Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > Adventskalenderbloggen

Før julen ringes inn - 2. Bonus-luke



Hver morgen fra og med 1. til og med 24. desember blogges en luke i kalenderen, og her kan man finne noe hyggelig eller morsomt eller nyttig eller fint eller gøy; bilder, vers, aktiviteter, oppskrifter, sjokolade ... Det er bare lukeutøvernes fantasi som setter grensene.
Rangér dette innlegget

Før julen ringes inn - 2. Bonus-luke

Postet 16-12-18 kl 21:44 av Kalenderpiken

FORELDREPORTALENS FANTASTISKE FØRJULSTRADISJON
- 11. årgang -

2. Bonus-luke

[1 IOA] [2 Lorien] [3 ???]



Jeg har deltatt noen ganger i denne kalenderen i årenes løp. I år nådde jeg ikke helt opp, men jeg har altså blitt bedt om å levere en bonusluke, noe jeg selvfølgelig gjør med glede.

Jeg har delt ganske personlige opplevelser i denne kalenderen tidligere. Opplevelser fra min egen barndom, og andre hendelser i livet mitt som har farget mitt syn på jula. Årets lukebidrag er intet unntak. Denne luka er spesielt tilegnet alle FP-ere som har gått gjennom samlivsbrudd i 2018 – vi er en hel gjeng. I år er ei veldig annerledes jul for meg – det er nemlig den første som separert.

I elleve år har jeg skapt juleminner og tradisjoner sammen med en mann jeg elsket og barna våre. Elleve juler har vi feiret sammen. Vi har vasket og bakt, stresset og kavet, pyntet og handlet, laget mat, kranglet om bagateller – og tilfredse men utslitte satt oss ned lille julaftens kveld og fornøyd konstatert at det jaggu ble jul i år også. Sånn blir det ikke i år.

Det var jeg som gikk. Ekteskapet hadde hanglet noen år. Helt vanlig, etter tøffe år med små barn og mye jobb. Så ble jeg vektoperert, gikk ned 55 kilo på ti måneder, og fikk plutselig overskudd til å ta tak i ting jeg ikke hadde orket å forholde meg til tidligere. Det endte med at vi tok av oss gifteringene og ble enige om at vi ikke var kjærester mer på tampen av 2017, men vi fortsatte å være gode venner og bo sammen for barnas del inntil videre.

2018 ble et helvetes år. Og midt oppi alt dette forelsket jeg meg på nytt – i en nær venn jeg har kjent halve livet mitt. Vi skjønte at dette var alvor i februar, i mai flyttet eksen ut. I juni ble vi separert. Jeg overtok hus og bil, og har ungene 25 netter i måneden. Så vondt og så fint på en gang. Forferdelig smertefullt, og himmelstormende deilig. Ensomt og vemodig, og euforisk lykkelig. Kontrastenes år.

For vi var så gode på jul, han og jeg. Vi fylte julestrømper, la gaver under treet og gledet oss over ungenes forventning. Vi koste oss med rødvin og film eller serier etter ungene var lagt seg. I år skal vi også feire julaften sammen, men når middagen er spist og pakkene er åpnet skal han kjøre hjem til leiligheten sin, og jeg skal sitte her aleine. Andre juledag overtar han ungene, og så skal jeg ha romjulsdager sammen med kjæresten.

Dette blir også den siste jula i huset mitt. Jeg har fått ny jobb, og skal flytte til sommeren. Så fort det nye året ringes inn, skal jeg bestille takst og ringe megler, og begynne å forberede flytting. Ti og et halvt år har jeg bodd i Finnmark. Åtte og et halvt av de årene har jeg bodd i dette huset. Syv juler har jeg feiret her – dette blir den åttende og siste.

Så jeg tillater meg å felle noen tårer over det som var, det som ikke ble, og sørge litt over det jeg mistet, uten at det nødvendigvis betyr at jeg ikke er takknemlig over det jeg har fått. Jula handler om tradisjoner – de fleste av mine har jeg delt med ham.

Her er en trist juleklassiker i litt mer moderne drakt, fremført av First Aid Kit.

Kommentarer totalt 9

Kommentarer

Gammel
Blondie sin avatar
Åh, denne traff midt i hjerterota her jeg står med begge beina midt oppe i et sylferskt brudd. Den første jula er tøff, kjenner jeg, men jeg har trua på at det bare kan bli bedre. Lykke til med nye, spennende utfordringer!
Postet 16-12-18 kl 21:55 av Blondie Blondie er ikke aktiv
Gammel
Darth sin avatar
Denne traff meg også, det blir første jula for oss også. Framtidsdrømmer må lages på nytt.
Postet 16-12-18 kl 22:30 av Darth Darth er ikke aktiv
Gammel
Lyppa sin avatar
Denne var både vond og god. Sender gode tanker til deg, og tenker at mange nye dører åpnes på ferden. Nye tradisjoner skapes, og det viktigste er at alle har det godt.
Postet 16-12-18 kl 23:10 av Lyppa Lyppa er ikke aktiv
Gammel
Nenne sin avatar
Lykke til! Både med årets feiring og med å skape nye tradisjoner.
Postet 17-12-18 kl 00:19 av Nenne Nenne er ikke aktiv
Gammel
tinkadott sin avatar
Postet 17-12-18 kl 02:19 av tinkadott tinkadott er ikke aktiv
Gammel
Mex sin avatar

Takk for at du deler.
Postet 17-12-18 kl 08:49 av Mex Mex er ikke aktiv
Gammel
Eia sin avatar
Postet 17-12-18 kl 08:49 av Eia Eia er ikke aktiv
Gammel
celebelen sin avatar

Det virker i det minste som dere klarer å ha et godt samarbeid. En av tingene jeg har satt pris på etter at foreldrene mine ble skilt da jeg var 13, er at de samarbeidet godt og blant annet feiret den første jula sammen for vår skyld.
Postet 17-12-18 kl 11:53 av celebelen celebelen er ikke aktiv
Gammel
Enhjørning sin avatar
Skal ... Lorien ... reise fra meg ...
Postet 21-12-18 kl 07:57 av Enhjørning Enhjørning er ikke aktiv
 
Nylige blogginnlegg av Kalenderpiken

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:25.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no