Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > Adventskalenderbloggen

Før julen ringes inn - 16



Hver morgen fra og med 1. til og med 24. desember blogges en luke i kalenderen, og her kan man finne noe hyggelig eller morsomt eller nyttig eller fint eller gøy; bilder, vers, aktiviteter, oppskrifter, sjokolade ... Det er bare lukeutøvernes fantasi som setter grensene.
Rangér dette innlegget

Før julen ringes inn - 16

Postet 16-12-23 kl 07:00 av Kalenderpiken

FORELDREPORTALENS FANTASTISKE FØRJULSTRADISJON
- 16. årgang -

16


[1 Kirsebær] [2 Svanen] [3 Palmen] [4 Tjorven] [5 Dali] [6 Stompa]
[7 Kanina] [8 Skilpadda] [9 Luftslottet][10 Pøblis] [11 Heilo] [12 Syrinx]
[13 Toffskij] [14 Mex] [15 celebelen] [16 Eia] [17 Elise] [18 Maverick]
[19 Nenne] [20 Blånn] [21 amo] [22 Teofelia] [23 007] [24 Tallulah]

Vinternostalgi, fenomenet rampenisse og Karl Bertil Jönssons julafton

Vinternostalgi
Her om dagen dukket dette bildet opp i feeden min på FB.



Det ser jo riktig så idyllisk ut; to blide barn med hvert sitt selvvalgte transportredskap, opp bakkene fra der vi har vårt kjære småbruk. Veien opp til heia er som den er, skuterspor og opp, opp. Vi har sjelden kommet lenger enn opp til toppen, og så ned igjen. Det er over 4 km og 350 høydemeter opp, og vi kommer alltid sent i gang.

Men ofte kom vi ikke så langt engang. Sannheten er at det ofte så slik ut:





Nuvel, vi har kost oss lell, der oppe innerst i dalen i den erketypiske Vest-Telemarknaturen. I fjor feiret vi jul der, og vi koste oss maks. Alle 4! Tar med et bilde til, jeg, fra husmannsplassen vår, når jeg først er i gang. Alle bilder er tatt av min mann, by the way.



Fenomenet rampenissen
Rampete nisser har eksistert lenge. Gårdsnissen eller fjøsnissen, for eksempel, ble ansett som en svært viktig del av gårdsdriften. Betegnelsene gårdsnisse og fjøsnisse har blir brukt litt om hverandre, men ifølge Wikipedia skiller Gårdsnissen seg fra den østnorske fjøsnissen ved at skikkelsen kan holde til i alle bygningene på en gård, og ikke bare i fjøset. Anyhow; det var viktig å ikke forarge gårds-/fjøsnissen, for den kunne fort finne på pek og gjøre skade for gårdsfolket, som f.eks. å sparke bort stolen for budeie når hun skulle melke, eller slippe ut dyrene ved å åpne grinden til innhegningen som stengte dyrene inne. En måte å blidgjøre nissen på var å sette ut grøt på juleaften. Grøten ble satt ut i låven, og mange gårdsbruk holder denne tradisjonen ved like også i dag, til glede for mange barn.

På Island er det flere rampenisser å velge i, for der opererer man med hele 13 nisser, ifølge Stavanger aftenblad. Som en kontrast til den amerikanske «Santa Claus» er de islandske nissene notoriske røvere. Tradisjonen sier at de små pøbelnissene inntar de islandske hjemmene den 12.desember. Her blir de værende til 1.juledag. I mellomtiden har de rukket å gjøre en rekke sprell. «Dørbankeren» vekker sovende islendinger fra sin søte julesøvn. «Lyssnapperen» stjeler stearinlys, mens «kjøttsnapperen» gjør sitt for å stikke av med juleskinken.

Fun fact: Hver av nissene har fått sine egne vers. Versene er laget av kjent islandsk dikter, Jóhannes úr Kötlum, fritt oversatt av Baldvin Einarsson. Lenke til de andre versene



Det skulle imidlertid være den amerikanske barneboken «The Elf on the Shelf: A Christmas tradition» skrevet av Carol Aebersold og Chanda Bell (2005) som fikk æren for å ha innført rampenissetradisjonen vi ser i dag. Her er det dog kun én rampenisse. Forfatterne beskriver i denne boken på rim hvordan den lille nissen hver dag gjennom adventstiden dukker opp ulike steder i huset. Boken ble solgt i et bokssett som inneholdt en liten nissedukke; en oppmuntring til familiene om å selv iscenesette leken. Konseptet ble en salgssuksess, og gradvis utviklet det seg en trend hvor folk iscenesatte rampenissestreker.



Trenden fant etter hvert veien til norske hjem og barnehager. Figuren ble nevnt for første gang i bisetninger i to lokalaviser i 2012 (Retriever-søk). Samme år begynte butikker å selge hobbysett som forestiller Rampenissens hus, og i løpet av de neste årene ble ideer og bilder i økende grad delt i stadig større grupper i sosiale medier. (Kilde: Utdanningsnytt)
I 2019 ble Rampenissen omtalt 73 ganger i 30 ulike publikasjoner, primært lokalaviser. I 2020 dukket Rampenissesett opp i flere butikker, og nå ser Rampenissen nærmest ut til å ha blitt allemannseie.

Mine barn har ikke opplevd noen rampenisse i sin oppvekst. Til det var deres foreldre for lite opptatt av å innføre enda flere daglige plikter i julestria. Men jeg er fascinert av fenomenet, og min kollega på jobben har i flere år hatt en rampenisse hjemme, som daglig overrasker særlig de tre barna i hjemmet. Av ting denne rampenissen har foretatt seg kan nevnes:
  • Farget melken blå
  • Tatt ut veden som ble tatt inn kvelden før
  • Spist opp sjokoladen i adventskalenderen (var visstnok kun et pek, sjokoladen ble funnet i kjøleskapet)
  • Slått av ovnen på soverommet (innspill i voksendiskusjon om sovetemperatur)
Har du en rampenisse i ditt hjem? Og hva slags rampestreker har den foretatt seg?

Til sist vil jeg gjerne fortsette å holde liv i den utsøkte animerte kortfilmen Karl Bertil Jonssons julafton, skrevet av Tage Danielson og regissert av Per Åhlin. Fordi den er så fin!

Den ligger fullt tilgjengelig på NRK TV

God jul!

Kommentarer totalt 12

Kommentarer

Gammel
Pøblis sin avatar
Takk for en herlig start på dagen Bildet av barnet som har flatet helt ut i skiløypa kunne vært tatt av begge mine, og illustrerer bortoverskikarrieren til mine barn.

Det bor rampenisse hjemme hos barnebarnet mitt, han gjør mye gøy! (Nå fikk jeg lyst til å ha rampenisse her hjemme som kan lage tøys for mannen )
Postet 16-12-23 kl 07:48 av Pøblis Pøblis er ikke aktiv
Gammel
Nenne sin avatar
Så koselig luke! Herlige bilder.

Jeg kjente ikke bakgrunnen til rampenissen. Tenk at det er så nytt!

Island synes jeg at jeg hører om over alt nå i år. Men det er kanskje bare fordi jentungen har fått seg islandsk kjæreste?
Postet 16-12-23 kl 08:45 av Nenne Nenne er ikke aktiv
Gammel
nolo sin avatar
Fantastiske bilder!
Karl Bertil Johnsson er gull.
Postet 16-12-23 kl 10:04 av nolo nolo er ikke aktiv
Gammel
Toffskij sin avatar
Elsker det langflate barnet!
Postet 16-12-23 kl 10:55 av Toffskij Toffskij er ikke aktiv
Gammel
Har noen tilsvarende bilder av min yngste, svært gjenkjennelig!
Postet 16-12-23 kl 11:44 av millact millact er ikke aktiv
Gammel
Fersken sin avatar
Morsom luke!
Det finnes noen lignende bilder av meg som barn. Av ungene finnes ikke slike bilder av den enkle grunn at de aldri har gått på ski sammen med foreldrene.
Postet 16-12-23 kl 13:57 av Fersken Fersken er aktiv nå
Gammel
Timar sin avatar
Så ærlig og fin luke. Takk! 🥰
Postet 16-12-23 kl 16:29 av Timar Timar er ikke aktiv
Gammel
Syrinx sin avatar
No sendte du meg frå smil til smil til smil. Tusen takk. Og ja, livets glansbilete kjem ofte med ei litt meir rufsete bakside. Ein treng begge deler.

Vi har ikkje hatt rampenisse, som i den moderne versjonen, men to (truleg kinesiske) fjøsnissar som bur på badet vårt har nokre år funne på litt fjas der inne ein gong eller to i desember. Ekstra artig var der når ungane skjønte spelet og fann på litt tøys med dei sjølv. No har dei (nissane altså. Ikkje ungane.) vore rolege i nokre år. Kanskje dei må vakne ein gong før jul.)

Musikken til Karl Bertil Johnsson har eg på julespelelista mi. Fiiin.
Postet 16-12-23 kl 16:39 av Syrinx Syrinx er aktiv nå
Gammel
Luftslottet sin avatar
Takk for fin luke! Vi hadde rampenisse under pandemien og det var stas, unntatt den gangen han tegnet i fjeset på eldste mens han sov, det var IKKE greit.

De islandske julesønnene er skikkelig skumle, den skumleste er Gluggagægir, som kikker inn gjennom vinduer og stjeler ting han ser. Det inkluderer barn.
Postet 16-12-23 kl 18:06 av Luftslottet Luftslottet er ikke aktiv
Gammel
Eia sin avatar
Sitat:
Opprinnelig lagt inn av Syrinx
Vi har ikkje hatt rampenisse, som i den moderne versjonen, men to (truleg kinesiske) fjøsnissar som bur på badet vårt har nokre år funne på litt fjas der inne ein gong eller to i desember. Ekstra artig var der når ungane skjønte spelet og fann på litt tøys med dei sjølv.
Åh, så artig vri. Og takk for at du minner meg/oss på at det går an å gjøre noe noen få ganger, og ikke trenger å fylle hver eneste bidige desemberdag med nissestreker.
Postet 16-12-23 kl 18:30 av Eia Eia er ikke aktiv
Gammel
Martis sin avatar
Så koselig luke og fine bilder.

De islandske julenissene er også snille, setter man skoen i vinduet så får man en liten gave hver natt fra tretten dager før jul.
Postet 17-12-23 kl 06:33 av Martis Martis er ikke aktiv
Gammel
tink sin avatar


Rampenissen hos oss prøvde seg tidlig i desember, men er forvist til lillesøster sitt rom. Han har holdt seg rolig der siden den første helga. Mulig den kan finne på noen sprell etterhvert som vi får litt mer kontroll på tilværelsen...
Postet 18-12-23 kl 08:41 av tink tink er ikke aktiv
 
Nylige blogginnlegg av Kalenderpiken

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:21.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no