Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > Adventskalenderbloggen

Mens vi venter - 16



Hver morgen fra og med 1. til og med 24. desember blogges en luke i kalenderen, og her kan man finne noe hyggelig eller morsomt eller nyttig eller fint eller gøy; bilder, vers, aktiviteter, oppskrifter, sjokolade ... Det er bare lukeutøvernes fantasi som setter grensene.
Rangér dette innlegget

Mens vi venter - 16

Postet 16-12-15 kl 08:00 av Kalenderpiken

FORELDREPORTALENS FANTASTISKE FØRJULSTRADISJON
8. årgang

16


[1 Taien] [2 Palmen] [3 Fersken] [4 tink] [5 Inagh] [6 Høst]
[7 Lorien] [8 Adrienne] [9 Anne C] [10 Meissa] [11 Albertine] [12 Hjertensfryd]
[13 annemede] [14 Kirsebær] [15 Matilda] 16 Pappalille [17 Tallulah] [18 Che]
[19 Angelique] [20 Teofelia] [21 Nextlife] [22 Kanina] [23 IOA] [24 pøbelsara]

Advent ja. Dette har jeg gruet meg litt til. Jeg har ikke egentlig noe forhold til advent, til og med julen er litt vag for meg. Min mor, derimot, har et heftig kjærlighetsforhold til alt rundt julen. Så til de grader at ingen andre fikk plass i forberedelsene; hun bakte, vasket, ryddet, pyntet. Og alt var fargekoordinert, ingen skjeve pepperkaker pyntet av klønete barnehender, ingen rar, misformet pynt på hennes juletre eller i hennes julehus. Jeg har aldri laget pepperkaker hjemme, aldri hatt juleverksted hjemme, aldri opplevd å komme hjem med selvlaget pynt som fikk hemningsløs skryt og ble lagt andektig bort til det var på tide å sette frem, henge opp. Nei, jeg fikk et dårlig skjult halvsmil som fortalte hvor klumsete pynten var, og så forsvant det. Antagelig i søppelkassen. På selve julaften gledet jeg meg voldsomt til tegnefilmene, det var liksom det eneste jeg fikk av forberedelse på at nå var det jul, men krasjet det med hennes idé om hvordan ting skulle være, vel da forsvant det.

Høres jeg litt bitter ut?

Jeg er bitter. Og det har jeg lov til å være. Det er ikke noen voldsom følelse, den sitter ikke der hele tiden, den bare dukker opp litt rundt juletider.

I mange år har jeg slitt med å tilpasse meg jula som voksen. Har ikke forstått helt hva jeg skulle gjøre uten hennes regi. Resultatet var et upyntet hus, ingen julekaker, ikke noe juletre og ingen forventninger. Jula kom og den gikk sammen med andre helger. Så ble jeg mor selv.

Nå har jeg to barn, ei på snart syv og en på ganske snart fire, og først i fjor kneppet det liksom litt på plass at jeg er over 35 nå og styrer mitt eget liv. På tide å se det, men sånn er det, jeg er tidvis treg. Jeg kjøpte plastikk-juletre, (for det går da ikke an) og ungene pyntet det med meg den 20. desember (intet juletre teller før den 23, det er bare raringer som pynter så tidlig). Det ble klumper med pynt på enkelte steder siden småttiser gir blaffen i balanse, og det ble en salig blanding av rødt, sølv, gull, hvitt, rååza, blått og grønt. Og ungene elsket det! Selv satt jeg og så på det juletreet hver eneste kveld og kjente en heftig flamme av glede og vemod i brystkassa.

Det renner tårer nå når jeg skriver dette, og jeg kjenner at jeg gleder, gleder, gleder meg så intenst til å hente opp treet og pynte det igjen!

En advent med forventning. Jeg gleder meg. Jeg har skapt glede og forventning for barna mine, og dermed for meg selv. Det var i min makt hele tiden, både å gi dem og meg selv det.

Jeg er nå kalendernisse, ungene aner ikke at det er mamma som ordner alt, og her henger ingen pakker fremme (det hadde tatt livet av yngstemann), de dukker opp på forskjellige steder i leiligheten hver morgen. På magisk vis. To små står opp med forventning i blikket og går på jakt hver dag. Jeg elsker det.

Jeg er pepperkakebaker, i år skal vi fikse pepperkaker. Det er en vag plan på gang om pepperkakehus, vi får se hva vi får til, uansett gjør vi det sammen.

Jeg rydder og tusler rundt her uten å ha det altfor travelt. Jula kommer om det er støv i krokene eller ei, og i år skal vi nordover.

Neste år skal vi være hjemme i Oslo, og mamma og mannen skal inviteres. Da blir det jul, helt på min måte; alle har vært involvert, lite er perfekt og derfor er det perfekt. Det blir så bra!

Så litt barnlig glede helt på slutten, dette er min yndling av alle tegnefilmsnuttene som vises.

Kommentarer totalt 31

Kommentarer

Gammel
Teofelia sin avatar
Å, så bra at luken hadde en happy ending.
Takk for at du delte.
Postet 16-12-15 kl 08:16 av Teofelia Teofelia er ikke aktiv
Gammel
Toffskij sin avatar
Jeg lurer rett som det er på om det var spesifikt derfor jeg fikk barn. Det er ingenting som kommer opp mot felles tradisjonsbygging og hemningsløs forventning. Så fint at du har tatt jula di tilbake!
Postet 16-12-15 kl 08:16 av Toffskij Toffskij er ikke aktiv
Gammel
Inagh sin avatar
Barna dine har sikkert en magisk førjulstid og jul.
Postet 16-12-15 kl 08:33 av Inagh Inagh er ikke aktiv
Gammel
Kirsebær sin avatar
Dette.
Dette er liksom oppskriften på å fikse ting som ikke var som man villa da man var barn.
Man vokser opp, surrer litt fordi man ikke vet hvordan ting skal gjøres og hva man kan, man finner ut at man kan gjøre akkurat som man vil, og VIPS! så har man utrettet bittelitt magi!
Så godt at du har funnet en glede og en forventning. Og som jeg håper mora di ser at dette er godt.
Dette er slik du og dere vil ha det.
Postet 16-12-15 kl 09:10 av Kirsebær Kirsebær er ikke aktiv
Gammel
Addison sin avatar
Takk for at du deler dette! Du har forvandlet sårhet og bitterhet til glede og forventning, du skaper din egen magi for barna dine, så fint å lese om reisen din!
Postet 16-12-15 kl 09:19 av Addison Addison er ikke aktiv
Gammel
Pappalille sin avatar
Mamma vet rett og slett ikke at hun har gjort noe feil. Og det er greit. Hun er veldig stolt av meg, og omtaler meg ofte som klok. Hun kritiserer meg aldri, og selv om min måte å julepynte på nok gir henne grøsninger, ville hun aldri sagt noe.

Hun har blitt et menneske som har det bedre med seg selv óg. Hun ble 23 måneden etter at jeg kom til, hun var gift med en fæl fyr, og det etter å ha vokst opp skjermet og trygt. Hennes måte å gjøre ting på var et utslag av et behov for å kontrollere det hun kunne i sin nokså triste hverdag. Jeg forstår, og jeg har tilgitt, det bare henger igjen såre "barnefølelser" i meg.
Postet 16-12-15 kl 09:23 av Pappalille Pappalille er ikke aktiv
Gammel
Teofelia sin avatar
Postet 16-12-15 kl 09:27 av Teofelia Teofelia er ikke aktiv
Gammel
Gaia sin avatar
Så fint at du klarer å gi barna dine den magiske adventstiden du aldri fikk.
Postet 16-12-15 kl 09:40 av Gaia Gaia er ikke aktiv
Gammel
Tangerine sin avatar
Takk for nydelig og sår luke.
Postet 16-12-15 kl 09:43 av Tangerine Tangerine er ikke aktiv
Gammel
vixen sin avatar
Så fin en luke! Ønske deg og dine en riktig god og perferkt uperfekt jul!
Postet 16-12-15 kl 09:46 av vixen vixen er ikke aktiv
Gammel
Anda sin avatar
Det er klart det henger igjen, og så deilig at du har tilgitt.

Heldige barna dine, og fine deg.
Postet 16-12-15 kl 09:50 av Anda Anda er ikke aktiv
Gammel
Blå sin avatar
Nydelig luke. Takk

Og adventstiden er den fineste tiden. Jeg er litt lei meg for at mye av min forsvant i jobbstress i år. Men jeg har store barn som er vant til alle våre adventstradisjoner og som til en viss grad klarer å følge dem opp om jeg svikter litt. Vi har lys og blomster og adventskalender og har både bakt og pyntet pepperkaker (sammen) så det blir en ordning.
Postet 16-12-15 kl 09:53 av Blå Blå er ikke aktiv
Gammel
kokosbolle sin avatar
Det ER noe ekstra fint med å skape sine egne tradisjoner, uavhengig av utgangspunkt.
Postet 16-12-15 kl 09:54 av kokosbolle kokosbolle er ikke aktiv
Gammel
annemede sin avatar
Takk for en flott luke.
Postet 16-12-15 kl 10:04 av annemede annemede er ikke aktiv
Gammel
Ine sin avatar
Takk for at du delte.
Postet 16-12-15 kl 10:11 av Ine Ine er aktiv nå
Gammel
nolo sin avatar
Klem til deg, og takk for fin luke.
Postet 16-12-15 kl 10:16 av nolo nolo er ikke aktiv
Gammel
Røverdatter sin avatar
Å, for en rørende og fin luke. Og den Disney-snutten er min favoritt også.
Postet 16-12-15 kl 12:06 av Røverdatter Røverdatter er ikke aktiv
Gammel
Maverick sin avatar


Dette var veldig vondfint å lese.
Postet 16-12-15 kl 12:11 av Maverick Maverick er ikke aktiv
Gammel
Pøblis sin avatar
og takk!

Jeg synes det er så raust av deg at du ser moren din. Virkelig. Klokt og veldig raust. Så fin du er!
Postet 16-12-15 kl 12:51 av Pøblis Pøblis er aktiv nå
Gammel
Eia sin avatar
For en rørende luke!

Takk for at du delte.
Postet 16-12-15 kl 13:14 av Eia Eia er ikke aktiv
Gammel
Novla sin avatar
Nå ble jeg faktisk skikkelig rørt. Så godt å lese at du har funnet den gode adventsfølelsen!
Postet 16-12-15 kl 13:54 av Novla Novla er ikke aktiv
Gammel
Polyanna sin avatar
Sitat:
En advent med forventning. Jeg gleder meg. Jeg har skapt glede og forventning for barna mine, og dermed for meg selv. Det var i min makt hele tiden, både å gi dem og meg selv det.
Dette tror jeg er noe av de fineste jeg har lest i hele adventen.
Postet 16-12-15 kl 14:06 av Polyanna Polyanna er ikke aktiv
Gammel
Pappalille sin avatar
Så fine dere er.
Postet 16-12-15 kl 14:40 av Pappalille Pappalille er ikke aktiv
Gammel
Albertine sin avatar
Dette var en rørende luke. Så heldig ungene dine er som har deg, som klarer å gi dem denne magien. De vil sikkert aldri få vite hva som ligger bak det du gjør for dem, de vil bare ta med seg tradisjonene videre og skape like magiske juler for sine barn igjen. Jeg ønsker deg en riktig, riktig god jul.
Postet 16-12-15 kl 15:10 av Albertine Albertine er ikke aktiv
Gammel
Tallulah sin avatar
Så fin luke, og så godt at du har tatt kontroll over din egen jul. Alle involvert og klump-pynting høres helt riktig ut.
Postet 16-12-15 kl 15:47 av Tallulah Tallulah er ikke aktiv
Gammel
Taien sin avatar
Du har tatt jula tilbake!
Det er helt fantastisk. Tenk på de minnene du gir dine egne barn?
Jeg fokuserer også mye på å gi guttene mine gode minner. Jeg kan bli ganske stresset i adventstiden, og derfor har jeg strengt innført en kosetime før leggetiden deres hver kveld.
Da ser vi dagens adventskalendere (vi ser flere) og åpner kalender (i år er det min vi åpner). Dette er blitt en hellig stund som går foran det aller meste.
Postet 16-12-15 kl 17:17 av Taien Taien er ikke aktiv
Gammel
Pappalille sin avatar
I dag har jeg hengt opp fargede lys på balkongen. Ikke helt min greie, men ungene synes det er mye (!) bedre enn fjorårets hvite.
Postet 16-12-15 kl 17:35 av Pappalille Pappalille er ikke aktiv
Gammel
Nenne sin avatar
Fineste luken!

Så godt at du har funnet gleden og at du ser moren din som du gjør. Flott er det! Og flott er du.
Postet 16-12-15 kl 21:28 av Nenne Nenne er ikke aktiv
Gammel
Kanina sin avatar
Dette var en veldig fin luke!
Postet 16-12-15 kl 21:36 av Kanina Kanina er ikke aktiv
Gammel
Canisa sin avatar
Åh, litt ekte adventsmagi.
Takk!
Postet 16-12-15 kl 22:26 av Canisa Canisa er ikke aktiv
Gammel
Skilpadda sin avatar
Så fint å lese. Jeg blir veldig glad over folk som gjør julen til sin egen og ikke forblir fanget i noe de ikke liker eller som ikke gir dem det de ønsker seg eller trenger.
Postet 16-12-15 kl 23:28 av Skilpadda Skilpadda er ikke aktiv
 
Nylige blogginnlegg av Kalenderpiken

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:17.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no