det riktig ljomer. Den årlige julebrustesten skal vi også har. Den der vi burde utelate vår egen hjemmefavoritt for at ikke konkurransen skal være over før vi begynner og hvor vi får gullkorn som «denne lukter flyplasstoalett» inn i vår felles hukommelse. Vi skal reise ut alle fem for å finne det perfekte juletreet, også i år, og pynte det sammen, akkurat som vi pleier.

Vi skal ha julaften med broren min og kona med alt som hører til og glede oss over at vi har henne et år til, hun som er uhelbredelig syk, vi skal glede oss over at svigerfar, som fikk koronadiagnose forrige helg, er litt bedre for hver dag og vi skal ha lange, late frokoster med rundstykker og varm sjokolade og ellers alt hva hjertet måtte begjære, for i jula har vi absolutt alt og litt ekstra. Vi skal bare ha tid til å være sammen og det gleder jeg meg så veldig til!

Disse tradisjonene, som vi har her hjemme, greier vi å holde på også i år. Dette kan vi gjøre uten å bryte noen regler eller utsette oss selv for noe som helst og det skal vi glede oss over.

Sist jeg skrev om tradisjoner så tok jeg frem musikk fra min barndom, men mye bra er utgitt siden da og julemusikk av det nyere slaget er Odd Nordstoga og Sissel Kyrkjebøs album «Strålande jul» som kom ut for noen år siden og som jeg fikk i julegave den året av ei venninne. Det albumet er blitt en del av de nye tradisjonene våre. Den aller fineste sangen derfra er denne gamle salmen: Upp gledjest alle, gledjest no. Med tekst av salmedikteren Tomas Kingo og med ny melodi av Nordstoga.



Jeg anbefaler hele albumet egentlig, men særlig denne. Riktig god jul alle sammen, med nye og gamle tradisjoner!

Kommentarer totalt 6

Kommentarer

Gammel
Gaia sin avatar
Koronajul er virkelig noe annet, ja. Det er fint med de tradisjonene man kan og vil ta vare på.
Postet 20-12-20 kl 10:43 av Gaia Gaia er ikke aktiv
Gammel
Blondie sin avatar
Hos meg er koronajul nær lik som vanlig jul, egentlig, men tradisjoner er fremdeles viktig. Jeg synes det beste med å bli voksen er å kunne velge hvilke tradisjoner som skal videreføres (lass med klementiner!) og hvilke som skal skrotes (vask i alle skuffer og skap).
Postet 20-12-20 kl 10:55 av Blondie Blondie er ikke aktiv
Gammel
Dali sin avatar
Tradisjoner er noe som ungene her tar på alvor. Spesielt eldste, som er fanatisk på at juletreet ikke skal opp før lillejulaften. Mens mellomste ber på sine knær om unntak i år. Takk for fin luke.
Postet 20-12-20 kl 11:54 av Dali Dali er ikke aktiv
Gammel
Tradisjoner er viktige og særlig i år!

Håper dere får en fredelig jul og får kost dere sammen!
Postet 20-12-20 kl 12:21 av millact millact er ikke aktiv
Gammel
nolo sin avatar
Fin luke.
Postet 20-12-20 kl 12:27 av nolo nolo er ikke aktiv
Gammel
tink sin avatar
Det gir en form for ro å lese hvordan du fokuserer på det som er positivt og stabilt i en urolig tid. Jeg er som deg, frynsete av alt vi ikke vet om i kan planlegge. Og som Dali nevner, er det ulike krav til pynting og tidsbruk blant familiens medlemmer. Det henger nok sammen med hva de har av andre krav og utfordringer hengende på seg. Men nå skal jeg lage en prioriteringsliste som viser hva som MÅ gjøres, og hva som kan gjøre. Heldigvis har jeg erfart at pepperkakehuset som skal knuses på nyttårsaften, ikke trenger å være klart før i romjula.

Takk for ei fin luke!
Postet 20-12-20 kl 12:40 av tink tink er ikke aktiv
 
Nylige blogginnlegg av Kalenderpiken

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:13.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no