Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > Adventskalenderbloggen

Før julen ringes inn - 13



Hver morgen fra og med 1. til og med 24. desember blogges en luke i kalenderen, og her kan man finne noe hyggelig eller morsomt eller nyttig eller fint eller gøy; bilder, vers, aktiviteter, oppskrifter, sjokolade ... Det er bare lukeutøvernes fantasi som setter grensene.
Rangér dette innlegget

Før julen ringes inn - 13

Postet 13-12-11 kl 07:00 av Kalenderpiken

FORELDREPORTALENS FANTASTISKE FØRJULSTRADISJON
4. årgang

13
[1 Teofelia] [2 007] [3 Nessie] [4 Tallulah] [5 Taien] [6 Salt]
[7 Bauche] [8 Divine] [9 Harriet Vane] [10 Flubby] [11 Ru] [12 Kitty Bastard]
13 Eia [14 Kasia] [15 kokosbolle] [16 Kirsebær] [17 Lorien] [18 Anda]
[19 smilefjes] [20 nolo] [21 Tjorven] [22 Skilpadda] [23 Svanen] [24 Toffskij]

I dag er det Luciadagen. Mange barn går i tog grisetidlig på morgenen, synger Staffan var en stallerdräng og andre Luciasanger, og spiser lussekatter og drikker varm gløgg. Jeg har aldri brydd meg noe særlig om denne feiringen før jeg fikk barn. Men etter at jeg har blitt forelder har disse tidlige morgenstundene rørt noe langt inni meg.

Da jeg oppdaget at jeg skulle lage selve Lucialuken, fikk jeg først litt panikk. Herrejemini, jeg vet jo nesten ingen ting om denne tradisjonen. Så tenkte jeg at det er det kanskje flere som ikke gjør, så for de som er som meg og ikke husker/vet hvem denne San(k?)ta Lucia var, værsågod:

Sitat:
Opprinnelig lagt inn av skoletorget.no
"I de mørke tunnelene dypt nede i jorden, der vannet sildrer langs veggene og lyset aldri trenger ned, der satt en gang for lenge siden noen av de første kristne og hutret og frøs gjennom natten. Sulten rev og slet i hver eneste én av dem og gjorde at de frøs enda mer. Om de bare kunne ha gått opp en liten tur, om de bare kunne ha hentet et brød. Barna klynket sårt mens foreldrene fortvilet prøvde å trøste dem.

Men de kunne ikke gå opp i lyset, kunne ikke gå hjem og melke kua så de kunne få melk til sine små. Det var soldater og folk over alt, og det var ingen grenser for hvilke lidelser man kunne påføre de kristne på den tiden. Noen kristne hadde blitt brent som levende fakler, noen hadde blitt kastet stener på til de døde, andre hadde soldatene latt hestene trampe ihjel. Nei, det var bedre å sitte i mørket, selv om de frøs og sultet. Og det var heldigvis én som tenkte på dem, én som passet på dem. Om hun bare ville komme i kveld óg!
Takk Gud, nå hørte de en stille sang lenger oppe i tunnelen. Der så de lysskimmeret. Barna stormet mot den vakre jomfruen som sakte kom mot dem med en lyskrans i håret og knytter med deilig mat. Jomfru Lucia, den vakreste og godeste som var. Enda en natt hadde hun trosset farene og kommet ned til dem med den velsignede maten, og med det velsignede lyset som ga de kristne drømmer og håp.

Skjønne jomfru Lucia, født til et liv i luksus og overflod. Likevel risikerte hun livet sitt hver eneste kveld for å bringe mat og oppmuntring til dem som sultet og led. Men nå ville det snart bli slutt på dette! Lucias syke mor hadde bestemt at Lucia skulle gifte seg. Lucias far var død, og moren ville være sikker på at Lucia alltid skulle leve et liv i rikdom og bekvemmelighet.

Men Lucia ville noe annet! Hadde ikke den gode Jesus Kristus sagt at man skulle forlate alt og følge ham? At man skulle ta vare på menneskene rundt seg og ikke tenke så mye på seg selv? «Vær god!», hadde han sagt. «Vær barmhjertig!» Det var dét Lucia ville, hun ville ikke gifte seg for å leve et liv i luksus hvis det innebar at hun ikke kunne hjelpe andre. Isteden ville hun gi bort alt hun eide til de fattige! Men selv om hun tryglet og ba moren om å få slippe å gifte seg, så ville ikke moren høre på henne.

Fortvilet løp Lucia til Sankt Agathas grav og bønnfalt henne om hjelp. «Gode Sankt Agatha, hjelp moren min til å forstå! Hun vil at jeg skal være lykkelig. Men jeg kan ikke være lykkelig om jeg ikke kan hjelpe dem som har det vondt! Hva skal jeg med et stort hus, pene klær, tjenere og alt det der, om jeg vet at de fattige lider? Jeg kan bare tenke på dem! La moren min forstå det!»
Og tenk, det skjedde et under. Helt plutselig ble moren til Lucia frisk. Hun hadde ikke lenger vondt noe sted! Da forsto moren til Lucia at kristendommen var sann, og at det var meningen at Lucia skulle tjene dem som hadde det vondt. Hun skulle ikke gifte seg. Bryllupet ble avlyst med én gang. Gjett om Lucia ble glad!

Men det var en annen som ikke ble så glad! Det var mannen som hadde trodd han skulle få gifte seg med Lucia. Han ble rasende. «Om ikke jeg skal få henne, så skal ingen andre få henne heller!», sa han til seg selv. Så gikk han rett til dem som bestemte i byen og fortalte dem at Lucia var kristen.

Kan du tenke deg hva som skjedde da? Jo, samme ettermiddag kom det mange soldater, sammen med en stor menneskemengde som ikke likte de kristne, hjem til Lucia. De skulle arrestere henne. Men Gud passet på Lucia. Han gjorde det slik at hun satt fast i bakken. Soldatene greide ikke å rikke henne, det var umulig å få henne med.
«Da tenner vi på henne!», var det noen som sa. Tørr ved ble stablet opp rundt Lucia, de tente på og det ble et mektig bål. Men Gud passet på Lucia, flammene skadet henne ikke i det hele tatt! Da all veden var brent opp stod Lucia der helt uskadd.

Da var det en som tok et sverd og hugget av det vakre hodet til Lucia. Nå kunne ikke Gud gjøre annet for henne enn å ta henne med til sitt rike. Slik døde Lucia. Men hun fortsatte å leve i hjertene til alle dem hun hadde hjulpet, og alle dem som hørte om henne. Ryktet om denne gode og modige jomfruen spredte seg vidt og bredt, og hennes barmhjertighet og mot blir feiret hvert eneste år den 13. desember ennå idag."
Det verserer sikkert flere varianter av denne historien. Men budskapet er det samme, om omtanke for andre, og det hører så absolutt julen til. Så får jeg vel bare fortsette å lure på hvorfor ikke Sankt Agatha er mer fremtredende i feiringen …

Til slutt må jeg bare legge inn et par videolenker, jeg også. Begge må ses på selveste julaften. Den første hører så absolutt sammen med ovenstående, i tematikken får jeg legge til, og får meg alltid i julestemning.



Og den andre, den er bare så deilig langsom og fri for det moderne, støyete uttrykket jeg så gjerne kan klare meg uten.



God fornøyelse og ha en riktig fin Luciafeiring!

Kommentarer totalt 36

Kommentarer

Gammel
Kirsebær sin avatar
God morgen!

Dette var fin luke med bra opplæring av oss som ikke er helt oppdaterte på dagen. Og veldig flott barnlig tilnærming på fortellerstemmen.

Den siste videosnutten der er så veldig jul.
Postet 13-12-11 kl 08:17 av Kirsebær Kirsebær er ikke aktiv
Gammel
Blondie sin avatar
Vi debuterer faktisk som Lucia-foreldre i dag, til tross for at eldste er 12. I den gamle barnehagen feiret de ikke dagen og på skolen er ikke foreldre velkomne. Jeg får se om det rører noe i meg også.
Postet 13-12-11 kl 08:40 av Blondie Blondie er ikke aktiv
Oppdatert 13-12-11 kl 09:25 av Blondie
Gammel
kokosbolle sin avatar
Jeg stod over Lucia i dag, det fristet lite å krangle med storebror om å kle seg ut. Den jobben får mannen ta.
Postet 13-12-11 kl 08:48 av kokosbolle kokosbolle er ikke aktiv
Gammel
Skilpadda sin avatar
Fin Lucialuke! Jeg har nettopp sendt den lange niåringen av gårde med en stor pose lussekatter og en nyinnkjøpt hvit kappe i sekken - og ikledd hvit ullstrømpebukse og hvit t-skjorte under hverdagsantrekket. Det er nemlig fjerdeklassingene som går rundt i småskoleklassene med levende lys og hjemmelagde lussekatter til alle de yngre elevene, og man diller ikke med tradisjoner på skolen hans; vi har fått tydelig beskjed om helhvitt antrekk og medbringelse av 20 lussekatter hver. Litt synd vi ikke får sett dem i full mundur og med innøvd sang. Jeg får spise den siste gjenblevne lussekatten til trøst.
Postet 13-12-11 kl 08:49 av Skilpadda Skilpadda er ikke aktiv
Gammel
God morgen.
Her har vi allerede feiret, det le lussekatter til frokost på alle sammen. Ha en fin dag allihopa.
Postet 13-12-11 den 08:49 av
Gammel
Vi var kledd i svart da. Alle fem, når jeg ser etter.
Neinei, jaja. Vi får være Nemi-luciaene vi. :sparke:
Postet 13-12-11 den 08:50 av
Gammel
Røverdatter sin avatar
Så fin Lucialuke! Vi skal spise lussekatter og se Luciatog med de eldste i barnehagen i ettermiddag.
Postet 13-12-11 kl 08:57 av Røverdatter Røverdatter er ikke aktiv
Gammel
Primrose sin avatar
Fin lucialuke! Vi skal i barnehagen kl 16 og se på at de går tog (væravhengig, muligens improvisert inne-tog) og smake på lussekatter og gløgg. Jeg er forøvrig greit fornøyd med at de ansatte i barnehagen tar jobben med å kle ut min til tider viljesterke datter.
Postet 13-12-11 kl 09:02 av Primrose Primrose er ikke aktiv
Gammel
Nessie sin avatar
Pjokken fikk med seg Luciakjole i barnehagen i dag, og stusset selv litt over at han ikke skulle ha bukse?
Men han gledet seg da.
Jeg tror nok vi foreldre kunne ha dratt dit kl 08.30 og sett på Luciatoget, men det har ikke kommet en konkret invitasjon. Men jeg har vært med på mange feiringer i barnehagen, og det kan være ganske rørende ja.
Postet 13-12-11 kl 09:11 av Nessie Nessie er ikke aktiv
Gammel
annemede sin avatar
God morgen, vi bakte Lussekatter i går, eldstes skole pleier ikke å klare å lage mat hun kan spise. Så hun har med seg i dag. :klapper_seg_selv_på_skulderen:
Postet 13-12-11 kl 09:14 av annemede annemede er ikke aktiv
Gammel
carmenzita sin avatar
Flott Lucialuke!
Her skla vi også i bhg kl 16 og se på Luciatoget. Mini har lovet dyrt og hellig at han ska ha på seg luciakjortelen som mamman har kjøpt til han.
Postet 13-12-11 kl 09:16 av carmenzita carmenzita er ikke aktiv
Gammel
Tåtti sin avatar
Fin luke! Vi skal se barnehageluciatog i ettermiddag. Det er ikke mer høytidelig enn at det forventes medbrakt en stor hvit t-skjorte eller skjorte til å tre utenpå utedressen.
Postet 13-12-11 kl 09:18 av Tåtti Tåtti er ikke aktiv
Gammel
Dali sin avatar
Innetog i vår bhg i ettermiddag. Med kaffe og katter til alle. De voksne har tatt en stor sjanse: de har valgt eldstesnuppa til å gå fremst. Sjansen er så absolutt til stede for at hun ombestemmer seg underveis når hun ser alle publikummerne. Håper de har en plan b.
Postet 13-12-11 kl 09:24 av Dali Dali er ikke aktiv
Gammel
Harriet Vane sin avatar
Jeg husker det var et sjokk å debutere som barnehageforelder i 2003 og bli såutrolig rørt av tannløse førskolebarn i tussmørket. Da min eldste var Lucia i 2007 holdt jeg på å renne helt vekk.

Fin luke! Lucia er en stemningsfull og vakker feiring.
Postet 13-12-11 kl 09:29 av Harriet Vane Harriet Vane er ikke aktiv
Gammel
Matilda sin avatar
Fin luke! Jeg må visst prioritere adventskalender hver dag - jeg har ikke lest kje lukene, men nå begynner jeg å komme i julestemning her!
Postet 13-12-11 kl 09:39 av Matilda Matilda er ikke aktiv
Gammel
nolo sin avatar
Nydelig lucialuke. Vi har ikke barnehagebarn lengre, men jeg minnes med glede (og litt gru) tidlige morgener med hvitkledde barn og tørre lussekatter. I kveld skal jeg bake sammen med de yngste.
Postet 13-12-11 kl 09:42 av nolo nolo er ikke aktiv
Gammel
Nasse sin avatar
Fin luke!
Postet 13-12-11 kl 09:48 av Nasse Nasse er ikke aktiv
Gammel
Flubby sin avatar
Kjempefin luke
Jeg har bare lyst til å ta med noe jeg ikke skrev i min luke, men som jeg kanskje burde ha gjort. Luciafeiringen er en blanding av to tradisjoner, den kristne som du beskriver, og Lussi langnatt fra førkristen tid.

Sakset fra nettstedet forskning.no:

"Siden 1200- tallet har vintersolverv falt på den 13. desember, og er derfor den lengste natten i året etter den romerske kalenderen.
Lussi langnatt var derimot en magisk natt fylt av overtro og uhygge, en natt man helst holdt seg innendørs, forteller Birger Sivertsen i boken Norske merkedager.
Det er denne kvelden juleperioden begynner, og det var viktig at folk var godt i gang med juleforberedelser.
Tresking og spinning skulle være unnagjort og julebaksten være godt i gang. Når det begynte å bli sent på kvelden den 12. er det like før Lussi viser seg, en kvinnelig vette med et vanvittig temperament.
Hun kan best beskrives som datidens arbeidstilsyn siden hennes viktigste oppgave var å tilse at alle gjøremål var i rute.
Hvis ikke kunne hun bli så sint at hun komme ned pipa og inn i huset, eller simpelthen rive ned hele pipa.
Hennes hvite, forvridde ansikt kunne også ses presset inn mot ruta. Dersom hun ikke likte det hun så kunne hun også skrike ut en advarsel: ”Inkje bryggja, inkje baga, inkje store eld hava!!”.
Sladrekveld på låven
Natten mellom den 12. og 13. desember var også den eneste kvelden i året hvor dyrene snakket med hverandre. Det skjedde rundt midnatt etter at fjøsstellet var tatt og alle menneskene holdt seg innendørs.
Da levde fjøset og alt sladderet dyrene hadde fanget opp i løpet av året ble livlig diskutert.
Gamle tradisjoner forteller ikke bare om Lussi, men også om Åsgårdsreia, julebukkene og til og med nissen, som alle var voktere som passet på at alle gjøremål ble utført til riktig tid.
Mørkemaktene var fellesbetegnelsen på disse, og for folk flest var det en godt innarbeidet skikk å alltid sørge for at lyset skulle seire over mørket.
Redselen for hvilke makter som skjulte seg i mørket er noe til og med dagens eldre generasjon helt sikkert drar kjensel på. Levende lys ble brukt for å jage vekk de siste rester av ondskap, både i fjøs og i hus.
Opplevelsen av vinterens mørketid omkring Lucia sies å ha gjort sterkere inntrykk jo lengre nord man kommer, og det er forklaringen på hvorfor disse skumle vesener ble dyrket blant annet i Norge."
Postet 13-12-11 kl 10:01 av Flubby Flubby er ikke aktiv
Gammel
IOA sin avatar
Herlig luke! I fjor var Snuppa Lucia i barnehagen, det var stort. I år debuterte minsten i toget. Hadde ikke trodd han turte, men han fikk holde en handlekraftig ung dame i hånda, så da var det bare å henge på. Jeg blir uansett like rørt hver gang over sangen og barna i hvitt med lys.
Postet 13-12-11 kl 10:08 av IOA IOA er ikke aktiv
Gammel
Selma sin avatar
Dette er den dagen i året da jeg savner barnehagen! Lucia-toget i barnehagen var så koselig

Kanskje vi burde bake lussekatter i kveld? Det har jeg faktisk aldri bakt
Postet 13-12-11 kl 10:20 av Selma Selma er ikke aktiv
Gammel
Flubby sin avatar
Jeg leverte forresten 2-åringen i dag, med pent strøket lucia-kjole og greier. Etter mye lirking og lokking fikk jeg endelig overtalt henne til å ta skjorta på seg, men da jeg skulle til å gå, ble hun helt fortvilet og gråt. Da jeg spurte hva det var, så svarte hun "vil ikke ha hvit kjole, vil ha de røde klærne. Lilja vil være nisse". Det endte opp med lucia-kjole og lang, rød nisselue. Jaja.
Postet 13-12-11 kl 10:22 av Flubby Flubby er ikke aktiv
Gammel
Neket sin avatar


Jeg har vært på Lucia-feiring i barnehagen for aller siste gang i dag. Neste år er det Lucia-frokost for første klasse, så er det aldri mer. De var så fine og flinke at.
Postet 13-12-11 kl 10:51 av Neket Neket er ikke aktiv
Gammel
United sin avatar
Vi har også vært på Lucia-feiring i barnehagen. Her synger og går bare de største barna. Magisk! De andre sitter andektig og lytter i skinnet fra stearinlysene mens de spiser lussekattene de selv har bakt.
Postet 13-12-11 kl 10:55 av United United er ikke aktiv
Gammel
Salt sin avatar

Vi skal i barnehagen på Luciafeiring kl. 15.15. Har ikke fått beskjed om å sende med hverken kjortel, hvite klær eller glitter, så jeg håper det ikke bare er noe vi ikke har fått med oss.
Postet 13-12-11 kl 10:58 av Salt Salt er ikke aktiv
Gammel
Kitty Bastard sin avatar
Fin luke.

Jeg sov til snuppa dro, så jeg mistenker at hun er sendt i barnehagen uten hvitt uansett hva slags beskjeder hun har fått.
Postet 13-12-11 kl 10:59 av Kitty Bastard Kitty Bastard er ikke aktiv
Gammel
Anda sin avatar
Fiin luke (selv om Snikker Andersen skulle ha kommet ved En Senere Anledning i kalenderen. ).

Jeg har også blitt rørt langt inn i sjelen av lucia i barnehagen - og husker særlig godt første gangen for Andungen, ikledd Andamannens hvite T-skjorte og et rødt belte, sittende på armen til en barnehageansatt. Oh, som tårene trillet.

Og i dag var siste gang i barnehagen for mine barn.
Postet 13-12-11 kl 10:59 av Anda Anda er ikke aktiv
Gammel
Tallulah sin avatar
Lucia er rørende, selv om det alltid har medført utrolig stress å rekke frem i barnehagen i tide. Jeg husker første barnehageåret så kunne ikke Hiawata gå uten hjelp, så han og jeg gikk i luciatoget sammen. Han stabbet rundt i hvite strømpebukser og en hvit genser, små røde tøfler med aper på, og et lys i ene neven. Og en hulkende mamma i den andre neven.

Nå på skolen er det kun fjerde eller femteklasse som går lucia for alle de andre, men jeg sendte med en lussekatt i matboksen.
Postet 13-12-11 kl 11:26 av Tallulah Tallulah er ikke aktiv
Gammel
Ru sin avatar

I barnehagen til Knøtteliten gikk absolutt alle ungene i tog. Vi snakker 100 unger, fra de minste som måtte bæres til de store som tente adventslys og leste adventsdikt.
Jeg blir bare mer og mer sippete med årene, og Lucia-feiring i barnehagen er definitivt en av tingene som får tårene til å trille ...
Postet 13-12-11 kl 11:29 av Ru Ru er ikke aktiv
Gammel
kokosbolle sin avatar
Storebror nektet å kle seg ut og nektet å synge, på tross av at han kan hele sangen utenat. Så her blir man ikke rørt.
Postet 13-12-11 kl 11:36 av kokosbolle kokosbolle er ikke aktiv
Gammel
Appelsin sin avatar
Det heter ikke Å kle seg ut,
det heter jo Å trylle seg om til en SuperHeltStjerneGutt!


(min gutt kommer vel i kategorien over middels medgjørlig, jeg innrømmer..)
Postet 13-12-11 kl 11:38 av Appelsin Appelsin er ikke aktiv
Gammel
Appelsin sin avatar
Flott luke, Eia!
Postet 13-12-11 kl 11:38 av Appelsin Appelsin er ikke aktiv
Gammel
kokosbolle sin avatar
Appelsin: Jeg sa selvsagt at det var det, men han stod på sitt om at det bare var jenter som kledde seg ut til Lucia. Jaja, det er ingen voksne som tvinges til å kle seg ut, så vi kan ikke tvinge han heller.
Postet 13-12-11 kl 11:42 av kokosbolle kokosbolle er ikke aktiv
Gammel
Ine sin avatar
Fin luke, Eia!
Postet 13-12-11 kl 11:45 av Ine Ine er aktiv nå
Gammel
Eia sin avatar
Tusen takk for flotte tilbakemeldinger til supernervøs nybakt lukebidragsyter!

Anda: Snikker Andersen kan vises mange ganger!

Og takk for balansert info, Flubby. Er det derfra stallerdrengen kommer, mon tro?

Lussekatter, ja. Det får bli på etterskudd. :en ekte julesinke:
Postet 13-12-11 kl 16:03 av Eia Eia er ikke aktiv
Gammel
Pøblis sin avatar
Jeg er ikke bare en julesinkesjuske, jeg er også en luciasipper.

takk for fin luke - dette nå da være verdens fineste julekalender?
Postet 13-12-11 kl 17:18 av Pøblis Pøblis er ikke aktiv
Gammel
Teofelia sin avatar
Blobben og jeg gikk glipp av siste Lucia-feiring i barnehagen.

Blobben var aldeles knust: hun skjønte selv at dette var siste sjanse, som forsvant. Stakkars liten. Og stakkars meg også.
Postet 13-12-11 kl 18:28 av Teofelia Teofelia er ikke aktiv
 
Nylige blogginnlegg av Kalenderpiken

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:24.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no