Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > Kaffestuggu – Where everybody knows your nick

Søffe

Kaffestuggu er åpen døgnet rundt for kaffe, vin, te, øl, brus, vann eller bare skravling. Alle, både nye og gamle, er hjertelig velkomne her! Bloggen er helt åpen og kan, som alle åpne blogger, også leses av ikke-FP-medlemmer og Google.

Bloggen tilhører ikke ett bestemt medlem, men drives av moderatorteamet i fellesskap, og den åpnes hver morgen av den første i teamet som føler for det. Kaffestuggu har ofte åpent på kveldstid også, særlig i helgene.
Rangér dette innlegget

Søffe

Postet 23-06-19 kl 09:19 av Kaffestuggu

Sitat:
Sankthans eller jonsok, 24. juni, er en katolsk festdag til minne om døperen Johannes’ fødselsdag. Ifølge Det nye testamentet ble han født seks måneder før Jesus. Det at denne viktige kirkelige festdagen inntraff på en tid av året med urgamle tradisjoner knyttet til midtsommer og fruktbarhet, gjorde at sankthans ble svært sentral i folketroen. Mange skikker handlet om å verne liv eller øke fruktbarheten. Den eldgamle tradisjonen med å brenne bål på sankthansaften holder fortsatt stand.
Kilde: Store Norske Leksikon (selvsagt)

Kommentarer totalt 19

Kommentarer

Gammel
Våken, har bursdag og hører eldste ordner noe på kjøkkenet til meg. Er visst best hun får holde på alene.
Postet 23-06-19 kl 09:28 av millact millact er ikke aktiv
Gammel
Input sin avatar
Gratulerer med dagen, millact!
Postet 23-06-19 kl 09:37 av Input Input er ikke aktiv
Gammel
Selma sin avatar
Gratulerer med dagen, millact!

Her er det fortsatt lørdagskveld! Vi ferierer på Hawaii og henger 12 timer etter dere. Behagelig ferieliv der dagens viktigste gjøremål er å velge hvilken strand vi skal dra til. USA-årets vårt nærmer seg slutten så vi nyter siste rest
Postet 23-06-19 kl 09:39 av Selma Selma er ikke aktiv
Gammel
Blondie sin avatar
Hurra for deg, millact!

Jeg funderer på å tilbringe denne lyse kvelden i skogen, bare bikkja og jeg. Jeg har sluttet med folk.
Postet 23-06-19 kl 09:41 av Blondie Blondie er ikke aktiv
Gammel
Takk! Hawaii høres deilig ut! Vi skal ned på vår lokale strand. Der er det stort bål og grilling. For første gang blir ikke 14-åringen med. Venner og sjøbu trekker mer.
Postet 23-06-19 kl 09:44 av millact millact er ikke aktiv
Gammel
Timar sin avatar
Gratulerer med dagen, Millact!

Jeg er litt på felgen om dagen, og skulle gjerne joinet deg i skogen, Blondie. Ikke sammen, altså, bare alene sammen!

Prøve å ikke gjøre så mye i dag, da, men kunne vel egentlig tenkt meg å markere st.hans litt, med grilling ute et sted i kveld.

Feirer dere andre st.hans? Hvordan?
Postet 23-06-19 kl 09:55 av Timar Timar er ikke aktiv
Gammel
Millen sin avatar
Gratulerer med dagen, Millact.
En unge syk så her blir det hjemmedag og fikse i hagen.
Feire st.hans gjør vi ikke så mye.
Postet 23-06-19 kl 09:58 av Millen Millen er ikke aktiv
Gammel
Her i sør ved sjøen har vi alltid feiret St. Hans med stort bål, masse folk og grilling.

Har ikke Anda også bursdag i dag? Gratulerer med dagen til deg også!
Postet 23-06-19 kl 10:32 av millact millact er ikke aktiv
Gammel
Blånn sin avatar
God morgen! Vi skal hente korpsgutt på stevne i Horten i dag. Vi blir med på hovedstevnet og uoffisielt NM i intrumentkasting. Poden har kvalifisert seg og skal kaste for sitt korps.
Postet 23-06-19 kl 10:46 av Blånn Blånn er ikke aktiv
Gammel
Matilda sin avatar
Gratulerer med dagen til millact og andre som har bursdag!

Jeg er vokst opp med sankthansfeiring, i form av grilling med vennefamilier. Etter at vi fikk barn sjøl har det ikke blitt noe av, dessverre. Mine foreldre feirer fortsatt sankthans med de samme vennene, og i år er det mine foreldre sin tur, så jeg tar med min familie dit. Jeg skal lage en rabarbrapai og ta med. Lurer fortsatt på hvem vi kan be til oss for kanskje å starte en liknende tradisjon.

Ellers er planen i dag å gjøre mest mulig ingenting, sørge for at ungene ikke dreper hverandre, venne meg til at det er tyst som i graven på It’s Learning, at ingen andre enn familien forventer noe av meg og at det kanskje går an å sitte litt ned.
Postet 23-06-19 kl 11:35 av Matilda Matilda er ikke aktiv
Gammel
star sin avatar
Gratulerer, millact
Postet 23-06-19 kl 11:58 av star star er ikke aktiv
Gammel
Pappalille sin avatar
Gratulerer med dagen, millact!

Jeg er så fyllesyk atte fy ... ><
Postet 23-06-19 kl 12:10 av Pappalille Pappalille er ikke aktiv
Gammel
Minerva sin avatar
God morgen! Gratulerer med dagen, millact!
Vi feiret litt i går med naboene. I dag har vi lyst på en Oslo-tur, og så kanskje avslutte dagen ved et av bålene langs Oslofjorden et sted. Både Drøbak og Hvervenbukta har vel bål i kveld?
Postet 23-06-19 kl 12:15 av Minerva Minerva er ikke aktiv
Gammel
Blondie sin avatar
Jeg har det som Matilda, har vokst opp med en flott feiring med en gjeng mennesker på denne kvelden. Leker for barna, grilling, bål og feiring ut til morgenkvisten. Dette har jeg aldri fått til i voksen alder og i dag synes jeg altså det letteste er å droppe hele tanken på kvelden.
Postet 23-06-19 kl 12:40 av Blondie Blondie er ikke aktiv
Gammel
Pingis sin avatar
Ingen av mine unger hadde hørt om sankthansaften (). Ingen stor tradisjon for feiring, kan man si. Men i dag skal vi faktisk dra en tur til folkemuseet, for der er det arrangement. Det er en første gang for alt!
Postet 23-06-19 kl 12:48 av Pingis Pingis er ikke aktiv
Gammel
Fersken sin avatar
Gratulerer med dagen, millact!

Vi skal til en gård i nærheten der det er arrangement og stort bål. Mange unger, pølser og is.

Er oppvokst med at det lokale bygdelaget arrangerte sammenkomst og passe stort bål der vi kunne grille pølser i etterhvert. Der møttes hele bygda og det var leker og tjohei.
Postet 23-06-19 kl 13:10 av Fersken Fersken er ikke aktiv
Gammel
Divine sin avatar
Ingen St. Hans-feiring her. Vi er på hotellrommet vårt på Stansted. Fløy Ryanair (jada, jada, I know) som var forsinket, så var ikke på hotellrommet før 02.45. Gjesp. Ikke helt våken, nei. Ananasen jeg tok til frokost viste seg å være grapefrukt, som jeg hater. Og det jeg trodde var Rice Crispies, var biter med hvit sjokolade. Stor munnfull av hvit sjokolade med melk ... urk! Anbefales ikke. Nå skal vi ta toget inn til London. Håper vi kvikner til litt etter hvert.
Postet 23-06-19 kl 13:13 av Divine Divine er ikke aktiv
Gammel
Frøy sin avatar
Her arrangerer kommunen feiring i "byparken" med bål og underholdning, jeg skal være vakt som vanlig og ungene får gå på selvstyr.
Postet 23-06-19 kl 13:22 av Frøy Frøy er ikke aktiv
Gammel
Anda sin avatar
Gratulerer til Millact, og så hyggelig at du husker at vi har bursdag samme dag!

Skal snart ta med familie og hund og spise lunsj på utecafe, det tror jeg blir bra. Vin skal jeg unne meg og.
Postet 23-06-19 kl 14:50 av Anda Anda er ikke aktiv
 
Nylige blogginnlegg av Kaffestuggu

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:39.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no