Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > Nabbe

16 og 17. Ramadan

Rangér dette innlegget

16 og 17. Ramadan

Postet 29-09-07 kl 09:46 av Nabbe

16 og 17 Ramadan, må ta to dager i slengen, gitt, det var ikke mye ro her i går.

Faster: i dag: 0600 til 1925

Frokost: Skiver og skiver, både i går og i dag
Middag: I går: Harira (marokkansk suppe), lasagne og verdens beste ostehorn (ja, jeg var på besøk).
I dag blir det noe enkelt. Tror det blir noe med kylling.

I går var det litt hektisk her, og på kvelden var jeg på kombinert tupperware-party/iftar (middagen i Ramadan), så da ble det ikke tid til noe blogging. Vi var fire damer, og jeg hadde med meg stor-ungene, og vi hadde det veldig koslig. Vi pratet mest av alt om alt annet enn Tupperware, og så kjøpte vi litt stash, og så koste vi oss med mat og kake.

I dag får vi ny, eller "ny" sofa. Ei jeg traff på nett, som jeg også møtte senere i "real life", har donnert sofaen sin til oss. Jeg er veldig fornøyd med det, i alle fall, fordi alt er bedre enn den vi har nå. Dette er en sort skinnsofa, 3+2 og to svære fotskamler. Vi har jo bare en herpet hjørnesofa som er skikkelig utslitt, så dette var jo helt herlig!

Ungene har litt adskillelsesangst med sofaen, og vil egentlig ha den på rommet sitt, men jeg ser ikke hvordan de skal få presset den inn der hehe...

Nå får de TV på rommet også, etter at en annen venninne har forbarmet seg over oss, og donert TVen sin. Hun hadde fått en ny, så derfor gir hun oss sin gamle. Eller, gammel og gammel, den er ikke så gammel.

Så da blir det omøblering, tømming av bod og styr her i dag! Jeg gleder meg!

Jo, jeg kom på noe, jeg fikk noe spørsmål her om dette med hva muslimer gjør i Nord-Norge feks under Ramadan.

Jo, de som bor nord for polarsirkelen faster etter enten nærmeste by som har soloppgang/solnedgang, nærmeste land, nærmeste muslimske land, eller Mekka. Man kan egentlig fritt velge. Jeg har lest fatwaer om både det ene og det andre alternativet.

Det mest naturlige er vel å faste etter nærmeste by som har soloppgang/-nedgang, eller etter en egen tabell som man setter opp i de nordligste byene, hvor bønnetidene er utregnet etter visse kriterier (jeg vet ikke disse kriteriene hehe). Feks da jeg var i Narvik i sommer så ba jeg morgenbønnen hver dag klokka 0315 de siste ukene i juni, hele juli, og første uken i august tror jeg det er.

Postet under Ramadan
Kommentarer 0 E-post blogginnlegg
Kommentarer totalt 0

Kommentarer

 
Nylige blogginnlegg av Nabbe

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:09.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no