Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > Adventskalenderbloggen

Mens vi venter - 11



Hver morgen fra og med 1. til og med 24. desember blogges en luke i kalenderen, og her kan man finne noe hyggelig eller morsomt eller nyttig eller fint eller gøy; bilder, vers, aktiviteter, oppskrifter, sjokolade ... Det er bare lukeutøvernes fantasi som setter grensene.
Rangér dette innlegget

Mens vi venter - 11

Postet 11-12-15 kl 08:00 av Kalenderpiken

FORELDREPORTALENS FANTASTISKE FØRJULSTRADISJON
8. årgang

11

[1 Taien] [2 Palmen] [3 Fersken] [4 tink] [5 Inagh] [6 Høst]
[7 Lorien] [8 Adrienne] [9 Anne C] [10 Meissa] 11 Albertine [12 Hjertensfryd]
[13 annemede] [14 Kirsebær] [15 Matilda] [16 Pappalille] [17 Tallulah] [18 Che]
[19 Angelique] [20 Teofelia] [21 Nextlife] [22 Kanina] [23 IOA] [24 pøbelsara]

Julen er blitt en vane for oss nordmenn. Vi tenner adventslys, henger opp lysgirlandere, lager adventskalendere og kjøper julegaver. Vi vasker og baker og pynter tre, og tradisjonene våre er blitt en del av oss. Noen ganger går jula nesten på autopilot, og vi tenker ikke over hvordan vår jul ser ut utenfra.

Jula i fjor siden ble spesiell for oss. I 2010 ble vi med i et såkalt husvertprogram i regi av Trondheim Kommune, der vi stilte en hybel til disposisjon for en mindreårig asylsøker og fikk delvis foreldreansvar for denne. Våre oppgaver var varierte, vi var innfallsporten til norsk kultur og språk og hjalp til med skolegang og lekser, offisielle brev, klesvask, matlaging, og vi inviterte til ukentlig middag, turer i skog og mark, svømmehall og mange andre ting. Vår tredje mindreårige asylsøker ble veldig spesiell for oss, og jeg har lyst til å fortelle litt om hans første møte med jul i en norsk familie. Jeg har brukt et fiktivt navn og har forandret litt på detaljer for ikke å gjøre ham for gjenkjennelig.

Mohammed ble født i Afghanistan, og tilhører hazarafolket. Dette er en befolkningsgruppe som ble utsatt for brutalt folkemord på slutten av 1800-tallet der mer enn seksti prosent ble slaktet ned for fote, og de blir fortsatt utsatt for sjikane, overgrep og mord. Familien hans flyktet derfor til Pakistan, der de bodde i flyktningeleir. Mohammed ble tidlig satt i arbeid for å skaffe penger til familien, og som tiåring jobbet han dypt nede i en gruve. Han sliter fortsatt med lungene etter å ha pustet inn mye støv. Da han var fjorten flyktet han fra Pakistan med en onkel og noen venner, og han hadde en lang og strabasiøs ferd gjennom Europa der han lå skjult i et bittelite hulrom i en trailer ved grenseovergangene. Turen tok mer enn seks måneder, og han har en intens frykt for alle menn i uniform etter behandlingen han fikk underveis.

Da han kom til Norge ble han først plassert i institusjon sammen med andre mindreårige asylsøkere, men etter en brann i lokalene måtte han sove på et kontor som tilhører en av de ansatte. Da vi ble spurt om vi kunne ta imot Mohammed på kort varsel sa vi ja med en gang. Han var sky og sjenert, og de første nettene sov han under et bord fordi han følte seg tryggere der. Vi ordnet med en høy seng til ham sånn at han nesten lå oppunder taket, og han tødde gradvis opp, mye takket være vår eldstemann og FIFA på PlayStation.

Han var en selvskreven deltaker da vi skulle bake pepperkaker, og lærte kjapt å håndtere kjevla. Han var ikke like lærevillig da jeg prøvde å fortelle ham at rå pepperkakedeig ikke nødvendigvis er så bra for magen. Høydepunktet var pynting av mesterverkene, han var like klissete av melis som resten av ungene og de lo alle sammen av sølet de laget.

Da julekvelden nærmet seg fikk han et lite juletre av oss og litt julepynt til å pynte på hybelen, og han ble invitert til julefeiring med oss på julaften. Det var så herlig å se ham i hvit skjorte og slips med vannkjemmet hår, og han hadde med gaver til ungene. Middagen falt tydeligvis i smak, vi har alltid både pinnekjøtt og kalkun og han forsynte seg hjertelig av alt som sto på bordet. Kalkun med kålrabistappe og pinnekjøtt med ananas, kombinasjonene var veldig spenstige og alt gikk ned på høykant.

Det var selvsagt gaver til ham under treet, og fotballgal som han er ble han overlykkelig over en fotballtrøye fra Barcelona med navnet hans på ryggen. Det var en mett og lykkelig gutt som gikk tilbake til hybelen den kvelden. For meg ble kvelden veldig spesiell, fordi jeg hele tiden var så oppmerksom på ham og at han skulle føle seg inkludert, og det var rørende å se våre tradisjoner gjennom hans øyne. Jeg er så takknemlig for at han kom inn i livene våre, vi har lært veldig mye og vi har knyttet sterke bånd.

Med tanke på dagens situasjon i Europa er det viktigere enn noen gang at vi ikke tenker på flyktningene som en eneste stor masse, de er individer alle sammen og trenger å bli sett for den de er. Vær en som utgjør en forskjell for de som er fremmede fugler i landet vårt. Ikke alle trenger å åpne hjemmene sine, noen ganger kan et smil være nok. Kanskje trenger de hjelp til å orientere seg i en dagligvarebutikk, til å tolke bussruter eller til å finne ut hvordan de skal få løs handlevogna fra alle de andre vognene. Vær et medmenneske.

Jeg ønsker alle en riktig god og fredfylt jul.

Kommentarer totalt 47

Kommentarer

Gammel
Blondie sin avatar
Åh, nå ble jeg skikkelig rørt! Takk for at du delte.
Postet 11-12-15 kl 08:03 av Blondie Blondie er ikke aktiv
Gammel
Taien sin avatar
Åh, dette var vakkert!
Dette er virkelig noe man skal legge seg på hjertet! Tusen takk for at du delte. Hvor er Mohammed nå? Er han en del av deres familie enda?
Postet 11-12-15 kl 08:20 av Taien Taien er ikke aktiv
Gammel
Kanina sin avatar
Er det lov å grine litt på t-banen? For et utrolig viktig julebudskap!
Postet 11-12-15 kl 08:23 av Kanina Kanina er ikke aktiv
Gammel
tiddelibom sin avatar
Tror det er lov Kanin. For det gjør jeg.
Tusen takk for en luke til ettertanke. Så fantastisk at dere gjør sånt!
Postet 11-12-15 kl 08:49 av tiddelibom tiddelibom er ikke aktiv
Gammel
Angelique sin avatar
Vakker!
Postet 11-12-15 kl 09:08 av Angelique Angelique er ikke aktiv
Gammel
Nenne sin avatar
Så fint!
Postet 11-12-15 kl 09:19 av Nenne Nenne er ikke aktiv
Gammel
scilla sin avatar
Nå fikk jeg gåsehud. For en utrolig fin ting å gjøre!
Takk for tankevekkeren.
Postet 11-12-15 kl 09:20 av scilla scilla er ikke aktiv
Gammel
IOA sin avatar
Så flott! Dere har virkelig gjort en stor forskjell i hans liv.
Postet 11-12-15 kl 09:22 av IOA IOA er ikke aktiv
Gammel
Anda sin avatar
Medmenneske, ja. Fine deg, Albertine.
Postet 11-12-15 kl 09:26 av Anda Anda er ikke aktiv
Gammel
Palmen sin avatar


Takk for en nydelig luke, Albertine.
Postet 11-12-15 kl 09:30 av Palmen Palmen er ikke aktiv
Gammel
Heilo sin avatar
Så fint og så viktig. Takk!
Postet 11-12-15 kl 09:31 av Heilo Heilo er ikke aktiv
Gammel
Inagh sin avatar
Postet 11-12-15 kl 09:31 av Inagh Inagh er ikke aktiv
Gammel
Mikkeline sin avatar
Dette var utrolig rørende å lese. Heldige ham som kom til dere, og heldige dere som fikk oppleve julen på nytt gjennom ham.
Postet 11-12-15 kl 09:37 av Mikkeline Mikkeline er ikke aktiv
Gammel
Divine sin avatar
Postet 11-12-15 kl 09:38 av Divine Divine er ikke aktiv
Gammel
Tangerine sin avatar
Nydelig.

Alle kan og bør gjøre litt, ja ...
Postet 11-12-15 kl 09:57 av Tangerine Tangerine er ikke aktiv
Gammel
Tallulah sin avatar
Nå griner jeg og. Viktig jobb du gjør! Jeg syns det er så fryktelig å lese om alt hatet, så det er ekstra viktig at vi andre bidrar litt ekstra for å veie opp.
Postet 11-12-15 kl 10:04 av Tallulah Tallulah er ikke aktiv
Gammel
Che sin avatar
Å, så fint å lese. Jeg tåler jo ingenting, og joiner derfor Tallulah i grinekoret. Så viktig! - Så flott!
Postet 11-12-15 kl 10:07 av Che Che er ikke aktiv
Gammel
Røverdatter sin avatar
For en fantastisk ting å gjøre.
Postet 11-12-15 kl 10:11 av Røverdatter Røverdatter er ikke aktiv
Gammel
:rørt: Nydeligste luka hittil! :hjerter:
Postet 11-12-15 kl 10:13 av Lorien Lorien er ikke aktiv
Gammel
Pingis sin avatar
Nok et medlem til grinekoret stiller opp. For ei fin luke!
Postet 11-12-15 kl 10:24 av Pingis Pingis er ikke aktiv
Gammel
Fersken sin avatar
Nå er det andre gangen jeg leser gjennom dagens luke og dermed andre gang jeg griner i dag. Viktig budskap og du har styrket min tro på andre mennesker og medmenneskelighet.
Postet 11-12-15 kl 10:27 av Fersken Fersken er ikke aktiv
Gammel
nolo sin avatar
Postet 11-12-15 kl 10:29 av nolo nolo er ikke aktiv
Gammel
Albertine sin avatar
Takk, alle sammen. Vi har flyttet fra Trondheim og måtte derfor si opp avtalen vi hadde med kommunen. Mohammed bor fortsatt på den samme hybelen, men han trenger ikke lengre den hjelpen han fikk av oss. Han klarer seg nå på egen hånd og klarer å balansere skolegang og ekstrajobb fint. Det som er så trist når det gjelder ham er at han ikke vet hvor foreldrene hans er. Da han dro mistet han kontakten med dem, og Røde Kors har lett etter dem i flere måneder uten resultat. Da er det ekstra spesielt at han betegner oss som sin nærmeste familie, og jeg gråt da jeg fikk røde roser av ham på morsdagen. Han er en flott gutt, og vi skal se ham igjen i julen.
Postet 11-12-15 kl 10:34 av Albertine Albertine er ikke aktiv
Gammel
annemede sin avatar
Albertine, dere er en fin og flott familie.
Postet 11-12-15 kl 10:35 av annemede annemede er ikke aktiv
Gammel
Dali sin avatar
Akkurat en slik luke jeg håpet på da jeg så at det var du som skulle bidra i dag. Flott historie. Og jeg forteller om din erfaring til alle som lurer på hva de kan gjøre for flyktninger.

Takk.
Postet 11-12-15 kl 10:41 av Dali Dali er ikke aktiv
Gammel
Mex sin avatar

For en fantastisk flott familie dere er, Albertine!
Takk for at du deler. Det er et viktig budskap du kommer med.
Postet 11-12-15 kl 10:54 av Mex Mex er ikke aktiv
Gammel
tinkadott sin avatar
Så fint gjort!! Vi flytter til stort hus til våren (Albertine: mine foreldres hus) og jeg skal jammen sjekke om det finnes ett lignende behov i kommunen her.

Fin luke!!!
Postet 11-12-15 kl 11:20 av tinkadott tinkadott er ikke aktiv
Gammel
Pamina sin avatar
Nå griner jeg og, av lykke over at Mohammed har fått deg inn i livet sitt.

For en raus og flott dame du er Albertine.

Fineste luka.
Postet 11-12-15 kl 11:31 av Pamina Pamina er ikke aktiv
Gammel
Pelle sin avatar
Dette var en fin luke.
Postet 11-12-15 kl 11:41 av Pelle Pelle er ikke aktiv
Gammel
Pepper Lemon sin avatar
Det var en fin luke, Albertine. Og interessant å lese om, for "flyktningene" blir fort en stor masse, og jeg har godt av å minnes på at de er ulike individer, med ulike historier. God jul til Mohammed, en enslig gutt uten foreldre, i iskalde Norge. Flott at han har dere!
Postet 11-12-15 kl 11:41 av Pepper Lemon Pepper Lemon er ikke aktiv
Gammel
Novla sin avatar
For en nydelig historie.
Postet 11-12-15 kl 11:52 av Novla Novla er ikke aktiv
Gammel
Addison sin avatar
Så nydelig og rørende motvekt til alt hatet og grumset der ute!! Tusen takk for at du deler historien, god jul til dere og gutten deres!
Postet 11-12-15 kl 11:55 av Addison Addison er ikke aktiv
Gammel
Maverick sin avatar
Jeg er med i grine-på-offkom-gjengen.

Du er en inspirasjon, Albertine.
Postet 11-12-15 kl 12:11 av Maverick Maverick er ikke aktiv
Gammel
Rabbit sin avatar
Melder meg i grinekoret jeg også. For en nydelig historie, heldige Mohammed som har dere!
Postet 11-12-15 kl 12:31 av Rabbit Rabbit er ikke aktiv
Gammel
Pøblis sin avatar
God jul til deg, Albertine! Dette var en nydelig luke.
Postet 11-12-15 kl 13:03 av Pøblis Pøblis er ikke aktiv
Gammel
Taien sin avatar
Jeg klarer ikke glemme denne luken jeg.... det må være årets fineste. Og etter å ha lest svaret ditt, Albertine, så griner jeg også!! Dere er bare fine. Utrolig fine!
Postet 11-12-15 kl 21:55 av Taien Taien er ikke aktiv
Gammel
Martis sin avatar
Så nydelig. God jul til deg og dine, Albertine!
Postet 11-12-15 kl 22:03 av Martis Martis er ikke aktiv
Gammel
007 sin avatar
Dette var en nydelig luke, Albert!
Postet 11-12-15 kl 22:08 av 007 007 er ikke aktiv
Gammel
Hondacrv sin avatar
Takk, Albertine! Så nydelig!
Postet 11-12-15 kl 22:23 av Hondacrv Hondacrv er ikke aktiv
Gammel
Matilda sin avatar
Postet 12-12-15 kl 00:15 av Matilda Matilda er ikke aktiv
Gammel
Canisa sin avatar

Det er sånne som deg som gir meg tilbake troen på godhet, medmenneskelighet og omtanke for andre. Tusen takk for en vakker luke!
Postet 12-12-15 kl 01:28 av Canisa Canisa er ikke aktiv
Gammel
Pappalille sin avatar
Jeg leste denne luken nå og den gjør meg så glad-trist. Jeg gråter óg.
Postet 12-12-15 kl 10:54 av Pappalille Pappalille er ikke aktiv
Gammel
Kirsebær sin avatar
Fineste luken.
For en viktig jobb dere har gjort ved å være hans familie, og så utrolig bra at dere kunne stille opp for ham på så kort varsel.
Postet 12-12-15 kl 16:17 av Kirsebær Kirsebær er ikke aktiv
Gammel
polarjenta sin avatar
Nydelig historie.
Postet 12-12-15 kl 18:00 av polarjenta polarjenta er ikke aktiv
Gammel
Odelia sin avatar
For en nydelig, nydelig luke, Albertine
Postet 13-12-15 kl 22:12 av Odelia Odelia er ikke aktiv
Gammel
LilleLeo sin avatar
Wow.
Postet 14-12-15 kl 01:09 av LilleLeo LilleLeo er ikke aktiv
Gammel
Agent Scully sin avatar
Fineste grineluken og fineste dere!
Postet 14-12-15 kl 12:07 av Agent Scully Agent Scully er ikke aktiv
 
Nylige blogginnlegg av Kalenderpiken

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:07.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no