Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > Livet med et ørkenbarn

Årsevaluering og sommerferie

En åpen blogg, hvor alle som vil kan lese og kommentere. Handler, stort sett, om det å være forelder til et barn med CDKL5 - en genfeil som gir store utfordringer.

"Sometimes at the end of the day, as you gaze up at the endless sky, you wonder, "What would Paris have been like?" But then you realize that the desert has become your home- and you wouldn't give it up for the world." (Ukjent forfatter)
Rangér dette innlegget

Årsevaluering og sommerferie

Postet 22-06-13 kl 15:55 av Inagh



Så er det sommerferie, igjen. Et år er gått, jeg har ikke lenger en andreklassing, men en stor gutt som skal nyte velfortjent ferie, før han begynner på tredje trinn.

Sommerferien skal, forhåpentligvis, snart tilbringes andre steder enn sovende på sofaen, med mykoplasmalungebetennelse...

Siste skoledag, fikk jeg med hjem, en årsevaluering fra dette skoleåret. Det var så fint å lese, at jeg nesten måtte felle en liten tåre - de er så flinke til å få fram det aller beste i gutten min.

Jeg sakser fra rapporten og skryter villt og uhemmet:

Dette året har vi fokusert på å fremme kommunikativ deltakelse hos eleven ved å tilby lekeaktiviteter som han finner mening i og interesse for. Vi opplever at eleven er sosial og trives tett sammen med både voksne og barn.

Eleven har testet ut en øyepekingmaskin fra Tobii Comminicator. Vi ser et endret, interessert og konsentrert uttrykk hos eleven når han sitter foran øyepekingsmaskinen. Vi ser på videoopptak fra utprøvingen at han synkroniserer begge pupillene i bevegelser over skjermen.

Når Vegard er i god form, kan skolen fortelle om en gutt som:

... Fester blikket på oss, lager oi-oi-oi, ei-ei-ei og ai-na-na lyder. Han gjentar lydene også flere ganger etter at vi har imitert hans lyder. Flere ganger har han hilst på oss om morgenen med både blikkontakt og lyd. Eleven svarer halvparten av gangene han blir ropt opp i morgensamling. Han svarer ved å bevege kjeven opp og ned, og av og til med stemmelyd eller lyd på innpust.

Eleven "prater" med munnbevegelser og lyder når han trilles inn i klasserommet etter morgen-sfo. Han lager mest lyd i denne overgangssituasjonen. Vi leser fra kontaktboka sammen, og det ser ut som han vil være med å fortelle. Han fester blikket på en voksen og kan ta initiativ til samtale med lyd og lek. Han strekker ut beina for å bli gnidd i knehasene.

Eleven kan se den voksne rett inn i øynene i flere sekunder når han er godt posisjonert med hodet. Kaster hodet bakover, åpner øynene og lager lyd på innpust under forventningsleker, særlig når den voksne iscenesetter et høydepunkt i leken med å kile ham under knærne.

Eleven beveger mer på hendene sine denne våren. Det har vært positivt for eleven å leke med rangler og andre leker som lett lager lyd, og på denne måten kan gi årsak-virkning forståelse. Det er mer kraft i grepet til eleven nå.

Han beveger fingre og tær over gitarstrengene når han blir oppfordret til det, når strengene berører hans fingre eller tær. Svært ofte lager han lyder samtidig og smiler med øynene i denne situasjonen.

Han fjerner hendene fra instrumenter og leker ved å vippe de til siden, og dermed signaliserer at han er ferdig.

Eleven drar i snor med ballonger som er festet mellom fingrene hans, slik at ballongene danser fra takheisen. Gjør dette flere ganger etter hverandre. Han har også dratt i snoren når vi har hengt opp blader og kreppapirremser i ulike farger.

Er det ikke helt fantastisk!? Alt dette kan Vegard min!

Nå er det bare å håpe mykoplasmaen slipper taket, at vi kommer oss på ferie - og så bare begynne glede seg til et nytt skoleår.

God sommer!

Kommentarer totalt 19

Kommentarer

Gammel
Serafin sin avatar
Så herlig!!
Postet 22-06-13 kl 16:43 av Serafin Serafin er ikke aktiv
Gammel
Input sin avatar
Så fint dette var å lese. God bedring til Vegard.
Postet 22-06-13 kl 17:08 av Input Input er ikke aktiv
Gammel
Che sin avatar
Flink gutt, fin skole! God bedring til Vegard!
Postet 22-06-13 kl 17:37 av Che Che er ikke aktiv
Gammel
Nabojenta sin avatar
Det varmer så godt dypt, dypt inne i hjerterota av å lese dette, Inagh. For en fantastisk gutt Vegard er.
Postet 22-06-13 kl 18:11 av Nabojenta Nabojenta er ikke aktiv
Gammel
celebelen sin avatar
God lesning, virker som skolen er veldig flink til å se ham! God bedring til sjuklingen, håper lungebetennelsen slipper raskt.
Postet 22-06-13 kl 18:13 av celebelen celebelen er ikke aktiv
Gammel
Pamina sin avatar
De pedgogene burde gullforgylles. Snakk om å se muligheter og bare muligheter.

Så kult at grepet hans er sterkere.
Postet 22-06-13 kl 18:41 av Pamina Pamina er ikke aktiv
Gammel
Ine sin avatar
Så fint å lese om!

God bedring til Vegard,
Postet 22-06-13 kl 18:44 av Ine Ine er ikke aktiv
Gammel
MegaMie sin avatar
Han er en så fin fyr! Det skulle bare mangle at han hadde fine folk rundt seg på skolen.
Postet 22-06-13 kl 20:09 av MegaMie MegaMie er ikke aktiv
Gammel
Fintdethei! sin avatar
Skjønner virkelig at du er glad i den skolen. Får helt gåsehud av å lese dette. De virker utrolig flinke til å få frem det beste i hvert barn, og så flott dokumentert! God bedring til Vegard ( med det flotte navnet...), og riktig god sommer!
Postet 22-06-13 kl 20:12 av Fintdethei! Fintdethei! er ikke aktiv
Gammel
Taien sin avatar
Å for en fin rapport. Ja Vegarden din kan mye han! Og så er han så utrolig heldig som har den fine skolen å gå på. Nå håper jeg han blir fort frisk, og at dere kommer dere på ferie snart. Riktig god bedring og god ferie til Vegard og deg.
Postet 22-06-13 kl 20:13 av Taien Taien er ikke aktiv
Gammel
Daisy sin avatar
For en fin skole som virkelig ser ham! Og så gøy å lese at de synes han klarer mer!

Ønsker ham en veldig god bedring og kjempesommer!!
Postet 22-06-13 kl 20:56 av Daisy Daisy er ikke aktiv
Gammel
Kaprifol sin avatar
God bedring og god ferie!
Postet 22-06-13 kl 22:23 av Kaprifol Kaprifol er ikke aktiv
Gammel
Maysen sin avatar
Det var en fin rapport og en herlig lesing
God bedring og god ferie
Postet 22-06-13 kl 22:26 av Maysen Maysen er ikke aktiv
Gammel
Pelen sin avatar
Jeg er veldig glad for at jeg er en av de heldige som har møtt ham.
Postet 22-06-13 kl 22:30 av Pelen Pelen er ikke aktiv
Gammel
Kaija sin avatar
Så godt å lese at han har pedagoger rundt seg som virkelig ser mulighetene, fremskrittene og hele den fine, lille gutten din. Håper han blir fort bedre fra lungebetennelsen, og at dere får en flott sommerferie.
Postet 22-06-13 kl 23:22 av Kaija Kaija er ikke aktiv
Gammel
Tyttebær sin avatar
Det er en fantastisk skole, akkurat en sånn som Lilleprinsen fortjener!

Også er de fine der de ligger og synkronsover, han og Pus.
Postet 23-06-13 kl 01:26 av Tyttebær Tyttebær er ikke aktiv
Gammel
LilleLeo sin avatar
Så fantastisk! Gåsehudfaktoren er høy hos meg.
Postet 23-06-13 kl 20:15 av LilleLeo LilleLeo er ikke aktiv
Gammel
Stine-mor sin avatar
Herlig. God bedring og god ferie.
Postet 23-06-13 kl 23:46 av Stine-mor Stine-mor er ikke aktiv
Gammel
Herlig! Gøy for oss som ikke opplever han å lese hva han faktisk kan. Man får ikke noe skikkelig inntrykk av bare bilder. :)
Postet 24-06-13 kl 21:26 av Joika Joika er ikke aktiv
 
Nylige blogginnlegg av Inagh

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:05.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no