Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > Adventskalenderbloggen

Før julen ringes inn - 12



Hver morgen fra og med 1. til og med 24. desember blogges en luke i kalenderen, og her kan man finne noe hyggelig eller morsomt eller nyttig eller fint eller gøy; bilder, vers, aktiviteter, oppskrifter, sjokolade ... Det er bare lukeutøvernes fantasi som setter grensene.
Rangér dette innlegget

Før julen ringes inn - 12

Postet 12-12-18 kl 07:05 av Kalenderpiken

FORELDREPORTALENS FANTASTISKE FØRJULSTRADISJON
- 11. årgang -

12

[1 Tink] [2 Albertine] [3 Maverick] [4 Enhjørning] [5 Timar] [6 Taien]
[7 Stompa] [8 Darth] [9 Blånn] [10 Eia] [11 Pamina] [12 Inagh] [13 007] [14 Toffskij]
[15 Che] [16 Elise] [17 Polyanna] [18 ingling] [19 Fersken] [20 Dali]
[21 Pappalille] [22 Acino] [23 polarjenta] [24 Tallulah]


Jeg syns, stort sett, det er så artig med minnene som dukker opp på Facebook - «på denne dag...» så kan jeg mimre litt, humre litt og påminnes litt.

Så kommer desember... Desember som skal være gledens måned, spesielt når man har barn. Desember som skal fylles av kakebaking, pepperkakehus, pynting, lys og julemusikk - forventninger og tindrende barneøyne.

Ikke veit jeg hva det var med Lillemann og desember, men Facebook forteller meg nådeløst at for oss var desember sykehusmåneden. Desember var ukene vi tilbrakte med å kikke ut på juletreet som lyste så vakkert på plassen foran Rikshospitalet.



Desember ble måneden man satt i en sliten lenestol på intermediær i Drammen og kikket på «juletreet» bestående av diverse krampestillende remedier, antibitotika og gud vet hva som fløyt i slanger festa i en liten barnehånd eller -fot.

Desember ble dagene jeg endte opp med å avsky Chris Rea, som like sikker som amen i kjerka, kjørte hjem til jul og alle de andre sangene som kvitret om julehyggen der hjemme i heimen.

Desto mer trykket jeg Maria Mena sin såre sang til brystet, det inderlige ønske om å bare få ha jula hjemme...



Nuvel. Snodig nok klarte vi alltid komme oss hjem til jul - selv den gangen vi skreiv oss ut, på trass, klokka 16 julaften kveld, og ønska god jul, med overlegens ord i bakhodet og friskt minne: «og dere kommer tilbake med en eneste gang han blir dårligere, dere veit hvor vi er, og døra er åpen. Og så veit jeg at det kommer du ikke til å gjøre, og du veit jeg i det minste har sagt det!»

Jula fikk vi hjemme, på magisk vis, hvert år. Oftest var det jul uten småkaker og pepperkakehus, men noenlunde pynta var det, stort sett, og julemat ble det, hvert år - selv om akkurat den jula vi kom hjem rett før kirkeklokkene nedi dumpa ringte jula inn, definerte pepperbiff som julemiddag og pysjamas som juletøy - jul hjemme ble det.

Ikke alle barn er så heldige å få feire jula hjemme. Jeg kjenner mammaen og pappaen til en slik liten kriger. Vel, liten og liten, stor gutt er han blitt - fjortis og fin i farta, når han er i form til det. Martin var en av Lillemann sine skolekompiser.

Martin lever, det er et mirakel at han lever. Jula i fjor lå han på barneintensiven på Rikshospitalet, vi holdt pusten for ham, vi holdt pusten med familien, som satt rundt senga hans, forberedt på det verste. Det sto om timer. Det sto, helt bokstavlig, om timer. Drt snudde. Martin levde.

Martin lever - på trass. Rikshospitalet omtaler ham som mirakelgutten. Kreften er nådeløs, hardnakka og slem, den herjer med kroppen hans, gang på gang. Alt er prøvd, absolutt alt, og han er blitt kreftfri gang på gang, akkurat lenge nok til å få håpet tent, før det smeller til igjen.

I høst fikk Martin ny beinmarg. Martin har nå offisielt vært gjennom en vellykket beinmargstransplantasjon og er kreftfri. De har kun transplantert et barn med downs (under 18år) fra før i Norge. Det var for 10 år siden og barnet døde av komplikasjoner etter transplantasjonen. Derfor sluttet de å tilby transplantasjon til barn med downs, de mente risikoen for død var for høy. Det var helt uakseptabelt for familien hans. Så nå har Martin motbevist alt dette, og er første barn med downs i Norge som har overlevd en transplantasjon.

Martin har altså overlevd, men det har vært en humpete vei. Han er kreftfri, men langt fra frisk. De håper å feire jul hjemme, men ei lita tur nedi grøfta velta det, så målet nå er å slippe Rikshospitalet for å feire julaften på hjemmesykehuset.

Det er mange barn som Martin, som av ymse årsaker må feire jula på sykehuset. Stiftelsen Sykehusbarn deler hvert år ut julegaver, et lys i hverdagen, til disse barna. Mitt juleønske er at dere hjelper til med et lite bidrag til dette. Spre litt glede til alle de som ikke kan kjøre hjem til jul, med Chris Rea gnålende over høyttaleren.

Stiftelsen Sykehusbarn

Kommentarer totalt 29

Kommentarer

Gammel
Pøblis sin avatar
Åh, Inagh!

De får julegave av meg.

Vipps er 10601.
Postet 12-12-18 kl 08:21 av Pøblis Pøblis er ikke aktiv
Gammel
Blondie sin avatar
Åh. Kjenner veldig godt smaken av jul på sykehuset. Alt blir så mye mer intenst. Klart jeg skal gi til Sykehusbarn!

Jeg har fulgt Martins kamp via deg og heier stadig på den lille krigeren.
Postet 12-12-18 kl 08:34 av Blondie Blondie er ikke aktiv
Gammel
Blå sin avatar
Postet 12-12-18 kl 08:51 av Blå Blå er ikke aktiv
Gammel
nolo sin avatar
Takk for alt du deler, Inagh.
Postet 12-12-18 kl 08:52 av nolo nolo er ikke aktiv
Gammel
trøtt sin avatar


Postet 12-12-18 kl 09:01 av trøtt trøtt er ikke aktiv
Gammel
Martis sin avatar
Postet 12-12-18 kl 09:04 av Martis Martis er ikke aktiv
Gammel
Eia sin avatar
En hjertevarm luke! Jula rommer så mangt for så mange, både på godt og vondt.

Juleønske oppfylt herfra.
Postet 12-12-18 kl 09:09 av Eia Eia er ikke aktiv
Gammel
tink sin avatar
Takk for en viktig luke. Det er godt at du minner oss på å sette pris på det som vi tenker på som selvsagt. Jeg har vært innom sykehus et par ganger i førjulstida, det har aldri stått om liv og det har aldri vært noe spørsmål om å ikke komme hjem til jul. Men følelsene er sterke og sitter godt i kroppen likevel.
Postet 12-12-18 kl 09:23 av tink tink er ikke aktiv
Gammel
Mex sin avatar


I år gir jeg en julestjerne via kreftforeningen. https://kreftforeningen.no/jul/#lQV70
Postet 12-12-18 kl 09:32 av Mex Mex er ikke aktiv
Gammel
Addison sin avatar
Nydelig luke, takk for at du deler. Du skriver så fint!

Et lite bidrag er oversendt, god påminnelse!
Postet 12-12-18 kl 09:33 av Addison Addison er ikke aktiv
Gammel
Nenne sin avatar
Postet 12-12-18 kl 09:35 av Nenne Nenne er ikke aktiv
Gammel
Divine sin avatar
Åååh. og

Jeg har gitt julestjerne til Kreftforeningen, men jaggu skal jeg ikke vippse litt til Stiftelsen Sykehusbarn også. :løperogvippser:
Postet 12-12-18 kl 09:47 av Divine Divine er ikke aktiv
Gammel
Fersken sin avatar


Postet 12-12-18 kl 09:52 av Fersken Fersken er ikke aktiv
Gammel
Pamina sin avatar
Jul på sykehus er stusselig!

I koret vårt har vi en tradisjon med å synge på sykehuset hver julaften. Da kommer gamle korister og nye sammen og synger for de som ikke får jula hjemme. Det blir 52. jula i år.

Fin luke
Postet 12-12-18 kl 09:59 av Pamina Pamina er ikke aktiv
Gammel
Obelix sin avatar
Sykehusbarn får en liten neve med penger fra oss
Vi har de siste 3 julene(også inår) tilbrakt tiden på sykehus i førjulstiden. Julen og adventstiden blir litt rar av å ha et barn som trenger litt ekstra og at man bor på sykehus, men vi har kommet hjem til jul. Også i år.
Postet 12-12-18 kl 10:08 av Obelix Obelix er ikke aktiv
Gammel
-ea- sin avatar
Inagh.
Postet 12-12-18 kl 10:18 av -ea- -ea- er ikke aktiv
Gammel
tinkadott sin avatar
Lillemann
Han vi tenker på når det hagler det

Sykehusbarn får vipps med meg
Postet 12-12-18 kl 10:41 av tinkadott tinkadott er ikke aktiv
Gammel
Tallulah sin avatar
Dette var en veldig trist og fin luke på en gang. Jeg tenker ofte på Lillemann, familien deres og spesielt førjulstidene deres. Jeg tror faktisk at å kjøpe gave og levere til sykehusbarn skal være kalenderaktivitet på mandag. For øyeblikket bor en bitteliten familie jeg kjenner på Radiumhospitalet med det bittelille barnet sitt, og det er hjerteskjærende å se på hva de går igjennom akkurat nå.
Postet 12-12-18 kl 10:56 av Tallulah Tallulah er ikke aktiv
Gammel
Minerva sin avatar
Takk for luke med perspektiv.
Postet 12-12-18 kl 11:05 av Minerva Minerva er ikke aktiv
Gammel
Anda sin avatar
Du, altså.

Takk for oppfordringen. Den følges, sammen med en til
Bymisjonen.
Postet 12-12-18 kl 12:15 av Anda Anda er ikke aktiv
Gammel
Millen sin avatar
Postet 12-12-18 kl 12:41 av Millen Millen er ikke aktiv
Gammel
polarjenta sin avatar
Nydelig luke.
Postet 12-12-18 kl 13:17 av polarjenta polarjenta er ikke aktiv
Gammel
Gaia sin avatar
For en skjønn og tankevekkende luke luke. Oppfordringen følges.
Postet 12-12-18 kl 13:58 av Gaia Gaia er ikke aktiv
Gammel
Zulu sin avatar
Takk, Inagh! Gave til sykehusbarn skal kjøpes inn, én fra hver av jentene mine.
Postet 12-12-18 kl 13:58 av Zulu Zulu er ikke aktiv
Gammel
Input sin avatar
Åh, for en fin og brutal påminnelse i adventstiden! Og takk for idéen om å gi gave. Skal den være pakket inn eller ikke, dere som har gjort det før?
Postet 12-12-18 kl 15:00 av Input Input er ikke aktiv
Gammel
Harriet Vane sin avatar
Takk for påminnelsen.
Postet 12-12-18 kl 15:37 av Harriet Vane Harriet Vane er ikke aktiv
Gammel
Nessie sin avatar
Nå fikk jeg ut fingeren og bidro via innsamlingen din på Facebook
Postet 12-12-18 kl 17:42 av Nessie Nessie er ikke aktiv
Gammel
LilleT sin avatar
Takk for en fin og vond luke, Inagh.
Postet 13-12-18 kl 20:08 av LilleT LilleT er ikke aktiv
Gammel
Lyppa sin avatar
Skal ordne med gave. Takk for påminnelsen, livet er så skjørt
Postet 16-12-18 kl 23:38 av Lyppa Lyppa er ikke aktiv
 
Nylige blogginnlegg av Kalenderpiken

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:12.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no