Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > Adventskalenderbloggen

Før julen ringes inn - 14



Hver morgen fra og med 1. til og med 24. desember blogges en luke i kalenderen, og her kan man finne noe hyggelig eller morsomt eller nyttig eller fint eller gøy; bilder, vers, aktiviteter, oppskrifter, sjokolade ... Det er bare lukeutøvernes fantasi som setter grensene.
Rangér dette innlegget

Før julen ringes inn - 14

Postet 14-12-23 kl 07:00 av Kalenderpiken

FORELDREPORTALENS FANTASTISKE FØRJULSTRADISJON
- 16. årgang -

14


[1 Kirsebær] [2 Svanen] [3 Palmen] [4 Tjorven] [5 Dali] [6 Stompa]
[7 Kanina] [8 Skilpadda] [9 Luftslottet][10 Pøblis] [11 Heilo] [12 Syrinx]
[13 Toffskij] [14 Mex] [15 celebelen] [16 Eia] [17 Elise] [18 Maverick]
[19 Nenne] [20 Blånn] [21 amo] [22 Teofelia] [23 007] [24 Tallulah]


I år har jeg grublet fælt på hva jeg skal skrive om i årets julekalender. Jeg har kikket litt tilbake på det jeg har skrevet før, og jeg har skrevet en del om at førjulstiden gjerne kan være litt tung og mørk, at man må prøve å få et glimt av dagslys for å lade batteriene litt og at man må ta vare på seg selv. Førjulstiden vår har gjerne vært preget av stress på jobben, sykdom, og i tillegg så har både jeg og mannen i ulike år mistet fedrene våre på denne tiden av året.

I år syns jeg faktisk at førjulstiden har vært litt lettere. Jeg har i hvert fall vært litt lettere til sinns føler jeg, og det kjennes godt. Men jeg har også gjort noen grep, som jeg vil dele med dere.

Denne luka ønsker jeg å vie til parforholdet.

Det er litt vondt å blottlegge seg på den store vide veven om eget parforhold, så jeg har ikke tenkt å gå i detaljer. Jeg tror dog mange kan kjenne seg igjen i at ferier og høytider kan være anstrengende for parforholdet. Og vi er intet unntak.

Denne høsten har vært litt preget av tilbakevendende krangler hos meg og mannen. I vårt parforhold så kan vi kanskje kategorisere meg som den logiske, analytiske, praktiske og konkrete. Samtidig har jeg lett for å gå i forsvar, og er altfor kjapp til å lete etter løsninger istedenfor å lytte. Mannen er et mer følelsesstyrt menneske som reagerer raskt på egne følelser. Han er en grubler og spinner veldig lett i en negativ spiral. Så våre konflikter har ofte gått på at jeg ikke har klart å møte hans følelser lyttende og anerkjennende, men ofte feid det bort som at han lager en stor sak ut av (det som i mitt hode oppfattes som) bagateller.

Så i november tok jeg et lite grep. Jeg bestilte meg en time hos en parterapeut alene. Min intensjon med å ta meg en time hos en parterapeut var å få noen konkrete verktøy for å bedre kommunikasjonen mellom en som er følelsesstyrt og en som er mer logikkstyrt.

Og noen av de rådene jeg fikk har jeg lyst å dele med dere.

Parterapeuten anbefalte 2 apper som er utviklet i regi med Helsenorge; Grubl og Tankevirus; https://tjenester.helsenorge.no/verk...971b?sok=grubl
Nå har både meg og mannen jobbet oss gjennom Grubl, og det er en utrolig fin app for å bevisstgjøre unødvendig grubling. Vi har så vidt begynt å sjekke ut Tankevirus også, og det er helt klart mange likheter mellom disse appene. Men de er fine, og hjelper til med å bevisstgjøre hvordan vi tenker og hvilke tanker vi gir næring.

Et annet tips, som sikkert mange har hørt om før, er å sette av en kveld i uka/annen hver uke eller et annet intervall som passer dere, og ta en “par review”. (Jeg mener at terapeuten kanskje brukte et annet ord en review, men det husker jeg ikke. Jeg koblet det umiddelbart til IT-prosjekter og den type reviews man gjør der. Same – same, different name) Man skal da vurdere hva som har fungert bra, hva som har fungert mindre bra, hva man vil endre og hva man vil gjøre mer av. Vi har så langt bare hatt en review, men det er en form som ser ut til å passe oss bra.

Regelen her er at for hver negative ting man tar opp, må man finne 3 positive. Det er lov å ha notatblokk og et glass vin el ... Det viktigste er at man planlegger og setter av tid. Begge skal være mentalt forberedt og gå inn i samtalen lyttende. God kommunikasjon er viktig. Det å lytte og lese tilbake det den andre parten sier, kan oppklare mange misforståelser. Her har jeg fortsatt litt å gå på i hvordan jeg ordlegger meg, men jeg prøver å være bevisst på å bruke “Nå oppfatter/forstår jeg det som at du mener sånn og sånn. Har jeg oppfattet/forstått det riktig?”

Jeg har også kjøpt en Fuelbox, som er lett å ta frem en kveld hvor vi er litt tomme og trenger hjelp til å komme i gang med samtalen. Den har vært veldig fin.

Det er viktig å sette av tid til hverandre jevnlig. Til å være et par og være kjærester. Dette syns jeg faktisk vi allerede er ganske flinke til. Vi reiser på turer sammen, tar en lunsj på byen, vi trener sammen, og vi har funnet stor glede i å gå på ski sammen. Samtidig er det å være bevisst på dette hele tiden, ikke la det skli ut, men ha noen jevnlige påfyll hver måned. Vi har nok litt å gå på her, men å lage mer tid til hverandre i hverdagen, istedenfor å synke ned foran en skjerm.

Det vi dog har satt mest pris på det siste året, er hytta vår som vi bygde i fjor. Den er vi utrolig glade i og den har blitt et skikkelig fristed. Skuldrene senkes, og hyggefaktoren er stor. Den gir også et lite rom for en overnatting eller to uten at ungdommene er med.

Så helt til slutt har jeg lyst å dele noen vinterstemningsbilder fra hytta med dere. Ha en gledelig jul og sett av tid til kjærligheten!

Skiglede:



Hodelykttur:



Måneskinnstur:



Gålå alpint har fått opp julelysene:

Kommentarer totalt 13

Kommentarer

Gammel
Heilo sin avatar
Veldig fine tips!
Postet 14-12-23 kl 07:31 av Heilo Heilo er ikke aktiv
Gammel
LilleT sin avatar
Så fine tips! Jeg har allerede lastet ned Grubl og skal teste den.

Og for noen flotte vinterbilder!
Postet 14-12-23 kl 07:37 av LilleT LilleT er ikke aktiv
Gammel
celebelen sin avatar
Postet 14-12-23 kl 07:38 av celebelen celebelen er ikke aktiv
Gammel
Blå sin avatar
Så fint. Og så flink du er som tok tak i det på en god måte.
Postet 14-12-23 kl 07:54 av Blå Blå er ikke aktiv
Gammel
Nenne sin avatar
Jeg må virkelig si meg enig med Blå her, så flink og konstruktiv du har vært og er!

Takk for tips!
Postet 14-12-23 kl 08:31 av Nenne Nenne er ikke aktiv
Gammel
tink sin avatar
Så nydelig! Du er virkelig flink som tar tak på en smart og lur måte. Og flott at mannen stiller opp. Jeg er redd for at et slikt prosjekt ville endt i frustrasjon fordi det bare er jeg som ser nytten.
Postet 14-12-23 kl 08:39 av tink tink er ikke aktiv
Gammel
annemede sin avatar
Postet 14-12-23 kl 08:46 av annemede annemede er ikke aktiv
Gammel
Kanina sin avatar
Så fin luke! Å jobbe med parforholdet er viktig. Jeg og mannen har gått på kurs i regi av familievernkontoret for noen år siden. Det var en så fin erfaring, og vi lærte så mye nytt om hverandre og om kommunikasjonen mellom oss. Anbefales!
Postet 14-12-23 kl 08:58 av Kanina Kanina er ikke aktiv
Gammel
Eia sin avatar
Takk for gode tips i fin luke!
Postet 14-12-23 kl 09:01 av Eia Eia er ikke aktiv
Gammel
nolo sin avatar
Fin luke med kloke tips.
Postet 14-12-23 kl 09:06 av nolo nolo er ikke aktiv
Gammel
Skilpadda sin avatar
Veldig fine tips og nydelige bilder! Takk skal du ha.
Postet 14-12-23 kl 13:37 av Skilpadda Skilpadda er ikke aktiv
Gammel
Syrinx sin avatar
Tusen takk for kloke og fine ord, og for stemningsfulle bilete.
Postet 14-12-23 kl 16:17 av Syrinx Syrinx er aktiv nå
Gammel
Acino sin avatar
Det var en skikkelig fin luke! Så god du er som har tatt tak sånn, fine tips!
Postet 14-12-23 kl 18:19 av Acino Acino er ikke aktiv
 
Nylige blogginnlegg av Kalenderpiken

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:01.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no