Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > Adventskalenderbloggen

Før julen ringes inn - 10



Hver morgen fra og med 1. til og med 24. desember blogges en luke i kalenderen, og her kan man finne noe hyggelig eller morsomt eller nyttig eller fint eller gøy; bilder, vers, aktiviteter, oppskrifter, sjokolade ... Det er bare lukeutøvernes fantasi som setter grensene.
Rangér dette innlegget

Før julen ringes inn - 10

Postet 10-12-17 kl 08:00 av Kalenderpiken

FORELDREPORTALENS FANTASTISKE FØRJULSTRADISJON
- 10. årgang -

10

[1 Høst] [2 Palmen] [3 Tink] [4 Heilo] [5 Candy Darling] [6 Pøblis]
[7 Harriet Vane] [8 Maverick] [9 Pappalille] 10 Skilpadda [11 Koma] [12 Nessie]
[13 Ru] [14 Inagh] [15 LilleLeo] [16 Che] [17 Tallulah] [18 Matilda]
[19 Toffskij] [20 Svanen] [21 Kanina] [22 Tangerine] [23 Albertine] [24 Tåtti]

I dag handler ikke julekalenderen om å gjøre noe fint mot andre, men om å stelle pent med oss selv!

Jeg fant en dag frem en gammel Usenet-post om store, små og mikro-gleder (og tilsvarende frustrasjoner, men dem skal vi ikke tenke på i dag). Om at vel er de virkelig store gledene viktige, men man kan ikke basere seg bare på dem. Om verdien av mellomstore gleder man kan dele med folk, og om viktigheten av å få med seg alle de bitte små gledene. Slik som for eksempel folk som er veldig stresset eller har lettere depresjoner kan bli bedt om å fokusere på – for hodet, som kroppen, blir flinkest til det vi øver på, og hvis vi øver litt, hver dag, på å legge merke til noe fint, så blir vi stadig flinkere til det. Og kanskje det også er litt større sjanse for at vi husker noen fine ting når vi tenker tilbake på noe, enten det er en dag, et år eller et liv.

Det ligger en liten notisbok i en skuff et sted hjemme hos meg. Der noterte jeg, en periode for ganske lenge siden, opp småting jeg hadde blitt glad over. Og da jeg leste listen for ikke så lenge siden, stod episodene veldig tydelig for meg, med detaljer og kontekst som slett ikke var blitt notert. En favorittkollega som lente seg på skilleveggen ved pulten min og slo av en prat. En hyggelig setning om Poden i forbifarten, fra en av de ansatte i barnehagen. En klem fra en kompis jeg ikke hadde sett på lenge.

Jeg ville ha glemt alt dette forlengst, hvis det ikke var for den notisboken. Men nå er disse småtingene en del av min egen fortelling om den perioden av livet mitt, og er med på å definere for meg selv både hvem jeg var, og hvordan verden rundt meg var, på begynnelsen av dette årtusenet.

Nå bruker jeg kameraet mitt, og ofte også Instagram og Facebook, til noe av det samme. Jeg ville ikke husket alle de tingene ellers. Og hver eneste dag får jeg opp ting jeg postet, eller bilder jeg tok, «på denne dag» for X år siden, og blir dermed nok en gang minnet på noe som nesten alltid er hyggelig. En liten mince pie på en kafé i London for fem år siden. En åtte år gammel Pode som foredrar «Knecht Ruprecht». En post-seminar-øl med tidligere kolleger.

Jeg prøver å legge meg hyggelige detaljer på minnet i det daglige nå i førjulsstresset. En kollega som ubedt kommer med en kopp kaffe til meg; en trikk som er nesten dekket av julelys; blåmeisen utenfor vinduet mitt; kameratene til femtenåringen som jubler over sjokoladekaken vi har pyntet til bursdagsselskapet; isrosene på glassveggen til busskuret; de fine papirstjernene jeg kjøpte i Berlin for et par uker siden; Poden som fnisende kommer og viser frem noe morsomt han har funnet på Imgur.






Og julekalenderen på FP er en daglig glede og en betimelig påminnelse om hvor viktig dette forumet har vært for meg i over ti år.


Som et lite PS, siden det tross alt snart er jul: I tillegg til å minne meg selv og andre på å legge merke til de små, hyggelige tingene i hverdagen, vil jeg også slå et slag for å gjøre små, hyggelige ting for andre. For jeg ser hvor mange av mine egne hyggeting som skyldes folkene rundt meg, og hvor lite som egentlig skal til. Ta med en kaffekopp til en kollega, si noe pent om jobben de gjør, slipp frem noen med små barn i køen på Rema, skriv en hyggelig kommentar på FB-bildet en slektning legger ut i stedet for å bare trykke «like».

Og hvis du har sett en søt hund eller et morsomt skilt eller en fin solnedgang: legg gjerne ut et bilde av det på ditt foretrukne sosiale medium. Vi er mange som blir glade av slikt.

Ha en fortreffelig adventssøndag!

Kommentarer totalt 24

Kommentarer

Gammel
Tåtti sin avatar


Det er bare et par uker siden jeg også tok bilde av isroser på busskur. #desmåtingene
Postet 10-12-17 kl 08:28 av Tåtti Tåtti er ikke aktiv
Gammel
Blondie sin avatar
Ja! Å legge merke til fine ting i hverdagen har utrolig stor betydning i det store bildet. Takk for påminnelsen.
Postet 10-12-17 kl 09:02 av Blondie Blondie er ikke aktiv
Gammel
Blå sin avatar
Så bra. Takk.
Postet 10-12-17 kl 09:41 av Blå Blå er ikke aktiv
Gammel
Teofelia sin avatar
En luke til å bli skikkelig hverdagsglad av. Takk for påminnelsen.
Postet 10-12-17 kl 09:46 av Teofelia Teofelia er ikke aktiv
Gammel
Trixie sin avatar
Så fin luke. Takk.
Og takk for påminnelsen.
Postet 10-12-17 kl 10:02 av Trixie Trixie er ikke aktiv
Gammel
Dali sin avatar
I går minnet fb meg på de få, små øyeblikkene jeg har postet gjennom 2017. Det var så koselig å se at jeg fikk lyst å poste litt mer framover.
Postet 10-12-17 kl 10:03 av Dali Dali er ikke aktiv
Gammel
Magica sin avatar
Akkurat det jeg trengte å lese i dag. Så fin luke!
Postet 10-12-17 kl 10:25 av Magica Magica er ikke aktiv
Gammel
Pøblis sin avatar
Takk, Skilpadda! Nydelig luke.
Postet 10-12-17 kl 10:38 av Pøblis Pøblis er ikke aktiv
Gammel
Maverick sin avatar
Essensielt.
Postet 10-12-17 kl 10:44 av Maverick Maverick er ikke aktiv
Gammel
Nenne sin avatar
Takk for fin luke.
Postet 10-12-17 kl 10:53 av Nenne Nenne er ikke aktiv
Gammel
vixen sin avatar
Takk for fin luke! Og en fin påminnelse når skuldrene er på vei opp til ørene!
Postet 10-12-17 kl 10:54 av vixen vixen er ikke aktiv
Gammel
Anda sin avatar
Ja! Akkurat sånn!
Postet 10-12-17 kl 11:08 av Anda Anda er ikke aktiv
Gammel
nolo sin avatar
Fine Skilpadda.
Postet 10-12-17 kl 11:44 av nolo nolo er ikke aktiv
Gammel
LilleT sin avatar
Ja!
Postet 10-12-17 kl 12:02 av LilleT LilleT er ikke aktiv
Gammel
Pamina sin avatar


Fin luke
Postet 10-12-17 kl 12:41 av Pamina Pamina er ikke aktiv
Gammel
Fersken sin avatar
Takk for påminnelsen.
Postet 10-12-17 kl 12:50 av Fersken Fersken er ikke aktiv
Gammel
Toffskij sin avatar
Det er akkurat dette mobilkameraet er til. Så søt Poden var!
Postet 10-12-17 kl 14:17 av Toffskij Toffskij er ikke aktiv
Gammel
Inagh sin avatar
Hverdagsgleder er fine gleder.
Postet 10-12-17 kl 14:49 av Inagh Inagh er ikke aktiv
Gammel
Palmen sin avatar
Så fin luke. Takk!
Postet 10-12-17 kl 21:50 av Palmen Palmen er ikke aktiv
Gammel
Pepper Lemon sin avatar
Åh, herlig påminnelse, Skilpy! Jeg skal ta deg ordentlig på ordet, og legge igjen noen positive spor etter meg nå i den travle tiden. Det trenger vi alle.

(Sånn apropos - en episode i går, som jeg flirte over i timesvis, var på Rimi. Mange folk i kø, stressa fyr i kassa. Den ene kunden etter den andre bad om kvittering, og hver bidige gang hadde kassamannen satt igang med neste kunde før de rakk å spørre, slik at han måtte trykke og ordne en hel del. Til slutt, da damen foran meg også bad om kvittering utbrøt han, i ren fortvilelse, "herregud, er det BARE vanskelige kunder som handler i denne butikken???". Jeg holdt på å dø av latter, og enda morsommere ble det da den forulempede damen, i diger pels og svært fornem stil, holdt på å le seg ihjel hun også.
Postet 10-12-17 kl 22:30 av Pepper Lemon Pepper Lemon er ikke aktiv
Gammel
Esme sin avatar
Pepper: Jeg kan også gå og fnise for meg selv i timesvis over episoder jeg har sett eller noe jeg har lest.

Siste nå var en reportasje fra Arve Tellefsens konsert med Nidarosdomens guttekor i Oslo domkirke. Organisten ble syk og måtte kjøres til sykehuset, og konserten stod i fare. Men en av publikum var organist og tok det på strak arm.

Og da uttaler altså dirigenten for et av de største kirkekorene i landet, på en konsert i Oslo domkirke "Det er jo helt usannsynlig og utrolig. Det er nesten til å bli religiøs av!"
Postet 10-12-17 kl 23:40 av Esme Esme er ikke aktiv
Gammel
rajraj sin avatar
Takk for fin luke! Jeg samler på fine øyeblikk og blir helt på grinern når jeg ser at folk er fine med hverandre. Det føles så skjørt, noe som gjør det ekstera fint og dyrebart.
Postet 11-12-17 kl 09:47 av rajraj rajraj er ikke aktiv
Gammel
tink sin avatar
Nydelig. Jeg har sett fjell med snø og sol på i dag. Og maskiner, mer trengs ikke.
Postet 11-12-17 kl 16:28 av tink tink er ikke aktiv
Gammel
gnuri sin avatar
Skilpadda- du har en egen evne til å skrive så man blir berørt
Postet 12-12-17 kl 09:36 av gnuri gnuri er ikke aktiv
 
Nylige blogginnlegg av Kalenderpiken

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:43.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no