Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > Adventskalenderbloggen

Før julen ringes inn - 17



Hver morgen fra og med 1. til og med 24. desember blogges en luke i kalenderen, og her kan man finne noe hyggelig eller morsomt eller nyttig eller fint eller gøy; bilder, vers, aktiviteter, oppskrifter, sjokolade ... Det er bare lukeutøvernes fantasi som setter grensene.
Rangér dette innlegget

Før julen ringes inn - 17

Postet 17-12-17 kl 08:00 av Kalenderpiken

FORELDREPORTALENS FANTASTISKE FØRJULSTRADISJON
- 10. årgang -

17

[1 Høst] [2 Palmen] [3 Tink] [4 Heilo] [5 Candy Darling] [6 Pøblis]
[7 Harriet Vane] [8 Maverick] [9 Pappalille] [10 Skilpadda] [11 Koma] [12 Nessie]
[13 Ru] [14 Inagh] [15 Kalenderpiken stepper inn] [16 Che] 17 Tallulah [18 Matilda]
[19 Toffskij] [20 Svanen] [21 Kanina] [22 Tangerine] [23 Albertine] [24 Tåtti]

Julens krydder

Det er vel ingenting som sier jul mer enn krydder? Eller, det er det jo, men at det er en viktig bestanddel, er det ingen tvil om. Jeg syns det er ganske fint, at vi på denne tiden av året, hvor det er mørkt, kaldt og det egentlig ikke burde være mulig å få tak i andre ferske grønnsaker enn de som kan lagres: poteter, gulrøtter og kål. Kål, kål kål; I denne perioden så henter vi inn eksotiske smaker som får tankene til å sette seg til rette på flyvende tepper, svosje til varmere strøk, varmere smaker og varmere sol. Slik vi har gjort i århundrer, og det fortsetter vi med, selv om vi nå både har råd til og har krydder tilgjengelig hele året. Vi trenger ikke begrense oss til julen.

I middelalderen så spiste europeere visstnok lite grønnsaker, men mye kjøtt. Urter ble brukt til å smaksette kjøttet, og via silkeveien fraktet arabere krydder til Europa. Krydder var ekstremt ettertraktet, og ikke noe for hvermannsen. Araberne kontrollerte silkeveien der krydderne ble fraktet, og karavaner med så mange som 4000 kameler brakte krydderet til Europa! Da Vasco Da Gama fant sjøveien til India ble monopolet brutt, krydderprisene falt og dermed kunne krydder brukes av (litt) flere. Krydder ble brukt som medisin, og for å kamuflere vond smak på kjøttet. Derfor ble bruken av det lavere når moderne medisin kom, og man fant måter å oppbevare og behandle kjøtt på som gjorde at det ikke fordervet like fort.

Men nå er krydderbruk på topp igjen, og julen er en absolutt krydderhøytid! Et blad påstår at nyere forskning ved Universitetet i Tromsø viser at flere av de krydderne vi regner som julekrydder inneholder stoffer som påvirker hjernens lystsenter, ved å gjøre oss oppstemte og hindre depresjon.

I vinter har jeg besøkt to vintervisne botaniske hager; en i Norge og en i Sverige, og felles for dem begge var utstillinger om julekrydder og mattradisjoner fra ulike land. Her er en liten smakebit:

Ingefær
Ingefær er det krydderet som brukes mest i den norske julen. Vi bruker det i pepperkaker, gløgg, i sylte, julesild og enda flere kaker. Det er jo ikke for ingenting at pepperkaker (eller hvert fall det som likner omtrent mest) heter gingerbread på engelsk. I England spiser de det riktignok til teen gjennom hele året. Ingefæren er en rot, og planten vokser vilt i den tropiske delen av Sørøstasia. Til Europa kom den i middelalderen, og spanjolene tok den med videre til Sør-amerika. I dag er Jamaica verdens største produsent av tørket ingefær. Årlig produseres det 100 000 TONN ingefær i verden! I gamle dager brukte man den mest tørket her i Norden, men nå får man tak i den fersk året rundt. Planten er ganske dekorativ, om du skulle få lyst til å stappe litt av rota du har kjøpt inn i en potte med jord.



Nellik
Hvem har ikke dyttet nellikspikre inn i appelsiner? Jeg vurderte denne retrojulepynten i år, faktisk. Knalloransje appelsiner, nellik og røde silkebånd. Nellik brukes også i en rekke juleretter, og visste dere at nellikspiker egentlig er soltørkede blomsterknopper?



Nelliken stammer fra Indonesia og vokser på et eviggrønt, kjempedigert tre. Det blir riktignok klippet omtrent til buskestørrelse, slik at det er lett å høste blomsterknoppene.



Nellik kom med arabiske handelsmenn til Europa noen hundre år etter Kristi fødsel, og var et skikkelig luksuskrydder. Handelsmennene hemmeligholdt opprinnelseslandet, for å kunne holde prisene oppe. Senere i middelalderen oppdaget portugiserne øyene Molukkene der nelliken vokste, og innførte umiddelbart nellikmonopol. De beordret at planten skulle utryddes fra alle øyene bortsett fra én, for å opprettholde kontroll. Krydder er ikke til å spøke med! Faktisk var nellik så ettertraktet at i 1770 gjennomførte franskmennene en hemmelig ekspedisjon og smuglet ut planter og frø som de satte ned på Mauritius. Operasjonen var kjent som "Operation clou de girofle". Neida. Joda. Neida.

Kardemomme
Skal det være kardemomme i gjærbakst? Vafler? Jeg sier ja, andre hyler NEI! Kardemomme er i slekt med ingefæren, faktisk.



Kardemomme er visstnok et av krydderne som har mest ujevnt geografisk forbruksmønster. Nesten halvparten av verdensproduksjonen brukes i den nære orient, i hovedsak Saudi-arabia, og i Skandinavia. We luuuuv our kardemomme! Araberne bruker kardemomme i kaffe, indere i kjøtt- og risretter og i te. Skandinaver i bakverk og kjøttretter, og selvfølgelig i gløgg.

Kanel
Kanel er rett og slett bark, som blir malt til pulver. Treet blir beskåret slik at den produserer mange nye skudd, og disse blir høstet og barken tørket. Det som er litt kårni er at det vi kaller "kanel" her og får kjøpt i vanlig matbutikk, er egentlig Cassiakanel, som betegnes som en kanelerstatning. Ekte kanel heter Ceylonkanel, og kjennetegnes ved at barkstenglene er tynnere, glattere og sprøere, mens cassiakanelen er grov og tykk. Smaksmessig er ekte kanel søtere og med en mer sammensatt aroma. Anbefales virkelig!



(Her står det at ekte brukes oftest i Europa, men det stemmer ikke for Skandinavia i allefall. Det meste er Cassia her også.)

Kanel er et av de krydderne vi vet om bruk av virkelig langt tilbake i tid, og det er nevnt i en urtebok fra Kina allerede i år 2700 f.kr. Man skal ikke få i seg for mye av det, og man kan av og til få et rødt utslett i ansiktet av kanel.

Fun fact: I sitt julefrimerke annom 2005 la Posten inn duft av kanel.

Så til slutt: er du lei av gløggen, hva med litt Sorrel Punch fra Jamaica i stedet? Drikken er en klassisk velkomstdrikk der i julen. Sorrel er tørkede hibiskusblomster, og sikkert ikke SÅ lett å få tak i her til lands, men jeg vil tro at hibiskus-te duger. Eller nype-te, som i stor grad er hibiskus.

8 kopper vann (ca 2,5 dl hver)
170 gram tørket hibiskus
140 gram hakket eller revet fersk ingefær
4 nellikspiker
1 kanelstang
3 riv med muskatnøtt (om du vil)
1 kopp hvit rom (hvis du vil)
Juicen fra en halv appelsin (ca en halv kopp)
1 ts limejuice
Brunt sukker
Is og appelsinskiver til pynt

Kok opp vannet og tilsett hibiskus og krydderne. La det trekke en times tid. Smaken blir sterkere om du trekker det lengre, men også litt bitrere. Sil vekk krydderne og hibiskusen, og smak til med limejuice, sukker og appelsinjuice, og tilsett rom etter smak om du vil. Server med is, en kanelstang som rørepinne og en skive appelsin.



God jul!

Kommentarer totalt 17

Kommentarer

Gammel
Høst sin avatar
Kjempefin luke! Jeg er fryktelig glad i krydder, særlig ingefær og kanel, og her lærte jeg masse! Tusen takk.
Postet 17-12-17 kl 09:33 av Høst Høst er ikke aktiv
Gammel
Dali sin avatar
Takk for lærerik luke!
Postet 17-12-17 kl 11:10 av Dali Dali er ikke aktiv
Gammel
Anda sin avatar
Super og lærerik luke - kjenner duften helt hit!

Kunne man ha forsket mer på EUs foreslåtte(?) regulering av kanel/cassia? Mener å huske at svenskene gikk i landesorg da kanelbullerna hang i en tynn tråd pga overskredet mengde, eller no'.
Postet 17-12-17 kl 11:11 av Anda Anda er ikke aktiv
Oppdatert 17-12-17 kl 12:09 av Anda
Gammel
Che sin avatar
Å, dette var en fin luke! Lærerik og mentalt velduftende!
Postet 17-12-17 kl 11:43 av Che Che er ikke aktiv
Gammel
Tallulah sin avatar
Anda: på den svenske botaniske hagen sto det noe om det: at italienerne hadde advart mot å spise svenske kanelholdige produkter pga for høyt innhold av giftstoffer. Visstnok var mengdene man spiser langt innafor uansett, selv om cassia inneholder mer av de skadelige stoffene enn ceylon. Husker Hiawata fikk kanelutslett da han var liten og spiste grøt med kanel. Ildrødt utslett i ansiktet.
Postet 17-12-17 kl 12:07 av Tallulah Tallulah er ikke aktiv
Gammel
Timar sin avatar
Takk for lærerik luke!
Postet 17-12-17 kl 13:03 av Timar Timar er ikke aktiv
Gammel
Eia sin avatar
Takk for fin og lærerik luke. Krydder er gøy!
Postet 17-12-17 kl 13:20 av Eia Eia er ikke aktiv
Gammel
Nenne sin avatar
Å, jeg elsker sånne trivia! Kjempegøy.

Takk for luka!
Postet 17-12-17 kl 13:30 av Nenne Nenne er ikke aktiv
Gammel
nolo sin avatar
Stilig luke!
Postet 17-12-17 kl 15:00 av nolo nolo er ikke aktiv
Gammel
Addison sin avatar
Så artig luke, tusen takk!
Postet 17-12-17 kl 17:24 av Addison Addison er ikke aktiv
Gammel
trøtt sin avatar
Her lærte jeg noe nytt og jeg fikk veldig lyst til å lage punchen. Jeg liker ikke gløgg så det hadde vært topp å finne en annen krydret drikk.
Postet 17-12-17 kl 18:02 av trøtt trøtt er ikke aktiv
Gammel
Pøblis sin avatar
Fin luke! Jeg måtte gå og lage meg en pasjon med Jacobs eplegløgg, den er full av nydelige julekrydder og luker helt fantastisk.
Postet 17-12-17 kl 18:22 av Pøblis Pøblis er ikke aktiv
Gammel
Heilo sin avatar
Mye fint og pirrende her ja! Jeg har tilgang til direkteimportert ceylonkanel som smaker himmelsk. Husker også at jeg har sett kaneltrær i botanisk hage i Sri Lanka.
Postet 17-12-17 kl 18:39 av Heilo Heilo er ikke aktiv
Gammel
Martis sin avatar
Takk for en lærerik luke!
Postet 17-12-17 kl 18:50 av Martis Martis er ikke aktiv
Gammel
Matilda sin avatar
Kul luke!
Postet 17-12-17 kl 19:27 av Matilda Matilda er aktiv nå
Gammel
Tallulah sin avatar
Jeg får ofte for meg at jeg skal dyrke ett eller annet krydder, eller noe annet spiselig som ikke er så vanlig å dyrke her, og har prøvd meg på te (den døde), vurdert vanilje (den krever visst enorm luftfuktighet, og vokser helst på en annen plante. Ikke plass til den på badet) og nå vurderer jeg kardemomme og ingefær. Ingefær er nok lettest. Jeg har faktisk en liten bit som spirer i bollen ved siden av meg her, så jeg burde egentlig bare stappe den i en potte.
Postet 17-12-17 kl 20:21 av Tallulah Tallulah er ikke aktiv
Gammel
Kanina sin avatar
Tusen takk for lærerik og morsom luke! Så gøy å se hvordan krydderne ser ut før de blir ...krydder!
Postet 21-12-17 kl 10:15 av Kanina Kanina er ikke aktiv
 
Nylige blogginnlegg av Kalenderpiken

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:55.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no