Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > Adventskalenderbloggen

Mens vi venter - 20



Hver morgen fra og med 1. til og med 24. desember blogges en luke i kalenderen, og her kan man finne noe hyggelig eller morsomt eller nyttig eller fint eller gøy; bilder, vers, aktiviteter, oppskrifter, sjokolade ... Det er bare lukeutøvernes fantasi som setter grensene.
Rangér dette innlegget

Mens vi venter - 20

Postet 20-12-16 kl 08:00 av Kalenderpiken
Oppdatert 20-12-16 kl 09:26 av Kalenderpiken (rettet skriveleif)

FORELDREPORTALENS FANTASTISKE FØRJULSTRADISJON
9. årgang

20

[1 Taien] [2 Albertine] [3 Adrienne] [4 Najade] [5 Prima] [6 Nenne]
[7 Che] [8 Tallulah] [9 Tjorven] [10 Java] [11 Skilpadda] [12 Miley]
[13 Hjertensfryd] [14 pøbelsara] [15 Ru] [16 noen] [17 LilleLeo] [18 Nextlife]
[19 Tangerine] 20 Teofelia [21 Lorien] [22 Toffskij] [23 007] [24 Tåtti]

Jeg sa innledningsvis, da det var påmelding til kalenderen, at jeg ikke hadde noen idé om hva jeg skulle skrive om, og vurderte å poste prosjektoppgaven min om organisasjonskultur som mitt bidrag til kalenderen i år. Vel, det ble nesten så jeg gjorde alvor av det, for på søndag lå jeg rett ut med årets juleinfluensa og bare bablet, men nå er jeg bedre og skal prøve å lage et bidrag til kalenderen som ikke omfatter pensum i organisasjonsledelse.

Det finnes en genre av juletradisjon som jeg ikke tror vi har hatt en luke om i kalenderen ennå, og det er den høyverdige og svært kulturelle julereklamen. Julereklame er en helt egen genre innen reklamefilm, der det er lov til å spille på absolutt hele følelsesregisteret, og graden av sentimentalitet nesten ikke kan bli for høy. Det har gitt en rekke aldeles grusomme mageplask gjennom tiden, men det har også produsert noen riktige perler, av og til fra overraskende kilder.


Jeg regner med at mange allerede har fått med seg denne nydelige snutten fra Elkjøp i år. Det er ikke ofte en reklame klarer å si noe viktig eller gi meg tårer i øynene og klump i halsen, og i alle fall ikke en som er signert Elkjøp, men denne klarte det altså.


(Kilde:

(Kilde: youtube.com)
)


Det er mange julereklamer som spiller på følelser, ikke minst følelser rundt tradisjoner. NSB laget i fjor en søt liten sak om det å reise hjem til jul:

(Kilde:

(Kilde: youtube.com)
)


Heathrow valgte omtrent akkurat samme tema for årets julereklame, med med en ganske annen innfallsvinkel:

(Kilde:

(Kilde: youtube.com)
)


Nærhet til familie, slekt og venner er et tema som går igjen i mange julereklamer, og denne polske reklamen fra Allegro, som jeg tror er et språkkurs, har gjort en utrolig søt vri på temaet. Reklamen er fra i år, hvis jeg har skjønt YouTube riktig:

(Kilde:

(Kilde: youtube.com)
)


Denne fra Sainsbury's, som bruker en gammel og kjent historie om tyske og allierte soldater som inngår en midlertidig våpenhvile på første juledag, fikk i 2014 kritikk for å være kynisk og lite respektfull overfor ofrene for første verdenskrig. Den ble også rost for å være kreativ og "wonderful". Jeg lander på at jeg liker den, men det kan godt hende det er fordi jeg ikke har noe forhold til Sainsbury; det er mulig jeg ville reagert annerledes hvis den var en reklame for Rema 1000.

(Kilde:

(Kilde: youtube.com)
)


Jeg må jo ha med noen "worst of"-reklamer også. Det er fascinerende hvor kreative enkelte reklamebyrå blir i månedene før desember, og hva det faktisk er mulig å lire av seg under paraplyen "Jul".

Denne fra Walmart burde komme med en advarsel om skremmende innhold:

(Kilde:

(Kilde: youtube.com)
)


Og denne fra K-mart er feil på alle tenkelige vis.

(Kilde:

(Kilde: youtube.com)
)


Et lite historisk tilbakeblikk må vi også ha. Denne reklamen for Lucky Strikes julesigaretter viser et helt annet reklameuttrykk (for ikke snakke om produkt) enn det vi er vant til å se i dag. Jeg har dessverre ikke årstall for denne reklamen, men hvis jeg skal våge meg til å gjette, så kanskje tidlig 60-tallet. Hva tror du, Tally?

(Kilde:

(Kilde: youtube.com)
)


Det er selvsagt ikke mulig å lage en julereklamepost uten å inkludere Coca Cola. Trolig verdens mest ikoniske julereklame, både hatet og elsket av millioner. Jeg var litt i tvil om jeg skulle putte Cola-reklamen i "worst of"- eller "julestemning"-delen av posten, så jeg endte opp med å gi den en overgangsposisjon. Holidays are coming har visstnok 21-årsjubileum i år, fant jeg på nett et sted. Enjoy.

(Kilde:

(Kilde: youtube.com)
)


Noen av de fineste julereklamene er det veldedige organisasjoner som står for. Denne fra Unicef syns jeg er både morsom og tankevekkende:

(Kilde:

(Kilde: youtube.com)
)


Og denne fra Redd Barna i 2015 er en av de julereklamene som har gjort sterkest inntrykk på meg noen gang. Kontrasten mellom søt og vakker norsk julesang, og den virkeligheten som er mange barn til del i andre deler av verden er vond å se. Denne filmen er dessverre ikke mindre aktuell i år enn den var i fjor på samme tid.

(Kilde:

(Kilde: youtube.com)
)


Med dette ønsker jeg alle sammen en riktig god jul, med alle de rette julestemningene. Og hvis dette innlegget ga deg lyst til å anskaffe noe av det det reklameres for her, så håper jeg at Unicef eller Redd Barna og ikke Coca Cola går av med seieren. Egentlig hadde jeg tenkt å lage en juleinnsamling i slutten av dette innlegget, men siden Ru allerede har gjort det i sin luke, oppfordrer jeg i stedet til å støtte hennes innsamling, alternativt å gi et bidrag til en annen organisasjon som du foretrekker.

Kommentarer totalt 17

Kommentarer

Gammel
Tjorven sin avatar
Jeg fikk ikke sett alle, men jeg blir fryktelig sentimental i jula. Det er da ikke meningen at jeg skal sippe over en reklame fra Elkjøp? Jeg har ikke engang tenåring enda, men aner konturene av det der.

Men takk for mange morsomme reklamer (og noen bare tragiske).
Postet 20-12-16 kl 08:57 av Tjorven Tjorven er ikke aktiv
Gammel
Eia sin avatar
Takk for fin luke. Disse skal nytes i ettermiddag. (Ja, tenåringen har jeg sett, da. )
Postet 20-12-16 kl 09:04 av Eia Eia er ikke aktiv
Gammel
Tangerine sin avatar
Gleder meg til å se gjennom disse hjemme! Regner med det meste er sperret her på jobb, og dessuten vil jeg nyte dem i fred.
Postet 20-12-16 kl 09:14 av Tangerine Tangerine er ikke aktiv
Gammel
Matilda sin avatar
Fin luke! Jeg likte både språkkurs og våpenhvile, men Redd Barna sin gjorde mest inntrykk. Det trengte jeg nå, her jeg sitter og murrer over enda en runde sjukdom. Det går jo tross alt over. Greit med litt hjelp til å få huet ut av rumpa. Jeg skal overføre litt mer.
Postet 20-12-16 kl 09:31 av Matilda Matilda er ikke aktiv
Oppdatert 20-12-16 kl 09:38 av Matilda
Gammel
Adrienne sin avatar
Den katten fra Walmart.

Men det var den siste som virkelig gjorde inntrykk, kontrastene mellom sangen og bildene var enorm.
Postet 20-12-16 kl 09:50 av Adrienne Adrienne er ikke aktiv
Gammel
Nenne sin avatar
Jeg kan ikke se på disse på jobb, men den Elkjøp-reklamen ble jeg skikkelig rørt av da jeg så den.

Morsom luke! Takk skal du ha. Jeg gleder meg til å se alle når jeg kommer hjem.
Postet 20-12-16 kl 10:55 av Nenne Nenne er ikke aktiv
Gammel
007 sin avatar
Å nei. Der tok du luken min.
Om noen ønsker å overta 23. desember, så si i fra. For nå er jeg tom for idèer.

Fin luke, forresten. Som om jeg skulle gjort det selv.
Postet 20-12-16 kl 11:09 av 007 007 er ikke aktiv
Gammel
Teofelia sin avatar
Unnskyld, 007.
Postet 20-12-16 kl 11:23 av Teofelia Teofelia er ikke aktiv
Gammel
Tallulah sin avatar
Kjempefin luke! Lucky Strike-reklamen er ande litt eldre, den gikk visstnok på TV fra 1955-1959.

Også vil jeg avkrefte at NSB-reklamen er søt, altså! Sier du at folk fra landet er greiere enn byfolk, kanskje? :skingrestemme: Hæ? HÆ? (Høvdingen knegget for øvrig fornøyd når jeg måtte svare bekreftende på at jeg nok kjente meg bedre igjen i "Jeg bare måtte ha den kaffen" enn det krampekoselige på bygda. Som om det er noe galt i det liksom. )
Postet 20-12-16 kl 11:45 av Tallulah Tallulah er ikke aktiv
Gammel
Maverick sin avatar
Jeg får neller av NSB-reklamen. Sjogga my ass.

Språkkursreklamen griner jeg av, da. Og egentlig alle de andre. Bortsett fra katta. Når ble jeg en sånn som griner av reklamer?
Postet 20-12-16 kl 11:48 av Maverick Maverick er ikke aktiv
Gammel
Teofelia sin avatar
Tusen takk for oppdatering, Tally. Kjempeinteressant!

Og jeg syns du tillegger meg vel mye mening i forhold til den NSB-reklamen altså.
Postet 20-12-16 kl 11:52 av Teofelia Teofelia er ikke aktiv
Gammel
Input sin avatar
Årets beste luke.
Postet 20-12-16 kl 11:55 av Input Input er ikke aktiv
Gammel
Polyanna sin avatar
Katta!!
Postet 20-12-16 kl 12:33 av Polyanna Polyanna er ikke aktiv
Oppdatert 20-12-16 kl 16:13 av Polyanna (Ikke rolf - rofl!)
Gammel
Pappalille sin avatar
Den katten kommer til å gi meg mareritt. Fin luke. =)
Postet 20-12-16 kl 13:51 av Pappalille Pappalille er ikke aktiv
Gammel
LilleLeo sin avatar
Jeg ler og ler av den aldeles forferdelig katten!

Elkjøp sin har jeg ikke sett før og av en eller annen grunn blir jeg så utrolig rørt av akkurat det temaet. Kanskje fordi en av mine gode kollegaer ble født i feil kropp og ble seg selv for ikke så veldig mange år siden?
Postet 20-12-16 kl 19:55 av LilleLeo LilleLeo er ikke aktiv
Gammel
Divine sin avatar
For en fantastisk luke. Jeg har både ledd og grått.
Postet 21-12-16 kl 01:14 av Divine Divine er ikke aktiv
Gammel
Skilpadda sin avatar
Herlig luke, Teo! Jeg har både fnist og fått klump i halsen.
Postet 22-12-16 kl 13:29 av Skilpadda Skilpadda er ikke aktiv
 
Nylige blogginnlegg av Kalenderpiken

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:06.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no