Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > Adventskalenderbloggen

Før julen ringes inn - 22



Hver morgen fra og med 1. til og med 24. desember blogges en luke i kalenderen, og her kan man finne noe hyggelig eller morsomt eller nyttig eller fint eller gøy; bilder, vers, aktiviteter, oppskrifter, sjokolade ... Det er bare lukeutøvernes fantasi som setter grensene.
Rangér dette innlegget

Før julen ringes inn - 22

Postet 22-12-11 kl 06:53 av Kalenderpiken


I denne søte juletid

Jeg er klar over at innholdet i denne luken kanskje kommer litt sent i desember til å kunne være til praktisk nytte for leserne. Men hvis dere er litt som meg, så setter dere pris på å lese om og se bilder av gode ting - og kanskje den kan være til inspirasjon for neste jul! (Dessuten, som jeg sa til Toffskij her om dagen, så er det jo ingen som sier at man ikke kan lage konfekt utenom jul! Vi har tross alt masse tiloversblevne ingredienser som burde brukes opp.)

Et lite stykke ut i adventstiden fant Toffskij og jeg ut at et julekonfektverksted jo måtte være tingen for oss. Og da tenkte vi ikke i det hele tatt på å involvere ungene - nei, dette skulle være et verksted for oss, med konfekt for voksne! Jeg fikk omsider påskudd til å kjøpe det sukkertermometeret jeg hadde tenkt på i årevis, og Toffskij googlet oppskrifter på champagnetrøfler til øyet ble stort og vått. Vi handlet inn enorme mengder sjokolade, mandler, melis, smør og fløte, hentet frem brennevin og likør fra langt bak i skapene, satte et par champagneflasker til kjøling og satte i gang.

Jeg skal prøve å rekreere oppskriftene vi brukte. Vi tok utgangspunkt i opptil flere varianter av hver oppskrift, og noen av dem stammer fra det kjente oppslagsverket "Google" og er ikke alltid lette å finne tilbake til. Men jeg har gjort et forsøk, med god hjelp fra Toffskij.

Et par øyeblikksbilder fra kjøkkenet vårt under produksjonen:






Sjokoladetrøfler utgjorde en av hovedstammene i produksjonen vår, og siden slik trøffelmasse jo må avkjøles før man bearbeider den, startet vi med å smelte en hel masse sjokolade og fordele den på ulike skåler. Grunnoppskriften hentet vi fra en bok Toffen hadde med seg; Chocolate! Chocolate! av Mary Norwak, og den lyder som følger, i min oversettelse:

Likørtrøfler

8 ss kremfløte
350 g sjokolade
25 g usaltet smør
2 ss likør

Varm opp fløten til kokepunktet, ta den av varmen og tilsett halvparten av sjokoladen, brukket i biter. Rør til en jevn, glatt masse. Avkjøl litt og rør inn likøren. Avkjøl til massen er fast. Rull den til kuler og dypp dem i resten av sjokoladen, som smeltes over vannbad.


Dagens første store genistrek var champagnetrøflene, som ble laget av melkesjokolade og tilsatt noe mer champagne enn det som tilsvarte mengden likør i denne oppskriften, og i tillegg ble massen tilsatt en bitte liten mengde cognac. (Resten av champagnen drakk vi opp, delvis mens vi lagde resten av konfekten, og delvis til sushien vi etter hvert anskaffet. ) Dette ble satt i fryseren for å bli ordentlig stivt, og det var nok lurt, for det var likevel en noe klissete jobb å lage kuler og dyppe dem i smeltet kokesjokolade (som for øvrig var tilsatt ørlite grann delfiafett for å bli mer tyntflytende). Og disse trøflene ble avsindig gode!


Toffen ruller og dypper champagnetrøfler, som deretter dekoreres med en kunstferdig C for at de skal kunne skilles fra trøflene med, tja, chili?

Vi lagde også en noe større porsjon trøffelmasse av 70 % kokesjokolade. Halvparten av denne ble smaksatt med Cointreau og en knivsodd finrevet appelsinskall - disse ble også meget gode!


Cointreau-/appelsintrøfler

Den andre halvparten ble delt i to, og den ene ble smakt til med chilipulver og den andre med trøffelsalt. Trøffelsaltet mitt var visst blitt litt gammelt, så det ble dessverre ikke så mye mer enn saltsmak. Chili fungerte bra, men det ble litt for skarpt med så mørk sjokolade og så "mørk" tilsetning - å dyppe dem i lys eller til og med hvit sjokolade ville antagelig balansert dem bedre. Kanskje kunne selve sjokolademassen også vært en blanding av melkesjokolade og kokesjokolade.

Den ene faste tingen jeg alltid lager til jul, det er marsipan. Hjemmelaget marsipan er noe av det beste jeg vet, og der er Poden og jeg helt på linje. Jeg siktet derfor mot en ganske stor porsjon, slik at en del av den kunne legges til side for å lage mer barnevennlige saker på et senere tidspunkt. Jeg skåldet 500 g mandler dagen før konfektverkstedet, og vi malte dem på mandelkvernen jeg har arvet etter mormor. Den er veldig fin, men ikke så skarp lenger; jeg tror det snart vil være aktuelt å kjøpe en ny en! "Egentlig" har jeg lært at de malte mandlene skal blandes med like mye melis og så males på nytt, men det gadd vi bare ikke, så det ble en ganske grov marsipan. Men det er jo også godt! Malte mandler og 500 g melis ble håndblandet med ... var det omtrent 4 eggehviter, tro? Det skal bare være nok til at massen holder sammen. Det glapp litt for meg på slutten, så det ble i overkant mye eggehvite i, men det gikk ganske bra likevel.

I alle fall på det som ble dagens andre genistrek, nemlig pistasjmarsipan! Jeg finkvernet en liten 100 grams pose pistasjkjerner med stavmikseren min, og rørte dette inn i en ganske stor klump marsipan. (Jeg har dessverre ikke noe mål på hvor stor denne klumpen var, men jeg tror dette helt klart er en situasjon der det neppe blir helt feil uansett hvordan forholdet er!) Det ble en aldeles nydelig kombinasjon, som naturligvis bare ble enda bedre av å bli dyppet i smeltet mørk sjokolade.

Vagt gusjegrønn pistasjmarsipan

Innlegget fortsetter i kommentaren under.

Kommentarer totalt 58  

Kommentarer

Gammel
Kalenderpiken sin avatar

Ferdige pistasjmarsipankonfekter

Når det gjelder mer tradisjonell marsipanbruk, så utnyttet vi selvsagt det faktum at tørket frukt, alkohol og marsipan er en nær perfekt kombinasjon, enten man bruker alle tre eller bare to av dem. Jeg hadde på forhånd bløtlagt svisker i portvin og tørkede epler i calvados, og i tillegg hadde vi en skvett cognac stående, som ble brukt til å smaksette en klump marsipan som ble blandet med finknuste valnøtter. Vi har dessverre ingen presis oppskrift her heller, men det er ikke som om det kan gå helt galt uansett!



Fra venstre mot høyre: Portvinssviskemarsipan, valnøttmarsipan med cognac, marsipan med calvadostrukne epler (og en slant ekstra calvados)

Fudge hadde ingen av oss laget før, og med sukkertermometeret klart var det jo ingen grunn til å ikke kaste seg ut i det. Siden jeg hadde en boks søtet kondensert melk stående, lette vi oss frem til en oppskrift som baserte seg på dette, og så tilpasset vi litt ut fra et par andre oppskrifter vi fant. Det vi gjorde, var omtrent dette:

Fudge

1 boks Carnation Condensed Milk
1,5 dl melk
450 g sukker [oppskriften sa demerarasukker, som sikkert ville vært godt, men det hadde vi ikke]
115 g smør

Varm opp over lav varme og rør hele tiden til sukkeret er oppløst. Kok opp, og la det syde over lav varme under omrøring (pass på å skrape opp fra bunnen) til blandingen når 115 grader C.



Nytt sukkertermometer kommer til sin rett!

Ta kasserollen av varmen, hell massen i mikseren og visp i omtrent 10 minutter, til blandingen er tykk og småkornete.

Halvparten av porsjonen ble blandet med noen never macadamianøtter som var delt i to, og den andre halvparten ble blandet med 80 g mørk sjokolade som ble rørt inn til den smeltet.



Begge massene ble fordelt utover bakepapir i passende tykkelse, og ble delt i biter når de hadde stivnet. Den lyse fudgen ble veldig lys og søt, og hadde sikkert kledd demerarasukker, men god ble den jo. Sjokoladefudgen var akkurat som vi hadde tenkt den skulle bli.

Innlegget fortsetter i kommentaren under.
Postet 22-12-11 kl 06:55 av Kalenderpiken Kalenderpiken er ikke aktiv
Gammel
Kalenderpiken sin avatar
Så hadde jeg lyst til å lage noe med kaffesmak, og valget falt på kaffeknekk - coffee brittle. Denne versjonen ble omtalt på websiden der vi fant den som å være "for serious coffeeheads", og det ble også foreslått å ha sjokolade oppå den for å gjøre den mer tilgjengelig for folk flest. Dette gjorde vi naturligvis ikke! Men jeg er ikke helt overbevist om denne, og tror ikke jeg vil lage den igjen; knekken var veldig hard og seig, og det var ikke så mye kaffesmak som jeg hadde håpet, enda det var masse grovknuste kaffebønner i. Neste år tror jeg jeg skal prøve karameller smaksatt med en dobbel espresso i stedet!

Men oppskriften får dere gjerne - jeg tror det er en helt fin oppskrift, og at jeg kanskje bare ikke er så glad i kaffeknekk.

Kaffeknekk
1/3 cup kaffebønner, grovknust [jeg hadde dem i en plastpose og knuste med et kjevle]
1,5 cup sukker
0,75 cup lys sirup
0,5 cup vann
3 ss smør

Kok opp sukker, sirup og vann under omrøring til sukkeret løser seg opp. Småkok uten å røre inntil blandingen når 143 C, rør raskt inn kaffebønnene og kok videre til 146 C. Ta kasserollen av varmen og rør inn smøret. [Ha eventuelt i 0,5 ts bakepulver på dette tidspunktet; det vil gjøre knekken mer porøs, noe som kanskje hadde vært en fordel.] Fordel massen tynt og jevnt på bakepapir, og brekk den i biter når den er avkjølt. [Hammer kan være nødvendig!]



Toffskij hadde et praktisk termometer som kunne festes til kanten på kasserollen; det var kjekt når vi lagde knekken, som skulle være i ro mens den kokte


Her er litt oppknekket knekk


Fudge og knekk på samme fat


Og her har vi stilt ut litt av hver sort vi lagde!


Noen ideer til neste gang:

- Skaffe ny mandelkvern! Den gamle etter mormor er pen og nostalgisk, men definitivt ikke skarp nok.
- Vurdere lysere sjokolade til også de trøflene som det ikke er champagne i. Evt. dypp dem i lys eller hvit sjokolade.
- Prøve å ikke ta oss vann over hodet, og begrense oss til litt færre sorter, for å minske risikoen for at vi blir akutt total-leie etter bare, tja, 8 timer.
- En melon-kule-utstikker ("melon baller") ville høyst sannsynlig vært veldig bra til å lage kuler av avkjølt/frossen trøffelmasse.
Postet 22-12-11 kl 06:56 av Kalenderpiken Kalenderpiken er ikke aktiv
Oppdatert 22-12-11 kl 08:45 av Skilpadda
Gammel
mkj sin avatar
Wooooooooow! Denne luken elsker jeg. Mon tro om jeg ikke skal lage et par sorter på selveste lille julaften! Med vekt pået par altså, med ferdig marsipan. Men tusen takk for suveren inspirasjon - og herlig med en matblogg hvor ikke alt er perfekt og med blonder, likte godt at vi fikk ta del i kaoset også ( ikke minst gjør det at det blir lettere å holde seg til de to typene!)
Postet 22-12-11 kl 07:53 av mkj mkj er ikke aktiv
Gammel
Gaia sin avatar
Åh. Nam! Denne ideen skal tappes til neste jul.
Postet 22-12-11 kl 08:23 av Gaia Gaia er ikke aktiv
Gammel
rine sin avatar

Jeg liker best alkohol og sjokolade hver for seg, men jeg kunne tenke meg å prøve å lage knekk f.eks. Men.. hva er egentlig den gule rundingen ved siden av pølsebrødposen og oppå det vesle spannet på det første bildet? Er det en appelsin eller en veldig stor fersken? :myser:
Postet 22-12-11 kl 08:26 av rine rine er ikke aktiv
Gammel
Toffskij sin avatar
Legg merke til plasteret på pekefingeren min. Det er sånn det går når man tar knekkmasse, som man bare sekunder tidligere har målt til å holde nøyaktig 146 grader, og drypper den på fingeren for å smake. Mens man sier «Dette er helt sikkert ganske dumt gjort.»

Ellers vil jeg gjerne anbefale andre å drikke mer champagne mens de lager konfekt.
Postet 22-12-11 kl 08:39 av Toffskij Toffskij er ikke aktiv
Gammel
Skilpadda sin avatar
@rine: Det er en appelsin som en del av det gule skallet har blitt raspet av.
Postet 22-12-11 kl 08:43 av Skilpadda Skilpadda er ikke aktiv
Gammel
Trixie sin avatar
Herlig luke.
Tusen takk!
Postet 22-12-11 kl 08:55 av Trixie Trixie er ikke aktiv
Gammel
Røverdatter sin avatar
Det så veldig godt, og ikke minst gøy ut.

Men, himmel som dere roter.
Postet 22-12-11 kl 09:01 av Røverdatter Røverdatter er ikke aktiv
Gammel
Blå sin avatar
Juleverksted for voksne.

Jeg lurer på om jeg ikke må en tur til Oslo i romjulen. Kanskje det er noen rester som må spises opp.
Postet 22-12-11 kl 09:10 av Blå Blå er ikke aktiv
Gammel
tink sin avatar


Jeg har vann i munnen, og barnslig glede over den overfylte kjøkkenbenken/komfyren.

Det er helt sant - konfekt kan man jo lage når som helst.
Postet 22-12-11 kl 09:15 av tink tink er ikke aktiv
Gammel
Selma sin avatar
Oi, her var det mange fristelser på morgenkvisten! Herlig luke!
Postet 22-12-11 kl 09:16 av Selma Selma er ikke aktiv
Gammel
ingling sin avatar
Lekkert! Og så gøy det så ut. Konfektlaging og champagne høres ut som en perfekt kombinasjon.
Postet 22-12-11 kl 09:20 av ingling ingling er ikke aktiv
Gammel
Cuyahoga sin avatar
Stilig. Og morsomt. Og fristende. Og morsomt.

Har dere spist opp alt, eller har dere litt igjen til jul? :går ut fra at alle andre ligner på seg selv:
Postet 22-12-11 kl 09:21 av Cuyahoga Cuyahoga er ikke aktiv
Gammel
Harriet Vane sin avatar
For en vidunderlig luke!

Jeg investerte i en ny mandelkvern av tsjekkisk industrikvalitet for noen år siden og det var verdt hver av de 299 kronene eller hva den nå kostet. Jeg mangler noen termometre, ser jeg, men plaster på fingeren har jeg hatt.
Postet 22-12-11 kl 09:22 av Harriet Vane Harriet Vane er ikke aktiv
Gammel
Nenne sin avatar
Wow! Dere har da vært utrolig flinke og produktive.

Noterer bak øret i fleng.
Postet 22-12-11 kl 09:24 av Nenne Nenne er ikke aktiv
Gammel
Mandarin sin avatar
Herregud, hvor deilig luke!!
Postet 22-12-11 kl 09:28 av Mandarin Mandarin er ikke aktiv
Gammel
Christa sin avatar
Herlig luke!
Har jo fri i dag og i morgen, kanskje jeg skal prøve meg på noe av dette...? Men hva er deres topp tre, hvis dere må velge?

Og så ser jeg en oransje tivoliradio i et hjørne og minnene strømmer på. Var første julegaven jeg fikk fra mannen
Postet 22-12-11 kl 09:31 av Christa Christa er ikke aktiv
Gammel
Heilo sin avatar
Superduper luke. Jeg hengte meg opp i at av og til kan man gjøre ting for de voksne, også i førjulstida.
Postet 22-12-11 kl 09:33 av Heilo Heilo er ikke aktiv
Gammel
nolo sin avatar
Det høres ut som verdens beste juleverksted!
Postet 22-12-11 kl 09:51 av nolo nolo er ikke aktiv
Gammel
Che sin avatar
Ååå, denne luken kommer til sin rett neste jul!
Postet 22-12-11 kl 10:00 av Che Che er ikke aktiv
Gammel
Eia sin avatar
Åh! Juleverksted for voksne! Herlige luken!

Det snakket en venninne og jeg om i år, men det rant bort i hektisk-jobb-periode. Men neste år - da! (selv om vi nok kommer til å fokusere på mat og ikke godteri. Men med champagne, definitivt!)
Postet 22-12-11 kl 10:10 av Eia Eia er ikke aktiv
Gammel
Skilpadda sin avatar
Forresten, enda et lurt knep som ikke kom med i HI: Toffskij hadde med engangs-sprøyteposer av plast, og disse brukte vi til hvit og lys sjokolade som vi pyntet konfektene med - ikke bare for dekorasjonens skyld, men også for å se forskjell på dem. Vi la posene i det varme vannet under sjokoladesmelteren som stod på bordet under dyppingen, og da smeltet pyntesjokoladen raskt og greit.
Postet 22-12-11 kl 10:14 av Skilpadda Skilpadda er ikke aktiv
Gammel
Skilpadda sin avatar
@Christa: Champagnetrøflene og pistasjmarsipanen var aller best, synes jeg. Marsipan med valnøtter og cognac var også en vinner, men alle marsipanene var i grunnen gode. Jeg er veldig glad i marsipan, da. Fudgen var også god, den lyse var best - med god vanilje og macadamianøtter i - men neste gang prøver vi med brunt sukker.
Postet 22-12-11 kl 10:16 av Skilpadda Skilpadda er ikke aktiv
Gammel
Skilpadda sin avatar
Og appelsinlikørtrøfler kan ellers sikkert bli veldig gode uten alkohol også, med bare litt juice og litt revet. appelsinskall. Appelsinlikør og appelsinskall har dessuten tidligere vært prøvd med hell som smaksetting på marsipan.
Postet 22-12-11 kl 10:19 av Skilpadda Skilpadda er ikke aktiv
Gammel
Kitty Bastard sin avatar
... Champagnetrøfler. Jeg kommer ikke videre fra det.
Postet 22-12-11 kl 10:23 av Kitty Bastard Kitty Bastard er ikke aktiv
Gammel
Fersken sin avatar
Postet 22-12-11 kl 10:28 av Fersken Fersken er ikke aktiv
Gammel
Kaprifol sin avatar
Jeg har forelsket meg i tanken på champagnetrøfler. Takk for en veldig appetittvekkende og inspirerende luke!
Postet 22-12-11 kl 11:02 av Kaprifol Kaprifol er ikke aktiv
Gammel
Teofelia sin avatar
Åååååååå!

Akkurat nå skulle jeg ønske jeg bodde i Oslo.
Postet 22-12-11 kl 11:07 av Teofelia Teofelia er ikke aktiv
Gammel
Toffskij sin avatar
Jeg tror forresten ganske bestemt at vi reduserte fløtemengden for å kunne ha mer champagne i trøffelmassen. Mitt anslag er at vi brukte 1/2 dl fløte, 1/2 dl champagne, 1 ss smør og kaaanskje en ss konjakk til 200 g melkesjokolade. Men det er vanskelig å være sikker, så klart.
Postet 22-12-11 kl 11:09 av Toffskij Toffskij er ikke aktiv
Gammel
Tallulah sin avatar
Hvilken produksjon! Jeg kjøpte alle mine juletrøfler på Montezumas i år, men siden jeg ikke kommer meg til London i førjulstida hver år så kan jeg fiske opp denne neste desember. Takk!
Postet 22-12-11 kl 11:10 av Tallulah Tallulah er ikke aktiv
Gammel
Filifjonka sin avatar
For en vidunderlig luke!

Den må hentes fram neste desember. Champagnetrøfler høres helt ut som noe jeg skal prøve.
Postet 22-12-11 kl 11:13 av Filifjonka Filifjonka er ikke aktiv
Gammel
Matilda sin avatar
Åh. Jeg er stum. Neste år skal jeg hive ut ungene og ha en sånn kveld.
Postet 22-12-11 kl 11:16 av Matilda Matilda er aktiv nå
Gammel
Flubby sin avatar
Akkurat nå skulle jeg ønske det var lengre igjen til jul så jeg hadde hatt tid til å lage noe av dette, nam, nam!
Postet 22-12-11 kl 11:16 av Flubby Flubby er ikke aktiv
Gammel
Pøblis sin avatar
Åhoi! For en luke! Fantastisk. Jeg ble godtesyk, og rørt, som vanlig.
Er det forresten normalt å bli rørt av julegodislaging?
Postet 22-12-11 kl 11:27 av Pøblis Pøblis er aktiv nå
Gammel
Toffskij sin avatar
Noen av pistasjmarsipankonfektene har for øvrig en kjerne av hvit-sjokolade-og-pistasj-krem fra Oliviers. Alt tilsier at det er godt, men jeg har ikke smakt noen av dem.
Postet 22-12-11 kl 11:33 av Toffskij Toffskij er ikke aktiv
Gammel
daffy sin avatar
For en julesøt og deilig luke!
Postet 22-12-11 kl 11:37 av daffy daffy er ikke aktiv
Gammel
Kaija sin avatar
Oi, masse spennende å prøve på. For egen del må det bli til neste jul. Eller kanskje det kan være rom for konfektverksted allerede til påske?

Takk for inspirerende luke! Sjokolade kan aldri bli feil.
Postet 22-12-11 kl 11:51 av Kaija Kaija er ikke aktiv
Gammel
Pamina sin avatar
Wow - for en produksjon. Det er vel ingen ting i veien for å lage kofekt i romjula, vil jeg tro - disse champagnetrøflene ser vidunderlige ut!
Postet 22-12-11 kl 12:42 av Pamina Pamina er ikke aktiv
Gammel
Pebbles sin avatar


Jeg lager alltid julekonfekt (det er langt mer populært enn julekaker her i huset). Rosiner har godgjort seg i flere dager i konjakk - og i dag skal de pakkes inn i marsipan som skal dyppes i mørk og lys skjokolade og pyntes med hvit. Min favosittknfekt!

Takk for inspirerende og delicious luke, Skilpadda!
Postet 22-12-11 kl 12:43 av Pebbles Pebbles er ikke aktiv
Gammel
Nasse sin avatar
Nå løper tennene i vann her. Godt vi skal lage konfektkake og risboller etterpå.
Postet 22-12-11 kl 13:34 av Nasse Nasse er ikke aktiv
Gammel
Pingis sin avatar
En imponerende produksjon!

Ulempen (eller muligens fordelen, jeg vet ikke helt) med å lage julekonfekt er at jeg blir så kvalm og lei mens jeg holder på at jeg mister helt lysten på å smake på produktet.
Postet 22-12-11 kl 13:43 av Pingis Pingis er ikke aktiv
Gammel
Skilpadda sin avatar
Jeg skal ellers hilse dere alle god jul og godt nytt år and the whole shabang fra Maverick!
Postet 22-12-11 kl 14:08 av Skilpadda Skilpadda er ikke aktiv
Gammel
Kirsebær sin avatar
Å, så hyggelig. Du får hilse så masse tilbake. Forsøker du å lokke henne inn hit?

Og takk for hyggelig luke.
Postet 22-12-11 kl 14:12 av Kirsebær Kirsebær er ikke aktiv
Gammel
Tjorven sin avatar
Dette var virkelig en luke etter min smak; i alle forstander av ordet.

Litt for sent til at jeg tør å sette i gang i kveld, men jeg skal notere meg denne bak øret til neste år.

Særlig høres champagnetrøfler interessant ut.
Postet 22-12-11 kl 14:39 av Tjorven Tjorven er aktiv nå
Gammel
Divine sin avatar
Hvor tar dere tiden fra? Og energien?

Så lekkert! Jeg vet at jeg aldri hadde kommet så langt som å lage én av de sortene en gang, så jeg er mektig imponert.
Postet 22-12-11 kl 16:03 av Divine Divine er ikke aktiv
Gammel
Anda sin avatar
Så fantastisk herlig! Champagne og sjokolade og marsipan kan jo ikke bli feil på noen måte!
Postet 22-12-11 kl 16:11 av Anda Anda er ikke aktiv
Gammel
Åh! :hjerteøyne:

Denne skal klistres! Jeg krever at dere klistrer denne sånn at jeg kan kopiere den i minste detalj neste jul. Inklusive champagne og alt sammen! :vilha:
Postet 22-12-11 den 16:16 av
Gammel
Hvor tar dere tiden og energien fra? Var det Teo - pepperkakedronningen - som spurte om det? :hehehe:
Postet 22-12-11 den 16:18 av
Gammel
Skilpadda sin avatar
SF, det var Divine, ikke Teo. Jeg tar også stadig feil av de avatarene!

Og Divine: Det å lage en avtale gjør det mye lettere å sette av tid, synes jeg. (Energien kommer av seg selv så snart champagne og/eller sjokolade er inne i bildet!)
Postet 22-12-11 kl 16:32 av Skilpadda Skilpadda er ikke aktiv
 
Nylige blogginnlegg av Kalenderpiken

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:36.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no