Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > Adventskalenderbloggen

Mens vi venter - 7



Hver morgen fra og med 1. til og med 24. desember blogges en luke i kalenderen, og her kan man finne noe hyggelig eller morsomt eller nyttig eller fint eller gøy; bilder, vers, aktiviteter, oppskrifter, sjokolade ... Det er bare lukeutøvernes fantasi som setter grensene.
Rangér dette innlegget

Mens vi venter - 7

Postet 07-12-08 kl 07:00 av Kalenderpiken





Jul er deilig mat, godt drikke, venner, familie, ny kjole og gaver som åpnes med ivrige hender. Jul er radio med julehits i storstua, mens søskenflokken pynter treet, drikker akevitt og etter mor har lagt seg, fnisende pynter den utstoppede elgen med glitrende lys og julekuler i hornene. (Til hennes store ergrelse og vår tilsvarende fryd.)

Jul er varme hender i ring, gode stemmer i sang med uforvarende stjålne sanghefter tilhørende barneskolen. Jul er skiturer, røde kinn og lange ettermiddager med de nye bøkene foran peisen. Jul er fester på lokalet, knelende (spyende) nykonfirmanter i snøen, vilter dans og stjålne kyss bak hushjørnet i knitrende kulde.

For meg er julen først og fremst musikk. Helt fra jeg var liten og sang i barnekor og spilte i korps var julen det fineste. Synge den fine overstemmen på Adeste Fideles. Spille solo på Den store stjerna. Kjenne gledesgrøsningene når paukene setter i på Juleoratoriet. Lettet over å være tilbake hos vennene, løfte ølglasset og tenne sigaretten til Fairytales of New York på Finnegans og tenke at familie er flott, men venner og sitt eget liv er jamen deilig. Og nå? Høre eldstejenta synge Luciasangen uten fortenner.

Det finnes mye stygg hermetisk julemuzak som fyller ørene uansett hvor du går og er enda et argument for netthandel. Mye intetsigende og dørgende kjedelig pen julemusikk som du glemmer nesten før du har hørt den. Men heldigvis finnes det julemusikk som får komme på Madam Mims Julemusikk-liste 2008.

1. The Pogues & Kirsty MacColl – Fairytale of New York
Kirsty MacColl er dessverre ikke lenger blant oss, og Shane McGowan har vel ikke vært edru de siste tyve årene, men for en vidunderlig sang dette er. Ja, jeg kunne blitt noe stort, det kunne vi alle, vi kan risikere å ta drømmene fra den vi elsker og vi kan risikere å miste vår egen drøm ved å velge den vi elsker. God jul, liksom. Hva ble det av livet?

2. J. S. Bach – Jauchzet Frohlocket, Juleoratoriet BWV 248
Mørket senker seg i Bergen sentrum, Korskirken er fylt til randen, den obligatoriske hostingen og kremtingen glir over i oppmerksomhetskrevende kakk mot dirigentpulten. Paukene setter i og hele koret puster inn på likt. Og så kommer julestemningen i hele kroppen.

3. Jussi Björling – O helga natt
Dette er julestemning i sin ypperste form. Det er gåsehud, pinnekjøtt og akevitt. Innspillingen er så gammel, allikevel hører man godt hvilken fantastisk stemmeprakt han hadde. En kvalitetsstemme som tåler knitring, riper og hakk.

4. The Chieftains – A song of Bethlehem at Christmas
Chieftains’ juleplate er helt obligatorisk lytting til jul. Jeg har alltid vært glad i irsk tradisjonsmusikk og bodde en periode i Dublin der vi ofte hang på Hugh’s der de hadde sessions, og alle kunne være med og synge eller spille. Det lukter kalkun, Guinnes og Christmas Pudding av denne platen.

5. Mahalia Jackson – Silent Night
Denne ble alltid skrudd opp i mitt barndomshjem, akkompagnert av intens hysjing. Storstua ble fylt av Mahalias store stemme og jeg husker godt min fascinasjon over at det gikk an å synge på en sånn langsom, inderlig måte.

6. Bing Crosby – White Christmas
Her er en annen av min morfars favoritter. Den inngår alltid blant TingManLytterTil™ i førjulstiden. Morfar elsket jul, slik han elsket all selskapelighet, god mat og godt drikke. Skjønt godt drikke; han ville ha rødvin til ribben og tempererte flaskene med Norsk Rødvin bak etasjeovnen i storstua. Rødvinen holdt opp mot 40 °C. Minst.

7. Brenda Lee – Rockin’ around the Christmas Tree
Det er et par dager i året jeg skulle ønske jeg var amerikansk. Og en dag eller to i jula er definitivt en av de dagene. Min morfar var som gammel høyremann meget fascinert av USA og amerikansk populærmusikk. Brenda Lee var blant hans favorittartister.

8. Do they know it’s Christmas – Band Aid
Det aller aller beste fra 80-tallets julemusikk. Alle ble rørt, giverglade og de var så kule, stjernene, der de sto og holdt en arm rundt sidemannen og en på hodetelefonen. Stilig!

9. Tri orisky pro popelku – Happy end. Å, lykke. Hun er så vakker. Han er ganske kjekk på en mystisk østeuropeisk søttitallsmåte. Og de får hverandre, mot alle odds og alskens lumske hindringer. Det er jul og må man må ut av pysjen og til kirken. Må bare se Askepott først.


(Kilde:

(Kilde: youtube.com)
)


10. Tenke på en venn – Jul i Svingen
Ingen julesang passer vel bedre for Blogorama. Her er venner vi ikke engang har møtt og allikevel så nær. Jeg tenker litt på deg og du tenker litt på meg. Så møtes vi i tankene og rusler samme vei.

Ha en fin søndag, alle sammen!

Nylige blogginnlegg av Kalenderpiken

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:13.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no