Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > Livet med et ørkenbarn

Februarbildeblogging 20 - Skolegang

En åpen blogg, hvor alle som vil kan lese og kommentere. Handler, stort sett, om det å være forelder til et barn med CDKL5 - en genfeil som gir store utfordringer.

"Sometimes at the end of the day, as you gaze up at the endless sky, you wonder, "What would Paris have been like?" But then you realize that the desert has become your home- and you wouldn't give it up for the world." (Ukjent forfatter)
Rangér dette innlegget

Februarbildeblogging 20 - Skolegang

Postet 20-02-13 kl 10:29 av Inagh
Oppdatert 20-02-13 kl 15:55 av Inagh



Jeg veit ikke helt hvorfor jeg kom til å tenke på dette i dag, dette med skolegang. Hvor viktig det er med skole - ikke bare det å få en utdannelse, men også det å ha en sosial arena, hvor man møter jevnaldrende og jevnbyrdige. Hvor man møter likesinnede, og folk man slett ikke er lik, eller liker, for den saks skyld, men hvor man er pent nødt til å lære å omgås hverandre som medmennesker, forhåpentlig på en hyggelig og ok måte. Det er ikke bare en utslitt frase, det at man lærer for livet.

En god skole er viktig. Ikke bare er det viktig faglig, så man får en solid teoretisk og praktisk forankring for voksenlivet, det er og viktig med en god skole, nettopp på den sosiale biten. En god lærer, som ikke bare evner å gi barnet boklig kunnskap, men som og er med på å danne barnet som (med-)menneske er gull verdt. En god lærer husker man, og setter pris på, resten av livet.

Så da har jeg altså fastslått at skolegang, en god skole og en god lærer er viktig.

Og så får man plutselig et barn som Lillemann i armene. Et barn som aldri vil lære lese og skrive, aldri vil se logikken i at 2+2 blir 4 og at 100 er større enn 10.

Hva skal han med skole? Han kan jo ikke lære noe!

Dette spørsmålet fikk vi - rett ut. Det var et ærlig spørsmål, stilt ut av oppriktig nysgjerrighet. Hva i all verden har Lillemann på en skole å gjøre?

Det er et par år siden nå. Det var en fin sommerdag, vi var samlet en liten vennegjeng, voksne og barn i fin forening. Barna er i samme alder, det var flere skolestartere i forsamlingen, og blant disse, Lillemann.

Praten gikk, naturlig nok, om dette store - skolestarten. Noen av oss var blaserte, vi hadde da hatt skolestartere før, for andre var det første gang - første gang, skummelt og spennende, rart og fint, på samme tid. Ikke mer barnehage, ikke mer det kjente og trygge, nå skulle barnet kastes til ulvene - begynne på skole.

Og dette gjalt også Lillemann. Og Ernie og jeg fortalte, stolte som mammaer og pappaer flest, at nå skulle og Lillemann begynne på skole. Ikke bare på skole - på verdens fineste skole. En skole som er viden kjent for ikke bare sin faglige dyktighet, men for de ansattes engasjement, varme, omtanke for disse spesielle barna. En skole hvor mange søker seg inn, hvor få barn får plass.

Da Lillemann ble født, og da det ble klart at han aldri ville slå følge med storbroren på skolevei, sa jeg det høyt og tydelig - Lillemann skal inn på den skolen, om jeg så må sette meg på trappa og bli der til rektor sier ja.

Jeg slapp å sette meg på trappa, og jeg veit ikke om Lillemann ville kommet inn der uansett, eller om det var brevet mor la ved innskrivingspapirene - de som gikk til nærskolen, hvor det og er et tilbud til barn med spesielle behov... Brevet gikk omtrent ut på at mor har full tiltro til at nærskoletilbudet er et veldig godt tilbud for barn med autisme. Lillemann har ikke autisme, Lillemann krever et mer helhetlig tilbud enn hva nærskolen, etter hva mor har forstått, kan tilby. Mor vil ikke at Lillemann skal bli en prøveklut for personalets kompetanseheving.



Nuvel... Om det var brevet som var tungen på vektskålen, eller om Lillemann ville kommet inn ved denne skolen uansett, skal forbli uvisst. Lillemann kom inn ved skolen hvor vi ville ha ham. Jeg var så glad at jeg gråt da jeg fikk brevet hvor han ble ønsket velkommen til første skoledag.

Og glade og stolte fortalte vi dette i venneflokken - og ble møtt med spørsmålet: hva i all verden har han på en skole å gjøre?

Jeg veit, som sagt, ikke hvorfor jeg kom til å tenke på dette i dag. Kanskje fordi jeg de siste morgene har levert ham selv, og sett med egne øyne, hva jeg allerede visste, hvor fint han har det der - hvor glad han er i skolen sin, og hvor glade de som jobber der er i ham - hvor godt de kjenner ham?

Hva har Lillemann på en skole å gjøre?

Når jeg vekker Lillemann om morgenen... Når han har hatt ei god natt, og han strekker den lange kroppen sin så han vokser en liten halvmeter ekstra i senga, og han gjesper så fjeset sprekker... Har han hatt ei god natt, og er han i form, ser han på meg og smiler, som om han sier " god morgen, mamma."

Jeg stryker ham over håret, over kinn og armer. "God morgen! Har du sovet godt i natt? I dag skal du på skolen - er du klar for skoledagen, tror du?"

Er det en god morgen, og Lillemann har sovet godt - er det en morgen hvor han smiler mot meg, ser jeg hele ungen kroer seg i senga når jeg spør om han er klar for skolen. Han viser med hele seg at han er klar som et egg - det strutter av ham.

Er det en dårlig morgen, en morgen han er lukket inne i sitt eget sinn, og han bare vil stenge verden ute... Er det en dårlig morgen hvor han sover seg gjennommorgenstell, påkledning, opp i stol og ut i været, og han ikke våkner før et eller annet sted langs motorveien, eller når han blir tatt ut av bilen på skolens parkeringsplass og satt i rullestolen sin... Er det en slik dag, hender det likevel at ansiktet hans lysner til når han ser skolehuset - det kommer liv i øynene. Han ser skolen sin, han vet hva som skal skje, og han gleder seg.

Vi triller inn gjennom porten - den er høy og tung, jeg må stå på tå og strekke hele kroppen min opp for å klare åpne den - de skal få ny port nå, en større og tyngre, for noen av barna klarer åpne den, eller klatre over, og det er ikke bra, midt i bytrafikken som skolen ligger for tiden. Jeg kjenner jeg ikke helt gleder meg til den nye porten, men hensynet til barn som er høyere, tyngre, sprekere og har mindre konsekvensforståelse enn ei stuttjukk mamma kommer først.

Nuvel - vi triller inn over skolegården og inn i bygget som tjener som skolerom for tiden. Lillemann sin skole ligger egentlig et annet sted i byen. Nå er den revet ned. Bare det verneverdige kontorbygget og ei lita rød stue, som og er verneverdig, står tilbake. Høsten 2014 flytter de så inn i helt ny og moderne skole - topp tilrettelagt for at store og små på alle funksjonsnivå skal ha det godt. Inntil da lever de så best de kan imidlertidige lokaler - trangt, kummerlig og sporadisk.

Men, der det er hjerterom, er det husrom. Og hjerterom er det mer enn nok av på Lillemann sin skole.

Vi triller oss inn i garderoben. Der blir vi møtt av pedagog eller assistent, et menneske som kvitrer mot sønnen min. Han blir møtt på lik måte, hver morgen. Hilseritualer og hvordan de skal berøre ham er nøye nedtegnet, her skal han fra første øyeblikk vite hvor han er og hva som skal skje. Og det gjør han! Lillemann rusker på seg, det hender han kommer med en liten lyd - et lite "øh," som vi alle, med største selvfølge, tolker som at han sier hei og god morgen.

Jeg forlater ham der, i garderoben, vel vitende om at han er i de aller beste hender, klar for en dag med nye utfordringer og opplevelser. Resten av denne historien er hearsay - fortalt av pedagoger og assistenter, sett på bilder og film.

Musikkpedagogen forteller om en gutt som kan spille harpe med ene stortåa si. En gutt som griper om rytmepinner og holder dem fast. En liten kar som lager lyd i mikrofon om hun holder den foran ham og synger en spesiell sang, hvor han må svare på slutten. Hun forteller om en gutt som er blid som ei lerke i musikktimene - som viser med hele seg at dette er stas.

Pedagogen forteller om en gutt som får hendene sine oppi et kar med ris, hvor det ligger leker, eller oppi et fat med vann. En liten kar som lar hendene hvile eller leike i disse bollene, og som tydelig og bestemt tar hendene ut når han ikke vil mer.

De forteller om Lillemann som blir tatt med ut, i all slags vær, så han får føle på kroppen hvordan det kjennes med sol og regn, snø og vind. Hvordan de sitter under det store tuntreet og ser løvet som faller ned rundt dem, hvordan de står under regntaket og hører på hvordan det trommer på taket.

De forteller om en Lillemann som får en liten rosa gris plassert i synsranden - han ser veldig godt, og du har stor sjans for øyekontakt, om du plasserer deg selv, eller en gjenstand til venstre for ham... De putter denne grisen, sånn til venstre for hodet hans. I hånden hans, rundt en finger, fester de ei snor. Pedagogen forteller at de tydelig ser Lillemann feste blikket på grisen, han rykker i fingeren, så snora trekkes - og så begynner grisen gå og snøfte.

Og så er det dager hvor alt er vondt og slitsomt og han bare er tilstede i kropp og ikke i sjel. Da fortelles det om soving i en trygg krok, om kos på fang, stille sang og massasje av stive og vonde ledd...

Men på dager hvor livet igjen er topp, kan assistenten på Sfo fortelle hvordan de putter Lillemann i et stort teppe, og så løfter de ham opp og svinger ham mellom seg - fram og tilbake. Og Lillemann ligger der i teppet og gliser, det er nesten så han ler med hele kroppen. (Lillemann ler ikke med lyd, men han kan tydelig le med kroppen sin.) når de slutter, signaliserer han med hele seg at han vil mer, at dette var gøy!

Folk tror vi er rare... Ok da, vi er rare, sånn er det bare, vi er ikke A4, vi, det er et kjedelig format. Men folk ser på oss som om vi har ei skrue løs, når vi sier at dersom Lillemann hadde vært et friskt barn - om han hadde vært som unger flest og løpt rundt i gatene med ungeflokken, så hadde vi hatt en håndfull av en unge. Man ser det på øynene hans - den ungen er stappfull av energi, vilje, styrke, humor og faenskap.

Vi har ikke sagt det til så mange, for folk tror, som sagt, at det har rablet litt for oss, og så ser de litt overbærende på oss, sånn med hodet litt på skrå, og så smiler de... Mens de sikkert inne i hodet sitt rister litt oppgitt på nettopp dette hodet, mens de tenker "stakkars dem."

Her en dag ble jeg stående og snakke med en av sykepleierne på skolen - ja, for visst er det sykepleiere på skolen til Lillemann, sykepleiere som jobber i gruppa, som er en del av det faste personalet rundt disse merkelige ungene våre.

Denne sykepleieren flørtet litt med sønnen min der han satt, og siden det var en god dag, han hadde sovet godt, våknet blid og fornøyd og beholdt smilet hele veien til skolen, ja så flørtet han med. Er det noe han kan, den ungen, så er det å flørte damer i senk.

Hun flørtet litt, godsnakket, og ble belønnet med Lillemannsmil og glimt i øynene - og så sa hun noe jeg aldri vil glemme:

En ting er jeg helt sikker på, Lillemann - det bare veit jeg - hadde du vært frisk, hadde mamma hatt noe å stri med! Du hadde vært lederen i gutteflokken - den som om høsten hadde vært først over de høye gjerdene, og kommet klatrende tilbake, med lommene stappfulle av epler - og du hadde ikke engang fått en rift i buksebaken! Og det sier de alle som jobber med deg!

Det har ikke rabla for mamma og pappa.

For de sier det alle som kjenner ham på skolen. For de kjenner ham! De ser Lillemann som en person, som et individ, som et menneske.

Fordi det er en god skole han går på, en god skole, med gode ansatte - de er med på å gi Lillemann læring og danning, de former ham som menneske.

Så nei - Lillemann vil aldri lære å lese og skrive. Lillemann vil aldri lære gangetabell og divisjon.

Men Lillemann får kjenne verdien av vennskap. Vennskap mellom barn og voksne, vennskap mellom barn - for det ser de, at når Lillemann ligger, side om side, med et annet barn i gruppa - de er seks skjønne små individer i han sin gruppe - ja så ligger de der og kommuniserer, barna. De smiler til hverandre, de kommer borti hverandre med kroppene sine - de merker hverandre og har glede av hverandre.

Lillemann får utfordret sansene sine, ved å bli utsatt for lukter, for lyder, for elementer som sand og vann.

Men det aller viktigste - Lillemann lærer at han er et menneske - han er en person med egne behov, egne meninger og en rett til å uttrykke dette. Han blir sett, han blir hørt og han blir anerkjent.

Alt dette lærer Lillemann på skolen, og når han kommer hjem er han sliten og trøtt. Og når han er hjemme med bare mamma over en viss tid - det trenger ikke være mange timene, så kjeder han vettet av seg, høyt og tydelig. Han sitter i stolen sin - litt sammensunket både i kroppspråk og ansiktsuttrykk. Innimellom kommer det et lite sukk eller et oppgitt "hau," se på meg da mamma - gjør noe sammen med meg! Action, mamma, action!

Så hva i all verden har Lillemann på en skole å gjøre?

Kommentarer totalt 40

Kommentarer

Gammel
Blå sin avatar
Fine skolen.

Og for en nydelig beskrivelse.
Postet 20-02-13 kl 10:35 av Blå Blå er ikke aktiv
Gammel
Input sin avatar
Det går ikke an å ikke bli rørt av det der!
Postet 20-02-13 kl 10:48 av Input Input er ikke aktiv
Gammel
Ine sin avatar
Hva Lillemann har på en skole kom veldig godt fram, altså!
Postet 20-02-13 kl 10:50 av Ine Ine er ikke aktiv
Gammel
Che sin avatar

Du skriver så fint - og klart Lellemann skal på skole!
Postet 20-02-13 kl 10:53 av Che Che er ikke aktiv
Gammel
Pelle sin avatar
Som du jo vet har jeg jo jobbet en god del med slike barn som Lillemann (selv om det nå er en liten stund siden). Og du har jo rett i alt du skriver, slike barn som kanskje ikke gjør så mye fysisk ute av seg - de blir man jo likevel godt kjent med. Og de har så absolutt sine særheter, personligheter og man kan si mye om dem hvis man kjenner dem godt. Også blir man jo så glad i dem, når man er så nær på. En kollega av meg ba om foreldrenes tillatelse til å klatre opp i sengen til et barn for å ligge og holde rundt barnet når det hadde det ekstra vondt og traurig.

Vet om en "voksen Lillemann", han drar på jobb hver dag - og der sprekker han ballonger. Man kan jo forstå at noen lurer på hva han skal på en jobb å gjøre, men et sted må de jo være på dagtid - og tilsyn må de jo ha, og da kan det like gjerne være meningsfyllt det det gjør mens de er der.

Jeg for min del mener at et samfunns verdi og moral kan leses ut ifra hvordan man behandler sine svakeste. Og derfor går barn som Lillemann på skole.
Postet 20-02-13 kl 10:54 av Pelle Pelle er ikke aktiv
Gammel
tiddelibom sin avatar
Du skriver så rørende og vakkert, så tårene triller. Takk!
Postet 20-02-13 kl 10:56 av tiddelibom tiddelibom er ikke aktiv
Gammel
Pamina sin avatar


Dere er ikke rare, dere er kloke. Visst er han en person med behov for å bli sett, han som alle andre barn. Tenk om alle unger ble sett like godt på sine skoler!

Postet 20-02-13 kl 10:57 av Pamina Pamina er ikke aktiv
Gammel
Input sin avatar
Sitat:
Jeg for min del mener at et samfunns verdi og moral kan leses ut ifra hvordan man behandler sine svakeste. Og derfor går barn som Lillemann på skole.
Det er jeg helt enig i, heldigvis er vi kke lenger der at vi lar mennesker bare ligge ustimulert i sengene sine hele døgnet lenger.
Postet 20-02-13 kl 11:00 av Input Input er ikke aktiv
Gammel
tinkadott sin avatar
Klart han skal på skolen!
Postet 20-02-13 kl 11:55 av tinkadott tinkadott er ikke aktiv
Gammel
Heilo sin avatar
Postet 20-02-13 kl 12:21 av Heilo Heilo er aktiv nå
Gammel
annemede sin avatar
Postet 20-02-13 kl 13:55 av annemede annemede er ikke aktiv
Gammel
Nessie sin avatar
Postet 20-02-13 kl 14:28 av Nessie Nessie er ikke aktiv
Gammel
Najade sin avatar
For meg er det helt fremmed å tenke at barn som Lillemann ikke skal på skolen, klart de skal ha et tilbud som ivaretar dem på en god måte.
Du skriver så godt om gutten din, og om dine følelser som mor, at jeg nesten griner hver gang jeg leser bloggen din.
Postet 20-02-13 kl 14:46 av Najade Najade er ikke aktiv
Gammel
Mex sin avatar
Postet 20-02-13 kl 14:52 av Mex Mex er ikke aktiv
Gammel
Teofelia sin avatar
Postet 20-02-13 kl 14:55 av Teofelia Teofelia er ikke aktiv
Gammel
nokon sin avatar
Dette var vakkert skrive. Og for eit fint bilete av Lillemann.

Eg har jobba på ein skule med ei avdeling for tilrettelagt opplæring. Og eg syntest det var fantastisk å gå innom der og helse på dei elevane som var så annleis enn dei andre elevane, men likevel så tydelege, mykje tydelegare enn dei andre elevane. Eg synest det er flott at alle får gå på skule, ikkje bare dei som skal lære å lese og rekne.
Postet 20-02-13 kl 15:02 av nokon nokon er ikke aktiv
Gammel
Cuyahoga sin avatar
Postet 20-02-13 kl 15:23 av Cuyahoga Cuyahoga er ikke aktiv
Gammel
Postet 20-02-13 kl 15:52 av Chablis Chablis er ikke aktiv
Gammel
amylin sin avatar
Herrejemini! Du kan ikke skrive så vakkert og herlig om Lillemann når jeg sitter på Leos lekeland og leser. Jammen bra jeg hadde funnet meg et hjørne her. Klart Lillemann skal gå på skole! Og for en skole han går på. Det er helt klart den beste skolen for Lillemann. De ser han, de kjenner han, de tilrettelegger dagen for han, de klarer å stimulere han slik han trenger det og da er det jammen ikke rart at han smiler og ler hver gang skole blir nevnt. For en herlig beskrivelse! Og for noen herlige foreldre Lillemann har også.
Postet 20-02-13 kl 16:35 av amylin amylin er ikke aktiv
Gammel
Acsa sin avatar
Sipper litt her nå. Fine Lillemann, fine skolen, og fine mammaen!
Postet 20-02-13 kl 16:48 av Acsa Acsa er ikke aktiv
Gammel
IOA sin avatar
For en fantastisk skole, og for en nydelig beskrivelse!
Postet 20-02-13 kl 17:40 av IOA IOA er ikke aktiv
Gammel
Miss Norway sin avatar
Du er så flink til å skrive, og forklare, og det helt uten pekefingre, latterliggjøring og uten et snev av "i verdens rikeste land!!!"-sutring. For folk som ikke kjenner funksjonshemmede (barn) så ser de bare skallet, og forstår ikke at det eneste som trengs er litt ekstra tid og tålmodighet for å bli kjent med personen. De er ikke så åpenbare disse spesialfolkene, man må rett og slett bli litt vant til hvordan de virker hver på sin måte. Og det er jo ikke vondt ment, som du jo skriver - når folk ikke forstår hvorfor Lillemann skal på skole er det jo bare fordi de ikke er kjent nok med ham, hans muligheter og hans behov. Og fordi de er så tradisjonelle selv at de ikke forstår at undervisning kan være annet enn skolebøker.

I hele min oppvekst var mamma støttekontakt for en gutt som høres nokså lik ut som Lillemann, funksjonsnivå og epilepsien inkludert. Han var hos oss et par dager i uken etter skoletid på avlastning. Det tok lang tid å "lære" ham; han var jo lik hver dag? Kunne ikke være blid eller sur? Men så var det jo det da, at når vi ble vant til ham, så så vi at han VAR jo ikke lik hver dag. Og sånn ble vi kjent med ham.
Postet 20-02-13 kl 18:02 av Miss Norway Miss Norway er ikke aktiv
Gammel
Bille sin avatar
Du skriver så spesielt varmt og nært altså.
Postet 20-02-13 kl 19:02 av Bille Bille er ikke aktiv
Gammel
nolo sin avatar
Så fint du skriver.
Og så fint å lese det Missa skriver også.
Postet 20-02-13 kl 19:11 av nolo nolo er ikke aktiv
Gammel
rine sin avatar
Er det lov til å signere i en blogg? I så fall vil jeg signere Miss N. første avsnitt.
Du skriver veldig fint!
Postet 20-02-13 kl 19:12 av rine rine er ikke aktiv
Gammel
Che sin avatar
Og det sykepleieren sa; jeg jobbet med en jente med flere like helseproblemer som Lillemann (og noen andre) hun var seriøst det menneske med sterkest personlighet jeg visste om. På tross av manglende språk, forsto vi lett hva hun mente og hun har definitivt klatret etter Lillemann over gjerdet altså!
Postet 20-02-13 kl 20:29 av Che Che er ikke aktiv
Gammel
Adele sin avatar
Postet 20-02-13 kl 20:46 av Adele Adele er ikke aktiv
Gammel
Bokormen sin avatar
Du skriver så fantastisk, Inagh.

Alle barn som Lillemann burde fått et like godt skoletilbud. Uten at jeg skal hekte "feilen" på noen blir det ofte velmente men mislykkede forsøk på integrering i vanlige skoler, og altfor mange barn ender i praksis med å være mer og mer alene etter hvert som årene går - fordi de kanskje på papiret hører til i en klasse, men ofte er ikke hverken klasserommet eller skoledagen så den passer for disse barna. Mange har glede av å ha andre barn rundt seg, men en hel klasse full av bråk og ståk kan bli for mye. Det er så utrolig viktig med voksne som kjenner barna og leser når de er slitne, når de vil at det skal skje litt, og når de vil ha kos og oppmerksomhet. (En liten digresjon.. jeg jobbet engang med ei jente som satt i rullestol. Mange velmenende voksne stakk hodet ned og klappet og strøk på henne automatisk. Og noen ganger ville hun også gjerne det, mens andre ganger vred hun hodet resolutt til siden og prøvde å fekte med den ene armen. Tenk så viktig det egentlig er, dette med å få lov til å styre dette selv.)

Jeg tenker også at det må være veldig godt for ungene å være sammen med voksne som brenner for jobben sin, og som virkelig passer til den. Igjen, ikke for å si noe stygt om vanlige skoler, men det er ofte et puslespill med timer og ressurser, og det kan bli ustabilt rundt de svake barna. Det er ikke heldig med stadig nye vikarer som mener godt, men som ikke kjenner barnet de skal jobbe så tett på en dag eller to. Kanskje visste man ikke at man skulle "ha" det barnet før man kom på jobb den dagen, i verste fall.
Postet 20-02-13 kl 20:50 av Bokormen Bokormen er ikke aktiv
Gammel
Hondacrv sin avatar
Dette bør du skrive i en avis eller noe, på et høvelig tidspunkt. Så nydelig du skriver.
Postet 20-02-13 kl 21:09 av Hondacrv Hondacrv er ikke aktiv
Gammel
Polyanna sin avatar
Dette var så fint skrevet, og for meg var det oppklarende og opplysende også.
Postet 20-02-13 kl 21:09 av Polyanna Polyanna er ikke aktiv
Gammel
Polyanna sin avatar
Sant, hondacrv, dette burde stå i avisen.
Postet 20-02-13 kl 21:13 av Polyanna Polyanna er ikke aktiv
Gammel
Jinx sin avatar
Du skriver så utrolig vakkert!
Postet 20-02-13 kl 21:15 av Jinx Jinx er ikke aktiv
Gammel
Pingis sin avatar
Postet 20-02-13 kl 21:21 av Pingis Pingis er ikke aktiv
Gammel
Skremmern sin avatar
Postet 20-02-13 kl 21:45 av Skremmern Skremmern er ikke aktiv
Gammel
Eia sin avatar
Veldig fint skrevet, Inagh!

Kan jeg få lov til å dele dette innlegget med ei venninne utenfor FP? Det er høyst relevant for hennes virke.
Postet 20-02-13 kl 22:27 av Eia Eia er ikke aktiv
Gammel
Sokk sin avatar
Nå måtte jeg jammen sippe litt.
Postet 21-02-13 kl 00:14 av Sokk Sokk er ikke aktiv
Gammel
Teflona sin avatar
Dette var rett og slett deilig å lese!
Postet 21-02-13 kl 01:47 av Teflona Teflona er ikke aktiv
Gammel
Filifjonka sin avatar
Å, jeg griner nå Inagh. Du beskriver gutten din så fantastisk godt. Og dere er så utrolig flinke til å skjønne ham og se ham og gjøre alt til det beste for ham. Det hender fortsatt tankene mine detter innom hvordan livet hadde vært om ikke min eldste gutt på mirakuløs måte hadde vært en av få som ble friske av den epilepsiformen han hadde som baby. Og jeg blir nok enda litt ekstra grepet av å lese om Lillemann. Jeg er så glad for at han har en sånn skole!
Postet 21-02-13 kl 08:52 av Filifjonka Filifjonka er ikke aktiv
Gammel
Røverdatter sin avatar
Postet 21-02-13 kl 09:07 av Røverdatter Røverdatter er ikke aktiv
Gammel
Taien sin avatar
Jeg bare griner her jeg Inagh! Jeg blir så rørt av refleksjonsevnen din, og jeg lærer så uendelig mye av å lese det du skriver.
Jeg skulle ønske du kunne postet dette på et offentlig fora, gjerne avis som Hondacrv sier, så ALLE fikk lese det og se hvor viktig det er å se forbi skallet.
Skallet er nettopp det, et skall. Innenfor er det så uendelig mye mer som kreves litt innsats for å se. Du er heldig som har en skole som ser innenfor. Og de er heldige som har en gutt med en utrolig mamma, så ser innenfor skoleskallet også!
Postet 21-02-13 kl 22:51 av Taien Taien er ikke aktiv
 
Nylige blogginnlegg av Inagh

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:55.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no