Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > Adventskalenderbloggen

Før julen ringes inn - 8



Hver morgen fra og med 1. til og med 24. desember blogges en luke i kalenderen, og her kan man finne noe hyggelig eller morsomt eller nyttig eller fint eller gøy; bilder, vers, aktiviteter, oppskrifter, sjokolade ... Det er bare lukeutøvernes fantasi som setter grensene.
Rangér dette innlegget

Før julen ringes inn - 8

Postet 08-12-21 kl 08:20 av Kalenderpiken

FORELDREPORTALENS FANTASTISKE FØRJULSTRADISJON
- 14. årgang -

8


[1 Heilo] [2 Nenne] [3 Mex] [4 Fersken] [5 Che] [6 Toffskij]
[7 Tjorven] [8 Blånn] [9 ingling] [10 oslo78] [11 Tallulah] [12 Skilpadda]
[13 Pøblis] [14 amo] [15 Floka] [16 Dali] [17 tink] [18 daffy] [19 vixen]
[20 Taien] [21 007] [22 annemede] [23 Maverick] [24 celebelen]


Jeg har så lenge jeg har jobbe vært ansatt på skoler med stor andel innvandrerbarn. Og nåværende skole er intet unntak. Elevene våre snakker 32 morsmål, 9 elever har norsk som morsmål. Men hva da med adventstid og norske tradisjoner? Leser man enkelte aviser og kommentarfelt skulle man jo tro at det ikke går bra på sånne skoler som min (og ja, vi har mye å streve med, så absolutt). Så la meg ta deg med på dagen i dag.

Før skolen startet spilte vi julemusikk i skolegården. Rektor hilste på ute ved porten. I går var 6 glasslykter tent og hang på porten (i dag er porten fjernet og en gravemaskin har flyttet inn).

Mange av trinnene våre har hatt juleverksted i dag. Vi skulle egentlig hatt for hele skolen, med grupper på tvers av klasser. På grunn av smittesituasjonen valgte vi rett før helgen å bare ha juleverksted på trinn. Produksjonen i dag har vært stor. Juletreet ved inngangen har 1. trinn ansvar for å pynte og i dag er det både lenker, stjerner og hjerter der. Skjevt og rart, men veldig fint.



På 4. trinn satt begge klassene rundt et langbord. De perlet og jeg så både snømenn, juletrær og snurrebasser.

I 5. klasse sto nissefamilien foran adventsstaken. Med lue og skjerf. Noen hadde også laget et tre. De har også prøvd seg på fletting av julekurver (jeg fikk noen på besøk på kontoret som lurte på hvordan man skulle gjøre det, for læreren fikk det ikke til).



På 6. trinn hang det snøkrystaller fra taket og på 7. trinn var produksjonene av juleornamenter høy.

I storefri ljomet igjen julemusikken ut i skolegården. Vi overdøvde til og med de tre gravemaskinene i og utenfor skolegården. Jeg hadde selvsagt feil spilleliste, men etter litt kyndig hjelp fra ei av jentene på mellomtrinnet var spillelista godkjent.

Jeg elsker adventstiden på en skole. Hver skole har sine tradisjoner. I år som i fjor må vi endre på noen ting. Jeg gleder meg til at Covid-19 ikke er en begrensende faktor. Til vi kan planlegge det vi har lyst til og at det kan bli gjennomført. Akkurat nå er julelunsj for de ansatte avlyst. Julekonserten med koret som skulle vært i kveld er avlyst. Julesamlinga vi skulle ha før jul blir trolig avlyst/redusert til ett eller to trinn. Julegudstjenesten sammen med naboskolen må nok også avlyses. Det er trist, men vi har flere kjente smittetilfeller både i personalet og blant elevene.

Til slutt vil jeg dele noe som har vært delt i kalenderen før, nemlig FPs Adventskalender på Spotify: https://open.spotify.com/playlist/3G...Requs2Zu1wZFRg

Ha en fortsatt fin adventstid.

Kommentarer totalt 27

Kommentarer

Gammel
tink sin avatar
Åh, juleverksted på skoler er helt magisk! Bare det å kjenne på roen og stemningen i en klasse som sitter dypt konsentrert med klipp og lim og småpludrer om hva de har fått i kalenderen eller hvilke sanger de liker best. Jeg ble inspirert til å endelig gjennomføre det juleverkstedet som lillesøster drømmer om her hjemme. Takk for en fin luke!
Postet 08-12-21 kl 08:46 av tink tink er ikke aktiv
Gammel
Mex sin avatar
Så fint!
Jeg har selv gått på en skulle med barn fra mange ulike kulturer og religioner. Mange av dem hadde fritak fra julegudstjeneste, men ellers så satte de like stor (eller liten) pris på juleverksteder, juletrefester, juleforestillinger ol., som alle oss andre.

Riktig god adventstid til deg også, Blånn!
Postet 08-12-21 kl 08:48 av Mex Mex er ikke aktiv
Gammel
Blå sin avatar
Så nydelig luke.

Jeg er ikke en juleverkstedperson. Men, da lillesøster gikk på barneskolen var jeg heldig nok til at mødrene til en av de beste venninnene var førskolelærer. Hun inviterte mange, blant annet mine to, på juleverksted. Og til gjengjeld inviterte jeg gjengen på baking. Begge fikk gjøre noe de likte og jentene fikk masse julegøy.
Postet 08-12-21 kl 08:49 av Blå Blå er ikke aktiv
Gammel
Eia sin avatar
Takk for fin luke! Og innblikket i skoledagen under advent.

Og takk for påminnelse om spilleliste - den er lastet ned til dagens lange kjøretur i snøkaoset.
Postet 08-12-21 kl 08:49 av Eia Eia er ikke aktiv
Gammel
Heilo sin avatar
Tusen takk for fint innblikk og påminnelse om egne juleverkstedsminner.
Postet 08-12-21 kl 09:03 av Heilo Heilo er ikke aktiv
Gammel
Tjorven sin avatar
Åh!

Juleverksted var jammen lenge siden. Jeg husker dette fra jeg selv gikk på barneskolen. At vi ble delt opp i grupper på tvers av både trinn og klasser, og gikk fra klasserom til klasserom på forskjellige aktiviteter. (Jeg likte å støpe lys aller best, selv om jeg ble en kløpper i å lage avanserte julekurver. )

Jeg synes det er flott at du skriver om at dette er sånn det gjøres på din skole også. Enda så mange språk som er blandet der. Leser man kommentarfeltene blir man bare trist, så det er godt å se at det i praksis funker helt fint.
Postet 08-12-21 kl 09:15 av Tjorven Tjorven er ikke aktiv
Gammel
oslo78 sin avatar
Adventstiden på en skole er magisk! Det blir noen drypp her og der innimellom de vanlige undervisningstimene som betyr så mye for samhold, glede, forventning og stemning. Skulle ønske alle kunne få et innblikk i hvor fint det er - og nå har du akkurat gjort det for oss her inne. Tusen takk!
Postet 08-12-21 kl 09:22 av oslo78 oslo78 er ikke aktiv
Gammel
nolo sin avatar
Postet 08-12-21 kl 09:26 av nolo nolo er ikke aktiv
Gammel
Anda sin avatar
Så fint! Jeg savner litt de barna som kom stolte hjem med skattene de hadde laget, og gjerne pakket inn som julegaver som de gledet seg skikkelig til å gi bort. Er ikke helt det samme med sønn (18) og dater (15), gitt.
Postet 08-12-21 kl 09:46 av Anda Anda er ikke aktiv
Gammel
Nenne sin avatar
Juleverksted på skolen er kjempekoselig! Jeg var med for noen år siden, sammen med en annen mamma, for å bistå læreren sånn at alle kunne få hjelp og bli ferdige til jul. Takk for påminnelsen. Veldig fin luke!
Postet 08-12-21 kl 10:05 av Nenne Nenne er ikke aktiv
Gammel
star sin avatar
Postet 08-12-21 kl 10:13 av star star er ikke aktiv
Gammel
Maverick sin avatar
Jeg må si at å innføre gravemaskiner som adventsdekorasjon er å uppe gamet betraktelig!
Postet 08-12-21 kl 10:16 av Maverick Maverick er ikke aktiv
Gammel
annemede sin avatar
Postet 08-12-21 kl 10:39 av annemede annemede er ikke aktiv
Gammel
Tallulah sin avatar
Så koselig lite innblikk. Og så gøy at dere blæster nabolaget med julemusikk i friminuttene. Jeg bor selv ved en skole som bruker musikk framfor klokke, og det hender jeg humrer litt over musikkvalgene.
Postet 08-12-21 kl 11:52 av Tallulah Tallulah er ikke aktiv
Gammel
Blånn sin avatar
Mave: Jepp. Burde hatt julelenker og lys på dem. Det ble ikke juletre i skolegården i år. Det er snart ikke plass til elevene. Men, men. Det blir bra med nye avfallsbrønner (ferdig før jul), nyrenovert gymsal (ferdig til påske) og ny park utenfor skole (ferdig i august). De to sistnevnte sårt etterlengtet. Ansiktet til tidligere byråd Marte Thorkildsen da elevrådet beskrev hvordan det var da kloakken kom opp i vasken i garderoben i gymsalen.
Postet 08-12-21 kl 12:19 av Blånn Blånn er ikke aktiv
Gammel
Millen sin avatar
Takk for fin luke!
Postet 08-12-21 kl 12:20 av Millen Millen er ikke aktiv
Gammel
Blånn sin avatar
Tallulah: Vi får stadig sure oppgulp fra naboer når vi spiller musikk for elevene. De klager ikke på musikkvalget, men på støyen (du bor rett ved en barneskole i Oslo sentrum - det blir litt støy av det - vi bråker i det minste ikke om natten).
Postet 08-12-21 kl 12:22 av Blånn Blånn er ikke aktiv
Gammel
Martis sin avatar
Så fin luke.
Jeg syns det er veldig koselig å sette frem en del av julepynten gutta har produsert opp igjennom årene, kanskje spesielt det som er litt sånn rart og skjevt .
Postet 08-12-21 kl 12:34 av Martis Martis er ikke aktiv
Gammel
Pamina sin avatar
Førjulstid på skole er litt fint
Postet 08-12-21 kl 13:14 av Pamina Pamina er ikke aktiv
Gammel
Pøblis sin avatar
De som mener at det "bare er tøys" på skolen før jul, kan ta seg en bolle.

Dette er dannelse og utdannelse på høyt nivå.

Og så er det så fint å tenke på at dere holder til i den fine, gamle, ærverdige bygningen der jeg gikk på videregående. Jeg har så gode minner derfra.
Postet 08-12-21 kl 13:17 av Pøblis Pøblis er ikke aktiv
Gammel
Tallulah sin avatar
Blånn: jeg er helt enig. Det er en del bystøy man bare må finne seg i; og lyd fra barn er en av dem. Takk og lov så er det barn i byen, sier jeg.

Pøblis: kusinen min gikk også der. Hun er vel omtrent på din alder tror jeg. Kanskje dere gikk der samtidig?
Postet 08-12-21 kl 16:05 av Tallulah Tallulah er ikke aktiv
Gammel
Polyanna sin avatar
Å, for en vakker luke!!!

Små, konsentrerte tasser med tungespissen ut munnviken over perlebrettet er vakkert og helt universelt.

Vi har en veldig fin juleverkstedstradisjon hos oss, der det er åpent også for andre. Søsken og foreldre, men også andre som er nysgjerrige på skolen vår. Det blir liksom ikke jul uten, så i år meldte jeg meg som dugnadsvakt selv om ungdomsskoleforeldrene ikke trenger, for jeg syns det er så fint. Perlebordet var superpopulært.

Og så blir jeg nysgjerrig på hva perlede snurrebasser er.
Postet 08-12-21 kl 16:50 av Polyanna Polyanna er ikke aktiv
Gammel
Blånn sin avatar
Postet 08-12-21 kl 21:01 av Blånn Blånn er ikke aktiv
Gammel
Dali sin avatar
Husker godt juleverksted på barneskolen, på tvers av trinn og med foreldre som hjelpere. Ikke mine da, for de hadde aldri tid, som de sa. Lysestøping og annet moro.
Postet 08-12-21 kl 21:36 av Dali Dali er ikke aktiv
Gammel
Fersken sin avatar
Juleverksted på skolen var veldig elsk/hat-forhold for min del. Jeg likte å lage ting, men hatet å måtte vise det fram etterpå for jeg fikk ikke laget det slik jeg ville.
Postet 08-12-21 kl 22:52 av Fersken Fersken er ikke aktiv
Gammel
Palmen sin avatar
nydelig
Postet 12-12-21 kl 12:08 av Palmen Palmen er ikke aktiv
Gammel
gnuri sin avatar
For en fin luke
Postet 19-12-21 kl 08:53 av gnuri gnuri er ikke aktiv
 
Nylige blogginnlegg av Kalenderpiken

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:16.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no