Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > Adventskalenderbloggen

Mens vi venter - 13



Hver morgen fra og med 1. til og med 24. desember blogges en luke i kalenderen, og her kan man finne noe hyggelig eller morsomt eller nyttig eller fint eller gøy; bilder, vers, aktiviteter, oppskrifter, sjokolade ... Det er bare lukeutøvernes fantasi som setter grensene.
Rangér dette innlegget

Mens vi venter - 13

Postet 13-12-15 kl 08:00 av Kalenderpiken

FORELDREPORTALENS FANTASTISKE FØRJULSTRADISJON
8. årgang

13


[1 Taien] [2 Palmen] [3 Fersken] [4 tink] [5 Inagh] [6 Høst]
[7 Lorien] [8 Adrienne] [9 Anne C] [10 Meissa] [11 Albertine] [12 Hjertensfryd]
13 annemede [14 Kirsebær] [15 Matilda] [16 Pappalille] [17 Tallulah] [18 Che]
[19 Angelique] [20 Teofelia] [21 Nextlife] [22 Kanina] [23 IOA] [24 pøbelsara]

Trettende desember og Luciadagen






Om lussekatter og Luciafeiring er en gammel og god norsk kristen tradisjon? Å nei du. Feiringen av Lucia kommer i fra Romerriket.

Men i Norge er det ikke bare Lucia vi feirer, fra gammelt av var det den nordiske vetten Lussi. (En vette er en overnaturlig skapning, på linje med nøkken og draugen.) Det finnes både gode og onde vetter.

Fra gammelt av i Norge var mye overtro knyttet til natten til 13. desember. Alle onde krefter var ute denne natten. Lussinatten innleder juleperioden, og den kvinnelige vetten Lussi sjekket at julearbeidet var i rute. Lussi ble også brukt for å skremme barn til å holde seg innendørs om natta. Dette kan skyldes at navnet Lussi kan assosieres med Lucifer.

Juleperioden var den farligste tiden for mennesker og dyr, og denne perioden begynte med Lussinatta. Denne natta kunne dyrene snakke sammen. Og denne natten kom Lussi rundt på gårdene for å sjekke at alt grovarbeidet skulle være klart. Dersom hun ikke var fornøyd kunne hun ødelegge den øverste delen av pipa.

Så har vi Lussekattene, de kommer fra Sverige, og er tatt opp som en del av norsk mattradisjon. Opprinnelig var det buskapen som skulle få noe ekstra godt slik at de kunne stå i mot de onde maktene. Safranen som bakes inn i lussekattene er symbol for sola og lyset.

I 1927 ble Luciafeiringen tatt opp igjen i Sverige, og den var faktisk kommersialisert, allerede på den tiden. Skikken ble så populær at den bredde seg til Europa og også Norge.

På 1950 tallet var det konkurranser om å bli årets lyskronte Lucia. Og inntektene som kom inn gikk til veldedige formål.

Verdens lengste Luciatog finner sted i Globen i Stockholm med ca 1200 deltagere. Det arrangeres også et eget Luciatog for Nobelsprisvinnerene.


Kilder: snl.no, wikipedia og youtube.com

Kommentarer totalt 12

Kommentarer

Gammel
Kirsebær sin avatar
En interessant faktaluke! Takk!

Her har vi tent tredje lyset, hørt på luciasanger og alle er vi enige om at den fra Jul i Svingen er finest.
Podens lærer har bursdag i dag, så vi har pratet litt om det også.
Postet 13-12-15 kl 09:43 av Kirsebær Kirsebær er ikke aktiv
Gammel
Frøy sin avatar
Jeg bor i en bygd da feiring av Lussi eller Lossi som vi sier står sterkt, den har strekt seg mer mot julebukk, men fra gammelt av skulle man kle seg ut skummelt og gå fra gård til gård natten tio den 13. Desember og skremme bort det onde. For det fikk man små gaver. Sikken har nå utviklet seg til at alle ungene i bygda nå går fra dør til dør utkledd som nisser den 12. Desember og synger julesanger og ønsker dem god jul.
Postet 13-12-15 kl 09:52 av Frøy Frøy er ikke aktiv
Gammel
annemede sin avatar
Så artig Frøy. Det er gøy med ulike tradisjoner.
Postet 13-12-15 kl 09:57 av annemede annemede er ikke aktiv
Gammel
Husker den tradisjonen fra Ryfylke,ja, Frøy. Den var ny for meg da jeg bodde der. Gjør man det enda altså?

Vi skal spise lussekatter i dag, første gang vi har bakt hjemme.
Postet 13-12-15 kl 11:03 av millact millact er ikke aktiv
Gammel
Divine sin avatar
Flott luke! Interessant lærdom. Jeg lurer på om folk på den tiden faktisk var redde og engstet seg for lucianatten, og undret seg på om de hadde gjort alt riktig og var godt nok i rute med julearbeidet.
Postet 13-12-15 kl 11:46 av Divine Divine er ikke aktiv
Gammel
Tallulah sin avatar
Takk for faktaluke! I Sverige er jo Lucia en gigantisk missekonkurranse omtrent, og det er visst veldig brå ha ha på CVen at man har vært Lucia i ett av de store togene. Søsteren min som bor der forteller om at hver Lucia er det overopphopning på Legevakta av unge piker med hjernerystelse; de står og puster inn røyken fra stearinlysene de holder og går rett i bakken.
Postet 13-12-15 kl 12:27 av Tallulah Tallulah er ikke aktiv
Gammel
Frøy sin avatar
Ja Millact! Det er den beste tradisjonen jeg vet om. Det er vel større enn noen gang, varierer litt hvor mange man får fra år til år, men nye byggefelt med masse unger rapporterer om rekordoppmøte på døren.
Postet 13-12-15 kl 12:40 av Frøy Frøy er ikke aktiv
Gammel
Che sin avatar
Fin faktaluke! Ser av facebookvenner at det var unger som gikk "lussi" i går.
Postet 13-12-15 kl 12:46 av Che Che er ikke aktiv
Gammel
Nessie sin avatar
Sett en del "lussi" på FB jeg og.
Fin luke!
Postet 13-12-15 kl 13:29 av Nessie Nessie er ikke aktiv
Gammel
Martis sin avatar
Takk for en fin luke!
Postet 13-12-15 kl 14:15 av Martis Martis er ikke aktiv
Gammel
Ru sin avatar
Lucia-feiring er aktuell som aldri før; Lucia var jo en som rett og slett ble brent som heks på bålet fordi kjæresten ikke likte at hun rekte ute i mørke kvelden og gav mat til de fattige ... (Jeg har sett Barnas superjul til frokost i dag. )
Postet 13-12-15 kl 15:42 av Ru Ru er ikke aktiv
Gammel
Odelia sin avatar
Jupp, de går "lossi" i Egersund enda (natt til 12. des), og det er en kjempefin tradisjon

Takk for en fin faktaluke!
Postet 13-12-15 kl 22:08 av Odelia Odelia er ikke aktiv
 
Nylige blogginnlegg av Kalenderpiken

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:42.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no