Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > Adventskalenderbloggen

Før julen ringes inn - 11



Hver morgen fra og med 1. til og med 24. desember blogges en luke i kalenderen, og her kan man finne noe hyggelig eller morsomt eller nyttig eller fint eller gøy; bilder, vers, aktiviteter, oppskrifter, sjokolade ... Det er bare lukeutøvernes fantasi som setter grensene.
Rangér dette innlegget

Før julen ringes inn - 11

Postet 11-12-23 kl 06:12 av Kalenderpiken

FORELDREPORTALENS FANTASTISKE FØRJULSTRADISJON
- 16. årgang -

11


[1 Kirsebær] [2 Svanen] [3 Palmen] [4 Tjorven] [5 Dali] [6 Stompa]
[7 Kanina] [8 Skilpadda] [9 Luftslottet][10 Pøblis] [11 Heilo] [12 Syrinx]
[13 Toffskij] [14 Mex] [15 celebelen] [16 Eia] [17 Elise] [18 Maverick]
[19 Nenne] [20 Blånn] [21 amo] [22 Teofelia] [23 007] [24 Tallulah]

Adventsmeditasjon

Som Palmen påpekte i en tidligere luke kan desember og adventstid være krevende på så mange slags vis. Det er lett å leve i fortiden og sørge over ting som har vært, eller i fremtiden med bekymringer for ting som skal komme. Det å klare å være her og nå i det som er sånn som det er er noe i alle fall jeg trenger å øve på. Jeg vil derfor bruke min luke til å dele en enkel meditasjon som jeg har lært av utbrentcoach @dringri. Du finner henne på Instagram og Facebook. Hun har mange gratis tips og ressurser, og tilbyr også et fantastisk nettkurs som er både for de som er utbrente og de som frykter å bli det. Meditasjonen passer forøvrig like fint om du har bøttevis av energi og livet er tipp topp for tida - det kan jo være veldig bra å ta deg tid til å være her og nå i det også.

I denne meditasjonen trenger du ikke å sitte i lotusstilling eller ligge stille i et mørkt rom. Du trenger ikke engang lukke øynene eller fokusere på pusten. Meditasjonen kan gjøres på morgentur med hunden, mens du baker pepperkaker, eller i lunsjpausen på jobb. Den kalles 5-4-3-2-1 og handler om å fokusere på sanseopplevelsene dine.

Start med synet og tallet 5. Legg merke til 5 ting du kan se rundt deg. (For eksempel lyset i skyene, lyset som reflekteres i bølgene på stranda, lyset fra bilene på andre siden av fjorden, lyset på stien foran deg og lyset fra adventsstjerna i vinduet du går forbi.)

Fortsett med kroppen og hva du kan sanse i kroppen og huden. Legg merke til 4 kroppsfornemmelser du opplever her og nå. (For eksempel vinden mot kinnet, stølhet i lårene, føttene som treffer bakken og kulda fra lufta du puster inn.)

Videre legger du merke til 3 lyder du kan høre rundt deg. (For eksempel lyden av en skipsmotor ute på sjøen, bjeffing fra en hund et sted i nærheten, og knirking i snøen når du går.)

2 lukter du kan kjenne kan være vanskelig ute på vinteren. Hvis du gjør meditasjonen på kjøkkenet derimot er det lettere ... (Jeg pleier å lukte på pelsen til hunden min, og noen ganger kjenner jeg røyklukt fra en pipe eller et bål.)

Til slutt: 1 ting du kan smake. (For eksempel tannkremen du brukte for litt siden, eller kanskje du tygger tyggis, eller hvis du er på kjøkkenet kan du smake på noe av det du lager. )

Husk at du gjør så godt du kan, og du er bra nok akkurat sånn som du er.

Kommentarer totalt 15

Kommentarer

Gammel
Luftslottet sin avatar
Så fin luke!
Postet 11-12-23 kl 08:02 av Luftslottet Luftslottet er ikke aktiv
Gammel
celebelen sin avatar

Jeg har aldri vært noe fristet av meditasjon, men denne virker overkommelig.

Og en av tingene jeg kan se nå, er Holmenkollbakken som lyser så fint opp i alt det gråblå.
Postet 11-12-23 kl 08:38 av celebelen celebelen er ikke aktiv
Gammel
Eia sin avatar
Takk for fin luke!
Postet 11-12-23 kl 08:43 av Eia Eia er ikke aktiv
Gammel
Skilpadda sin avatar
Så fin og beroligende luke. Takk, Heilo!
Postet 11-12-23 kl 09:02 av Skilpadda Skilpadda er ikke aktiv
Gammel
Mex sin avatar
Så fin luke!
Postet 11-12-23 kl 09:22 av Mex Mex er ikke aktiv
Gammel
nolo sin avatar
Dette skal jeg prøve.
Postet 11-12-23 kl 09:38 av nolo nolo er ikke aktiv
Gammel
Tallulah sin avatar
Takk, fin liten øvelse! Det er fint å finne fokus litt.
Postet 11-12-23 kl 09:56 av Tallulah Tallulah er ikke aktiv
Gammel
Ine sin avatar
Fin og nyttig luke!
Postet 11-12-23 kl 10:33 av Ine Ine er aktiv nå
Gammel
Nenne sin avatar
Takk! Det var akkurat passe lavterskel. Så fint!
Postet 11-12-23 kl 12:43 av Nenne Nenne er ikke aktiv
Gammel
007 sin avatar
Dette må jeg prøve. Takk!
Postet 11-12-23 kl 13:42 av 007 007 er ikke aktiv
Gammel
Syrinx sin avatar
Eg har sysla mykje med slike øvelsar siste året. Denne var ny for meg og den må prøvast. Såg veldig fin ut. Tusen takk.
Postet 11-12-23 kl 17:08 av Syrinx Syrinx er ikke aktiv
Gammel
Pøblis sin avatar
Jeg testet tidigere i dag, og det funker forbausende bra. (selv om den ene kroppslige følelsen er vondt fordi jeg tror jeg har bristet et ribbein )
Jeg må bli mye flinkere til å gjøre slik - jeg føler alt for ofte at jeg halser rundt i livet og trenger virkelig å leve litt mer her og nå.
Postet 11-12-23 kl 18:37 av Pøblis Pøblis er ikke aktiv
Gammel
Heilo sin avatar
Så fint å høre at den funket Pøblis! Og at dere andre også syntes det hørtes fint ut.
Postet 11-12-23 kl 19:58 av Heilo Heilo er ikke aktiv
Gammel
Tangerine sin avatar
Så deilig luke, dette kan funke.
Postet 12-12-23 kl 07:57 av Tangerine Tangerine er ikke aktiv
Gammel
Palmen sin avatar
Skal testes! Takk!
Postet 12-12-23 kl 11:17 av Palmen Palmen er ikke aktiv
 
Nylige blogginnlegg av Kalenderpiken

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:13.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no