Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > Adventskalenderbloggen

Mens vi venter - 12



Hver morgen fra og med 1. til og med 24. desember blogges en luke i kalenderen, og her kan man finne noe hyggelig eller morsomt eller nyttig eller fint eller gøy; bilder, vers, aktiviteter, oppskrifter, sjokolade ... Det er bare lukeutøvernes fantasi som setter grensene.
Rangér dette innlegget

Mens vi venter - 12

Postet 12-12-15 kl 08:00 av Kalenderpiken

FORELDREPORTALENS FANTASTISKE FØRJULSTRADISJON
8. årgang

12

[1 Taien] [2 Palmen] [3 Fersken] [4 tink] [5 Inagh] [6 Høst]
[7 Lorien] [8 Adrienne] [9 Anne C] [10 Meissa] [11 Albertine] 12 Hjertensfryd
[13 annemede] [14 Kirsebær] [15 Matilda] [16 Pappalille] [17 Tallulah] [18 Che]
[19 Angelique] [20 Teofelia] [21 Nextlife] [22 Kanina] [23 IOA] [24 pøbelsara]

Det var med skrekkblanda fryd, eg såg at eg hadde fått ei luke i den tradisjonsrike julekalenderen. Og ideen om kva luka skulle innehalde var ganske raskt klar.

I jula, lagar mange av oss mykje godt. Me eter snop og julemat til magen står i spenn. Men kva ville vel julemat og alt det andre, vert utan tilbehøret. Ein liten detalj som kan vera med på å løfta heile måltidet. No skal eg ikkje påstå, at mi lille oppskrift vil løfta kvart eit måltid, men eit fint tilbehør, det er det. Og det er eit tilbehør som går til julematen og til ost og kjeks. Noko nyter det til og med på brødskiva aleine.

Rødløksmarmelade!

3 rødløk i tynne skiver
2-3 ss olivenolje
Kajennepepper
Spisskummin
1 ts revet ingefærrot
2 ss hvitvin eller 1 ts hvitvinseddik
1/2 dl balsamicoedikk
ca 2 ss sukker
Blåbær




Ta olje, spisskummin og kajennepepper i ei gryte og rør krydderet inn. ( underteikna kan fortelle om litt for mykje kajennepepper i denne omgangen)



Ta dei finkutta rødløksskivene oppi gryta og ha i revet ingefær. La dette surre i olja til løken er blank og mjuk.



Tilsett hvitvin (eller hvitvinseddik) og balsamicoedikk og la væsken koke inn på svak varme.



Tilsett sukker og la dette surre med til det er oppløyst og løkblandinga er karamellisert.



Og så min lille ekstra ingrediens. Nemlig blåbær. Her kan ein kutte dei heilt ut eller erstatte med solbær, tranebær, deteinharlystpåbær. Fleire muligheter altså.



No bør sjå nokon lunde slik ut



Ha marmeladen på steriliserte glass og sett på lokk umiddelbart. La denne bli avkjølt og sett den så i kjøleskap. Uopna glass er holdbar i fleire månader, opna glass bør brukast innan 1-2 veker.



Dette er fine små julepresanger for dei som liker å gje spiselige gåver. Passer til ribbe, storfekjøtt, kalvekjøtt, kvit fisk, ost og sikkert fleire ting med.

Jula for meg er ikkje berre mat, den er og musikk. Så her er mi lille speleliste, med dei sangane som går hyppigast på repeat her i heimen. Litt allsang, litt til å nyte og litt som berre er tull. De får sjølv avgjere kva som er kva.

Julespilleliste

God jul frå Hjertensfryd.

Kommentarer totalt 12

Kommentarer

Gammel
Adrienne sin avatar
Det der tror jeg aldri at jeg har smakt, men det så veldig fristende ut.

Og så flotte bilder, her har du virkelig gjort deg flid. Tusen takk!
Postet 12-12-15 kl 09:37 av Adrienne Adrienne er ikke aktiv
Gammel
Kirsebær sin avatar
Det der så ut som sånn supert tilbehør som egentlig passer til alt, og som løfter måltidet! Takk!

Og for en fin julesangliste.
Spotifyen min straffer meg for et eller annet og vil ikke spille musikk lenger (bare på mobil ikke på pc...), så jeg er litt furten, men jeg skal jammen legge til noen av dine sanger i min juleliste også.

Ha en finfin lørdag!
Postet 12-12-15 kl 09:37 av Kirsebær Kirsebær er ikke aktiv
Gammel
nolo sin avatar
Kul luke! Takk for oppskrift.
Postet 12-12-15 kl 09:53 av nolo nolo er aktiv nå
Gammel
Pappalille sin avatar
Oooh! Denne luken løste et stort problem for meg. Takk! Nå blir det julegaver.
Postet 12-12-15 kl 10:57 av Pappalille Pappalille er ikke aktiv
Gammel
Ine sin avatar
Takk for fin luke!
Postet 12-12-15 kl 11:53 av Ine Ine er ikke aktiv
Gammel
Pamina sin avatar
Det så utrolig godt ut!
Postet 12-12-15 kl 13:23 av Pamina Pamina er ikke aktiv
Gammel
Albertine sin avatar
Nam! Det skal jeg sannelig prøve!
Postet 12-12-15 kl 16:01 av Albertine Albertine er ikke aktiv
Gammel
Toffskij sin avatar
Nam, nam! Og lekkert illustrert!
Postet 12-12-15 kl 16:02 av Toffskij Toffskij er ikke aktiv
Gammel
Meissa sin avatar
Hurra! Det skal jeg lage til oss og til en av mannens herlige tanter som setter pris på slikt! Takk for oppskrift!
Postet 12-12-15 kl 17:39 av Meissa Meissa er ikke aktiv
Gammel
Odelia sin avatar
Nam, dette må vi prøve ut Takk for fin luke!
Postet 12-12-15 kl 17:55 av Odelia Odelia er ikke aktiv
Gammel
Anda sin avatar
Det så godt ut!
Postet 12-12-15 kl 18:16 av Anda Anda er ikke aktiv
Gammel
Tallulah sin avatar
Mm, det så godt ut! Jeg pleier å slenge sammen en veldig enkel mock-syltet løk når vi spiser burgere, men dette så jo veldig mye bedre ut.
Postet 13-12-15 kl 12:29 av Tallulah Tallulah er ikke aktiv
 
Nylige blogginnlegg av Kalenderpiken

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:32.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no