Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > Adventskalenderbloggen

Før julen ringes inn - 18



Hver morgen fra og med 1. til og med 24. desember blogges en luke i kalenderen, og her kan man finne noe hyggelig eller morsomt eller nyttig eller fint eller gøy; bilder, vers, aktiviteter, oppskrifter, sjokolade ... Det er bare lukeutøvernes fantasi som setter grensene.
Rangér dette innlegget

Før julen ringes inn - 18

Postet 18-12-11 kl 07:00 av Kalenderpiken

FORELDREPORTALENS FANTASTISKE FØRJULSTRADISJON
4. årgang

18
[1 Teofelia] [2 007] [3 Nessie] [4 Tallulah] [5 Taien] [6 Salt]
[7 Bauche] [8 Divine] [9 Harriet Vane] [10 Flubby] [11 Ru] [12 Kitty Bastard]
[13 Eia] [14 Kasia] [15 kokosbolle] [16 Kirsebær] [17 Lorien] 18 Anda
[19 LilleLeo] [20 nolo] [21 Tjorven] [22 Skilpadda] [23 Svanen] [24 Toffskij]

Kjære alle julesjusker, juleplanleggere, julesinker og juleelskere – og alle som har et slikt forhold til jula eller FP at de velger å åpne FPs julekalender også i dag.
Med jula følger tradisjoner og følelser. Gode tradisjoner, dårlige tradisjoner, gode følelser og vonde følelser. Selv kjenner jeg på alle disse, og gjør så godt jeg kan for å unngå de dårlige tradisjonene og de vonde følelsene. Målet burde jo være at kun de tingene som er gode, skal være tradisjoner, ikke sant? Min oppfordring i dag går derfor på å finne de gledene der man kan, også i relasjon til jula, og ta vare på dem.
Oppvåkningen min begynte for åtte år siden. Vi hadde jo fått barn. Og har man barn, så måtte vi jo ha juletre, ikke sant? (Nevermind at barnet var kun noen måneder gammelt, nettopp var ferdig med kolikken sin og ikke under noen omstendigheter var interessert i et juletre.) Vi hadde jo ikke hatt juletre før, og dessuten hadde vi jo nettopp bygget ut leiligheten. (Det vil si, vi var egentlig ikke ferdig, men natt til julaften malte vi de siste loftsbjelkene, før vi fant frem juletrefot. Den splitternye. Som var billig. Og dårlig. Juletreet ble skjevt. Gang etter gang.) Og siden vi, som nevnt, ikke hadde hatt juletre før, så hadde vi jo heller ikke noe pynt å henge på det. (Men man har jo vært forutseende og handlet til julaften, ikke sant?)
Jeg er av natur ganske rolig, og sammenbruddet kom faktisk først ved 0330-tiden om natten, da treet endelig stod sånn ca. rett, uten fare for å bikke over uten å treffe annet enn en vegg. De nyinnkjøpte julekulene skulle henges opp. Det var bare det at de ikke hadde tråd på seg. Så da var det bare å finne noe sytråd (!), og tre 48 kuler. Klokka begynte å nærme seg 05. Barnet våknet.
Nevnte jeg forresten at bilen ble stjålet første juledag et år? Eller at sikringen på stekeovnen stadig røk? Eller at pappan min ytterst sjelden var hjemme julaften? Ribba er OK kald også, den, siden man kan steke den dagen før. Eller at man kan få en erkjennelse at man lizzom er voksen når man oppdager at det er en naturlig ting å stå med en batteridrevet pepperbøsse over ribbeina til en liten gris ved 04-tiden om morgenen?
Vel. Vi skjønte at vi måtte ta grep etter noen år med skjellsettende smeller. Nå har livskameraten min og jeg funnet ut at vi skal ha fri lille julaften kveld. Så derfor; lille julaften pynter vi et tre med barna – nå er de jo så store at de har glede av det. Vi har vasket det vi synes er tilstrekkelig og ferdig til 22. desember. Er’e ikke gjort da, så blir det ikke gjort. Vi finner frem de to eskene med barnelaget julepynt, som har snømenn med skjeive øyne, stygge glanspapirlenker, og de titalls lysestakene som bare kommer frem til jul. Så sprer vi det rundt, legger barn og finner frem julepapir, bånd, merkelapper, to sakser, lim og handleposer med julegaver. Og så det aller viktigste; Champagne. Så setter vi på julemusikk, og erklærer jula for åpnet.
Det er vår jul. Som gir oss gode følelser, og ble tradisjon etter én gang. Vi gleder oss til det sammen. Vi snakker om det innimellom. Min oppfordring til alle, er derfor: finn i hvert fall én ting du kan glede til i løpet av høytiden.
Det har vært mange tråder om julemusikk. Dessverre finner jeg ikke en av mine favoritter på youtube, men vil likevel oppfordre alle til å lytte til denne, enten om du kjøper eller streamer. Og så vil jeg ønske alle en riktig god og fredelig jul – måtte alle få minst ett høydepunkt som dere velger å lage en tradisjon av.
Rikard Wolff (og Kari Bremnes); Desemberbarn. Lytt til den stemmen! Staffansvise! När det lider mot jul!

PS. Juletrefoten er byttet ut. Loftsleiligheten solgt. Og Ikea har fine, ferdigklipte silkebånd som er tilpasset julekuler og annet dingel til treet. Jeg tror til og med det er mulig å få kjøpt ferdig peprede ribber.

Kommentarer totalt 25

Kommentarer

Gammel
Fine du! For en bra luke! Den beste til nå. Helt klart. Hilsen en som har sluttet å salte ribba med tårer. :klem:
Postet 18-12-11 den 09:56 av
Gammel
Kaprifol sin avatar
En veldig fin luke, Anda. Jeg håper jeg har kommet like langt i min erkjennelse av hva jul er.
Postet 18-12-11 kl 10:00 av Kaprifol Kaprifol er ikke aktiv
Gammel
Matilda sin avatar
Lur and. Jeg har også tenkt på det der i det siste, og prøver å gjøre mest mulig av det jeg har lyst til. Derfor blir det julekonfekt i stedet for småkaker i år, for eksempel, bortsett fra pepperkakebaking med arvingen.

Vi vurderer forresten and på nyttårsaften i år...
Postet 18-12-11 kl 10:21 av Matilda Matilda er ikke aktiv
Gammel
Mams sin avatar
En flott luke. Jeg kjenner meg igjen i mye, natt til julaften har jeg vært våken alt for mange ganger for å rydde og vaske. Det er det slutt på ja, men har også blitt flinkere til å få unna ting litt tidligere da.
Postet 18-12-11 kl 10:21 av Mams Mams er ikke aktiv
Gammel
noen sin avatar
Takk for fin luke. Jeg senker listen litt for hvert år, så nå er den snart der den skal være. I år håper jeg at vi sjusker oss sånn omtrent ferdig bittelille julaften, slik at bare pynting står igjen 23. desember. Det er i hvert fall en veldig god plan.
Postet 18-12-11 kl 10:25 av noen noen er ikke aktiv
Gammel
Camomilla sin avatar
Fin luke.
Kjenner meg igjen her ja. Hlygravid ett år og juletrefoten passet ikke, det endte med at vi bare stappet treet oppi og bandt det fast i gardinstanga..
Det man har glemt av vasking og styring, er det ofte ikke andre enn en selv som ser.
Postet 18-12-11 kl 10:27 av Camomilla Camomilla er ikke aktiv
Gammel
Optimist sin avatar
Herlig luke Anda.
Det BLIR jul. Selv om juletreet er skeivt og det finnes litt støv og skitt i krokene. Ribba selges ferdigpepret, og baker'n har kaker. Ta godt vare på hverandre og kjenn på hvor heldige vi er som har hverandre.
Optimistmannen og jeg har to ting som er vår jul og som setter oss i vår egen julestemning. Den første tingen er baking av Sarah Bernard. Som avsluttes med at han sitter ute å trappa og dypper kakene i sjokolade.
Den andre tingen er når vi setter oss om kvelden lille julaften og spiser roastbiff av selvskutt hjort med hjemmelaget potetsalat og loff. Alt annet er da klart til julefeiring, og Grevinnen og hovmesteren ruller over tv-skjermen. DA er det jul.
Postet 18-12-11 kl 10:44 av Optimist Optimist er ikke aktiv
Gammel
ingling sin avatar
For en fin luke! Det er så viktig å finne roen på hva som er jul for en sjøl, og på at ikke alt må være sånn eller slik for at det blir det. Lure du!
Postet 18-12-11 kl 11:37 av ingling ingling er ikke aktiv
Gammel
Flubby sin avatar
Bra luke!
Vi har også hatt samme oppvåkning som dere for flere år siden, og som regel er jula bare kos. For vår del ligger mye av julekosen i å unngå kjøpesenter stappfulle med aggressive shoppere med både klør og hoggtenner ute. Det er ingenting som dreper julestemningen min mer enn å se galskapen som utspinner seg i butikkene før jul. Som regel har vi vært ferdige med julegavene før galskapen bryter løs, men i år hvor vi har flyttet og pusset opp har ikke tida strukket til. Så takk for påminnelsen, vi skal definitivt forsøke å kose oss mer uka som kommer.
Postet 18-12-11 kl 11:39 av Flubby Flubby er ikke aktiv
Gammel
Heilo sin avatar
Tusen takk!
Postet 18-12-11 kl 11:39 av Heilo Heilo er ikke aktiv
Gammel
Pebbles sin avatar
Fin luke - jeg er helt med på budskapet.
Postet 18-12-11 kl 11:53 av Pebbles Pebbles er ikke aktiv
Gammel
Tangina sin avatar
Fin luke! Det høres ut som om dere har fått lagd dere en god tradisjon. Kanskje jeg må la meg inspirere av den lille julaftens-champagnen.
Postet 18-12-11 kl 11:53 av Tangina Tangina er ikke aktiv
Oppdatert 18-12-11 kl 12:11 av Tangina (fin, ikke fun)
Gammel
Pamina sin avatar
Fiiine luken - det sånn man ender opp med vettet i behold på julaften.

Jeg er litt sånn som ikke helt starter med julepynting før lille julaften, og jeg synger bort hver søndag i advent - men jeg liker å stulle og stelle utover kvelden og nyter litt å høre julemusikken (Bugge) spre juleglede i hvert hjørne.
Postet 18-12-11 kl 12:05 av Pamina Pamina er ikke aktiv
Gammel
Kanina sin avatar
Åh! Jeg tror jeg må stjele den lille julaften-tradisjonen deres! For en fin luke. Jula handler om magi, ikke plikt. Selv om jeg er sylte forkjøla i dag, og ikke får flyttet på en hybelkanin en gang, skal jeg slappe av og huske på det.
Postet 18-12-11 kl 12:07 av Kanina Kanina er ikke aktiv
Oppdatert 18-12-11 kl 12:18 av Kanina (Skrevt "syte forkjøla", og det er jo forsåvidt sant også.)
Gammel
nolo sin avatar
Fin luke, Anda! Og jeg er absolutt med på anbefalingen av Bremnes og Wolff sin juleplate.
Postet 18-12-11 kl 12:14 av nolo nolo er aktiv nå
Gammel
Toffskij sin avatar
Det er veldig sant. Tror vi også må ha oss litt champagne lille julaften kveld. (Champagne er liksom aldri feil.)
Postet 18-12-11 kl 12:21 av Toffskij Toffskij er ikke aktiv
Gammel
Nasse sin avatar
Fin luke.

Vi planlegger å bli ferdig med vask og stell før den 22.des. Noe vi er. Så gjenstår det bare julepyntinga av både tre og hus lille julaften.
Postet 18-12-11 kl 13:11 av Nasse Nasse er ikke aktiv
Gammel
Eia sin avatar
For en flott luke, Anda!

Den ideen med champagne på lille julaften adopterer jeg gjerne.
Postet 18-12-11 kl 13:23 av Eia Eia er ikke aktiv
Gammel
Najade sin avatar
For en flott luke! Takk!
Postet 18-12-11 kl 15:11 av Najade Najade er ikke aktiv
Gammel
Cuyahoga sin avatar
Kjempefin luke, Anda!
Postet 18-12-11 kl 18:11 av Cuyahoga Cuyahoga er ikke aktiv
Gammel
Mandarin sin avatar
Nydelig luke.
Postet 18-12-11 kl 18:26 av Mandarin Mandarin er ikke aktiv
Gammel
Beste luka! :hjerter:
Postet 18-12-11 kl 18:42 av Lorien Lorien er ikke aktiv
Gammel
Mex sin avatar
Nydelig luke!
Postet 18-12-11 kl 19:10 av Mex Mex er ikke aktiv
Gammel
Røverdatter sin avatar
Fin luke.
Postet 19-12-11 kl 09:45 av Røverdatter Røverdatter er ikke aktiv
Gammel
Gaia sin avatar
Jepp. Det er sånn man ordner til jul. Uten for mye struss, styr og staffasje. Svigermor blir alltid matt over hvor lite jul det er hjemme hos oss, men det er så mye mer kos at man ikke må stresse seg i hjem før jul!
Postet 19-12-11 kl 14:40 av Gaia Gaia er ikke aktiv
 
Nylige blogginnlegg av Kalenderpiken

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:01.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no