Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > Kaffestuggu – Where everybody knows your nick

Offe

Kaffestuggu er åpen døgnet rundt for kaffe, vin, te, øl, brus, vann eller bare skravling. Alle, både nye og gamle, er hjertelig velkomne her! Bloggen er helt åpen og kan, som alle åpne blogger, også leses av ikke-FP-medlemmer og Google.

Bloggen tilhører ikke ett bestemt medlem, men drives av moderatorteamet i fellesskap, og den åpnes hver morgen av den første i teamet som føler for det. Kaffestuggu har ofte åpent på kveldstid også, særlig i helgene.
Rangér dette innlegget

Offe

Postet 08-03-17 kl 08:11 av Kaffestuggu
Oppdatert 08-03-17 kl 08:18 av Kaffestuggu

Kommentarer totalt 25

Kommentarer

Gammel
Heilo sin avatar
Hurra og gratulerer med dagen! Jeg har alkurat sendt 9-åringen til skolen i turkis pusehatt. I ettermiddag blir det tog og pusehatt på mor også. Min er rosa.
Postet 08-03-17 kl 09:21 av Heilo Heilo er ikke aktiv
Gammel
Tjorven sin avatar
Gratulerer med kvinnedagen alle sammen!

Kroppstemperaturen er en hel grad lavere enn den var i går, men den er fremdeles i kategori feber. Det er ingenting som virkelig brenner på jobb, så jeg har bestemt meg for å bli hjemme en dag til. Det aller viktigste kan fikses fra hjemmekontor.
Postet 08-03-17 kl 09:36 av Tjorven Tjorven er ikke aktiv
Gammel
polarjenta sin avatar
Gratulerer med kvinnedagen.

Jeg måtte plutselig bli hjemme med minstemann som i det vi skulle ut av døren fikk vondt i magen og satte seg på do.
Postet 08-03-17 kl 09:40 av polarjenta polarjenta er ikke aktiv
Gammel
Pamina sin avatar
Gratulerer med kvinnedagen!

Min herlige kollega har laget mattetime i feminismens navn - det skal regnes på forskjeller i lønn og levealder og leses statistikk for hvordan utviklingen har vært.

Jeg skal ha feminismefokus mens vi leser videre i Victoria, det kan bli en bra dag!
Postet 08-03-17 kl 09:44 av Pamina Pamina er ikke aktiv
Gammel
Tjorven sin avatar
Leser dere Victoria på skolen, Pamina?

Det var min yndlingsbok, og jeg har gitt den bort i presang mange, mange ganger. Jeg forsøkte å overtale læreren vår på vgs til å ha den som en bok vi leste sammen, men han valgte heller forfatteren som han hadde skrevet hovedoppgaven sin om: Tarjei Vesaas. Jeg innser at den litterære verdien av det vi leste kanskje var større, men mitt argument for Victoria var at en så nydelig bok ville være med på å skape leseglede i en relativt slapp klasse.
Postet 08-03-17 kl 09:49 av Tjorven Tjorven er ikke aktiv
Gammel
Toffskij sin avatar
Victoria blir straks litt mindre romantisk når man leser den fra et feministisk perspektiv.

Gratulerer med dagen!
Postet 08-03-17 kl 09:54 av Toffskij Toffskij er ikke aktiv
Gammel
Skilpadda sin avatar
Gratulerer med dagen, ja!

Victoria blir generelt litt mindre romantisk når man leser den om igjen som voksen, tror/håper jeg. Men nydelig er den jo fremdeles.
Postet 08-03-17 kl 09:58 av Skilpadda Skilpadda er ikke aktiv
Gammel
Tjorven sin avatar
Jada, jeg tror jeg klarte å se det den gangen også. Men Hamsun selv omtalte den som "litt lettlest romantikk" eller noe sånt. Og jeg skjønte så altfor godt at jeg i min argumentasjon ikke måtte forsøkte å fremstille Hamsun som en bedre forfatter enn Vesaas. Da hadde jeg i hvert fall ikke kommet til mål. Norsk litteratur var jeg synes var aller mest stas på skolen, så det var helt ålreit å diskutere litt med læreren.

(Her minner jeg om at jeg gikk på en vgs av et helt annet kaliber enn en del av dere som gikk i Oslo og kunne velge skoler med ambisjonsnivå. Jeg var en av få som stilte forberedt til timene.)
Postet 08-03-17 kl 10:00 av Tjorven Tjorven er ikke aktiv
Gammel
Skilpadda sin avatar
Vi leste hverken Vesaas eller Hamsun på videregående. Eller, vi lærte en del om Hamsun og leste en novelle av ham, men ingen roman.

Jeg har hørt både fra lærere og elever at Hamsun kan være vanskelig å få gymnasiaster med på, hvis de ikke er ganske avanserte lesere, og det kan jeg forsåvidt forstå - ganske mange av hovedpersonene hans er ekstremt irriterende og irrasjonelle.
Postet 08-03-17 kl 10:15 av Skilpadda Skilpadda er ikke aktiv
Gammel
Tjorven sin avatar
Jeg gikk altså ikke på verdens mest avanserte vgs, så vi leste bare en hel roman i året. I førsteklasse leste vi en av Tove Nilsen og i tredje en av Tarjei Vesaas. Og så husker jeg ikke hva vi leste i 2. klasse, for den diskusjonen la jeg meg ikke oppi.

Jeg er helt enig i at hovedpersonene til Hamsun er irriterende og irrasjonelle. Det var jo det som gjorde det så spennende.
Postet 08-03-17 kl 10:25 av Tjorven Tjorven er ikke aktiv
Gammel
Toffskij sin avatar
Fordelen med Victoria er jo sånn sett at man ikke riktig skjønner hvor fæl den mannlige hovedpersonen er før man har fått noen år på baken. Jeg ble i hvert fall blendet av romantikken som 16-åring.
Postet 08-03-17 kl 10:31 av Toffskij Toffskij er ikke aktiv
Gammel
Maverick sin avatar


Jeg er hjemme med syk datter, men skal rigge meg til i hjemmekontoret etter hvert tenker jeg. Vil i tog i dag, mulig jeg får med gutta også.
Postet 08-03-17 kl 10:37 av Maverick Maverick er ikke aktiv
Gammel
Hjertensfryd sin avatar
Sitter på Haukeland og får vekas cellegiftdose. Merkedag. Er halvveis i behandlinga i dag
Postet 08-03-17 kl 10:47 av Hjertensfryd Hjertensfryd er ikke aktiv
Gammel
Skilpadda sin avatar
Sitat:
Opprinnelig lagt inn av Tjorven
Jeg er helt enig i at hovedpersonene til Hamsun er irriterende og irrasjonelle. Det var jo det som gjorde det så spennende.
Ja, helt enig, altså. Men det er ikke alle tenåringer som er enige i at slikt er spennende eller interessant, og jeg kan forstå de lærerne som velger bøker de tror vil være lettere å engasjere klassen med.

Jeg hadde en veldig flink og engasjert norsklærer som klarte å engasjere klassen med ganske mye, og ett av de beste "faglige" minnene mine fra videregående er de grundige diskusjonene klassen hadde om Edvard Hoems Prøvetid, som vi leste i 3. klasse. Men Hamsun leste vi altså ikke.
Postet 08-03-17 kl 10:47 av Skilpadda Skilpadda er ikke aktiv
Gammel
Blondie sin avatar
Det kan meldes om at selv VG3-elever synes det er morsomt når norsklæreren bringer opp Dag Solstads "Genanse og verdighet" om den strabasiøse ferden til en VG3-norsklærer som skal forsøke å få entusiasme rundt Vildanden.
Postet 08-03-17 kl 11:08 av Blondie Blondie er ikke aktiv
Gammel
Tjorven sin avatar
Blondie: Sånne metasituasjoner pleier jo å slå an.
Postet 08-03-17 kl 11:16 av Tjorven Tjorven er ikke aktiv
Gammel
Acsa sin avatar
Det er jo mange irriterende personer i eldre litteratur, når vi leser med 2016-øyne. (Jfr. klassikertråden som konkluderte Ibsens kvinneskikkelser hadde mensen...). Mr Rochester, f.eks. Fjott!
Postet 08-03-17 kl 11:16 av Acsa Acsa er ikke aktiv
Gammel
Pamina sin avatar
Victorie er nydelig å bruke på 10.klassinger, krøllete språk som gir dem masse nyttige erfaringer, nydelig historie, og mange dykk man kan gjøre i kvinneroller og mannsroller og sammenlikne med Nora og deilig kulturdebatt mellom Realister og Hamsun. Det er vakkert.

...og så blir de så skuffa når hun dør, hvert år, og lærern står med klump i halsen de siste sidene før hun ber en eller annen i klassen med litt lav empati om å lese de siste sidene. Jeg blir altså så rørt av det brevet at jeg er helt håpløst fortapt, hver eneste gang...
Postet 08-03-17 kl 15:00 av Pamina Pamina er ikke aktiv
Gammel
Hondacrv sin avatar
Hamsun sine irriterande personar???? Dont get me Started. Om eit år og fem månadar skal eg ha VG3 att. Gler meg allereie. Å undervise dei i norsk, er heilt fantastisk flott det er litt magi innimellom då, altså!!
Postet 08-03-17 kl 16:46 av Hondacrv Hondacrv er ikke aktiv
Gammel
Maverick sin avatar
"... litt lav empati"!
Postet 08-03-17 kl 17:10 av Maverick Maverick er ikke aktiv
Gammel
Palmen sin avatar
Gratulerer, Hjertensfryd! Flott milepæl!

Jeg leste Victoria på vgs, og syns den var dørgende kjedelig. Jegvet ikke helt hva det sier om tenåring-Palmen?

Ellers har vi karantenedager med den ene tvillingen som kastet opp i bhg i går. Ganske typisk at det falt sammen med mannens guttetur til utlandet. On the bright side, humøret på ungen er bra og det er jammen lenge siden sist de var syke. :Pollyanna:
Postet 08-03-17 kl 18:49 av Palmen Palmen er ikke aktiv
Gammel
Blånn sin avatar
Da har jeg vært flink kone. Organiserte kjøring av barn slik at jeg fikk et par timer på sykehuset med mannen. Nå sitter jeg og vurderer om jeg skal en tur på legevakten med hofta mi som er kjempevond, men må kanskje lage middag til barna først. Manner meg opp til å stå.
Postet 08-03-17 kl 20:54 av Blånn Blånn er aktiv nå
Gammel
Adrienne sin avatar
Jeg likte heller ikke Victoria på vgs, ikke overraskende kanskje, Palmen?

Jeg har vært og sett frøkna gå skirenn og havne på pallen for første gang. Det var ganske stas.
Postet 08-03-17 kl 21:14 av Adrienne Adrienne er ikke aktiv
Gammel
Agent Scully sin avatar
Kan man skippe foreldremøter? Bare fordi? Jeg spør for en venn ...
Postet 08-03-17 kl 23:50 av Agent Scully Agent Scully er ikke aktiv
Gammel
Katta sin avatar
Scully, ja klart man kan. Om det nødvendigvis er lurt er en annen sak. Men man kan. Som med alle andre møter ser man an agenda og nytteverdi.

Bm fire barn.
Postet 09-03-17 kl 00:31 av Katta Katta er ikke aktiv
 
Nylige blogginnlegg av Kaffestuggu

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:24.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no