Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > Adventskalenderbloggen

Før julen ringes inn - 12



Hver morgen fra og med 1. til og med 24. desember blogges en luke i kalenderen, og her kan man finne noe hyggelig eller morsomt eller nyttig eller fint eller gøy; bilder, vers, aktiviteter, oppskrifter, sjokolade ... Det er bare lukeutøvernes fantasi som setter grensene.
Rangér dette innlegget

Før julen ringes inn - 12

Postet 12-12-19 kl 07:22 av Kalenderpiken

FORELDREPORTALENS FANTASTISKE FØRJULSTRADISJON
- 12. årgang -

12

[1 Lorien] [2 Tjorven] [3 Eia] [4 Java] [5 Che] [6 Helio] [7 Pappalille]
[8 Ingling] [9 Tallulah] [10 Candy Darling] [11 Fersken] [12 tink] [13 annemede] [14 m^2]
[15 Tangerine] [16 Blondie] [17 Albertine] [18 Mex] [19 Timar] [20 007]
[21 Pøblis] [22 star] [23 Hjertensfryd] [24 Toffskij]

I dag er vi halvveis til julaften folkens! Hvordan er stemningen rundt i de 1000 Foreldreportalhjemmene rundt om i landet?

Statusrapport fra et gjennomsnittlig førjulshjem:
Hjemme hos oss er ungene entusiastiske: Tenk! Nå er det bare tolv dager igjen! Hurra! Mens vi voksne får mer panikk i blikket. Oi – bare tolv dager igjen… Hvordan skal vi rekke å få vasket og ryddet og handlet julegaver, og bakt julekaker? Også blant de voksne er innstillingen litt varierende, mens nissemor (aka meg) er av den irriterende optimistiske typen som tenker at det blir da jul uansett, og vi skal da ikke feire jul i kottet på soverommet eller i gangen. Så er mannen i huset (sa du Grinchen?) realist på sin hals. Ingen av oss liker å pusse opp, men årets julegave til oss og ungene er altså et nytt rom til ett barn, nytt gulv i gangen nede og omrokkering av rom for de to andre. Husfar, la oss bli enige om å kalle han nissens sekretær, er prosjektleder for det byggtekniske, mens nissemor får ansvar for det som er igjen av adventstemning. Hun er for øvrig sprekkeferdig av stolthet fordi julekortene (ja det driver vi med fortsatt) er på vei ut i de 40 hjem. Så snakker vi ikke så høyt om at de kommer samtidig med takkekort fra konfirmasjonen, og at det egentlig er skrytekort av den vakre familien vår. Gavene som skal ut av huset er også i boks! Det er tross alt tradisjon å spare de viktigste til slutt. Høyt opp på skrytelista kommer også to gjenbruksgaver. Skulderklapp for det!

Så mens de voksne prøver å samle krefter og tanker om et altoppslukende oppussingsprosjekt. Hva rekker vi å få ferdig til jul, og hva får vi gjort i romjulen? Og skal vi vente med å ferdigstille soverommet vårt til vinterferien? Har ungene sine kalendere: 2x sjokolade og 1x Hachimals. Vi husker innimellom å tenne adventsstaken. Julekonserten på skolen ble unnagjort i går. Så nå er det egentlig sjarmetappen igjen. Lillesøster spør hver dag om vi ikke skal pynte til jul snart og har konkludert med at vi er DE SISTE til å pynte. Vi har fått opp julestjerna da, den synes jeg er passe adventsfin.



Selv håper jeg iherdig at vi også i år skal få bli med til slektninger med hytter og skog som spanderer juletre fra egen tomt. Det ender alltid opp med å bli litt for stort og herlig skakt. Men det er et helt ekte villtre som har hatt et godt liv og få vokst opp til å passe i terrenget. Og det viktigste av alt, det koster kun et julekort og litt hyggelig samvær med trivelig familie. Vi har snart spist opp kakemennene som ungene bakte med svigerfamilien sent i november, så jeg krysser fingrene for at jeg får lov og tid til å imponere med litt bakst sånn i neste uke en gang. Kanskje har det verste pussestøvet lagt seg innen da. Jeg drømmer om å bake Sarah Bernard, for de har svigerfar spurt etter siden jeg lagde det for et par år siden.

Dette tenker jeg på innimellom treninger, utvask av pussestøv, et malingsstrøk, i bilen på vei til og fra jobb. Vi er uendelig heldige fordi vi har råd (ved hjelp av fleksilån) til å ordne opp i huset, vi har gode folk rundt oss som vil oss vel og som er hyggelige å være med. Folk som hjelper oss og som tar imot hjelp slik at vi også kan skinne litt innimellom. Før jeg fikk sendt dette fra meg rakk jeg også å oppleve julemonsteret som kan ta bolig i alt fra en sliten 7-åring som ikke får eple i bilen på vei til trening, til frustrert 42-åring som ikke skjønner hvorfor alle må rote så veldig. Akk ja, førjulstiden har oppturer og nedturer. Men det er ei fin tid for å drømme og lengte etter det som kan bli.

Fortell gjerne om hva som er din førjulsglede eller -krise i dag.

Kanskje hjelper det å tenke på en venn?



Sarah Bernard fra det søte liv. Har bare laget det en gang, så jeg kan ikke komme med alle de lure triksene for å få det kjapt og greit til.
https://www.detsoteliv.no/oppskrift/sarah-bernhardt

Kommentarer totalt 17

Kommentarer

Gammel
nolo sin avatar
Fin luke.

Min førjulsglede: I går pakket jeg inn presanger mens jeg hørte på julemusikk og datter var på kjøkkenet og bakte muffins til årets julekafe med korpset.
Postet 12-12-19 kl 08:58 av nolo nolo er ikke aktiv
Gammel
Eia sin avatar
Fin luke!

Min førjulsglede er å observere eldstes førjulsglede. Han har eget juletre på rommet som han kjøpte i fjor. Det ble satt opp 1. desember kl 00.05, og behørig dokumentert med MMS til begge foreldre.
Postet 12-12-19 kl 09:05 av Eia Eia er ikke aktiv
Gammel
Frk_Fryd sin avatar
Fin luke!

Jeg har midlertidig kontor i kantina et par mnd, og der står bedriftens juletre. Når jeg kommer på jobb om morgenen, det er helt mørkt og juletreet er det eneste som lyser opp, da kjenner jeg på ekte førjulsglede.
Postet 12-12-19 kl 09:29 av Frk_Fryd Frk_Fryd er ikke aktiv
Gammel
apan sin avatar
Koselig luke!
Min førjulsglede er at jeg føler vi ligger greit an og at lillesøster sprudler av sprekhet hver eneste morgen til tross for at halve fjerde trinn (det vil si nærmere 30 barn ) ligger nede med sykdom. Det er så deilig, for 3 år siden var hun så mye syk, men etter at vi fant ut at hun hadde cøliaki er hun knapt borte fra skolen. I dag skulle de ha juleverksted og hun dro av sted med Antibac i sekken og klar som et egg.
Postet 12-12-19 kl 09:52 av apan apan er ikke aktiv
Gammel
Toffskij sin avatar
Jeg skal jobbe som en gal hele dagen, og er i pendlerleiligheten og ikke hjemme hos mann og barn, så jeg mistenker at akkurat dette øyeblikket er min førjulsglede for i dag. Så tusen takk for luka! Jeg har hengt opp noen veldig skandinavisk utseende nisser på kontoret for å muntre opp dagens ofre, da.
Postet 12-12-19 kl 09:59 av Toffskij Toffskij er ikke aktiv
Gammel
Pappalille sin avatar
Min mest intense førjulsglede er tanken på at alt som skjer her hjemme er _vårt_. Vi har ingen tradisjoner fordi vi "må", vi har bare sånne vi vil ha, og det er alltid rom for endring dersom noen ønsker seg det.
Postet 12-12-19 kl 10:05 av Pappalille Pappalille er ikke aktiv
Gammel
Heilo sin avatar
Fin luke og fin påminning! Min førjulsglede i dag er tent honninglys i det lille hjemmelagde lyshuset som jeg fikk i gave fra eldstebarnet til jul i fjor. Og så er jeg glad for at jeg har hjemmekontor og ingen møter i dag.
Postet 12-12-19 kl 10:26 av Heilo Heilo er ikke aktiv
Gammel
annemede sin avatar
Min førjulsglede i dag er at jeg har bestilt husvask, og kommer hjem til nyvasket hus.
Adventsstjerna er oppe, vi har lys ute.
Postet 12-12-19 kl 10:34 av annemede annemede er aktiv nå
Gammel
Fersken sin avatar
Koselig julefrokost med gode kollegaer i dag, at ungene nikoste seg sammen da de dekorerte pepperkakehuset (og dikta historie og lagde et lite rollespill ut av det) i går.
Postet 12-12-19 kl 10:52 av Fersken Fersken er ikke aktiv
Gammel
Polyanna sin avatar
Det var mer en hverdagskrise enn en førjulskrise, men siden vi pusser opp kjellerstuen etter en vannlekkasje i sommer, og alle tingene derfra står overalt, så sprer det seg til kaos i andre ting også. Så i går da eldste skulle av gårde på kamp, var det plutselig krise fordi lua (DEN LUA, ingen andre!!) og joggesko var borte og HVEM DRIVER OG TAR TINGENE MINE!? og hui og hei og stress, for noe han har 100% ansvar for selv.

Så siden jeg er en løsningsorientert person, så tok jeg tak og storryddet vaskerommet, der vi har direkte inngang inn, men der det tydeligvis er umulig å dra bandybaggen rett inn, sånn at det altså ligger bandybag og leggskinn og stinkende tøy og skøyter over hele føkkings første etasje.

Og sendte følgende melding til mann og sønn (mannen min bidrar minst like mye til dette rotet, for stakkars sønn må selvsagt slippe å måtte gå HELT NED I KJELLEREN for å hente greiene sine):

Sitat:
Til begge: Løsning på ettermiddagens utfordringer: (NB: Dette er ikke et forslag, men et diktatorisk vedtak): Bandybag går RETT I VASKEKJELLEREN. Jeg har ryddet plass. Ingenting bandyutstyr forlater kjeller før det tas ut av huset igjen. Lukket system. Videre instrukser følger med bilder.
og så bilder av krokene for "klær som skal luftes/tørkes, men ikke vaskes", og krokene for "klær som skal tørkes før de vaskes" og "teppe ved skotørkeren som skøyter og sko kan legges på". (I stedet for å legge dem oppå haugen med rent tøy, som mannen min kan komme på. )

Og så en PS:
Sitat:
(PS: Jeg har nå jobbet 14 strake timer med jobb/naturfagshjelp/vaskeromsrydding/kjøkken. Dette til info hvis noen skulle komme på at det er en god ide å kverulere på dette. Sjokolade vil hjelpe.
Og så et bilde av gæren vovve til slutt, med en liten "voffse hjelper også, heldigvis. ", så de ikke skulle være vettskremte for å komme hjem.


Jaja. Life.
Postet 12-12-19 kl 11:02 av Polyanna Polyanna er ikke aktiv
Gammel
Mex sin avatar

Jeg må knegge litt av Polyanna sin hverdagskrise.

Min juleglede ligger i de julekortene som daler ned i postkassen om dagen, ungene som sprudler mer og mer for hver dag vi er nærmere juleferie, mannen som har kjøpt en julegave til seg selv og i smug tester den ut om kveldene nå.
(Vi hadde en diskusjon der han ikke skjønte hvorfor HAN måtte vente til jul, og så prøvde jeg å forklare at jo, fordi vi prøver å lære ungene våre at de ikke bare kan få og få og få ting, men må ønske seg til jul og bursdag, og derfor også lære seg å vente på ting.. Da må vi gå foran med et godt eksempel.)
Postet 12-12-19 kl 11:11 av Mex Mex er ikke aktiv
Gammel
star sin avatar
Så fin luke

I dag er min førjulsglede at jeg har julefri i over en uke.
Postet 12-12-19 kl 11:16 av star star er ikke aktiv
Gammel
Adrienne sin avatar
Polyanna.
Postet 12-12-19 kl 11:49 av Adrienne Adrienne er ikke aktiv
Gammel
Polyanna sin avatar
Men jul skal det bli!
Postet 12-12-19 kl 12:05 av Polyanna Polyanna er ikke aktiv
Gammel
Bobbelur sin avatar
For en fantastisk luke! :hjetter: Herlig å lese om gleder og kriser - og få lest litt av Ann og sønn i polyhjemmet.

Gleden her er det fantastiske lyset ute, etter storm og nedbør i går. Og jeg har tid til å rydde etter eksamenskaos hjemme nå.
Postet 12-12-19 kl 13:27 av Bobbelur Bobbelur er ikke aktiv
Gammel
tink sin avatar
Åh, så deilig å lese om andres julegleder og hverdagskaos.
Postet 12-12-19 kl 14:23 av tink tink er ikke aktiv
Gammel
Nenne sin avatar
Takk for luka!

Litt førjulskrise her i dag; omgangssyke. DET har jeg virkelig ikke tid til. Hver dag har jo sine planer nå i innspurten, så lang pause passer ikke.
Postet 12-12-19 kl 14:36 av Nenne Nenne er ikke aktiv
 
Nylige blogginnlegg av Kalenderpiken

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:26.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no