Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > Adventskalenderbloggen

I den søte førjulstid - 7



Hver morgen fra og med 1. til og med 24. desember blogges en luke i kalenderen, og her kan man finne noe hyggelig eller morsomt eller nyttig eller fint eller gøy; bilder, vers, aktiviteter, oppskrifter, sjokolade ... Det er bare lukeutøvernes fantasi som setter grensene.
Rangér dette innlegget

I den søte førjulstid - 7

Postet 07-12-13 kl 07:00 av Kalenderpiken

FORELDREPORTALENS FANTASTISKE FØRJULSTRADISJON
6. årgang

7

[1 Tåtti] [2 Røverdatter] [3 Acsa] [4 007] [5 Fersken] [6 Koma]
7 Vixen [8 Heiko] [9 Blå] [10 Inagh] [11 Eia] [12 Heilo]
[13 Kirsebær] [14 Éowyn] [15 LilleLeo] [16 Nextlife] [17 Che] [18 pøbelsara]
[19 Mex] [20 Skilpadda] [21 Input] [22 Ru] [23 Taien] [24 Kanina]

Jeg er vokst opp i en ganske liten bygd og gikk på en ganske liten barneskole. Vi var ca seksti elever og jeg gikk i en stor klasse på hele 11 elever. De beste minnene fra barneskolen er at vi ganske ofte gjorde ting sammen på tvers av alle klassetrinn. Alt fra turer til felles sangstunder. Årets høydare var "Juldagga". Det var tre hele dager med kos og julestemning. Hele skolen ble delt inn i seks grupper og det var uhyre spennende hvem man kom på gruppe med. De stod som oppslag ute i gangen første "juldagen" og spenningen var som om vi alle har vært en slags audition. Noe som er litt merkelig de små forholdene tatt i betraktning. Det var seks poster på programmet og alle gruppene var en halv dag på hver..

Post 1. Sløyd. Her ble mang en julegave laget. Skjærefjøler med form som en gris. Pusset med sandpapir for å så toppe det med å gå bananas med brennepennen. Som ærlig talt var det artigste med hele sløyden. Jeg har tre søsken så min mor har fremdeles en hel stabel med sånne fjøler.


Post 2. Papir og papp.. Dette var et rom som var full av papp, lim, piperensere og glitter. Jeg er sånn passe fingernem kan man si så det ble meter på meter med papirlenker. Klarte kanskje på slutten av barneskolen å sette sammen en slags dorullnisse.


Post 3. Jul i gamle dager. Her laget vi sopelimer av bjørkeris, knivskaft, støpte talglys og stekte flatbrød. På alle postene var det en blanding av lærere og frivillige foreldre/besteforeldre. Jeg tror det var noen besteforeldre som hvert eneste år stilte opp på denne posten. Det var veldig trivelig å prøve seg på rokken, med en stødig gammel Olga ved siden av.


Post 4. Baking. Dette var jo også en høydare. Siden det alltid var en gruppe på kjøkkenet så luktet hele skolen konstant pepperkaker i disse dagene. Vi bakte pepperkaker, kolakaker og serinakaker. Masse deig ble spist underveis og så fikk vi med oss noen hjem i en pose. Resten ble spart til juleavslutninga for hele skolen som skulle være på kvelden den siste juldagen.


Post 5. Tekstil. Nytt putetrekk til mor? Eller forkle til far? Her sydde vi filthjerter og prøvde oss på symaskin. De minste lagde ofte dusker som de kunne henge opp i vinduet. Det var strålende at alle ungene på skolen kunne få lage julegaver til sine.


Post 6. Sang og musikk. Her var det sangleker og ikke minst synging av julesanger. Det var generelt mye synging på den skolen. Av og til øvde vi inn små sketsjer også på denne posten.

På den siste juldagen så pyntet vi gymsal og satte frem det som hadde blitt bakt. Det var fellessanger og alle elevene stod sammen på scenen og sang/fremførte det som vi hadde øvd på på post seks.

Kvelden ble avlsuttet med alle lærere og elever på scenen sang Deilig er jorden. Alle foreldre og besteforeldre reiste seg og sang med. Da var det jul.


Kommentarer totalt 28

Kommentarer

Gammel
Kirsebær sin avatar
Takker for koselig og julete luke.
Og det høres nesten litt eksotisk ut med slike skoler der man er så få elever.

Ha en fin lørdag!
Postet 07-12-13 kl 07:35 av Kirsebær Kirsebær er ikke aktiv
Gammel
Adrienne sin avatar
Det høres utrolig hyggelig ut, fine minner å ta med seg når man er stor og kakene spist opp, forkledene utslitt og skjærefjølene så godt brukt at selv bananasbrennepennskriften er slitt ut.
Postet 07-12-13 kl 07:39 av Adrienne Adrienne er ikke aktiv
Gammel
tink sin avatar
Åh, brennepenn!

Det høres ut som noen fantastiske Juldagga. Det brakte fram minner også hos meg som gikk på en av landets største barneskoler. På 1980-tallet kunne de være skikkelig store altså.
Postet 07-12-13 kl 07:54 av tink tink er ikke aktiv
Gammel
Nenne sin avatar
Kjempekoselig luke. Så flott tradisjon.
Postet 07-12-13 kl 08:05 av Nenne Nenne er ikke aktiv
Gammel
Tåtti sin avatar
Så koselige skolejuleminner!
Postet 07-12-13 kl 08:06 av Tåtti Tåtti er ikke aktiv
Gammel
Teofelia sin avatar
Å, så herlige juleminner!
Postet 07-12-13 kl 08:32 av Teofelia Teofelia er ikke aktiv
Gammel
gnuri sin avatar
Åh så koselige juleminner
Postet 07-12-13 kl 08:56 av gnuri gnuri er ikke aktiv
Gammel
Fersken sin avatar
Høres ut som veldig kjekke dager og mange gode minner både for de som lagde og de som fikk.

Jeg gikk også på en liten barneskole og gjorde også mye på sammen på tvers av klasser.
Postet 07-12-13 kl 09:32 av Fersken Fersken er aktiv nå
Gammel
Inagh sin avatar
Åh, det hørtes ut som noen kjempekoselige juledager!

Fin luke.
Postet 07-12-13 kl 09:35 av Inagh Inagh er ikke aktiv
Gammel
Filifjonka sin avatar
Hørtes veldig kjent ut. Og koselig. Jeg gikk også på en liten skole.
Postet 07-12-13 kl 10:23 av Filifjonka Filifjonka er ikke aktiv
Gammel
ingling sin avatar
Koselig luke som vakte gode minner!
Postet 07-12-13 kl 10:25 av ingling ingling er ikke aktiv
Gammel
Frk_Fryd sin avatar
Luken brakte meg tilbake til min egen lille barneskole. 50 - 60 elever, og vi var 4 stk i klassen vår. Kjempefin luke!
Postet 07-12-13 kl 10:33 av Frk_Fryd Frk_Fryd er ikke aktiv
Gammel
nolo sin avatar
Så herlig!
Postet 07-12-13 kl 10:57 av nolo nolo er ikke aktiv
Gammel
Heilo sin avatar
Det høres ut som en fantastisk førjulstid!
Postet 07-12-13 kl 11:51 av Heilo Heilo er ikke aktiv
Gammel
LilleT sin avatar
Det høres koselig ut!

Takk for en fin luke!
Postet 07-12-13 kl 13:47 av LilleT LilleT er aktiv nå
Gammel
carmenzita sin avatar
Flott luke!

Nå kom gamle minner tilbake. Slike førjulsforberedelser hadde vi på min skole og, bare litt mindre grupper siden vi var en mindre skole enn du beskriver.
De dagene var utrolig koselige og mamma har fortsatt mange av de tingene som jeg lagde der.
Postet 07-12-13 kl 14:09 av carmenzita carmenzita er ikke aktiv
Gammel
Heiko sin avatar
Takk for en fin luke. Jeg elsker slike gode minner.
Postet 07-12-13 kl 14:33 av Heiko Heiko er ikke aktiv
Gammel
Taien sin avatar
Tusen takk for nydelig luke!
Det fikk fram mange minner fra barndommen. Vi hadde det ikke sånn på skolen som du sier, men vi hadde en dag der vi kunne gå fra rom til rom og lage forskjellige ting. (En dag i som fra 08:00 - 16:00). Det var FAU som ordnet dette, og min mamma satt alltid i FAU, og jeg var også med å forberede (og sniklage ting) alt kvelden før. Spennende og fine minner!
Postet 07-12-13 kl 14:50 av Taien Taien er ikke aktiv
Gammel
celebelen sin avatar
Det høres ut som koselige juledager! Litt annerledes enn barneskolen min, hvor vi var fire klasser på mitt trinn og nærmere 30 elever i hver...
Postet 07-12-13 kl 15:34 av celebelen celebelen er ikke aktiv
Gammel
Kanina sin avatar
For en hyggelig førjulstradisjon! Vekker minner fra juleverksted i min barndom også, om enn ikke like gjennomført som her.
Postet 07-12-13 kl 16:12 av Kanina Kanina er ikke aktiv
Gammel
Nasse sin avatar
Minner hører jula til. Takk for at du delte. Det hørtes ut som en fin tradisjon.
Postet 07-12-13 kl 16:17 av Nasse Nasse er ikke aktiv
Gammel
noen sin avatar
Sånne dager hadde vi også. Det var så herlig!
Postet 07-12-13 kl 20:47 av noen noen er ikke aktiv
Gammel
Mirasol sin avatar
Dette hørtes ut som ren idyll!
Postet 07-12-13 kl 22:16 av Mirasol Mirasol er ikke aktiv
Gammel
Odelia sin avatar
Så koselig luke, og fine minner som du beskriver Jeg husker forferdelig lite fra barndommen og skoledagene så jeg aner ikke hva vi gjorde før jul. Utrolig irriterende, men desto koseligere å få ta del i dine minner. Takk!
Postet 07-12-13 kl 22:18 av Odelia Odelia er ikke aktiv
Gammel
Tangerine sin avatar
Elsker dorullnisser.

Vi var 13 i klassen, og hadde opptredener på bedehuset (eneste forsamlingshus tilgjengelig) før jul. Jeg kan ikke fatte at jeg et år turte å synge solo (sangen til Kamomilla) iført blå blondekjole etter min mor.

Takk for fin luke!
Postet 07-12-13 kl 23:49 av Tangerine Tangerine er ikke aktiv
Gammel
Ole Brumm sin avatar
Så koselig!
Postet 08-12-13 kl 19:43 av Ole Brumm Ole Brumm er ikke aktiv
Gammel
LilleLeo sin avatar
For en herlig tradisjon!
Postet 09-12-13 kl 09:43 av LilleLeo LilleLeo er ikke aktiv
Gammel
Røverdatter sin avatar
Så koselig! Og så herlig for moren din å ha en stabel med grisefjøler.
Postet 10-12-13 kl 07:44 av Røverdatter Røverdatter er ikke aktiv
 
Nylige blogginnlegg av Kalenderpiken

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:24.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no