Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > Kaffestuggu – Where everybody knows your nick

Septemberkaffe

Kaffestuggu er åpen døgnet rundt for kaffe, vin, te, øl, brus, vann eller bare skravling. Alle, både nye og gamle, er hjertelig velkomne her! Bloggen er helt åpen og kan, som alle åpne blogger, også leses av ikke-FP-medlemmer og Google.

Bloggen tilhører ikke ett bestemt medlem, men drives av moderatorteamet i fellesskap, og den åpnes hver morgen av den første i teamet som føler for det. Kaffestuggu har ofte åpent på kveldstid også, særlig i helgene.
Rangér dette innlegget

Septemberkaffe

Postet 01-09-24 kl 12:14 av Kaffestuggu

Høsten sniker seg innpå med noen hint av sensommer. Vi har satt fem utemøblene, pledd er i kurven ved døren og baksten er på vei.
Personalet er på seminar for å planlegge høstens festligheter, men dere klarer dere jo fint selv.

Kommentarer totalt 296  

Kommentarer

Gammel
star sin avatar
Lykke til, Tjorven!
God bedring, Blå.
Postet 12-09-24 kl 09:19 av star star er ikke aktiv
Gammel
Mex sin avatar
Lykke til, Tjorven!
Skjønner godt den ambivalensen. Man vet hva man har, ikke hva man får.
Postet 12-09-24 kl 11:53 av Mex Mex er ikke aktiv
Gammel
Pelle sin avatar
Lykke til! Jeg vurderer selv å begynne å søke etter ny jobb. Er misfornøyd med lønnsbetingelser. Men trives passe godt med miljøet, så er litt usikker.
Postet 12-09-24 kl 13:32 av Pelle Pelle er ikke aktiv
Gammel
Millen sin avatar
Lykke til Tjorven.
Postet 12-09-24 kl 14:08 av Millen Millen er ikke aktiv
Gammel
Tjorven sin avatar
Det gikk veldig fint på intervju. Det høres ut som en veldig passende jobb for meg, men det vil også være litt rart siden jeg vil bli en av de eldste. Det er i veldig grell kontrast til slik jeg har det på jobb i dag. Men jeg savner jo egentlig å ha juniorressurser rundt meg.

Ja, ja. Vi får se hva de tenker. Det kunne nok ta to uker før jeg hørte noe. Men med søknadsfrist for halvannen uke siden, så føler jeg tempoet er greit.

Lønn er ikke motivasjonen for å flytte på meg så lenge jeg holder meg i offentlig sektor. Jeg har nådd taket for min type stilling der. Og jeg lever greit med lønna jeg har.
Postet 12-09-24 kl 14:28 av Tjorven Tjorven er ikke aktiv
Gammel
Pelle sin avatar
For min del har jeg oppdaget at jeg tjener det samme som de som er 10-15 år yngre enn meg, og at jeg ligger under alle det er naturlig å sammenlikne seg med med samme tittel, og i nedre halvdel av median. Jeg får kun skryt, likevel nei på lønnsforhandling med begrunnelse at kassen er tom, og nå har jeg funnet ut at andre har fått etter meg. Sur.
Postet 12-09-24 kl 14:49 av Pelle Pelle er ikke aktiv
Gammel
Nenne sin avatar
Pelle, jeg tror jeg ville bedt om en lønnssamtale (til) og ta med tillitsvalgt. Det finnes alltid måter å få til noe ekstraordinært på om viljen er tilstede.

Da jeg var hovedtillitsvalgt og lønnsforhandler for hele hurven fikk vi innført at de som lå 10 % eller mer under gjennomsnittet for sitt kull hadde krav på å få en begrunnelse OG en plan for hvordan de kunne forbedre seg slik at lønnsøkningene ville komme.

Det er jo ikke blitt noen lov ut av det altså, men det er et eksempel på at dersom arbeidsgiver skal bruke sitt spillerom og differensiere mellom arbeidstakere, så må arbeidstakerne vite hva som er kriteriene og hvordan de målrettet kan forbedre seg for å få bedre lønn.

Det henger ikke på greip at du får bare skryt, men ingen penger.
Postet 12-09-24 kl 15:39 av Nenne Nenne er ikke aktiv
Gammel
Tjorven, spennende med intervju! Ikke lett med arbeidsmiljø; jeg trenger å komme meg bort, men det er knapt noe å søke på.
Postet 12-09-24 kl 17:55 av millact millact er ikke aktiv
Gammel
star sin avatar
Det er jaggu kaldt ute så tidlig. Kalde ører og kinn.
Postet 13-09-24 kl 07:04 av star star er ikke aktiv
Gammel
Adrienne sin avatar
Her også, star. Tre grader ute, men nå er sola i ferd med å bryte igjennom den lette tåkedisen, så jeg antar det snart blir så varmt ute at jeg kan la balkongdøra stå åpen.

Fikk litt plutselig hjemmekontor i dag, da det viste seg at knapt en kollega hadde tenkt seg på kontoret. Sånn er det når alle jeg jobber med har barnehagebarn og omgangssyken herjer.
Postet 13-09-24 kl 08:25 av Adrienne Adrienne er ikke aktiv
Gammel
Maverick sin avatar

Det tikket nettopp inn atter en "utfordringer med Visma ditten og datten", og jeg kjenner altså på slik en GLEDE over å ha valgt å flytte alt av regnskap over til PowerOffice, og gleder meg til overgangen i november.

Av alle hårreisende kjedelige ting man skal glede seg over her i verden, lissom. "Weee! Nytt regnskapssystem!"

Herreminhatt.
Postet 13-09-24 kl 08:39 av Maverick Maverick er ikke aktiv
Gammel
Eia sin avatar
Alle gleder teller, Maverick!

Jeg sitter og venter på konklusjonen til kollega, om stålet vi har fått inn på jobb lar seg håndtere på coil-avvikleren vår. Noen (les: leverandøren) har visst glemt å sende videre det faste notatet mitt om maks vekt og pallstørrelse ...
Postet 13-09-24 kl 08:44 av Eia Eia er ikke aktiv
Gammel
Nenne sin avatar
Maverick, der fylte du kvota for voksenpoeng til langt ut i neste år.

Det hangles visst litt over alt nå. Jeg synes "alle" er litt pjuske, jeg.

Jeg har en travel dag foran meg, men har skikkelig vondt i viljen i dag kjenner jeg. Takk og pris for at det er fredag!
Postet 13-09-24 kl 09:37 av Nenne Nenne er ikke aktiv
Gammel
celebelen sin avatar
Nytt regnskapssystem kan være helt fantastisk.
Jeg starter interimrevisjon i dag.
Postet 13-09-24 kl 11:12 av celebelen celebelen er ikke aktiv
Gammel
Eia sin avatar
Apropos gleder: vi får håndtert stålet.

Nå gjenstår kun en streng påminnelse til leverandør, så dette ikke skjer igjen.
Postet 13-09-24 kl 11:58 av Eia Eia er ikke aktiv
Gammel
Syrinx sin avatar
Denne helga stuper eg inn i. Veka på behandling har vore beintøff, eit aldri så lite gjennombrot har virkelig tatt krefter.

Lite planar ute og går. Einaste er at steinen på mamma si grav har komt, så eg og eldste skal dit og plante lyng. Det blir nok både krevande og fint å gjere.

Praktisk spørsmål til det med lyng på grav. Er det finast å blande fargar? Og er det finast å plante i heile området? (Vi har sånn "helle med ovalt hol" foran steinen.)
Postet 13-09-24 kl 13:36 av Syrinx Syrinx er ikke aktiv
Gammel
Heilo sin avatar
Var det virkelig tre grader på morgenen i Oslo?! Høsten i Tromsø har vært veldig rar. Den varme sommeren ble avløst av en varm høst, i går hadde vi visst årets 40. dag med over 20 grader. I morges var det 12 grader da jeg gikk morgentur, og da syntes jeg at det var deilig med litt friskere og kaldere luft.
Postet 13-09-24 kl 13:59 av Heilo Heilo er ikke aktiv
Gammel
Blondie sin avatar
Det var to grader da jeg sto opp i morges. Ikke helt klar for sånt.

Jeg pleier å plante blå lyng på den ene grava og grønn på den andre. Ingen av dem forbinder jeg med vanlig lilla. Jeg planter på hele området foran steinen.
Postet 13-09-24 kl 14:00 av Blondie Blondie er ikke aktiv
Gammel
Syrinx sin avatar
Takk, Blondie. Då plantar eg iallfall på heile området.
Postet 13-09-24 kl 14:02 av Syrinx Syrinx er ikke aktiv
Gammel
Heilo sin avatar
Jeg prøver å minne meg selv på at det snødde her første gang 2. oktober i fjor. Det kan fort snu!

Det er veldig fint med lyng på kirkegården, og fint med litt andre varianter enn "klassisk lilla" på noen av gravene.
Postet 13-09-24 kl 14:06 av Heilo Heilo er ikke aktiv
Gammel
Tjorven sin avatar
Adrienne bor strengt talt ikke i Oslo. Jeg så ikke på gradestokken i morges. Det var riktignok ikke varmt, men det var mer enn 2 grader.

Det var uansett mer enn varmt nok på t-banen. For på grunn av signalfeil (slikt pleier jo egentlig bare å skje med toget ), så brukte jeg en time til jobb. Mot normalt 16 minutter. Og i slike situasjoner blir det FULLT på t-banen.

Men jeg startet tidlig, og kom meg på jobb i tide. Jeg hadde invitert inn 15 direktører, så det var fint at jeg rakk det. Og møtet mitt gikk veldig bra, så jeg fikk en god start inn i helgen.
Postet 13-09-24 kl 15:01 av Tjorven Tjorven er ikke aktiv
Gammel
7 grader her; jeg syntes det var skjønt! Omsider hjemme, klar for helg etter travel uke.
Postet 13-09-24 kl 16:49 av millact millact er ikke aktiv
Gammel
Polyanna sin avatar
Jeg har sittet på terrassen og kovnet i shorts og t-skjorte i dag, men det var vel litt kjøligere på morgenen. Men ikke kaldt.

På fjellet er det derimot skikkelig skarpt.
Postet 13-09-24 kl 22:30 av Polyanna Polyanna er ikke aktiv
Gammel
Martis sin avatar
Første morgen med frost på bilene her. Det har jo nettopp vært full sommer så litt brå overgang. Kanskje på tide å bestille dekkskifte!
Postet 14-09-24 kl 08:17 av Martis Martis er ikke aktiv
Gammel
Toffskij sin avatar
Morn, jeg sitter på toget på vei til København. Skal bytte i Gøteborg. Dessverre blir det buss for tog fra Trollhättan til Gøteborg, men ellers er det fint og behagelig å kjøre tog. Kan melde om at det ikke akkurat var horder som sto på plattformen på Oslo S kl. 07.58 lørdag morgen.
Postet 14-09-24 kl 09:26 av Toffskij Toffskij er ikke aktiv
Gammel
him sin avatar
God morgen! Det fine med å måtte stå i baderomskø er muligheten til å henge på FP Nydelig sykkelvær er det også (skal ha litt transportsykling i dag - er ikke samme sjarmen når det regner)
Postet 14-09-24 kl 09:45 av him him er ikke aktiv
Gammel
007 sin avatar
Jeg våknet halv ni, det er litt irriterende på en lørdag. Vi skal på Bergen ølfestival i dag, det blir sikkert både lærerikt og sosialt. Mest det siste, tror jeg, for jeg er ikke kjempeinteressant i øl.
I morgen skal jeg kosesnuse på den lille mannen i mitt liv.
Postet 14-09-24 kl 09:46 av 007 007 er ikke aktiv
Gammel
Blånn sin avatar
God morgen! Jeg våknet på en idyllisk gård på sosial tur med korpset. Vi skal straks på urtevandring. Senere i dag blir det vinsmaking.
Postet 14-09-24 kl 09:58 av Blånn Blånn er ikke aktiv
Gammel
Blondie sin avatar
Jeg klarte å sove til halv sju og er fornøyd med det. Husarbeid og handling for mor står på planen.
Postet 14-09-24 kl 10:16 av Blondie Blondie er ikke aktiv
Gammel
Candy Darling sin avatar
God morgen! Jeg nyter liksomsommer på sommerhytta. Dessverre er det stor forskjell på morgensolens ankomst så sent på året vs sommeren, men jeg tror det må havne i kategorien Tilværelsens Utholdlige Letthet. Jeg kan jo bare tusle ned på brygga med kaffekoppen, lzm.
Postet 14-09-24 kl 12:27 av Candy Darling Candy Darling er ikke aktiv
Gammel
Våknet av koselig sms fra hun på folkehøyskole: Trondheim Pride og taco til middag, jippi! Hun trives så godt allerede.
Postet 14-09-24 kl 13:24 av millact millact er ikke aktiv
Gammel
Skilpadda sin avatar
Sov veldig lenge og rusler nå med mannen i høstsol i Køben og har ingen planer før middagen i kveld (som jeg gleder meg til!), det er deilig. I morgen har vi også en helt åpen dag, og mandag skal vi sitte hos mine danske leksikonkolleger og jobbe før vi skal på konsert om kvelden.

Datteren sendte melding i natt med bilder av nordlys i Trondheim, det var hyggelig.
Postet 14-09-24 kl 15:05 av Skilpadda Skilpadda er ikke aktiv
Gammel
Fersken sin avatar
Rolig dag fram til vi skal på oktoberfest på en lokal bar. En gruppe musikanter jeg kjenner skal spille klassike oktoberfest-svisker og om det blir som i fjor kommer stemningen til å være på topp.
Postet 14-09-24 kl 15:56 av Fersken Fersken er ikke aktiv
Gammel
vixen sin avatar
Eksen og eldste hjelper til med sauleting i dag i finværet. Jeg og pjusk mini stuller hjemme. Har bakt fylte rundstykker og laget vaniljeis som skal bli dessert i kveld sammen med minis cookies. I kveld skal jeg se Hedvig Mollestad Trio spille. Det blir stas.
Postet 14-09-24 kl 16:28 av vixen vixen er ikke aktiv
Gammel
Skilpadda: Jeg fikk bilder fra min datter fra Trøndelag i går med nordlysbilder. Første gang hun så.
Postet 14-09-24 kl 17:56 av millact millact er ikke aktiv
Gammel
Syrinx sin avatar
Sjå, høyre og oppleve Hedvig Mollestad, det er ei oppleving, vixen. Kos deg!
Postet 14-09-24 kl 19:22 av Syrinx Syrinx er ikke aktiv
Gammel
star sin avatar
Hadde planer i dag, men det utgikk gitt. En smule lei hodepine nå.
Postet 15-09-24 kl 12:23 av star star er ikke aktiv
Gammel
Martis sin avatar
Sol på terrassen og sitter der med kaffekoppen og pensum. Artig å lese om dømmekraft og beslutningsteori.
Postet 15-09-24 kl 12:32 av Martis Martis er ikke aktiv
Gammel
Eia sin avatar
Siste dag med eldste på perm. 5 uker til neste gang vi ses. Senere blir det øvelseskjøring med yngste, på langtur til mormor.
Postet 15-09-24 kl 13:31 av Eia Eia er ikke aktiv
Gammel
Pamina sin avatar
God formiddag!

Var og så Lykke til, Cathrine Frost sammen med eldste i går, og det var en opplevelse. Anbefaler alle som ikke har sett forestillingen å få den med seg om dere har mulighet.

i dag er det husarbeid. lydbok og finne på en eller annen middag som blir innhold resten av dagen.
Postet 15-09-24 kl 13:33 av Pamina Pamina er ikke aktiv
Gammel
Skilpadda sin avatar
Fantastisk middag i går kveld på restaurant Alouette. I dag har vært en nydelig dag i København med brunsj i Kødbyen, mye rusling i vakkert vær og besøk på designmuseet.
Postet 15-09-24 kl 21:25 av Skilpadda Skilpadda er ikke aktiv
Gammel
Adrienne sin avatar
Grå mandag i dag, både ute og mentalt. Har blitt litt småforkjøla, men ikke verre enn at jeg kan jobbe, så når kaffen er inntatt er det opp på hjemmekontoret og ta fatt på en litt for lang to do-liste.
Postet 16-09-24 kl 08:21 av Adrienne Adrienne er ikke aktiv
Gammel
star sin avatar
Skråsikker på at jeg hadde fysio i dag, men neida. Visstnok neste mandag. Jaja, har legetime på kontoret ved siden av snart så leser i boka mi.
Postet 16-09-24 kl 08:27 av star star er ikke aktiv
Gammel
Blondie sin avatar
Jeg har en rolig dag på sofaen, passer greit på en regnværsdag. Hunden ligger helt inntil og nyter et slapt menneske.
Postet 16-09-24 kl 08:29 av Blondie Blondie er ikke aktiv
Gammel
tink sin avatar
Grått ja - verden er dekket av bomullståke. Jeg har diverse viktige saker på agendaen i dag, presentasjon før styremøte og utsending av invitasjoner til kurs. Så det er bare å få svingt seg rundt.
Postet 16-09-24 kl 08:39 av tink tink er ikke aktiv
Gammel
annemede sin avatar
Magisk morgen når sentrum er skjult under et bomullsdekke.
Postet 16-09-24 kl 09:23 av annemede annemede er ikke aktiv
Gammel
Fersken sin avatar
Her er sol og bare litt skyer på blå himmel. Men kjenner et kjølig drag i luften og det er høstfarger på vei.
Postet 16-09-24 kl 09:42 av Fersken Fersken er ikke aktiv
Gammel
Appelsin sin avatar
Jeg er hjemme med syk 12-åring og det ..er litt deilig, må jeg innrømme. Har noen måneder igjen av 20 år med sykt barn-dager. Og nå er det faktisk et år siden sist jeg hadde en hel dag hjemme med ham.
Vi ser på the Rookie og jeg strikker
Postet 16-09-24 kl 10:05 av Appelsin Appelsin er ikke aktiv
Gammel
star sin avatar
Da er jeg langflat i sofaen etter butikkrunde etter legetimen. Må innom på slutten av dagen for å hente noe for guttungen. Tror ikke han rekker det selv.
Postet 16-09-24 kl 10:46 av star star er ikke aktiv
Gammel
Blånn sin avatar
God formiddag! Jeg vurderte å ringe vikartelefonen i dag å si at jeg er syk(-ish). Men det ble for kjedelig å ringe seg selv. Jeg er forkjøla og tett i brystet. Halsen klør og jeg hoster og hostet. Nå skal jeg straks ut i regnet på inspeksjon.
Postet 16-09-24 kl 11:24 av Blånn Blånn er ikke aktiv

Nylige blogginnlegg av Kaffestuggu

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:41.