Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > Veien til et lettere liv

The ugly truth

Et sted i all hemmelighet på et offentlig forum hvor jeg kan skrive ned litt tanker og følge vektnedgangen.
Rangér dette innlegget

The ugly truth

Postet 31-01-11 kl 12:53 av Arona

Tjukka veier nesten 0,1 tonn og det er på overtid å gjøre noe med det. Jeg skal være brutalt ærlig i denne bloggen, så jeg ber om at de som kjenner meg i RL viser hensyn. Dette er faktisk både vondt og vanskelig, men nødvendig.
Satser på å gå ned i vekt på Kristine Koht-vis, dvs at det skal ta TID. Jeg har mange uvaner jeg skal endre/kutte ut, og det må gå sakte om det skal kunne være en endring i livsstil som virkelig varer over tid (for evig og alltid, forhåpentligvis).
Jeg har vært stor siden jeg flyttet for meg selv som 18-åring. La meg til mange dårlige vaner med mat. og i tråd med å være ærlig; jeg vet at jeg misbruker mat (les: godteri i stor grad). Jeg spiser godis hver dag. Om jeg kunne, ville jeg spise godis morgen, middag og kveld. Alt som er søtt er min synder. Jeg sitter en del foran PC'en og der har det virkelig vært mye godis som har forsvunnet ned i magen. Man blir vant til å sitte å mumse mens man er her.
Vel, vaner skal brytes, men som når jeg slutter å røyke må det nedtrappes. Slutte brått funker dårlig. Det er å be om sprekk. Tanken er heller å spise litt av det jeg vil. Litt sjokolade, ikke hele plata. Sukkertøy bruker lenger tid i munnen, derfor spiser man ikke en hel pose, kanskje bare fire-fem stykker!
Jeg skal prøve å kutte ut brød til stor del, heller knekkebrød. Og magert pålegg.
Trene har jeg begynt med, og det skal jeg gjøre minst to ganger i uka, helst tre. Blir litt formiddagstrening da jeg jobber turnus og i tillegg er sykemeldt 60%, men det vil også bli trening på kvelden etter ungene er i seng. Sal- eller sykkeltime kl åtte er perfekt. Da er det å dra like etter ungene har lagt seg,den tiden man ellers går rett til godteskapet og så sitte på ræva foran pc'en eller tv'en. Dermed spiser jeg ikke bare mindre den dagen, jeg forbrenner mer. Vel, det er i hvertfall strategien. Spise det jeg vil, men i mindre mengder. Trene 2-3 ganger i uka.
Og det gir jo resultater! Startvekta mi før jul var på grusefulle 97,4 kg. Jeg fikk norovirus i romjula og gikk ned til 94, men så opp til 97 igjen (selvfølgelig.... ). Så jeg regner 97 som mitt utgangspunkt fra 1. januar.
I dag 31. januar veide jeg 94,4. Det er faktisk 2,6 kg ned på en måned, og det synes jeg er helt supert! Selvsagt hadde det vært fantastisk å fyke ned 10 kg på en måned, men allikevel; dette er et kosthold jeg kan kose meg med og en livsstil jeg kan leve videre! Og det er jo det som er tanken!
Det ultimate målet er 80 kg, men dit er det langt. Første delmål er under 90, andre delmål er 85, for da har jeg lav nok BMI til å søke om brystreduksjon. Målet er 85 innen sommeren, med søknag og påfølgende operasjon til vinteren igjen.

Kommentarer totalt 43

Kommentarer

Gammel
Olvina sin avatar
Gratulerer med blogg, og eit lovande prosjekt. Det høyres fornuftig ut det du legg opp til og du har hatt ein fin start.

Riktig lukke til vidare!
Postet 31-01-11 kl 12:56 av Olvina Olvina er aktiv nå
Gammel
Ru sin avatar


Jeg må ta meg selv i nakkeskinnet, for jeg trives ikke med meg selv. Men jeg har alltid vært tynn og spinkel (til jeg passerte 30, vel og merke)og har null kompetanse på slanking. Koht-metoden virker bra, jeg har lite tro på metoder som helt tydelig ikke er livsstilsendrende (kurer, med andre ord, jeg hadde falt rett tilbake i gamle synder så snart jeg fikk sjansen).
Egentligt burde jeg kvitte meg med min mann, jeg var slank før han begynte å lage maten ...
Postet 31-01-11 kl 12:58 av Ru Ru er ikke aktiv
Gammel
Kitty Bastard sin avatar
Gratulerer med blogg og lykke til!
Postet 31-01-11 kl 12:58 av Kitty Bastard Kitty Bastard er ikke aktiv
Gammel
Flubby sin avatar

Og gratulerer med blogg
Postet 31-01-11 kl 12:59 av Flubby Flubby er ikke aktiv
Gammel
Heilo sin avatar
Du virker å ha både strategien, motivasjonen og starten i boks, så her er det bare å si stå på!
Postet 31-01-11 kl 13:08 av Heilo Heilo er ikke aktiv
Gammel
Blondie sin avatar
Lykke til med prosjektet! Jeg er bygget på samme måte som deg, jeg kunne levd på godteri hvis jeg hadde kunnet. (dvs ikke visst bedre) Planen din høres flott ut, lykke til!
Postet 31-01-11 kl 13:08 av Blondie Blondie er ikke aktiv
Gammel
Bergensis sin avatar
Det høyres ut som ein fornuftig plan. Me skal heie på deg.

Langsiktig trur eg er vegen å gå for varig resultat. Det er iallfall mi erfaring.

Men framleis eter eg godteri kvar dag, og skulle så veldig gjerne klart å kvitte meg med den uvanen. Eg skuldar på mannen. Han er verre med godteri enn meg, og skapet hjå oss er alltid velfylt med sjokolade og snacks. Skal eg klare å kutte ut, må han også kutte ut. Det er han ikkje motivert for.
Postet 31-01-11 kl 13:10 av Bergensis Bergensis er ikke aktiv
Gammel
ingling sin avatar
herfra også, lurt med blogg for å kunne holde litt på motivasjonen og skrive om de små seierne! Veldig lurt å ta det over tid, høres ut som om du har en bra innstilling. Stå på!
Postet 31-01-11 kl 13:12 av ingling ingling er ikke aktiv
Gammel
gnuri sin avatar
Gratulerer så masse med blogg, og lykke til med Koth-prosjektet!
Postet 31-01-11 kl 13:25 av gnuri gnuri er ikke aktiv
Gammel
Cuyahoga sin avatar
Lykke til! Du har startet bra!
Postet 31-01-11 kl 13:25 av Cuyahoga Cuyahoga er ikke aktiv
Gammel
rajraj sin avatar
Dette klarer du kjempefint! Det ser ut til at du har overkommelige, realistiske og langsiktige mål - et stårlende utgangspunkt! Og du er allerede i gang. Så bra!
Postet 31-01-11 kl 13:56 av rajraj rajraj er ikke aktiv
Gammel
Kaktus sin avatar


Litt av det man vil ha er en lur ting. Det er en lang vei å gå fra en hel sjokolade til en bit. Og der er du godt i gang allerede virker det som!
Postet 31-01-11 kl 14:02 av Kaktus Kaktus er ikke aktiv
Gammel
Tussa sin avatar
Lykke til!

PS, vi har en kosleig og støttende Ned i vekt-tråd her, har du sett den? Velkommen inn!
Postet 31-01-11 kl 14:03 av Tussa Tussa er ikke aktiv
Gammel
Blå sin avatar
Det høres ut som om du gjør dette på en fornuftig og gjennomført måte. Lykke til.
Postet 31-01-11 kl 14:08 av Blå Blå er ikke aktiv
Gammel
Ole Brumm sin avatar
Gratulerer med blogg og lykke til med prosjektet, rolig og forsiktig i riktig retning, gode greier.
Postet 31-01-11 kl 14:09 av Ole Brumm Ole Brumm er ikke aktiv
Gammel
Canisa sin avatar


Dette klarer du!
Postet 31-01-11 kl 14:44 av Canisa Canisa er ikke aktiv
Gammel
trøtt sin avatar
Gratulerer med blogg og lykke til. Jeg syns du har valgt en fornuftig tilnærming.

Postet 31-01-11 kl 14:46 av trøtt trøtt er ikke aktiv
Gammel
Maysen sin avatar
Gratulerer med ny blogg vennen
Og du ser ut til å ha en veldig fin tankegang og måte å gjøre dette på.
Og jeg gleder meg til å kunne følge deg og heie på deg.
Du har jo fått en fantastisk fin start i januar.
Masse masse lykke til
Postet 31-01-11 kl 14:56 av Maysen Maysen er ikke aktiv
Gammel
Eia sin avatar
Gratulerer med blogg! Brutal ærlighet hjalp meg godt da jeg la om mine kostholdsvaner. :datapunkt:

Dette kommer til å gå så bra!
Postet 31-01-11 kl 14:58 av Eia Eia er ikke aktiv
Gammel
Harriet Vane sin avatar
Dette er kjempebra, Arona! Brutal ærlighet funker, men gjør selvsagt litt vondt. Og langsom endring som skal vare leeenge er bedre enn alle pulver, piller og kurer i verden.

Blogging fungerer jo godt i fht å kartlegge vaner, såfremt du da er brutalt ærlig.
Postet 31-01-11 kl 15:28 av Harriet Vane Harriet Vane er ikke aktiv
Gammel
Hondacrv sin avatar
Gratulerer med blogg og lykke til!

Eg går på "sakte"-metoden, og det virker det!
Postet 31-01-11 kl 15:56 av Hondacrv Hondacrv er ikke aktiv
Gammel
Svanen sin avatar
Postet 31-01-11 kl 17:04 av Svanen Svanen er ikke aktiv
Gammel
Benzo sin avatar
Gratulerer med blogg!
Du har jo vært kjempeflink i januar, 2,6 kg ned er veldig bra! 2 kg i mnd er jo faktisk 24 kg på ett år!
Postet 31-01-11 kl 17:06 av Benzo Benzo er ikke aktiv
Gammel
isola sin avatar
Gratulerer med blogg, og lykke til!
Postet 31-01-11 kl 17:08 av isola isola er ikke aktiv
Gammel
Storm sin avatar
Grattis med blogg og lykke til! Blir spennende å følge deg!
Postet 31-01-11 kl 17:10 av Storm Storm er ikke aktiv
Gammel
Pelen sin avatar
Postet 31-01-11 kl 17:36 av Pelen Pelen er ikke aktiv
Gammel
Fintdethei! sin avatar
Jeg heier også på deg! Sakte og små endringer er det som skal til. plutselig å kutte ut all godis blir brutalt. Trening er kjempeviktig, du er flink! Lykke til på veien.
Postet 31-01-11 kl 17:50 av Fintdethei! Fintdethei! er ikke aktiv
Gammel
Camomilla sin avatar
Grattis med blogg og lykke til
Postet 31-01-11 kl 17:54 av Camomilla Camomilla er ikke aktiv
Gammel
Sokk sin avatar
Postet 31-01-11 kl 18:18 av Sokk Sokk er ikke aktiv
Gammel
Katta sin avatar
Gratulerer så mye med blogg og lykke til! Jeg er på noe av samme galeien, har gått opp utrolig mange kilo det siste halvåret og de må av. Så jeg også prøver en Koht for tiden, fungerer det er det jo knall, jeg håper det.
Postet 31-01-11 kl 18:30 av Katta Katta er ikke aktiv
Gammel
Martis sin avatar
Gratulerer med blogg!

Høres ut som en fin plan, det er vanskelig å endre alle dårlige vaner på engang, så stegvis innføring av ny vaner er nok veien å gå.
Postet 31-01-11 kl 18:39 av Martis Martis er ikke aktiv
Gammel
scilla sin avatar
Heia deg og din fornuftige langtidsplan! Dette greier du.
Postet 31-01-11 kl 18:57 av scilla scilla er ikke aktiv
Gammel
Bluen sin avatar
Lykke til!

Hilsen ei som spiser godteri hver dag
Postet 31-01-11 kl 19:00 av Bluen Bluen er ikke aktiv
Gammel
Gratulerer med blogg! :) Og lykke til med prosjektet ditt; det virker som du har kommet godt i gang allerede. :heia:
Postet 31-01-11 den 19:09 av
Gammel
Mams sin avatar
Jeg synes du har et fornuftig opplegg.
Ønsker deg lykke til.
Postet 31-01-11 kl 19:13 av Mams Mams er ikke aktiv
Gammel
Arona sin avatar

Nå ble jeg nesten litt rørt!


Tusen takk for overveldende mange heia-kommentarer!
Postet 31-01-11 kl 19:14 av Arona Arona er ikke aktiv
Gammel
Fersken sin avatar
Dette var som å lese om meg selv, ned til norovirus rundt jule-og nyttårshelgen. Skremmende likt faktisk. Men forskjellen er at du allerede er godt i gang med å endre tanker og vaner, mens jeg fortsatt jobber med motivasjonen og tiltaket.

- 2,6 kg og nye treningsvaner er kjempebra.
Postet 31-01-11 kl 19:22 av Fersken Fersken er ikke aktiv
Gammel
Magnolia sin avatar
Jeg har også praktisert Koht-metoden, og er godt fornøyd med det. Jeg spiser fortsatt snop og koser meg med god mat, bare i mye mindre mengder enn før. Endringen sitter i hodet, og det tar litt tid før nye vaner er helt innarbeidede. Lykke til!
Postet 31-01-11 kl 20:02 av Magnolia Magnolia er ikke aktiv
Gammel
Bille sin avatar
Lykke til vennen, skal heie på deg! Dette skal du klare! Og det høres ut som en veldig fornuftig plan du har - absolutt gjennomførbar.
Postet 31-01-11 kl 20:07 av Bille Bille er ikke aktiv
Gammel
tink sin avatar


Det er tøft å være ærlig å flott å ta tak når det trengs. Lykke til på veien videre!
Postet 31-01-11 kl 20:22 av tink tink er ikke aktiv
Gammel
Masse lykke til! Dette klarer du! :heia: :heia: :heia:
Postet 31-01-11 kl 22:04 av Joika Joika er ikke aktiv
Gammel
Neket sin avatar
Lykke til

Vi er flere som bør ta grep snart.
Postet 01-02-11 kl 10:19 av Neket Neket er ikke aktiv
Gammel
Tangerine sin avatar
Lykke til, du kommer til å klare det!
Postet 01-02-11 kl 10:49 av Tangerine Tangerine er ikke aktiv
 

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:26.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no