Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > Adventskalenderbloggen

Før julen ringes inn - 1



Hver morgen fra og med 1. til og med 24. desember blogges en luke i kalenderen, og her kan man finne noe hyggelig eller morsomt eller nyttig eller fint eller gøy; bilder, vers, aktiviteter, oppskrifter, sjokolade ... Det er bare lukeutøvernes fantasi som setter grensene.
Rangér dette innlegget

Før julen ringes inn - 1

Postet 01-12-23 kl 01:22 av Kalenderpiken

FORELDREPORTALENS FANTASTISKE FØRJULSTRADISJON
- 16. årgang -

1


[1 Kirsebær] [2 Svanen] [3 Palmen] [4 Tjorven] [5 Dali] [6 Stompa]
[7 Kanina] [8 Skilpadda] [9 Luftslottet] [10 Pøblis] [11 Heilo] [12 Syrinx]
[13 Toffskij] [14 Mex] [15 celebelen] [16 Eia] [17 Elise] [18 Maverick] [19 Nenne]
> [20 Blånn] [21 amo] [22 Teofelia] [23 007] [24 Tallulah]


Jeg elsker adventskalendere! Det å telle ned til julaften, det å ha et lite spenningsøyeblikk hver morgen og det å vite at jeg kan bidra til at andre også føler det sånn er helt magisk.
Så i dag vil jeg dele Kirsebærs Kalenderoppskrift.

Hvis du tenker at du skal gi kalender til noen, så er du kanskje litt sent ute nå, men word on the street er at det kommer en adventstid igjen om et lite års tid, og da kan du gjerne stjele denne oppskriften.

Pakkekalender til mann/barn/venninner er koselig, men kan bli ganske kostbart, for ikke å snakke om hvor vanskelig det er å komme på 24 gaver år etter år. Men noen ganger vil man ha noe annet enn de vanlige sjokoladekalenderene man kjøper på butikken også.

Min løsning til både mann og barn er hjemmelaget sjokoladekalender med litt ekstra. Ferdig produkt gjør seg fint som adventspynt, og hver luke er litt mer personlig enn om man kjøper en ferdigkalender.

• Kjøp papirposer som du nummererer fra 1-24 (jeg bestilte poser fra wish i høst)
• Pynt med bånd, klistremerker eller hva du har tilgjengelig
• Legg oppi et sjokoladehjerte i hver pose

Dette er «grunnoppskriften». Deretter legger du oppi noe som passer til mottakerern.



Kjæresten får i år en vits (dad jokes som er hans favoritter) pr dag. I fjor fikk han tips til kjærestetatoveringer vi kunne ta. Året før fikk han kjærlighetserklæringer.

Stedatter får fine ord fra en tidvis fraværende stemor. (Hun har tidligere fått linker til fine låter jeg vil dele med henne, eller enkle studentvennlige oppskrifter)



Sønnen er vanskeligere, og i år har han valgt at han vil ha en kjøpt kinderkalender, men tidligere har han blant annet fått mattenøtter og linker til morsomme videoer.

Dette blir fine, personlige kalendere som ikke tømmer bankkontoen og som føles godt å gi bort fordi man har lagt litt omtanke og kjærlighet i prosjektet.



Jeg ønsker dere alle en riktig god adventstid. Ha fokus på kjærlighet og omtanke, legg bort stress og pliktfølelser rundt alt som «må» gjøres. Ingenting MÅ gjøres. Bare det du har lyst til og det som gjør deg/dere godt.

Kommentarer totalt 30

Kommentarer

Gammel
Pøblis sin avatar
Nydelig, Kirsebær!
Postet 01-12-23 kl 07:32 av Pøblis Pøblis er ikke aktiv
Gammel
Martis sin avatar
Så fint tenkt.

Her får husets yngste en sokkekalender fra Jack and Jones, fant den på black friday og han trenger alltid sokker. Eldste ville ikke ha, blitt så stor.
Postet 01-12-23 kl 07:32 av Martis Martis er ikke aktiv
Gammel
Elise sin avatar


Veldig fin kalender, både i den ene og den andre betydningen.
Postet 01-12-23 kl 07:33 av Elise Elise er aktiv nå
Gammel
Dali sin avatar
Så fint å finne en luke når man er litt gretten på morgenkvisten. Koste meg med å fikse 3x24 sjokoladebiter til min egenbroderte kalender. Likte godt siste avsnittet ditt, og lever etter den regelen selv.
Postet 01-12-23 kl 07:38 av Dali Dali er ikke aktiv
Gammel
Blå sin avatar
Koselig.
Postet 01-12-23 kl 07:47 av Blå Blå er ikke aktiv
Gammel
nolo sin avatar
Gode tips!
Postet 01-12-23 kl 07:55 av nolo nolo er ikke aktiv
Gammel
Eia sin avatar
Takk for gode tips! Sparer de til neste år - da er nok eldste i militæret i adventstiden.
Postet 01-12-23 kl 08:03 av Eia Eia er ikke aktiv
Gammel
Adrienne sin avatar
Takk for fin luke og gode tips.

Her har jeg dratt frem den gamle, gode broderte kalenderen, fordi eldste ønsket seg krokodillegodterikalender. Så jeg har møysommelig hatt krokodiller i poser (fra Nille, de er på salg nå) og hengt opp på stueveggen.
Postet 01-12-23 kl 08:17 av Adrienne Adrienne er ikke aktiv
Gammel
annemede sin avatar
Postet 01-12-23 kl 08:18 av annemede annemede er ikke aktiv
Gammel
Nenne sin avatar
Det var veldig fine, koselig tips! Takk for at du delte.
Postet 01-12-23 kl 08:32 av Nenne Nenne er ikke aktiv
Gammel
Svanen sin avatar
Fine første luken. Takk Kirsebær!
Vi har faktisk 5 forskjellige typer adventskalender i år.
1. Min Korsstingbrodering som vi fester twist på. Da vi var 6 stk hjemme ble det hver 6. dag. I år blir det hver 3. dag til de to mellomste kommer hjem, så deler de på slutten.
2. Flax-kalender som alltid fra svigerinne
3."Boks-kalender" med ting vi gjør (bake, hugge tre, se film, litt godis på lørdagene og slikt). Eksen lagde små trekasser med lokk og hengelås da nr 3 var ca 3 år. Jeg malte de røde og grønne. Kjekt å kunne enkelt bytte om på ting om det ikke går. Den er jo da egentlig de 3 eldste sin, så hva jeg gjør om de vil "arve den" vet jeg ikke...
4. Julekrybbe fra lokal treskjærer som vi tar ut en ny figur jevnt utover desember. Neste jul blir den komplett med 24 deler (vi kjøper 2 figurer hvert år som gave til hverandre)
5. Til slutt en ny tradisjon i fjor for meg og samboer. Exit Game med luker med oppgaver/gåter vi skal løse for å komme videre. Skikkelig gøy.
Postet 01-12-23 kl 09:10 av Svanen Svanen er ikke aktiv
Gammel
Tjorven sin avatar
Da er vi i gang. Jeg gleder meg til FP-kalenderen hvert år.

Takk for godt tips, Karamell.

Vi har kalendere hele gjengen. Jeg har bursdag midt i november så jeg får alltid kalender i bursdagspresang av mannen.

Snuppa er som vanlig enkel. Hun setter opp liste over kalendere hun ønsker seg. Så da er det bare for mor å kjøpe inn. Knerten ønsker seg sjokolade som ikke er mørk, så han får samme kalender som Karamell-sønnen - Kinder funker fint til "barn" selv om de er i slutten av tenårene.

Mannen min holdt på å ikke få kalender i år, men så rasket jeg med meg en sjokoladekalender fra butikken i går med litt finere sjokolade, og jeg så at han ble veldig glad da han fikk den. Men han kan godt få pose med pappa-vitser og kjærlighetserklæringer til neste år.
Postet 01-12-23 kl 09:19 av Tjorven Tjorven er ikke aktiv
Gammel
Kanina sin avatar
Kjærlighetstatoveringer! Herlig! (Ikke i praksis, men bare å forestille seg det!)
Postet 01-12-23 kl 09:27 av Kanina Kanina er ikke aktiv
Gammel
celebelen sin avatar
Så koselig kalender!
Mannen og jeg deler en Anton Berg-kalender i år, men det året Ville ble født fikk jeg Kinder-kalender. De første lukene ble åpnet på sykehuset, det ble en spesiell adventstid.
Postet 01-12-23 kl 09:36 av celebelen celebelen er ikke aktiv
Gammel
Toffskij sin avatar
Haha, mannen min kunne fått pappavitser! Det er ennå ikke for seint!

Vi har ellers pakkekalender for hele familien – alle gir og alle får, og bare én person får hver dag. Det har vært en strålende suksess i flere år, ikke for mye stress for noen, og både giver- og mottakerglede til alle. Skal man ha tradisjoner, bør man virkelig like dem!
Postet 01-12-23 kl 10:22 av Toffskij Toffskij er ikke aktiv
Gammel
Skilpadda sin avatar
Veldig fin og hyggelig luke! Og en god påminnelse om at man kan lage mye hygge uten å slite seg i hjel - og at man bare skal gjøre slike ting hvis både giver og mottaker faktisk synes det er koselig.
Postet 01-12-23 kl 10:34 av Skilpadda Skilpadda er ikke aktiv
Gammel
Tangerine sin avatar
Takk for tips!
Postet 01-12-23 kl 10:37 av Tangerine Tangerine er ikke aktiv
Gammel
Palmen sin avatar
Tusen takk for fin luke med gode ideer, Kirsebær. FP kalenderen er dog den aller aller beste!
Postet 01-12-23 kl 10:56 av Palmen Palmen er ikke aktiv
Gammel
Svanen sin avatar
Kom på at vi hadde "kysse-kakender" første året vi var sammen. 1 kyss første desember 2 kyss andre desember.... Husker vi ble litt flirfulle ut i desember da vi skulle telle kyss underveis...
Postet 01-12-23 kl 11:07 av Svanen Svanen er ikke aktiv
Gammel
Heilo sin avatar
Så fint kalenderopplegg, og så koselig med et kalenderinnlegg der vi får innsikt i hverandres kalendertradisjoner og løsninger. <3 I år er mannen forfordelt med en enkel liten og pendlervennlig sjokoladekalender. Det hjemmeboende barnet har fått en flott Body shop-kalender som hun har litt dårlig samvittighet for ("Er jeg bortskjemt?"). Det voksne barnet har samboer som hadde kjøpt hele to kalendere til han så han får ikke fra meg i år. Selv har jeg både fått tekalender fra mannen, og kjøpt meg verdens fineste garnkalender.
Postet 01-12-23 kl 12:27 av Heilo Heilo er ikke aktiv
Gammel
Tjorven sin avatar
Sitat:
Kom på at vi hadde "kysse-kakender" første året vi var sammen. 1 kyss første desember 2 kyss andre desember.... Husker vi ble litt flirfulle ut i desember da vi skulle telle kyss underveis...
Jeg har vært kjæreste med mannen min i over 20 år. Jeg tror ikke at det hadde vært til hjelp med noen kyssekalender nå, azz.
Postet 01-12-23 kl 12:33 av Tjorven Tjorven er ikke aktiv
Gammel
Blondie sin avatar
Kyssekalender!
Postet 01-12-23 kl 13:18 av Blondie Blondie er ikke aktiv
Gammel
Fersken sin avatar
Herlig!

Det første året det var pandemi ble det en litt uplanlagt adventskalender til min mor som hun satte veldig pris på. Siden vi bor på hver sin kant av landet og egentlig ikke ringes og prates hver uke så ringte jeg hver dag og begynte alltid med "i dag er det den x. desember".

(Vi har mye kommunikasjon på snap og messenger altså, men ikke så mye skravling i telefonen).
Postet 01-12-23 kl 13:56 av Fersken Fersken er ikke aktiv
Gammel
007 sin avatar
Så koselig luke, Bæret.

Kyssekalender! Det hadde mannen elsket, selv etter 33 år.
Postet 01-12-23 kl 14:13 av 007 007 er ikke aktiv
Gammel
Polyanna sin avatar
Studentvennlige oppskrifter-kalender var lurt! Det kan jeg sms-e til eldste! (Nå har han fått en Flax-kalender i posten. )
Postet 01-12-23 kl 15:43 av Polyanna Polyanna er ikke aktiv
Gammel
gnuri sin avatar
Postet 02-12-23 kl 16:19 av gnuri gnuri er ikke aktiv
Gammel
Syrinx sin avatar
Det var ein fin start på kalenderen, Kirsebær. Og ei fin og lur kalenderoppskrift.
Postet 02-12-23 kl 19:41 av Syrinx Syrinx er aktiv nå
Gammel
LilleT sin avatar
Så koselig, Kirsebær! Takk for fin luke!
Postet 02-12-23 kl 20:31 av LilleT LilleT er ikke aktiv
Gammel
Strutsen sin avatar
Postet 03-12-23 kl 07:54 av Strutsen Strutsen er ikke aktiv
Gammel
tink sin avatar
Åh, så koselig!
Postet 04-12-23 kl 16:52 av tink tink er ikke aktiv
 
Nylige blogginnlegg av Kalenderpiken

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:06.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no