Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > Mett

Neste stopp

Rangér dette innlegget

Neste stopp

Postet 16-06-10 kl 19:08 av Mett
Oppdatert 16-06-10 kl 19:13 av Mett

Alle har hørt om selektiv hørsel. Påstår du noe annet, så velger jeg å tro at det har blitt deg fortalt, men at du valgte å overhøre det. Overhøre er forresten et pussig ord hva tvetydighet angår; så la meg heller si at jeg velger å tro at du valgte ikke å høre etter da det ble deg fortalt.

Selv har jeg i stor grad selektiv hørsel. Både bevisst og ubevisst. Diverse støy og ulyder filtreres bort helt ubevisst. Heldigvis for bevisstheten. Dessverre for både meg og omverdenen er det noe flytende og uklart hva denne hjernen til enhver tid definerer som støy og ulyder. Ta med i betraktningen at jeg har selektiv hukommelse, hvor jeg forbausende ofte velger bort informasjon som ikke er brennmerket "listen carefully, I will only say this once", så tegner det seg fort et bilde av en det kan være fryktelig frustrerende å nå igjennom til. For ikke å snakke om å kommunisere med.

Ingen av disse sjarmerende personlighetstrekkene finner jeg verdt å blogge om. Ikke fordi de gir meg riper i lakken. Jeg er ikke overvettes opptatt av hverken lakk eller lær. Nei, ene og alene fordi de etter min mening blekner mot kong kreativ hørsel. En real, royal improvisasjonshørsel. Det kan skyldes manglende tilstedeværelse, udisiplinert tankevirksomhet, midlertidig redusert hørselsevne, en rund damerumpe i horisonten og/eller en lang rekke andre kreative grunner. Effekten av runde damerumper i horisonten faller for øvrig ikke inn under manglende tilstedeværelse, men er mer for skiftende tilstedeværelse å regne.

Uavhengig av årsak oppstår det tidvis et eller flere hull i budskap tolket av hjernen basert på den evinnelige strømmen med data levert av ørene. Hvis disse hullene er tilstrekkelig små, en annen definisjon som dessverre er flyktig, velger den delen av hørselen som sitter i hjernen, helt på autopilot, å fylle inn tomrommene på egen hånd. Hørselen selv synes dette er en effektiv måte å fungere på, og ofrer gladelig kvalitetskontroll mot sine interne effektivitetsmål. De mest talende eksemplene på hvilke utslag dette kan gi i mitt tilfelle, finner vi i Oslo by på ringvei to og omegn.

Når et trøtt eller slitent hode settes i bane pr buss, hvor navnet på neste stopp annonseres over høyttaler, så er det ikke alltid at hørselen leverer varene med kvalitet for øyet. På sitt rulleblad over leveranser av misvisende informasjon har den, i kronologisk rekkefølge, graverende eksempler som dette:

  • "Neste stopp: Helvetesgapet" (er jeg død?)
  • "Neste stopp: Distrikts-Norge" (pokker, jeg glemte å gå av på Helsfyr!)
  • "Neste stopp: Fuktskade" (kan han ikke kjøre utenom?)
Det er da opp til resten av hjernen å stusse, debatere litt frem og tilbake, komme med innvendinger og til slutt en troverdig korreksjon. I de nevnte eksemplene fungerte denne symbiosen tilfredsstillende, og de som gikk av bussen endte til alt hell opp i henholdsvis Helgesens gate, på Fyrstikktorget og i Vogts gate.

I andre eksempler, har resultatet blitt mer i "God dag, mann! Økseskaft!"-gata. Kreativ hørsel er derfor ikke så lett å leve med som mange sikkert vil tro. Mindre om dette en annen gang.

Postet under Snikksnakk
Kommentarer 24 E-post blogginnlegg
Kommentarer totalt 24

Kommentarer

Gammel
Maverick sin avatar
over Helsfyr-spøken.
Postet 16-06-10 kl 19:24 av Maverick Maverick er ikke aktiv
Gammel
Kanina sin avatar
av Helsfyr-spøken!

Stoppet bussen kanskje på Vogts gate?

Ellers meget godt beskrevet om hørsel og persepsjon!
Postet 16-06-10 kl 19:33 av Kanina Kanina er ikke aktiv
Gammel
Esme sin avatar
Veldig bra!
Postet 16-06-10 kl 19:43 av Esme Esme er ikke aktiv
Gammel
Tallulah sin avatar
Fuktskade tok jeg med en gang. Min yndlingsholdeplass sånn uttalemessig tror jeg må være Frøen. Den har ikke vært så lett for mange t-baneførere.
Postet 16-06-10 kl 19:44 av Tallulah Tallulah er ikke aktiv
Gammel
rajraj sin avatar
Helvetesgapet!

En periode tok jeg ofte rød buss fra Helsfyr til Hasle og jeg synes det var like stas hver gang bussjåføren annonserte "Balle" (Valle). :barnslig:
Postet 16-06-10 kl 19:50 av rajraj rajraj er ikke aktiv
Gammel
LilleT sin avatar
Postet 16-06-10 kl 20:09 av LilleT LilleT er ikke aktiv
Gammel
scilla sin avatar
Morsomt innlegg. Skriv mer!
Postet 16-06-10 kl 20:09 av scilla scilla er ikke aktiv
Gammel
Tåtti sin avatar
Postet 16-06-10 kl 20:13 av Tåtti Tåtti er ikke aktiv
Gammel
Kirsebær sin avatar


Du bør skrive mer!
Postet 16-06-10 kl 20:30 av Kirsebær Kirsebær er ikke aktiv
Gammel
Harriet Vane sin avatar
Mer! Mer!
Postet 16-06-10 kl 20:33 av Harriet Vane Harriet Vane er ikke aktiv
Gammel
Kitty Bastard sin avatar
Balle... :knis:

Jeg kommer aldri til å vokse fra det.
Postet 16-06-10 kl 21:09 av Kitty Bastard Kitty Bastard er ikke aktiv
Gammel
LilleLeo sin avatar
Postet 16-06-10 kl 21:17 av LilleLeo LilleLeo er ikke aktiv
Gammel
jolie sin avatar


Hvorfor er Frøen spesielt vanskelig å uttale for de som styrer banen?
Postet 16-06-10 kl 21:21 av jolie jolie er ikke aktiv
Gammel
Kanina sin avatar
"Frøen" pleide å bli uttalt mest som et grynt eller et stønn: fhøhnn! Men nå er det vel en forhåndsinnspilt stemme som annonserer.
Postet 16-06-10 kl 21:24 av Kanina Kanina er ikke aktiv
Gammel
Miromurr sin avatar
Postet 16-06-10 kl 21:58 av Miromurr Miromurr er ikke aktiv
Gammel
Propella sin avatar
Postet 16-06-10 kl 22:23 av Propella Propella er ikke aktiv
Gammel
gnuri sin avatar
Morsomt innlegg. Grattis med ny blogg
Blir spennende å høre mer fra deg
Postet 16-06-10 kl 22:26 av gnuri gnuri er ikke aktiv
Gammel
Skilpadda sin avatar


Strålende bloggåpning. Mer, mer!
Postet 16-06-10 kl 22:46 av Skilpadda Skilpadda er ikke aktiv
Gammel
torsk sin avatar


Gratla med blogg!
Postet 16-06-10 kl 22:49 av torsk torsk er ikke aktiv
Gammel
Kanina sin avatar
Næææ, var dette første blogginnlegg!! Gratulerer! Jeg følte meg vel så "hjemme" i bloggen din at jeg trodde du alltid hadde blogget.
Postet 16-06-10 kl 23:25 av Kanina Kanina er ikke aktiv
Gammel
Dragen sin avatar
Takk for at du skrev - skrev gjerne litt mer.
Postet 16-06-10 kl 23:30 av Dragen Dragen er ikke aktiv
Gammel
Anda sin avatar
Postet 16-06-10 kl 23:33 av Anda Anda er ikke aktiv
Gammel
Fersken sin avatar
Selektiv, frittgående hørsel kan være både gøyal og frustrerende.

Gratulerer med blogg!
Postet 17-06-10 kl 00:00 av Fersken Fersken er ikke aktiv
Gammel
Eia sin avatar
Herlig! Gratulerer med ny blogg.
Postet 17-06-10 kl 09:20 av Eia Eia er ikke aktiv
 
Nylige blogginnlegg av Mett

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:31.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no