Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > Adventskalenderbloggen

I den søte førjulstid - 3



Hver morgen fra og med 1. til og med 24. desember blogges en luke i kalenderen, og her kan man finne noe hyggelig eller morsomt eller nyttig eller fint eller gøy; bilder, vers, aktiviteter, oppskrifter, sjokolade ... Det er bare lukeutøvernes fantasi som setter grensene.
Rangér dette innlegget

I den søte førjulstid - 3

Postet 03-12-13 kl 07:00 av Kalenderpiken

FORELDREPORTALENS FANTASTISKE FØRJULSTRADISJON
6. årgang

3

[1 Tåtti] [2 Røverdatter] 3 Acsa [4 007] [5 Fersken] [6 Koma]
[7 Vixen] [8 -ledig-] [9 Blå] [10 Inagh] [11 Eia] [12 Heilo]
[13 Kirsebær] [14 Éowyn] [15 LilleLeo] [16 Nextlife] [17 Che] [18 pøbelsara]
[19 Mex] [20 Skilpadda] [21 Input] [22 Ru] [23 Taien] [24 Kanina]


Tradisjoner


"Jeg er så glad i tradisjoner, så jeg vil lage en ny."

Dette sitatet er jo egentlig småironisk eller morsomt, men egentlig er det veldig, veldig sant. I hvert fall når det gjelder barn. Og jul.

Jeg har to barn som skal feire sin første jul med separerte foreldre. Og allerede for et halvt år siden kom kravet - "og så må jula være som den alltid har vært".

Og da er det bare å finne ut - hva er "alltid"? Det viser seg at for en åtteåring strekker "alltid" seg ca. tre år tilbake i tid. Man skal tenke seg nøye om før man gjør noe som helst tilknyttet en høytid, for vips! En ny tradisjon er født. Gleden ved dette er jo at dersom det er noe man har lyst til å gjøre, så er det bare å gjenta det to år på rad, og dermed kan man skylde på de neste ti årene (minst) at det er tradisjon. Og man tuller ikke med tradisjoner.

Da Storesøster var fire og Plutten var baby innførte vi en tradisjon. I stedet for å kjøpe juletreet av en selger utafor kjøpesenteret så dro vi til en juletregård tre kvarters kjøring unna, kjørte inn på hogstfeltet med slede/kjerre og fant vårt eget tre og hogget det. Boller og gløgg i bakstehuset etterpå.





Vintersola sto lavt, bollene var gode og barna var vakre. Det var pur idyll, men litt dyrt og litt slitsomt med en liten Plutt, så jeg prøvde meg med å etablere dette som en annethvert-år-tradisjon. Det gikk én gang.

Siden har vi tråkket rundt i små eller store mengder snø, ristet så tennene skranglet i en kjerre over frosne jorder, stablet oss selv og altfor store trær inn i ei lita slede og kjent på tradisjonen.





Den tradisjonen satt så sterkt at da vi feiret jul i Hippieland måtte vi ut og hogge juletre der også. En liten redwood til stua, og ei lita avart av furu til hver av ungene.





For to år siden nådde vi tradisjonsironiens høydepunkt når det gjaldt å finne på tradisjoner. 2011 og 2012 gjennomførte vi noe som dermed nå har blitt en ukrenkelig tradisjon --- tradisjonen at vi hvert år til jul baker en ny julekake vi aldri har bakt før!

Hvis du har lyst til å kaste deg inn i galskapen deler jeg herved noen cookieoppskrifter fra Hippieland - ha en koselig adventstid, med nye og gamle tradisjoner!


Meridith's Snowball Cookies

Rør 450 gram smør og 5 dl sukker hvitt med 2 ts vaniljeekstrakt.

Bland 7 dl grovmalte pecannøtter, eller blanding av pecan og hasselnøtter, med 7 dl hvetemel og 1/2 ts salt. (Jeg tok nøttene raskt i kjøkkenmaskina, så fettet ikke begynte å komme ut.)

Bland alt sammen.

La deigen stå kaldt minst en time.

Rull ut valnøttstore rundinger og sett på bakepapir. De flyter litt utover, men ikke så veldig, så jeg satte 21 på en vanlig bakeplate.

Stek i 10-15 minutter på 180 grader til de er lysebrune i kantene.

La kjøle litt på plata, legg på gråpapir/tørkepapir, og sikte over melis mens de fortsatt er varme.

Legg i boks når de er helt kalde med litt melis mellom lagene.


White pumpkin dreams

Bland brunt og hvitt sukker til totalt 2,3 dl. Rør hvitt med 125 gram smør.

Ha i et pisket egg.

Bland i 1 ts bakepulver, 1 ts natron, 1/4 ts salt, 1/4 ts muskat, 1 ts kanel, 1/2 ts kardemomme.

Ha i 2,3 dl gresskarmos, gjerne hermetisk.

Ha i snaut 5 dl hvetemel, litt om gangen. Ha i 5 dl hvite sjokoladechips eller hvit hakket sjokolade og 2 dl hakkede pekannøtter.

Sett med teskje på plate, og stek ved 180 grader i 12-14 minutter. De flyter utover og ja, de skal være litt myke.


Ingefærkjeks

Smelt 350 gram smør og bland med 5 dl brunt sukker. La det avkjøles.

Ha i 3 piskede egg. Ha i 2 ts bakepulver, 1 ts salt, 4 ts ingefær og 8 ss melasse eller mørk sirup og eventuelt litt vaniljeessens. Hvis du får tak i uraffinert mørk melasse er det vanvittig godt.

Ha i 12 dl mel.

Avkjøl deigen, gjerne over natta.

Rull til kuler, dypp dem i fint sukker, press dem flate og stek på 190 grader i 10-12 minutter.

Kommentarer totalt 40

Kommentarer

Gammel
Addison sin avatar
Tusen takk, så fin luke!
Postet 03-12-13 kl 07:34 av Addison Addison er ikke aktiv
Gammel
Røverdatter sin avatar
Takk for fin luke, Acsa. Det er rart hvordan noen ting bare sniker seg på og blir tradisjoner.
Postet 03-12-13 kl 07:57 av Røverdatter Røverdatter er ikke aktiv
Gammel
Filifjonka sin avatar
Så fine små unger på juletrehogst. Den første jula etter en separasjon er ikke den letteste i livet. Jeg håper dere får det bra likevel, med mange gode (gamle og nye) tradisjoner som er der selv om settingen er annerledes.
Kakene så veldig gode ut. Jeg har også en tradisjon med å prøve en helt ny kake hver jul, men når jeg tenker meg om så kan det vel hende at det bare skjer sånn ca. annenhver jul i praksis.
Postet 03-12-13 kl 08:04 av Filifjonka Filifjonka er ikke aktiv
Gammel
ingling sin avatar
Takk for fin luke, Acsa! Og så sitter jeg og er rørt av de fine, fine ungene som er litt "mine" og som har blitt så store! Hvordan skjedde det, liksom? Lille plutten!
Postet 03-12-13 kl 08:09 av ingling ingling er ikke aktiv
Gammel
Skilpadda sin avatar
Fine bilder og fine tanker. Tradisjoner kommer fort, ja - vi kjøpte juletre for aller første gang den julen Poden var to, og sommeren etter erklærte han plutselig skråsikkert, mens han pekte bort i et hjørne av stuen, at "vi pleier å ha juletreet der!". Så da pleide vi det, da.

Kakene så veldig gode ut. Jeg er glad i ingefær.
Postet 03-12-13 kl 08:22 av Skilpadda Skilpadda er ikke aktiv
Gammel
Luftslottet sin avatar
Takk for advarselen om tradisjoner.
Kaketradisjonen var kul!

Håper jula blir fin for dere, Acsa!
Postet 03-12-13 kl 08:25 av Luftslottet Luftslottet er ikke aktiv
Gammel
Fersken sin avatar
Tusen takk for en fin luke!

Så det er derfor vi plutselig har så mange tradisjoner altså?
Postet 03-12-13 kl 08:32 av Fersken Fersken er ikke aktiv
Gammel
Teofelia sin avatar
Så fin luke.
Postet 03-12-13 kl 08:34 av Teofelia Teofelia er ikke aktiv
Gammel
Acsa sin avatar
Det var ikke et skilsmissesutrepoeng her, altså, bare enn forklaring på hvorfor tankene rundt tradisjone var litt ekstra tilstede i år.
Postet 03-12-13 kl 08:39 av Acsa Acsa er ikke aktiv
Gammel
Éowyn sin avatar
Takk for fin luke!
Postet 03-12-13 kl 08:41 av Éowyn Éowyn er ikke aktiv
Gammel
Tåtti sin avatar
Fin luke.
Postet 03-12-13 kl 08:48 av Tåtti Tåtti er ikke aktiv
Gammel
Eia sin avatar
Fin luke!
Postet 03-12-13 kl 08:49 av Eia Eia er ikke aktiv
Gammel
Tangerine sin avatar
Takk!

Ingefærkjeksene skal prøves.

Nydfelige barn du har.
Postet 03-12-13 kl 08:49 av Tangerine Tangerine er ikke aktiv
Gammel
Nenne sin avatar
Takk for at du delte. Både bilder av fine unger og oppskrifter som definitivt skal prøves om enn muligens ikke til jul i år, så kanskje på nyåret.
Postet 03-12-13 kl 08:58 av Nenne Nenne er ikke aktiv
Gammel
Inagh sin avatar
Så nydelig ei luke - og dere er så fine!

Jeg håper dere får en kjempefin jul, med mange nye tradisjoner å glede seg over i årene framover.
Postet 03-12-13 kl 09:09 av Inagh Inagh er ikke aktiv
Gammel
Selma sin avatar
Takk for fin luke!
Postet 03-12-13 kl 09:10 av Selma Selma er ikke aktiv
Gammel
Nydelig luke som jeg koste meg med!
Postet 03-12-13 kl 09:21 av millact millact er ikke aktiv
Gammel
Mandarin sin avatar
Veldig fin luke! Tusen takk!
Lykke til i julen.
Dere klarer nok å skape nye flotte tradisjoner etterhvert. Hvilke av oppskriftene vil du anbefale?
Postet 03-12-13 kl 09:23 av Mandarin Mandarin er ikke aktiv
Gammel
Nessie sin avatar

Takk for fin luke. Jeg går også litt rundt og kjenner på hvordan vår "separerte" jul skal bli.
Postet 03-12-13 kl 09:27 av Nessie Nessie er ikke aktiv
Gammel
noen sin avatar
Takk for fin luke!
Postet 03-12-13 kl 09:28 av noen noen er ikke aktiv
Gammel
Pingis sin avatar
Fin luke!

Jeg er veldig fornøyd med at min juletretradisjon er at faren min kommer og leverer treet på døra hos meg.
Postet 03-12-13 kl 09:28 av Pingis Pingis er ikke aktiv
Gammel
nolo sin avatar
Postet 03-12-13 kl 09:33 av nolo nolo er ikke aktiv
Gammel
Acsa sin avatar
Mandarin, jeg synes snøballene er veldig gode, og liksom litt julete! Så hvis jeg skulle anbefale en oppskrift er det nok den.

Forresten kan du pynte ingefærkjeksene med melisglasur med kandisert ingefær på.
Postet 03-12-13 kl 09:46 av Acsa Acsa er ikke aktiv
Gammel
Odelia sin avatar
Så fin luke, Acsa! Og så gøy å endelig få seg deg og barna når våre veier har møttes så mange ganger på SG i sin tid og nå her. For en flott familie du har! Ble lei meg da jeg leste tidligere om utfordringene du har hatt i år, og tenkte mye på deg i går kveld faktisk nå som vi står foran høytid og alt, men håper dere får en kjempeflott start på en ny juletradisjon for hvordan julene blir i årene fremover.

Jeg må prøve ut noen av disse når jeg skal ha konfektlagedag
Postet 03-12-13 kl 10:21 av Odelia Odelia er ikke aktiv
Gammel
Kirsebær sin avatar
Takk for fin luke.

Vi er ikke så gode på tradisjoner, selv om vi egentlig ønsker å være det alle sammen.
Postet 03-12-13 kl 10:30 av Kirsebær Kirsebær er ikke aktiv
Gammel
Matilda sin avatar
For ei herlig luke! Jeg er svak for tradisjoner sjøl, og nå satte du i gang noen tanker her om hva som skal være våre. Hittil har vi fulgt opp en tradisjon mannens familie har hatt med naboene sine, nemlig felles julegrøt, men nå er vi for mange til at det er praktisk. Vi lurer på å beholde tradisjonen, men bytte ut folka. Og så er det egentlig kjekt å kunne starte egne tradisjoner også, gjenkjennelsesfaktoren og sjarmen kommer jo etter hvert!
Postet 03-12-13 kl 10:31 av Matilda Matilda er ikke aktiv
Gammel
Mex sin avatar
For en herlig luke!
Det er fort gjort at noe man syns er kjekt blir en tradisjon.
Postet 03-12-13 kl 11:10 av Mex Mex er ikke aktiv
Gammel
Che sin avatar
Å, de der snowballkjeksene høres magisk gode ut! *nøtteelsker*
Postet 03-12-13 kl 11:46 av Che Che er ikke aktiv
Gammel
Ole Brumm sin avatar
Fin luke!
Koselig med julehogst og julebakst.
Postet 03-12-13 kl 11:46 av Ole Brumm Ole Brumm er ikke aktiv
Gammel
Adrienne sin avatar
Så fine dere er!

Jeg ser så ufattelig glad i tradisjoner at hjemme hos oss bakes kun de julekakene som jeg er vokst opp med selv, samt pepperkaker etter oppskrift fra FP. Tilfeldigvis () så er det de julekakene som familien min liker aller best også, veldig praktisk.

Men det er ikke umulig at vi tester ingefærkakene dine, jeg har hørt rykter om at tradisjoner kan endres.

Forresten så er de nydelige hjertene jeg fikk av deg for noen år siden å finne på juletreet vårt hver jul, og jeg blir like glad hver gang de finnes frem og henges opp.
Postet 03-12-13 kl 13:03 av Adrienne Adrienne er ikke aktiv
Gammel
gnuri sin avatar
Fine luka
Postet 03-12-13 kl 13:59 av gnuri gnuri er ikke aktiv
Gammel
LilleT sin avatar
Dere er så fine!

Takk for koselig luke!
Postet 03-12-13 kl 18:31 av LilleT LilleT er ikke aktiv
Gammel
Magnolia sin avatar
Så kjekt å se dere, og så god julestemning jeg fikk av alle juletrebildene!
Postet 03-12-13 kl 18:37 av Magnolia Magnolia er aktiv nå
Gammel
Nasse sin avatar
Takk for en fin luke og oppskrifter, og ikke minst at du delte.
Postet 03-12-13 kl 18:37 av Nasse Nasse er ikke aktiv
Gammel
Heilo sin avatar
Så fin luke!

Jeg har lyst til å hugge juletre på hyttetomta vår i år. Ulempen er at det er langt å kjøre for en dagstur/halvhelgstur, som er det vi rekker, og at jeg må stå for det alene siden mannen er bortreist den aktuelle helga, og at det er så dårlig vær for tida, og at jeg ikke helt vet hvordan jeg skal få treet hjem igjen (oppi skiboksen?). Men nå fikk jeg lyst til å gjøre det allikavel!
Postet 03-12-13 kl 19:56 av Heilo Heilo er ikke aktiv
Gammel
amylin sin avatar
Fine luka! Flotte unger! Også må jeg flire av tradisjonen om å bake en ny sort med julekaker hvert eneste år! Kan nok hende jeg får tid til å prøve en av dine oppskrifter! Her har Filifjonka sine aniskringler sneket seg inn som tradisjon første advent.
Postet 03-12-13 kl 20:30 av amylin amylin er ikke aktiv
Gammel
Acsa sin avatar
amylin, kjenner du igjen de røde strikkeklærne Plutten har på seg som baby?
Postet 03-12-13 kl 23:24 av Acsa Acsa er ikke aktiv
Gammel
rine sin avatar
Fin luke! FPs julekalender er blitt en del av min juletradisjon, og det gikk plutselig opp for meg i dag at dere sikkert var godt i gang. Heldigvis ikke så mange innlegg å lese seg opp på, da.
Postet 03-12-13 kl 23:46 av rine rine er ikke aktiv
Gammel
carmenzita sin avatar
Fin luke!!
Spennende oppskrifter
Postet 04-12-13 kl 18:13 av carmenzita carmenzita er ikke aktiv
Gammel
Pebbles sin avatar
Så koselig luke, Acsa!

Hogst av eget juletre minner meg på dette klippet fra "Christmas Vacation" med Chevy Chase:


(Kilde: youtube.com)
Postet 04-12-13 kl 19:28 av Pebbles Pebbles er ikke aktiv
 
Nylige blogginnlegg av Kalenderpiken

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:57.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no