Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > Adventskalenderbloggen

Mens vi venter - 4



Hver morgen fra og med 1. til og med 24. desember blogges en luke i kalenderen, og her kan man finne noe hyggelig eller morsomt eller nyttig eller fint eller gøy; bilder, vers, aktiviteter, oppskrifter, sjokolade ... Det er bare lukeutøvernes fantasi som setter grensene.
Rangér dette innlegget

Mens vi venter - 4

Postet 04-12-15 kl 08:00 av Kalenderpiken

FORELDREPORTALENS FANTASTISKE FØRJULSTRADISJON
8. årgang

4

[1 Taien] [2 Palmen] [3 Fersken] 4 tink [5 Inagh] [6 Høst]
[7 Lorien] [8 Adrienne] [9 Anne C] [10 Meissa] [11 Albertine] [12 Hjertensfryd]
[13 annemede] [14 Kirsebær] [15 Matilda] [16 Pappalille] [17 Tallulah] [18 Che]
[19 Angelique] [20 Teofelia] [21 Nextlife] [22 Kanina] [23 IOA] [24 pøbelsara]

Om å overleve i adventstida

Endelig er det advent. Mens noen har hatt julestemning siden september, kan andre endelig slippe den løs for fullt for nå er det endelig lov. Innimellom sitter det også kanskje noen som ikke gleder seg fullt så mye til jul.

Det har snart gått 40 år, adventstid og jul har forandret både innhold og form i årenes løp. Jeg elsker fortsatt pinnekjøtt, julebrus (fra Dahls) og "Deilig er jorden". Advent og jul har vært ungdommelig lykkelig forelskelse, og kjærlighetssorg. Det har vært eksamenstid, og tidlig juleferie.

Etter at barna kom og vi har begynt å lage jul selv, har juletreet vårt blir penere for hvert år. For hver eneste hjemmelagde engel eller julelenke barna kommer hjem med. Nå er adventstida ei tid med både fart og ro. Vi klarer plutselig å sette inn et ekstra gir og får på magisk vis tryllet om boligen til julehus. Selvsagt ikke uten litt ståk og støy, men vi kommer alltid i mål. Nye toner siger inn, og jeg blir helt lodden av julestemning av å høre slagerne fra barnas superjul for 10. gang.

Alt blir mer komprimert i desember, prosjekt jul blir akkurat så stort som vi vil det selv, og som en moderne mamma så vil jeg kanskje av og til litt for mye. Men i julestemningens pris blir man kanskje litt flinkere til å puste med magen, telle til ti og finne en lur løsning på hektiske problemer. Klokka er halv ni. Storebrødrene har vært på gradering med lillesøster som tilskuer. Nå har vi hygget oss med fjordlandsk risengrynsgrøt og julekongen. Ungene "legger seg selv" mens jeg jobber med deadline til kalenderpiken. Vanligvis er jeg en tøffing med hardt skall, men i jula blir jeg soft som et blautkokt egg. Mørket og kulda ute i verden kommer litt tettere på ettersom det er håndfast mørkt og kaldt her hjemme.

Etterpå skal jeg slenge meg i sofaen og skru på "Nordnorsk julesalme"

Velsigna du dag over fjordan.
Velsigna du lys over land.
Velsigna de evige ordan.
om håp og ei utrakt hand.
Verg dette lille du gav oss
den dagen du fløtta oss hit.
Så vi kjenne du aldri vil la oss forkomme
i armod og slit

Vi levde med hua i handa
men hadde så sterk ei tru
Og ett har vi visserlig sanna
Vi e hardhausa vi som du.
Nå har vi den hardaste ria
vi slit med å karre oss frem
mot lyset og adventstida
d'e langt sør til Betlehem

Gud fred over fjellet og åsen.
La det gro der vi bygge og bor.
Guds fred over dyran på båsen
og ei frossen og karrig jord.
Du ser oss i mørketids-landet
du signe med evige ord.
Husan og fjellet og vannet
og folket som leve her nord.


(Kilde:

(Kilde: youtube.com)
)


Takk for oppmerksomheten. Hva er din strategi for å overleve?

(Jeg har en sjokolade i skjul.)

Kommentarer totalt 19

Kommentarer

Gammel
Kanina sin avatar
Åh, jeg elsker den julesangen. Jeg kjenner den på kroppen, selv om jeg bare har vært i nord om sommeren! Men den er også så symboltung, at jeg kan kjenne Syria i den også. Eller folk som sliter psykisk forcden del. Takk for fin luke!
Jeg har så mye jobbtanker at julestri føles litt fjernt ennå.
Postet 04-12-15 kl 08:06 av Kanina Kanina er ikke aktiv
Gammel
Skilpadda sin avatar
Jeg er også så glad i den sangen. Det var pappa som introdusert meg for den for noen år siden, da koret hans øvde den inn til jul. Det e' langt sør tel Betlehem - det er lett å se Syria i den i år, ja, Kanina.

Min førjulsmetode er å finne de små enkelttingene som gir stemning, for vi har ikke så mye av de store stressgreiene. I dag skal jeg få Poden til å hjelpe meg å skolde mandler til marsipan, det er en av de ganske få faste greiene våre, og så er det en fin anledning til å finne frem de par juleplatene jeg har.
Postet 04-12-15 kl 08:34 av Skilpadda Skilpadda er ikke aktiv
Gammel
Adrienne sin avatar
Det er mannen min (nordlending) sin favorittjulesang, og jeg kjenner godt igjen den nordnorske mentaliteten til min mann og til svigermor i teksten.

Min måte å overleve adventen på er å klamre meg fast til at det tross alt ikke er lenge igjen til en lang juleferie på hytta, hvor dagene består av rolige aktiviteter og sløving. Og så hjelper det på at ungene er større og klarer seg selv mye mer enn da de var små, så nå får vi faktisk til å kose oss med de små aktivitetene, mer enn at det er krampeaktiv fra min side.
Postet 04-12-15 kl 09:03 av Adrienne Adrienne er ikke aktiv
Gammel
Nenne sin avatar
Den synger vi i prosjektkoret mitt som har konsert 19. desember. Nydelig sang!

Min overlevelsesstragi er å gjøre unna alt før adventstida som kan gjøres unna, så det blir tid igjen i desember til å glede seg og kose seg og gjøre ting sammen. Også skrive lister da! Alt er timet og tilrettelagt for å lage plass til ro og kos.
Postet 04-12-15 kl 09:05 av Nenne Nenne er ikke aktiv
Gammel
Pamina sin avatar
Fineste sangen!

Strategien her er at det blir jul, uansett, men vi er sånne som venter til lille julaften med å pynte helt. Førjula handler nok dessverre mest om å komme seg gjennom rettebunkene og julekonsertene og avslutningene. Dermed blir juleferien en velsignelse som betyr at det er er mulig å ta seg litt inn og komme i mål til slutt.
Postet 04-12-15 kl 09:25 av Pamina Pamina er ikke aktiv
Gammel
Martis sin avatar
Fine julesangen! Svigerfamilien min er fra en øy i nord-Norge og teksten er veldig beskrivende for hvordan det var for bare et par generasjoner siden.

Jeg gleder meg til adventstiden, for da blir det ekstra mye lys i alt det mørke. Vi setter opp lys ute og i vinduene, og naboene gjør det samme. Ellers så har vi en lav terskel for hva som skal gjøres, og vi gjøre bare det vi har lyst til, så da blir det gjerne ett slag med kaker (resten kjøpes) lager litt pålegg og sild, og pynter akkurat passe for oss.
Postet 04-12-15 kl 09:48 av Martis Martis er ikke aktiv
Gammel
Toffskij sin avatar
Den er fin, den der! Jeg synes ikke adventstida er vanskelig å overleve, det er så mye fint i den, og man får igjen for alle de små tradisjonene man har plantet gjennom tolv års fartstid med barn. Og jeg er ikke så lett å stresse.
Postet 04-12-15 kl 10:09 av Toffskij Toffskij er ikke aktiv
Gammel
Dali sin avatar
Fine sangen!

Strategien min for å overleve er å oppheve sjokoladeforbud, kutte ut å gjøre ting jeg burde, og gjøre mer av det jeg vil.
Postet 04-12-15 kl 10:21 av Dali Dali er ikke aktiv
Gammel
celebelen sin avatar
Det er en nydelig sang, vi synger den med koret.
Hos oss starter juleforberedelsene for alvor når vi er ferdig med bursdagsfeiringene i starten av desember. Da er huset nyrydda, og vi har litt bedre tid til å tenke på julekaker og pynting.
Postet 04-12-15 kl 10:25 av celebelen celebelen er ikke aktiv
Gammel
Ru sin avatar


Adventstiden er ikke så ille. Semesterinnspurt er det verre med, og når den havner i adventstiden går alt til helsikes.

Men jeg er jo en slabbedask, så jeg gjør ikke mer enn jeg må. Dermed blir det kanskje ikke så mye bakverk i år, men det blir jul likevel.
Postet 04-12-15 kl 11:52 av Ru Ru er ikke aktiv
Gammel
Maverick sin avatar
Vakker tekst.

Advent og juleforberedelser er vel ikke det jeg stresser mest med, det er utrolig hva man får gjort på en kveld når man først setter i gang.
Postet 04-12-15 kl 12:00 av Maverick Maverick er ikke aktiv
Gammel
Anda sin avatar
Vakker tekst - jeg har ikke hørt den før, tror jeg.

Jeg overlever ved å lage et par lister, ikke irritere meg over alle oppussingsprosjektene Andamannen setter i gang før jul, og nyte at jeg har barn i hus, som gleder seg til jul fortsatt.
Postet 04-12-15 kl 12:08 av Anda Anda er ikke aktiv
Gammel
Fersken sin avatar
Vi gjør ikke så mye ekstra ut av adventstiden. Det skjer så mye forberedelser både på skolen og i barnehagen, så jeg tror ungene får mye adventsaktiviteter der. Så jeg kjører lavterksel og gjør ikke mer enn vi må. Det hjelper jo på at annenhver jul feires 80 mil fra hjemmet.
Postet 04-12-15 kl 14:18 av Fersken Fersken er ikke aktiv
Gammel
Cuyahoga sin avatar
Jeg har gjennomført null - 0 - juleforberedelser så langt i år, og er ikke stressa.

Synes det er færre julearrangementer i år, men det er mulig det bare er jeg som har ignorert dem ...

(Jeg har strengt tatt bestilt noen julegaver på nett, når jeg tenker meg om.)
Postet 04-12-15 kl 14:22 av Cuyahoga Cuyahoga er ikke aktiv
Gammel
Canisa sin avatar
Den er nydelig, men jeg liker Christel Alsos sin versjon bedre.http://youtu.be/dgM4pP65a2s

Det er høy gåsehudfaktor, og blanke øyne, når denne spilles. Husker spesielt da Christel var i P3 og overrasket Silje med nordnorsk julesalme. Det var magisk!

Jeg har etterhvert lært meg å senke skuldrene, og tenke at det vi får gjort er godt nok. Heldigvis er det mindre pes nå som ungene er større!
Postet 04-12-15 kl 16:48 av Canisa Canisa er ikke aktiv
Gammel
LilleT sin avatar
Nydelig tekst og min favorittversjonen av min favorittjulesang. Takk!
Postet 04-12-15 kl 19:06 av LilleT LilleT er ikke aktiv
Gammel
tink sin avatar
Takk for gode ord underveis. Jeg er nok ikke egentlig julestressa bare generelt sliten og må beklage at jeg utsatte bloggen og dere for sløvt arbeid.
Postet 04-12-15 kl 21:40 av tink tink er ikke aktiv
Gammel
Palmen sin avatar
Å denne gleder jeg meg til å høre etterpå, har aldri hørt den før men eldste skal spille solo på den på julekonserten. Hennes aller første solo.
Postet 04-12-15 kl 21:44 av Palmen Palmen er ikke aktiv
Gammel
Taien sin avatar
Den julesangen er bare så uendelig nydelig! Den ligger godt på julelista mi på Spotify, og jeg fryser LITT på ryggen og svelger noen ganger ekstra når jeg hører den.

Min overlevelsestaktikk for desember er å se framover og bakover på samme tid. Se hvor fort tia går, og det får meg til å huske på at jeg må sette på bremsene og nyte, og se at det ER god tid igjen, jeg FÅR gjort det jeg ønsker.
Postet 04-12-15 kl 23:21 av Taien Taien er ikke aktiv
 
Nylige blogginnlegg av Kalenderpiken

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:18.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no