Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > Adventskalenderbloggen

Snart er det jul igjen - 3



Hver morgen fra og med 1. til og med 24. desember blogges en luke i kalenderen, og her kan man finne noe hyggelig eller morsomt eller nyttig eller fint eller gøy; bilder, vers, aktiviteter, oppskrifter, sjokolade ... Det er bare lukeutøvernes fantasi som setter grensene.
Rangér dette innlegget

Snart er det jul igjen - 3

Postet 03-12-10 kl 06:00 av Kalenderpiken

FORELDREPORTALENS FANTASTISKE FØRJULSTRADISJON
3. årgang

3
[1 Toffskij] [2 Kirsebær] 3 Gaia [4 Lorien] [5 Kasia] [6 Teofelia]
[7 apan] [8 Interference] [9 Tallulah] [10 Bobbelur] [11 Lille Ru] [12 tink]
[13 Divine] [14 Saint] [15 kokosbolle] [16 Flubby] [17 smilefjes] [18 007]
[19 Nessie] [20 Harriet Vane] [21 nolo] [22 Koma] [23 Kanina] [24 Skilpadda]



---

Gaias lukeinnlegg:

Dagens luke er av det litt melankolske slaget. Jeg tror de aller fleste leste Karens jul enten på ungdomsskolen eller videregående. Men jeg ønsker likevel å hente den frem igjen, til tross for at det er en alt annet enn lystig historie. For midt oppi julestria så syns jeg det er viktig å stoppe opp og huske på alle som syns at juletid er alt annet enn lystig. Og samtidig sette pris på, både med tanker (og kanskje noen kroner), alle de frivillige som forsøker å gjøre julen litt bedre for alle de som ikke har. I år, som alle år, går mitt bidrag til Frelsesarmeens julegryte. Og jeg oppfordrer alle til å tenke litt ekstra på de som syns jula er slitsom og dum, og samtidig tenke over hvilket bidrag man kan gi, enten i form av tid eller penger, for gi litt juleglede videre.

Kommentarer totalt 42

Kommentarer

Gammel
Luftslottet sin avatar
Det her er faktisk en av våre fineste juletradisjoner, og en som jeg gleder meg å arve ned til barna.

Å tenke på at ikke alle har det bra er veldig sunt når man selv svømmer i overflod på både kjærlighet, mat og velstand.

(Nå velger vi oss en ikke-kristen veldedighet, men tanken er den samme.)
Postet 03-12-10 kl 07:29 av Luftslottet Luftslottet er ikke aktiv
Gammel
Kanina sin avatar
Jeg tror jeg går innom en julegryte på vei til jobb i dag, jeg. Jeg har en kamerat som har bidratt på Alternativ Jul (heter det det, tro?) flere år på rad. Han sier det er utrolig fint og givende.
Postet 03-12-10 kl 07:35 av Kanina Kanina er ikke aktiv
Gammel
Tåtti sin avatar
Snufs.
Postet 03-12-10 kl 07:58 av Tåtti Tåtti er ikke aktiv
Gammel
Harriet Vane sin avatar
Men sånne historier kan ikke nybakte mødre lese rett før jul!
Postet 03-12-10 kl 08:08 av Harriet Vane Harriet Vane er ikke aktiv
Gammel
Kirsebær sin avatar
Frelsesarmeen gjør mye bra, og vi gir også penger i julegryta.

Jeg kan ikke lese Karens jul. Jeg blir så bunntrist.
Postet 03-12-10 kl 08:21 av Kirsebær Kirsebær er ikke aktiv
Gammel
Ole Brumm sin avatar
Tror ikke jeg kan lese den historien nå når jeg er på jobb...
Frelsesarmeen støtter vi også i jula og vi gir også gaver til de som ikke har så mye gjennom frelsesarmeen, det er en fin tradisjon.
Postet 03-12-10 kl 08:24 av Ole Brumm Ole Brumm er ikke aktiv
Gammel
[QUOTE=Nybakt Mamma]Men sånne historier kan ikke nybakte mødre lese rett før jul! :hylgrine:[/QUOTE]Ikke mødre som slett ikke er nybakte lenger heller. :(
Postet 03-12-10 den 08:30 av
Gammel
gnuri sin avatar

Vi skal definitivt innføre den tradisjonen- en dag til Oslo for å få gi penger i julegryta i løpet av adventstiden.
Takk for fin luke
Postet 03-12-10 kl 08:32 av gnuri gnuri er ikke aktiv
Gammel
Strutsen sin avatar


Frelsesarmeen får min støtte.
Postet 03-12-10 kl 08:33 av Strutsen Strutsen er ikke aktiv
Gammel
Pamina sin avatar
Den novellen er så urtrist
Postet 03-12-10 kl 08:34 av Pamina Pamina er ikke aktiv
Gammel
Tallulah sin avatar
Jeg tror jeg skal vente til et stille øyeblikk før jeg leser historien, det er litt dumt å hulke på trikken. Frelsesarmeen støtter vi ikke, men fattighuset, UNICEF og redd barna får ekstra julebidrag fra oss. Takk for påminnelsen.
Postet 03-12-10 kl 08:44 av Tallulah Tallulah er ikke aktiv
Gammel
Stompa sin avatar
"Karens jul" er så sterk at den til og med bruker å gripe elevene mine, 17-18-åringer som stort sett er uten en bekymring i verden som ikke angår dem selv.

Vi bruker også å gi til veldedighet før jul. Frelsesarmeen får ikke et rødt øre fra meg, men Leger uten grenser, Flyktningehjelpa og andre bruker å få. Jeg ønsker meg dog en ikke-religiøs organisasjon med fysisk julegryte; det blir så håndgripelig for ungene da.
Postet 03-12-10 kl 08:47 av Stompa Stompa er ikke aktiv
Gammel
Beckett sin avatar
Takk for en tankevekkende luke.
Postet 03-12-10 kl 08:54 av Beckett Beckett er ikke aktiv
Gammel
Java sin avatar
Takk for påminnelsen.
Postet 03-12-10 kl 08:56 av Java Java er ikke aktiv
Gammel
him sin avatar
Herrejeremia
Postet 03-12-10 kl 09:09 av him him er ikke aktiv
Gammel
Inagh sin avatar
For en utrolig sterk historie.
Postet 03-12-10 kl 09:10 av Inagh Inagh er ikke aktiv
Gammel
Blå sin avatar
Klassen til storesøster samler inn til SOS barnebyer nå før jul og oppfordrer oss til å få barnene til å jobbe for pengene, så de ikke bare gir penger de har fått, men også selv gjør en innsats for å hjelpe andre. Mine to skal være vaskehjelper både hjemme og hos sine besteforeldre og får en ganske fet konvolutt med seg på slutten av det hele. Jeg syntes at det var et godt initiativ fra skolens side.
Postet 03-12-10 kl 09:21 av Blå Blå er ikke aktiv
Gammel
Tjorven sin avatar
Takk for gjensyn med Karens jul. Jeg leste den på skolen, og husker at den var fryktelig trist. Men det er lenge siden sist gang.

Ikke alle har en jul som oss, nei.

Det er lett å tenke at dette er lenge siden, men det skjer fremdeles.
Postet 03-12-10 kl 09:30 av Tjorven Tjorven er ikke aktiv
Gammel
Ine sin avatar
Utrolig viktig å bli minnet på, takk Gaia!
Postet 03-12-10 kl 09:35 av Ine Ine er ikke aktiv
Gammel
Nina sin avatar
Takk for påminnelsen, en sterk historie det der, tror jeg må spare den til jeg sitter alene.
Postet 03-12-10 kl 09:35 av Nina Nina er ikke aktiv
Gammel
Schnuppa sin avatar
Jeg er en av de som ikke greier å gå forbi frelsesarmegrytene uten å omtrent tømme lommeboken. I fjor var det gjennom UNICEF jeg kjøpte mesteparten av voksenjulegavene i form av vannrensetabletter, malariatabletter etc. I tillegg så er det julegavebidrag til Plan, SOS barnelandsbyer og Leger uten grenser som står på tapetet i år.
Jeg tror vi fleste får en god følelelse av å kunne dele litt av vår overflod. Men det er litt bitter-sweat syntes jeg. Av og til så føler jeg nesten av jeg kjøper meg ut av dårlig samvittighet og kunne ønske at jeg kunne bidra mer fysisk.

Vi har begynt i det små med en filosofi at ingen rundt oss skal sitte alene i julen. I år er to ensome mennesker invitert til oss på julaften. Jeg har gitt beskjed til familien at dette kommer til å skje hvert år fremover, såfrem vi har noen ensomme i vår krets.

Fin luke Gaia.
Postet 03-12-10 kl 09:47 av Schnuppa Schnuppa er ikke aktiv
Gammel
nolo sin avatar
Sitat:
"Karens jul" er så sterk at den til og med bruker å gripe elevene mine, 17-18-åringer som stort sett er uten en bekymring i verden som ikke angår dem selv.

Sånn er det hos mine unge menn også, det blir alltid en stille og ettertenksom stemning i klasserommet når vi har lest den.

Takk for fin luke, Gaia.
Postet 03-12-10 kl 09:51 av nolo nolo er ikke aktiv
Gammel
Røverdatter sin avatar
Veldig fin og passende luke, selv om jeg tydeligvis ikke blir så grepet av Amalie Skram som jeg gjorde i gamle dager.

Vi skal gi gave til frelsesarmeen gjennom skolen, amnesty får et ekstra bidrag i tillegg til månedssummen også tror jeg vi må finne enda et godt formål vi kan donere litt overflod til. Jeg tror kanskje det blir Unicef eller Redd Barna. Veldig fint å få denne påminnelsen akkurat i dag.
Postet 03-12-10 kl 09:51 av Røverdatter Røverdatter er ikke aktiv
Gammel
Blondie sin avatar
Amalie Skram.
Postet 03-12-10 kl 09:53 av Blondie Blondie er ikke aktiv
Gammel
Dali sin avatar
Bladde meg ned til siste side, siden jeg er på jobb og ikke vil grine her. Men siste side er jo mer enn nok til å få tårene til å sprette. Vi støtter også med pengegaver til ulike organisasjoner både ved juletider og ellers i året. Neste prosjekt blir nok å kjøpe Sorgenfri tenker jeg.
Postet 03-12-10 kl 09:56 av Dali Dali er ikke aktiv
Gammel
Minerva sin avatar
Takk Gaia!
Postet 03-12-10 kl 10:14 av Minerva Minerva er ikke aktiv
Gammel
Gaia sin avatar
Oisann, var det denne som endte opp i kalenderen i dag. Sånn er det når man forsøker seg på endringer i siste liten. Jeg syns luken ble litt for lik Kirsebærs fine luke i går, så jeg hadde egentlig kastet sammen et litt lystigere alternativ. Men skitt au, jeg står jo for innholdet.

Jeg har for øvrig stor forståelse for at det er mange som vegrer seg mot å gi penger til en organisasjon som har "suppe, såpe, frelse" som sitt slagord. Men jeg vet samtidig at det jobben de gjør for trengende er utrolig viktig, og betyr mye for mange. Og jeg tenker som så at det viktigste er at man er villig til å gi til noen som utgjør en forskjell, ikke hvem det er man velger å gi til.
Postet 03-12-10 kl 10:27 av Gaia Gaia er ikke aktiv
Gammel
rajraj sin avatar
Karens jul, ja. Husker godt alvoret som satt seg i klasserommet da vi leste denne på ungdomsskolen. Eller var det videregående?
Fin luke, Gaia!
Postet 03-12-10 kl 10:29 av rajraj rajraj er ikke aktiv
Gammel
Kanina sin avatar
Noen har rappa gryta dems på Egertorget! Så jeg fikk ikke gitt likevel. OK, da, så var den bare ikke hengt ut ennå, eller noe sånt. Det kommer sikkert en sjanse til. Ikke fikk jeg kjøpt =Oslo heller.

Jeg er så frekk at jeg benytter sjansen til å komme med en julegaveanbefaling: =Oslos jubileums-fotobok kan bestilles hos selgerne. Den er et røverkjøp, og inneholder så utrolig mange fantastiske bilder av Oslo, gjennom årstidene, at det er en skam at den er så billig. Så løp og kjøp!
Postet 03-12-10 kl 10:33 av Kanina Kanina er ikke aktiv
Gammel
Blondie sin avatar
Fotobok, sier du? Blir den solgt bare nå i desember? Jeg kunne tenkt meg den, men har ingen umiddebare hovedstadsplaner.
Postet 03-12-10 kl 10:34 av Blondie Blondie er ikke aktiv
Gammel
ingling sin avatar
Hormonelle graviddamer kan heller ikke lese sånt, så jeg må hoppe over akkurat nå, men jeg husker den veldig godt og har lest den mange ganger.

Vi gir alltid "gaver med mening" til jul og støtter ellers i året, og det er absolutt noe som skal føres videre til neste generasjon, det å tenke på andre og bidra der en kan. Viktig påminnelse!
Postet 03-12-10 kl 10:35 av ingling ingling er ikke aktiv
Gammel
Nessie sin avatar
Postet 03-12-10 kl 10:36 av Nessie Nessie er ikke aktiv
Gammel
Kanina sin avatar
Den har vært til salgs siden i sommer, Fryd. Jeg håper de fortsetter å selge den lenge, for den er virkelig veldig, veldig fin.
Postet 03-12-10 kl 10:36 av Kanina Kanina er ikke aktiv
Gammel
Martis sin avatar
Fine luke, Gaia. Takk for påminnelsen!
Postet 03-12-10 kl 10:40 av Martis Martis er ikke aktiv
Gammel
Tallulah sin avatar
Kanina, ja den er kjempefin! Det blir besteforeldregave her i huset.
Postet 03-12-10 kl 10:43 av Tallulah Tallulah er ikke aktiv
Gammel
Esme sin avatar
Det er en viktig tanke å la barna kjenne på takknemlighet for at man har det så godt. Og så kan man hjelpe til ekstra.

Jeg vil oppfordre til at når man nå er i julehumør så setter man seg opp på en fast månedsdonasjon (gjør du det fra før av så gi til en sak til) for resten av året til et godt formål. Hjelper man til i hverdagen så er det flere av dem enn juledager. Og så skal jeg følge min egen oppfordring å legge til en mottaker også.
Postet 03-12-10 kl 10:50 av Esme Esme er ikke aktiv
Gammel
Matilda sin avatar


Det var i alle fall ikke noe for ammedamer, den der. Men luka var fin likevel!
Postet 03-12-10 kl 11:10 av Matilda Matilda er ikke aktiv
Gammel
Palmen sin avatar
Jeg har en fast månedsdonasjon, og gir en god del ekstra i desember. Det skulle bare mangle.

Takk for en fin luke, gaia, selv om jeg venter med å lese novellen til jeg sitter alene.
Postet 03-12-10 kl 11:26 av Palmen Palmen er ikke aktiv
Gammel
jolie sin avatar
Takk for påminnelsen! I år er ungene så store at vi kan snakke litt rundt temaet i forkant av et besøk til julegryta.
Postet 03-12-10 kl 13:20 av jolie jolie er ikke aktiv
Gammel
Flubby sin avatar
Her i byen bruker Kirkens Bymisjon å arrangere jul for de som enten er alene i jula eller ikke har mulighet for å feire. Kanskje har de ikke råd til festmiddag for familien, eller de har ikke noe sted å bo. Uansett, det er så koselig å pakke inn julegaver som bymisjonen kan legge under treet til de mindre heldig stilte. Jeg gir ikke penger til misjonerende organisasjoner, så dette er et helt supert alternativ for oss. Fin luke, man trenger slike påminnelser midt i all forbrukergalskapen som preger førjulstida.
Postet 03-12-10 kl 14:07 av Flubby Flubby er ikke aktiv
Gammel
Divine sin avatar
Julegryta, ja. Takk for påminnelsen. Den trengte jeg.

Og Karens jul? :svelger klumpen i halsen:
Postet 03-12-10 kl 14:11 av Divine Divine er ikke aktiv
Gammel
mkj sin avatar
Jeg var innom julegryta for et par dager siden.

Videre arrangerer vi vinlotteri på jobben (ja jeg vet det ikke er lov) Vi pleide før å sende til en sør-afrikansk skole vi 'har' gjennom konsernet vårt, men så ble det så trøblete å sende penger.

Så i fjor sendte vi penger til alternativ jul. De holder åpent hele jula for de som ikke har tak over hodet i jula. Der får de gaver, mat og klær.

www.alternativjul.no
Postet 03-12-10 kl 14:59 av mkj mkj er ikke aktiv
 
Nylige blogginnlegg av Kalenderpiken

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:55.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no